Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er fortsatt alt for mange uvaksinerte 55+åringer til at det er særlig smart å slippe det løs. Vaksineringsgraden må helt opp i 99% før antall innleggelser av uvaksinerte kommer ned på nivå med innleggelser av fullvaksinerte. Ref. tall fra FHI sin siste ukesrapport.

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er 4,2% uvaksinerte 55+ i følge dette diagrammet hos VG. Det står ikke noe om årsak til at de ikke er vaksinert.

1914203968_Screenshot2021-08-27at00-11-15CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.f0778d444b8b3b8fe53ef6bee25a3658.png

Nå slår du inn åpne dører. Helt riktig at vi ikke skal vente. Jeg sier bare indirekte at uvaksinerte vil fortsette å dominere innleggelses-statistikken i lang tid og gi et unødvendig høyt press på sykehusene. Noe som igjen betyr at sykehus, myndigheter og alle oss som potensielt kan komme til å trenge den sykehuskapasiteten for oss selv eller noen vi er glad i, har interesse i at vaksinasjonsgraden øker. Ikke se bort fra at det kommer økt press på vaksinering av den gjenværende gruppa. Opplysningskampanjer, innstramminger i forhold til reising, krav til mer testing enn de som er vaksinert osv.

Å slippe løs er ennå ikke noen god taktikk takket være både Delta og de 4,2%.

De har hatt nesten 2 år på øke kapasiteten rundt covid pasienter da mener jeg ikke intensiven, men generelt.

4,2% skal hindre 90%+ leve livene sine ? Ellers takk, de som tenker sånn kan jo flytte inn en bunker eller noe.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (10 timer siden):

Ja.

Vet ikke hvor lurt det er å overlate det til sin lege. Er vel reseptbelagt, og at pasient ønsker preparatet.

Men P-piller er vel betydelig farligere for blodpropp enn vaksinen mot covid-19??

Akkurat når det gjeld p-piller er vel det like mykje eit spørsmål om politikk og likestilling. Dermed må dei faglege medisinske spørsmåla vike.

Lenke til kommentar
Subara skrev (7 timer siden):

I begynnelsen av pandemien var det så stor interesse for viruset at vi kunne ikke få nok, bla fordi man visste så lite om det.

De kunne ha byttet ut sportsrevyen og hatt koronarevyen istedenfor. - For de som ikke liker den plutselige overgangen til sportsrevyen, som om det skulle være den viktigste hobbyen i landet å dyrke idrettstoppene. Før var det i hvert fall et lite opphold med vignettmusikk så man rakk å skifte kanal. -  Da ville det ha blitt plass til "vanlige nyheter" fra  inn - og utland og gladnyheter som den første vårblomsten.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (5 timer siden):

Kommunen jeg bor i begynte å vaksinere 16 og 17 åringer denne uken. Nesten alle på jobb har vaksinert seg og de fleste fikk andre dose forrige uke og denne uken. På tide å legge ned teststasjonene, da slipper vi slike "smitterekorder".

Nei, fordi det er når "alle" over 18 er fullvaksinerte at det verkeleg blir interessant å følgje med på om vaksinene hindrar smitte og om smittetrenden snur.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det er fortsatt alt for mange uvaksinerte 55+åringer til at det er særlig smart å slippe det løs. Vaksineringsgraden må helt opp i 99% før antall innleggelser av uvaksinerte kommer ned på nivå med innleggelser av fullvaksinerte. Ref. tall fra FHI sin siste ukesrapport.

Er dette i det heile tatt eit mål, og i så fall: Er det realistisk å oppnå ei slik målsetjing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ein halv million er framleis uvaksinerte: – Vil dei ikkje, så vil dei ikkje

FHI er ikkje uroa sjølv om ein halv million nordmenn enno ikkje har fått fyrste vaksinedose. – Dei blir færre etter kvart, seier Preben Aavitsland.

Sitat

Talet på vaksinerte i Noreg

 

Andel med fyrste dose

Talet uvaksinerte

Andel med andre dose

Talet som manglar ein eller to dosar

Heile befolkninga

71%

1,58 millionar

50%

2,72 millionar

18 år og meir

88%

497.000

62%

1,61 millionar

45 år og meir

94%

144.000

83%

390.000

65 år og meir

97%

34.000

95%

52.000

https://www.nrk.no/vestland/ein-halv-million-er-framleis-uvaksinerte_-_-vil-dei-ikkje_-sa-vil-dei-ikkje-1.15625461

Det er betre å tilby 12-åringane vaksiner enn å tvinge 55-åringane som ikkje vil. Når det blir bestemt å tilby vaksiner ned til 12 år vil kanskje reduksjon i det samla smittetrykket, og dermed også talet på innleggingar og dødsfall vege vel så tungt som å beskytte aldersgruppa 12-16 mot ein sjukdom som kan vere ubehageleg når det står på, men som i dei fleste tilfelle ikkje er så farleg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 timer siden):

 

De har hatt nesten 2 år på øke kapasiteten rundt covid pasienter da mener jeg ikke intensiven, men generelt.

4,2% skal hindre 90%+ leve livene sine ? Ellers takk, de som tenker sånn kan jo flytte inn en bunker eller noe.

Det har jo jeg også sagt en stund; at det er på høyt tid at de som er mer bekymret og engestelige for corona enn gjennomsnittet av befolkningen selv må ta ansvar for sin egen bekymring for dette og ikke forvente at samfunnet skal vise spesialhensyn til dem. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som fortsatt er like engstelige for corona nå som i mars 2020; men det kan skyldes den ensidige fryktjounralistikken fra Dagbladet og VG; AKKURAT NÅ AKKURAT som Dagbladet skriver nå osv. Det finnes atskillig farligere trusler mot helsen til folk enn covid-19; når har vel begrunnelsen for tiltakene vært kapasistetproblemer på sykehuset; skjønt den begrunnelsen begynner å bli mer og mer søkt nå; ja den var relevant i mars 2020; men som en farlig sykdom å få; nei der finnes det atskillig verre ting.

Jeg var nylig på Oslo S, sent på ettermiddagen, en god del folk og der - ser jeg en teststasjon for corona, rimelig lang kø, noen har munnbind, andre har ikke - men står likevel i kø midt i rushtiden for å teste seg for corona. Jeg synes det virker absurd. Jeg mener; hvis de er redde for corona(merka t jeg skriver hvis; jeg vet ikke for jeg har ikke spurt dem og jeg knkluderer ikke, jeg spør); og ikke for å smitte andre; da holder man seg vel hjemme og drar ikke til Oslo S fullt av mennesker som står tett i tett for å teste seg for corona?

Edit: jeg konkluderer ikke med at de som tester seg på Oslo S er redde for corona. Jeg aner ikke hvorfor men det er absurd at det er testsenter akkurat der.  Kanskje formuleringen kan tolkes som en beskylkdning men det tar jeg isåfall selvkritikk på.

Endret av Morromann
ønsker å unngå misforståelser. hadde ikke til hensikt å beskylde noen for å være redde men formuleringen var lagt opp til at det kan se slik ut.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Å håne folk for å gå og teste seg for korona, har du virkelig kommet dit nå? Tror du folk tester seg fordi de er redde? Ser du stadig de samme personene i samme testkø, eller hva er greia her?

Jeg håner ingen; jeg påpeker inkosekvensen i det å gå rett inn i et område hvor det er store folkemengder midt i rushtiden; steder hvor det er mye større smittefare og dermed indirkete øke sjansen for å bli smittet - på veien til teststasjonen. I fjor ble man jo oppfordret til å ta hjemmetester; ihvertfall der jeg bor; om man hadde symptomer.

Skal det ikke gå an å påpeke hvor inkonsekvent og til tider absurd det hele har blitt? Skal man bare stilletiende si at alt gir perfekt mening? Nei; jeg er ikke helt med på narrativene om hvordan det skal være lenger og jeg kommer til å si det så langt det er mulig. Jeg synes det i aller høyeste grad har gått for langt nå.

Jeg håner ingen, men media og en del andre(Nyborg etc)er med på å fyre opp et fryktnarraqtiv i befolkningen, selv i den fasen vi er i nå hvor alt dreier seg om corona og varianter og lite annet og at det fortsatt skal være det styrenede elementet i vårt liv og vår hverdag i uoverskuelig fremtid. Og da må jeg få lov å si hva jeg synes om det.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Du gjør mer enn det, du beskylder personer som tester seg for å være redde. Du legger til grunn at det er derfor folk tester seg.

"Hvor redde er disse som stadig er å se i testkøene?" er vanskelig å tolke annerledes enn det. Ser du stadig de samme "redde" menneskene i testkø?

Jeg ser flere her i tråden forsøker å male et bilde av en redsels- og fryktkultur og lignende blant folk. Tror ikke folk flest går rundt og er redde jeg, men at man tar ansvar for å teste seg om man har fått beskjed om det eller er blitt rådet til det.

Det er en redsel- og fryktkultur i samfunnet for covid-19 selv i en tid når langt på vei de fleste er godt vaksinerte(en dose-3 uker), faktisk har media intensivert frykt- og redselsvinklingen til det ekstreme; som Dagbladets AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ. Man kan ikke gå inn på Dagbladet og VG lenger; ei heller se på NRK uten at det er noe nytt om frykt, doom and gloom om corona og såkalte smitteutbrudd i massetestede kommuner med et høyt antallk positive PCR-tester. Og en del; sier ikke de fleste; men en del er fortsatt livredde for corona. Mange er garantert fullvaksinerte allerede men fortsatt livredde. Har kommet over noen få stykker, ikke mange, som kjeftet på meg nå nylig fordi jeg var en millimeter for nær dem på en gangvei hvor det knapt var et annet menneske.

Men synes ikke du det er inkonsekvent å dra rett ned til Sentralstasjonen å et tidspunkt hvor det er stappfullt av mennesker for å ta coronatesten når meningen er at man ikke skal SPRE smitte. Ser ikke du motsetningen her? Er det 100% umulig å ikke vente med en test? Ta det på et litt mer adspredt tidspunkt? Og er det ikke merkelig at noen står i køen UTEN munnbind og UTEN avstand? Er du helt ukritisk til det? Vel, jeg er ikke det. Jeg ser inkonsekvensen.

Nei, jeg klandrer ikke de vanlige medborgerne mine i samfunnet. Jeg klandrer media og de jeg vil kalle lockdown-lobbyistene; Gunhild Nyborg og slike; de nører opp under unødig frykt i samfunnet og de bidrar til noe som på sikt skaper verre konsekvenser enn et virus som vanskelig kan sies å være noe farlig for unge mennesker som burde fokusere på helt andre ting der de er i livet nå enn covid-19. Jeg sier dette som en som har slitt med helseangst og vet hva jeg snakker om.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

snip

Du lager mye ut av lite her. Jeg spurte deg et par spørsmål, så stiller du 50 nye og langer ut mot fryktkultur, medier, det du kaller "såkalte smitteutbrudd" etc. Jeg synes ikke det bidrar til noe mindre oppfattelse fryktkultur å beskylde folk som tar en test for å være redde. Denne frykten du forsøker å male på folk kjenner jeg meg ikke igjen i.

EDIT: Også er det vanskelig å diskutere når du endrer postene så mye i ettertid, legger til nye lange avsnitt etc. Så beklager om det jeg svarer på ikke er det postene dine ender opp med å bli til alltid.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Du lager mye ut av lite her. Jeg spurte deg et par spørsmål, så stiller du 50 nye og langer ut mot fryktkultur, medier, det du kaller "såkalte smitteutbrudd" etc. Jeg synes ikke det bidrar til noe mindre oppfattelse fryktkultur å beskylde folk som tar en test for å være redde. Denne frykten du forsøker å male på folk kjenner jeg meg ikke igjen i.

Vel, jeg vet ikke om de er redde eller hvorfor det er så mange å se i disse køene. Hade vært interessant å vite hvorfor. Om de er pålagt karantene skal man vel ikke være på Oslo S midt i rushitden. Slikt var jo ganske klart allerede i mars i fjor. Og om man har symptomer så er man pålagt test skjønner jeg; men da går det vel an å gjøre det på et annet tidsunkt enn midt i rushtiden på Oslo S og uten munnbind?

Nei, jeg vet ikke om de er ofte i køen? Jeg mente generelt, at det stadig vekk er folk å se i disse køene. Jeg vet ikke grunnen. Jeg dømmer dem ikke; de gjør som de har blitt fortalt. Noen har vel ikke noe valg; de har kanskje blitt tvunget av arbeidsgiver.

Du spør men jeg vet ikke svaret. Er de redde? Jeg vet ikke. Er de der oftere? Vet heller ikke. 

Men; for å svare på et ikke stilt spørsmål: har systemet med massetesting gått helt av skaftet? Ja, i aller høyeste grad. Er dette i proposjon til hvilken fare viruset er mot samfunnet? Nei.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Hvem er det som har demonisert noen? Jeg synes det er ganske kraftig påstand. Jeg ser uenighet og ogfte ditametralt forskjellige synspunkter, men jeg har ikke sett noen her inne; ihvertfall ikke som jeg på stående fot som har kommet med noe som helst som kan kalles demonisering.

Covid-19 har vekt sterke følelser, jeg ser det og jeg selv prøver så godt jeg overhodet kan å balansere alt jeg skriver her. Men når jeg sier at noen har enn frykt som overgår det som er vasnlig, ja da mener jeg det. Det er ikke demonisering. Jeg har slitt med helseangst og det er ikke noe hyggelig. Jeg har empati med de som er mer enn nødvendig redd for covid-19 selv om de ikke en gang er i noen risiko for dette. Men det er forskjell på det å ha empati og det å si at det er natulig og rasjonelt å være så i overkant redd, slik jeg ihvertfall, subjektivt oppfatter at mange er. Jeg kommer ikke til å si at jeg synes det er naturlig å bestemme seg for å sitte hjemme til det ikke eksisterer noe coronavirus slik noen sa i en reportasje på NRK.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (9 timer siden):

Når 16 og 17 åringer vaksineres denne uken og kommende uker så har nok myndighetene funnet ut at det er ikke vits å prøve å få tak i disse menneskene på 55+

Det er absolutt vits å få de vaksinert, men det er bedre å konsentrere seg om de "lave fruktene". De som møter opp kjapt. Så får de etternølerne bli noe man jobber hardere med senere. Det kan jo også tenkes at valget er en årsak til utsette økninger i presset.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

Covid-19 har vekt sterke følelser, jeg ser det og jeg selv prøver så godt jeg overhodet kan å balansere alt jeg skriver her. Men når jeg sier at noen har enn frykt som overgår det som er vasnlig, ja da mener jeg det. Det er ikke demonisering. Jeg har slitt med helseangst og det er ikke noe hyggelig. Jeg har empati med de som er mer enn nødvendig redd for covid-19 selv om de ikke en gang er i noen risiko for dette. Men det er forskjell på det å ha empati og det å si at det er natulig og rasjonelt å være så i overkant redd. Jeg kommer ikke til å si at det er naturlig å bestemme seg for å sitte hjemme til det ikke eksisterer noe coronavirus slik noen sa i en reportasje på NRK.

Du hittar ju bara på en "historia" om andra. Tvivlar att det är så många som går och testar sig för att de är rädda eller att de er emot din version av gjenonopping för att de är rädda osv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...