Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hvis konsekvensen av en full gjenåpning i Oslo blir at en mengde pasienter, for det aller meste uvaksinerte men også noen del- og fullvaksinerte, sprenger intensivkapasiteten på sykehusene i regionen, og dermed gir et dårligere helsetilbud til alle.

Hjelper det situasjonen å si "deres egen feil, de burde vært vaksinert" ?

Hjelper det situasjonen å si at "helsevesenet burde ikke vært belastet nå ?"

Hjelper det situasjonen å argumentere med noe som helst? 

Nei.

Så lenge andelen uvaksinerte er en potensiell trussel for sykehusene så har vi et tilsvarende potensielt problem når det kommer til full gjenåpning. Hvertfall i områder med mye folk og høy mobilitet i samfunnet. 

Jeg vil ikke at det skal være sånn. Ingen vil at det skal være sånn. Men det hjelper ikke å late som at problemet ikke eksisterer. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fordi noen ikke vil ta vaksiner skal hele samfunnet holdes permanent som gisler i uoverksuelig fremtid? Nei, da får man heller innføre vaksinekrav og nekte frivillig uvaksinerte adgang til butikker. Nok er nok. Nok er nok. jeg finner meg rett og slett ikke i om kommuner skal få rett til å "innføre nye tiltak". Det er illegitimt. Så vidt jeg vet var munnbindpåbudet aldri håndhevet og omtrent som "påbudt" om å ha på belte på bussen - som ingen gjør uansett. Jeg har brukt munnbind under pandemien men NU er det over. Jeg kommer til å nekte å gjøre det selv om jeg skulle bli den eneste - et sted må jeg trekke grensen i sanden og si at NOK er NOK. Så lenge det er anbefaling og ikke påbud vil jeg nekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

09:10 Helsedep. avviser gjenåpning – Uavhengig av om det er pressekonferanse eller ikke i morgen: Det som står i DN-artikkelen stemmer ikke. Det blir ikke varsling av full gjenåpning i morgen..
Det opplyser Helsedepartementet til NRK etter at DN torsdag morgen meldte at regjeringen ville varsle full gjenåpning av samfunnet på en pressekonferanse om koronasituasjonen på fredag.

DN skrev at regjeringen i dag skal beslutte om nøyaktig når tidspunktet for gjenåpning vil bli. Men avisen skrev også at avgjørelsen om å varsle at tiden har kommet, er allerede var tatt.

Dette avvises nå av Helsedepartementet.

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Endret av G
Lenke til kommentar

For all del, jeg er helt enig at det føles urimelig at alle skal holdes som "gisler" fordi en gruppe folk nekter å vaksinere seg. Men så lenge den gruppa er stor nok så ser jeg ikke hva vi kan gjøre heller. Å innføre et slags "apartheid" med en masse restriksjoner mot uvaksinerte vil bare føre til bråk og helvete. 

Nesten så jeg vurderer å flytte fra Oslo så jeg slipper å forholde meg til dette på samme måte. De som bor på landet og har tre kilometer til naboen har vel knapt nok tenkt på pandemien det siste året. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (28 minutter siden):

Ingen vil at det skal være sånn. 

Det er jeg desverre ikke helt sikker på. Det er plenty av oprtunister der ute som trives godt i den posisjonen som pandemien hadde gitt dem. Folk ingen hadde hørt om før pandemien men som har oppnådd kjendisstatus. Store selskaper som nyter godt av at smpåbedrifter går duken. Investorer. Samt personer som har blitt ruset på makt og nå får muligheten til posisjoner de aldri før ville hatt. Selvfølgelig ønsker de ikke at opoandemien skal ta slutt.

Det både regjeringen, FHI og HDI bedriver nå er illegitimt maktmisbruk. Untakstilstanden er nå 100% illegitim i mine øyne og bør avskaffes umiddelbart. Jeg håper virkelig at noen samvittighetsfulle jursiter tar denne saken og sørger for at vi får slutt på dette en gang for alle.

Blir tåpelig om Jonas som delte ut klemmer på valgnatten skal stå der og be oss om å "føre dugnad" med avstander.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

For all del, jeg er helt enig at det føles urimelig at alle skal holdes som "gisler" fordi en gruppe folk nekter å vaksinere seg. Men så lenge den gruppa er stor nok så ser jeg ikke hva vi kan gjøre heller. Å innføre et slags "apartheid" med en masse restriksjoner mot uvaksinerte vil bare føre til bråk og helvete. 

 

Det får de bare gjøre. Krev høyere egenandel av dem også sier jeg.

For meg ikke bare føles det urimelig. Det ER urlimelig. Og illegitmit.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Morromann said:

Canada er ikke Norge.

Akkurat denne delen av Canada (Alberta) har da hatt en fryktelig lik gjenåpning i sommer. Men det er ville politikere her og anti-vaxx tilstander som har ødelagt for Alberta.

Misinformasjonens glede er stor hos noen individer.

Helsearbeiderne har gjort en god jobb lenge i dette ellers store landet. Stakkars helsearbeiderne som må stå i den dritten.

Åpne øynene for at vi har hatt fornuftige helsepolitikere og helseembetsfolk i Norge dere. Vi er utrolig heldige som har sluppet unna i Norge med brøkdelen av tiltakene. Fordi befolkningen i Norge har samarbeidet bra.

Jeg er etterhvert nokså overbevist om at enkelte forumdeltakere hadde vridd seg i "smerter og uffing" dersom de hadde fått kjenne kanadiske covid-tiltak på kroppen. Noe annen tolkning virker ulogisk for meg, etter å ha fulgt tråden og på det lille dere egentlig uffer dere over av resttiltak.

Jeg var senest i går på restaurant i Vancouver (British Columbia), og der hadde de allerede fått på plass covid-pass ordningen som trådte i kraft mandag tidligere i uken. Servitørene hadde allerede da måtte avvise flere kunder som ikke hadde med seg papirer på minst en vaksinedose. Hadde de ikke fulgt disse retningslinjene så ville de nok mistet muligheten å drive restaurant en kortere stund (kun antakelse fra min side, da denne restauranten virket å følge reglene til punktene som er satt).

Jeg er forøvrig veldig heldig med oppholdet her så langt. Fra å kunne nyte frihet i Alberta mens det enda var noenlunde trygt. Til å reise vekk derfra før det ble riktig ille der.

At sykehusene i Edmonton, Alberta står i fare for å måtte ty til triage over så få ukers frislipp sier en del om virusets smitteevne hos de uvaksinerte. Sjokkerende å lese om rett og slett.

Norge fikk jo også oppleve dette med at det forverret seg 3x flere ganger enn FHI sine estimater, etter skolefrislippet.

At jeg nå må vise koronapasset i Vancouver gjør meg ingenting. Jeg har jo allerede dette europeiske passet som enn så lenge er godt nok. Har vært frihet i Vancouver også, selv om all offentlig innendørs har krevd munnbindet da, inntil skjerpelsene på mandag som var.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Morromann said:

Untakstilstanden er nå 100% illegitim i mine øyne og bør avskaffes umiddelbart. Jeg håper virkelig at noen samvittighetsfulle jursiter tar denne saken og sørger for at vi får slutt på dette en gang for alle.

 

For n'te gang: det er ingen unntakstilstand i Norge. Jeg skjønner hva du mener, men bruk et annet ord enn unntakstilstand. Det kan virke som at du ikke helt vet hva unntakstilstand faktisk er.

Endret av ToxicTed
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Morromann said:

Så fordi noen ikke vil ta vaksiner skal hele samfunnet holdes permanent som gisler i uoverksuelig fremtid? Nei, da får man heller innføre vaksinekrav og nekte frivillig uvaksinerte adgang til butikker. Nok er nok. Nok er nok. jeg finner meg rett og slett ikke i om kommuner skal få rett til å "innføre nye tiltak". Det er illegitimt. Så vidt jeg vet var munnbindpåbudet aldri håndhevet og omtrent som "påbudt" om å ha på belte på bussen - som ingen gjør uansett. Jeg har brukt munnbind under pandemien men NU er det over. Jeg kommer til å nekte å gjøre det selv om jeg skulle bli den eneste - et sted må jeg trekke grensen i sanden og si at NOK er NOK. Så lenge det er anbefaling og ikke påbud vil jeg nekte.

Ok, så ved slike krav så hadde du ikke uffet deg høyt om drakoniske tilstander? Godt å vite da.

Det tiltaket ser en jo i Vancouver nå. Danmark har også hatt en testpass-løsning.

Likevel så protesteres det hardt i Canada nå bare fordi kravet om vaksinering sannsynligvis også vil gjelde for flere tusen uvaksinerte sykepleiere uti oktober en gang. Da står plutselig himmel og helvete i bevegelse her borte.

Lenke til kommentar

Nå leser jeg argument mot "gjenåpning" at det vil bli en stor smitteøkning hos den minoriteten som vil nekte å vaksinere seg, altså 10%. Er det i det hele tatt realistisk å anta at helsevesenet vårt vil bli overbelastet og kapasisteten sprengt av uvaksinerte med koplikasjoner fra covid-19? Virkelig? Vil det bryte ut såpass mye med alvorlig coronasykdom blant disse at det ikke blir plasser på sykehusene? Vil uvaksinerte coronapasienter overbelaste helsevesenet de neste månedene om vi fjerner tiltakene?

Jeg skulle gjerne likt å se et regnestykket som kan retferdiggjøre en slik påstnad. Jeg synes det er en ganske påstad. Blant de aller ekdste og aller eldste nå er vaksinedekningen overveldende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Er det i det hele tatt realistisk å anta at helsevesenet vårt vil bli overbelastet og kapasisteten sprengt av uvaksinerte med koplikasjoner fra covid-19? Virkelig? Vil det bryte ut såpass mye med alvorlig coronasykdom blant disse at det ikke blir plasser på sykehusene?

Det er jo akkurat det som skjer i Alberta? Og sikkert andre steder også. 

Eller er Ola Nordmann noe fundamentalt annerledes enn Carl Canadian?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Nå leser jeg argument mot "gjenåpning" at det vil bli en stor smitteøkning hos den minoriteten som vil nekte å vaksinere seg, altså 10%. Er det i det hele tatt realistisk å anta at helsevesenet vårt vil bli overbelastet og kapasisteten sprengt av uvaksinerte med koplikasjoner fra covid-19? Virkelig? Vil det bryte ut såpass mye med alvorlig coronasykdom blant disse at det ikke blir plasser på sykehusene? Vil uvaksinerte coronapasienter overbelaste helsevesenet de neste månedene om vi fjerner tiltakene?

Jeg skulle gjerne likt å se et regnestykket som kan retferdiggjøre en slik påstnad. Jeg synes det er en ganske påstad. Blant de aller ekdste og aller eldste nå er vaksinedekningen overveldende.

Nå har jo helsemyndighetene også fått pukk tidligere i debatten for å ha en 90 prosent 2 dosers visjon.

Plutselig leser jeg at du mener vi er der allerede? Noe vi jo ikke riktig er enda.

Nå forventer jeg meg at du hopper i taket, over at jeg kan tolke det med uthevelse på ditt innlegg på en sånn måte. Men skal heller gi deg en reell sjanse til å forklare hvorfor du ordla deg slik. Var det et forskuttert ønske om en bedring på vaksinasjonsgrad som enda ikke har realisert seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Fibonacci said:

Holder det på å kollapse i Danmark da?

Nå har jo Danmark hatt et voldsomt testregimé som Norge ikke kan måle seg ift. Noe som har gitt danskene bedre utrustning til mer presist vite hvor smitten har befunnet seg. Og de har da kunnet agere ut i fra et mye bedre overblikk enn det Norge kunne skilte med.

Testing før du besøker frisør f.eks.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Omtrent lik. I følge Google er Alberta såvidt foran oss på fullvaksinerte. Men jeg vet ikke om en prosent eller to har så mye å si sånn sett.

https://www.alberta.ca/covid19-vaccine.aspx

image.png.86ae4d7862baaaefde80796e8d6a4800.png

Nå vet jeg ikke så veldig mye om Canada, men hvordan er den generelle helsesituasjonen der? Er det mye overvekt og livstilssykdommer slik som hos deres beryktede nabo i sør? Jeg innrømmer at kunnskapen min er noe mangelfull her.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

Nå leser jeg argument mot "gjenåpning" at det vil bli en stor smitteøkning hos den minoriteten som vil nekte å vaksinere seg, altså 10%. Er det i det hele tatt realistisk å anta at helsevesenet vårt vil bli overbelastet og kapasisteten sprengt av uvaksinerte med koplikasjoner fra covid-19? Virkelig? Vil det bryte ut såpass mye med alvorlig coronasykdom blant disse at det ikke blir plasser på sykehusene? Vil uvaksinerte coronapasienter overbelaste helsevesenet de neste månedene om vi fjerner tiltakene?

Jeg skulle gjerne likt å se et regnestykket som kan retferdiggjøre en slik påstnad. Jeg synes det er en ganske påstad. Blant de aller ekdste og aller eldste nå er vaksinedekningen overveldende.

Problemet er vel ikke disse covid-19-pasientene i seg selv, men at de kan komme i tillegg til en hard influensasesong og andre smittsomme sykdommer som belaster helsevesenet i vinterhalvåret..

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...