Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (23 minutter siden):

Gjenåpning fase 4 henger litt på tynn tråd med tanke på full gjenåpning i slutten av september.

Den gjenåpningen kan du betrakte som avlyst. Spørsmålet er heller når vi får tilstramminger og hvordan. Jeg tipper det skjer målrettede tiltak i utdanningsinstitusjoner og uteliv i dag med iverksetting over helga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Wow! Rekord gjennom hele pandemien. Og det går bratt oppover.

For to uker siden lå det på 300-500 pr dag og nå er det altså tredoblet. Siden det tar i gjennomsnitt ca to uker fra smitte til innleggelse så er altså dagens innleggelser (65 innlagte, 15 på intensiv og 8 på respirator) et resultat av de 300-500 smittede per dag. Vi kan altså anta at de tallene blir tredoblet de neste par ukene. Det blir sykt hardt for alle som jobber med sånne pasienter i ukene fremover.

Vi andre får bare støtte opp om og beundre de som jobber med covidpasienter og gjøre vårt for å begrense smitte. Siden smitten i hovedsak ser ut til å skje i alderen der folk er i utdannelse så håper jeg tiltakene målrettes mot utdanningsinstitusjoner. I hvert fall til gult nivå umiddelbart.

Det var mellom 550 og 700 smittede på hverdager uka for to uker siden. En dobling til nå ikke en tredobling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Den gjenåpningen kan du betrakte som avlyst. Spørsmålet er heller når vi får tilstramminger og hvordan. Jeg tipper det skjer målrettede tiltak i utdanningsinstitusjoner og uteliv i dag med iverksetting over helga.

NTNU ber studentene avlyse resten av fadderuka i Trondheim


https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2021/08/27/NTNU-ber-studentene-avlyse-resten-av-fadderuka-i-Trondheim-24487840.ece

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Den gjenåpningen kan du betrakte som avlyst. Spørsmålet er heller når vi får tilstramminger og hvordan. Jeg tipper det skjer målrettede tiltak i utdanningsinstitusjoner og uteliv i dag med iverksetting over helga.

Ja, jeg har aldri trodd på noen magisk dato, det må styres ut ifra situasjonen. Det må jo dessverre bli som det blir, når man snubler på oppløpssiden. Mange har fått falsk trygghet av vaksinene før tilstrekkelig mange er fullvaksinert.

Tror egentlig ikke det blir så mange slike tiltak i dag, men jeg tror det kommer om en 2 ukers tid om det forsetter som nå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vaksinerte seg – var smittet

Seks personer som vaksinerte seg i Bergen i går testet senere positivt for covid-19. Assisterende smittevernoverlege Kjell Haug sier til BT at dette er svært uheldig. – Ikke bare risikerer de å smitte andre, men immunresponsen kan også bli svært kraftig, sier ha

https://www.nrk.no/vestland/koronavirus-i-vestland-1.14940354

Med andre ord folk som har tatt vaksine mens de har ventet på testsvar, veldig spesielt. Rart at folk ikke tenker gjennom dette. Skjønner at det kan oppstå tilfeller der man vaksinerer seg uten at man vet at man er smittet, men her har man jo hatt en anelse...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Fnugle said:

Ja, jeg har aldri trodd på noen magisk dato, det må styres ut ifra situasjonen. Det må jo dessverre bli som det blir, når man snubler på oppløpssiden. Mange har fått falsk trygghet av vaksinene før tilstrekkelig mange er fullvaksinert.

Tror egentlig ikke det blir så mange slike tiltak i dag, men jeg tror det kommer om en 2 ukers tid om det forsetter som nå.

Hvem vet egentlig hva som er tilstrekkelig fullvaksinert? Foreløpig så ser det for meg ut som at man har ganske god effektiv av dagens antall vaksinerte. 

Slik som man benytter smittetallene nå så sitter det personlig litt inne å teste seg selv. Ønsker ikke å gi grobunn til stegning når det er null problem at jeg blir smittet. De må nesten se på antall som havner på sykehus, og heller kjøre en skikkelig lockdown blant de med for svak helse hvis de trenger.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
1 minute ago, Wisd0m said:

Hvem vet egentlig hva som er tilstrekkelig fullvaksinert? Foreløpig så ser det for meg ut som at man har ganske god effektiv av dagens antall vaksinerte. 

Slik som man benytter smittetallene nå så sitter det personlig litt inne å teste seg selv. Ønsker ikke å gi grobunn til stegning når det er null problem at jeg blir smittet. De må nesten se på antall som havner på sykehus, og heller kjøre en skikkelig lockdown blant gamlingene hvis de trenger.

De fleste som legges inn nå er i 30-årene... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (6 minutter siden):

Riktig. Jeg redigerte den til å være mer korrekt. Altså svak helse

Det er veldig lett å slenge ut slike påstander uten å ha skikkelige tall på det. FHI gir ikke detaljer på det nivået. Fakta er nok mer nyansert. Mange av de innlagte har helt ok helse i utgangspunktet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Jeg har aldri testet meg i løpet av hele pandemien, har aldri hatt behov for det. Ikke vært syk sidan februar 2020 og ikke vært nærkontakt til noen med Covid-19. Enda.

Jeg kommer selvsagt til å teste meg den dagen det er behov for det. Hadde aldri funnet på å teste meg av redsel og for å ta opp kapasitet, det er bare galskap. Jeg har også helårsallergi og kan oppleve nysing og å være tett i nesen når jeg våkner om morningen. Men jeg kjenner min allergi godt.

Dette vil kanskje komme overraskende på noen.

De fleste tester seg fordi de følger anbefalinger. Anbefalinger fra myndigheter, eller anbefalinger fra f.eks. universiteter som ber faddergrupper gå og teste seg fordi det har oppstått smitte. Smittevernoverlegen i Bergen har f.eks. anbefalt folk som har vært på fest å teste seg.

Det er ikke frykt når man følger anbefalinger. Punktum. Man tar ansvar.

Jeg har testet meg 10+ ganger gjennom pandemiens forløp, en av gangene var på grunn av at jeg var bekymret for å være smittet, en annen på grunn av jeg ble anbefalt å teste meg grunnet ett lokalt smitteutbrudd. Alle andre ganger har vært på grunn av at det har vært påkrevd for at jeg skulle få nødvendig helsehjelp, dårlig timing for meg og nesa mi å bli lungeskadet midt under en pandemi med luftveis symptomer 🤪. Så generelt lite med frykt å gjøre i de fleste tilfeller, men mest ut av nødvendighet og for å ta ansvar. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Jeg har testet meg 10+ ganger gjennom pandemiens forløp, en av gangene var på grunn av at jeg var bekymret for å være smittet, en annen på grunn av jeg ble anbefalt å teste meg grunnet ett lokalt smitteutbrudd. Alle andre ganger har vært på grunn av at det har vært påkrevd for at jeg skulle få nødvendig helsehjelp, dårlig timing for meg og nesa mi å bli lungeskadet midt under en pandemi med luftveis symptomer 🤪. Så generelt lite med frykt å gjøre i de fleste tilfeller, men mest ut av nødvendighet og for å ta ansvar. 

Jeg testet meg også to ganger, i pre-vaksineringens tid og begge gangene var det ikke primært for egen skyld jeg gjorde det men av hensyn til de andre rundt meg; det vil si de gamle og de i riskiogruppene. Begge gangene dog var det i omgivelser hvor det ikke var noen fare for å spre potensiell smitte til andre. Ene gangen hjemme, andre ganger på en tom teststasjon som jeg gikk til i nærheten av hvor jeg bor.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (11 minutter siden):

Slik som man benytter smittetallene nå så sitter det personlig litt inne å teste seg selv. Ønsker ikke å gi grobunn til stegning når det er null problem at jeg blir smittet. De må nesten se på antall som havner på sykehus, og heller kjøre en skikkelig lockdown blant de med for svak helse hvis de trenger.

Blame game. Som om noen av de som blir smittet har gjort det med vilje. Delta er svært smittsom og det er IKKE null problem om du blir smittet. Da utgjør du en risiko for at andre blir smittet. Jeg har ingen tro på at du oppdager eventuell smitte umiddelbart og umiddelbart går i isolasjon. Kan du bli smittet så har du også såpass kontakt med omgivelsene at du kan smitte andre før du blir klar over at du er smittet. "Tjukkassene har skylda" er bare så inn i granskauen egoistisk og ignorant.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (21 minutter siden):

Hvem vet egentlig hva som er tilstrekkelig fullvaksinert? Foreløpig så ser det for meg ut som at man har ganske god effektiv av dagens antall vaksinerte. 

Slik som man benytter smittetallene nå så sitter det personlig litt inne å teste seg selv. Ønsker ikke å gi grobunn til stegning når det er null problem at jeg blir smittet. De må nesten se på antall som havner på sykehus, og heller kjøre en skikkelig lockdown blant de med for svak helse hvis de trenger.

Nei jeg er helt enig i at man ikke vet, så hvorfor skal man sjanse med det? Konsekvensene er mye mindre  om man setter inn enkle og forholdsmessige  tiltak for å bremse smitten til man har mer oversikt over effekten. Det er kanskje snakk om noen uker ekstra til man vet mer og sannsynligvis har en langt bedre beskyttelse, og det trenger ikke være spesielt inngripende tiltak, men tiltak som de fleste synest er helt ok å ofre, også må vi ikke glemme at smitteøkningen slik den er nå er noe som kan få alvorlige konsekvenser på for barn, selv om det er færre enn voksne, så er det sjansespill, og et barn er egentlig et barn for mye.

Når dagens sykehusinnlagte reflekterer tallene for to uker siden, så kan man regne med at det dobler seg eller tredobler seg med dagens smittetall om noen uker, og mer til om smitten øker. Da begynner man å merke samme press på sykehusene som i vår, og det blir press på personale igjen, personale som man må huske på har stått gjennom flere bølger og er slitne. Det er en gruppe mennesker som ofrer svært mye av seg gjennom pandemien, fordi vi andre individer er lite villige til å ofre noe særlig. Det er mest solidarisk å prøve å dele byrden utover som samfunn. Hvor ble det av det samholdet og dugnadsånden man hadde i begynnelsen? 

Det er ikke sikkert at det blir en dobling eller tredobling av innlagte om noen uker, kanskje vaksinen får den effekten som vi alle ønsker og håper, men hvorfor skal man ta så store risikoer? Konsekvensene er mye større om man lar være å ta risikoen også viser det seg å være feil. Konsekvensene av å være førevar er mye mindre.

Jeg har tiltro at myndigheten følger nøye med og setter rette tiltak når det er nødvendig. Tror som sagt de vil prøve små endringer først, men komme med en advarsel at det må mer til om det forsetter sånn. Da er det kanskje mulig at flere skjerper seg og tar på seg munnbindet og kutter i antall sosiale kontakter, slik at ytterligere tiltak ikke blir nødvendig om noen ukers tid.

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Det er veldig lett å slenge ut slike påstander uten å ha skikkelige tall på det. FHI gir ikke detaljer på det nivået. Fakta er nok mer nyansert. Mange av de innlagte har helt ok helse i utgangspunktet.

Enig, många verkar också bruke begreppet i risikogrupp eller med underliggande sjukdom som att de ligger mer eller mindre på dödsbedden når det kan vara väldigt aktiva och på de flesta sätt friska personer med astma, diabetes eller högt blodtryck som har de underliggande sjukdommarna. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

11 minutes ago, Simen1 said:

Blame game. Som om noen av de som blir smittet har gjort det med vilje. Delta er svært smittsom og det er IKKE null problem om du blir smittet. Da utgjør du en risiko for at andre blir smittet. Jeg har ingen tro på at du oppdager eventuell smitte umiddelbart og umiddelbart går i isolasjon. Kan du bli smittet så har du også såpass kontakt med omgivelsene at du kan smitte andre før du blir klar over at du er smittet. "Tjukkassene har skylda" er bare så inn i granskauen egoistisk og ignorant.

 

 

Ingen har sagt Tjukkasen har skylda. Derimot er det er faktum at om man ikke tar vare på egen helse, uavhengig av form og fasong er man mer sårbar for sykdommer. Det er ikke noe nytt under korona, men bør ha blitt mer tydelig.

Men nå er dette meninger det ikke er lov til å ha. Skulle en samfunnsøkonom regnet over alle kostnadene vi har hatt med korona mot antall sparte liv, oppriktig uten konsekvenser for å bli hengt, spørs det nok om vi hadde havnet på "sprit, sporing og munnbind" (kostnad tilnærmet null) og det var det. Merkelig nok regner vi på medisiner o.l. Korona skal vi ikke regne på.  

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (48 minutter siden):

Enkelte vil til og med ha full gjenåpning og stopp av testing og bare la viruset spre seg for fullt - tror ikke de skjønner hvor gale det kan bli.

Med 1,55 millioner helt uvaksinerte innbyggere så er det klart det kan bli dramatiske tall på innleggelser og dødsfall selv om bare 69 000 av de er over 55 år. Også skal vi ikke ignorere at enkelte delvaksinerte og fullvaksinerte også må legges inn.

1,55 milloner uvaksinerte er 10 ganger så mange norske som har blitt smittet gjennom hele pandemien hittil. Kommer denne smitten i én voldsom bølge så blir det dramatisk. Ikke forvent å få legehjelp om man brekker et ben eller får brokk eller noe sånt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Wisd0m said:

 

Skulle en samfunnsøkonom regnet over alle kostnadene vi har hatt med korona mot antall sparte liv, oppriktig uten konsekvenser for å bli hengt, spørs det nok om vi hadde havnet på "sprit, sporing og munnbind" (kostnad tilnærmet null) og det var det. Merkelig nok regner vi på medisiner o.l. Korona skal vi ikke regne på.  

Samfunnsøkonomer er allerede involvert i dette, og bistår regjeringen med utformingen av smitteverntiltakt. Enn så lenge har man kommet til at det å holde smitten nede gjennom tiltak gir mindre kostnader for samfunnet enn bare 'sprit, sporing og munnbind'.

Holden-utvalget (covid-19) – Wikipedia

Endret av ToxicTed
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, ToxicTed said:

Samfunnsøkonomer er allerede involvert i dette, og bistår regjeringen med utformingen av smitteverntiltakt. Enn så lenge har man kommet til det å holde smitten nede gjennom tiltak gir mindre kostnader for samfunnet enn bare 'sprit, sporing og munnbind'.

Holden-utvalget (covid-19) – Wikipedia

Et slik utvalg kan ikke konsekvensfritt slakte statens disponeringer.

Lenke til kommentar

Det hadde vært greit å vite om man bare får en mild forkjølelse hvis man blir smittet som fullvaksinert. Da tar jeg toget til byen som normalt og senker skuldrene.

Eller om man i solidaritet med ungdom, barn og andre som ikke er vaksinert ennå, utsatte med lave antistoffverdier -  er forsiktig en stund til. Eller i solidaritet med seg selv, holder 1 meter avstand til folk i denne gruppen for å beskytte seg selv og andre.

I hvert fall samme erfaringer som før når jeg går i butikken. Enkelte lever som smitte ikke eksisterer og man får seg én. Men hva er en rimelig reaksjon nå for tiden når noen puster deg i nakken?

Med de skyhøye smittetallene er det normalt at man lurer litt, så kom gjerne med noe konkret Høie. Samtidig glad for at jeg slipper denne politikerjobben 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...