Gå til innhold

Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (33 minutter siden):

Bjørn Tesla jo en 2013 modell i September om det var av interesse.

 

Artig test. Viste at en 7år gammel bil hadde omtrent identisk forbruk som en ny p100d med 21’ hjul

Tesla bjørn må forresten slutte å stole på forbruksmålinger fra bilens computer

Tesla har jo opptil 25% feilvisning i følge ADAC

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Trestein said:

Artig test. Viste at en 7år gammel bil hadde omtrent identisk forbruk som en ny p100d med 21’ hjul

Tesla bjørn må forresten slutte å stole på forbruksmålinger fra bilens computer

Tesla har jo opptil 25% feilvisning i følge ADAC

P100D er vel noe tyngere og har firehjulstrekk, så har kommet seg litt.

Bjørn regner vel forøvrig ut forbruk. Nå vet jeg ikke hvor godt han gikk i detalj på denne bilen da. Var jo bare en liten "easter egg" blandt testene av alle de andre nye bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

P100D er vel noe tyngere og har firehjulstrekk, så har kommet seg litt.

Bjørn regner vel forøvrig ut forbruk. Nå vet jeg ikke hvor godt han gikk i detalj på denne bilen da. Var jo bare en liten "easter egg" blandt testene av alle de andre nye bilene.

Det var vel en påstand fra sturleS som påstod at tesla klarte 50% lenger rekkevidde med 15% mere batteri som denne testen tilbakeviste.

Han testet senere en long range med 19tommers hjul og klarte vel å komme 15-20wh lavere. Uansett bra å kjøre på 150wh pr km med biler som model S og porsche.

Han er også blitt gladere i hybrid biler etter å ha kjørt en kia? I 90km/h med tomt batteri og 0,5 på mila. Han regnet ut 40% virkningsgrad på motoren.

Lenke til kommentar
DDDD skrev (3 minutter siden):

I følge ADAC er også diesel mer miljøvennlig enn el. 

Det kommer vel an på hva du fyrer med og hva du mener med miljøvennlig. 
 

Et kullkraftverk slipper ofte ut nesten et gram pr kwh nox . Så kommer aske, støv, sot osv. Et gram pr kwh høres ikke mye ut men når du tenker på at en bil trenger 0,2 kwh for å kjøre en km havner du raskt over 200mg pr km. En diesel bil ligger som regel langt under. En diesel bil er også lettere. 10% på vekta gir gjerne 10% mere dekkstøv. Partikkel utslippet fra en diesel motor med partikkelfilter er ca 10% av partikkel utslipp fra dekkene. Så her er det omtrent likt. 
 

Men som sagt så mangen ganger før er det mange faktorer. Fraktes bilen fra kina, slipper skipsmotoren ut like mye nox som diesel motoren i dieselbilen gjør på 200 000km. 

Lenke til kommentar
mrxx skrev (9 minutter siden):

Dette er bare tull. ADAC har for vane å lage falske artikler om elbiler. I Tesla plotter du inn hvor du vil dra og min erfaring etter 100-vis av turer er at feilvisingen på forbruket svært sjelden er over 2%.

https://www.google.no/amp/s/thedriven.io/2020/07/27/test-in-germany-reveal-electric-cars-use-more-power-than-dashboards-show/amp/

Her er en til

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Det er 3 enkle måter å vise forventet forbruk: reated, typical og Navigate. Har aldri brukt noe annet enn å trykke navigate, og den tar hensyn til vær, vind og de aller fleste faktorer som påvirker forbruket. Kjenner ikke til noen annen bil som klarer å forutse forbruket på en 400 km tur med tilnærmet 100% nøyaktighet.

Men som sagt er artikkelen til ADAC bare skrevet for å villede.

Endret av mrxx
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
mrxx skrev (3 minutter siden):

Det er 3 enkle måter å vise forventet forbruk reated, typical og Navigate. Har aldri brukt noe annet enn å trykke navigate, og den tar hensyn til vær, vind og de aller fleste faktorer som påvirker forbruket. Kjenner ikke til noen annen bil som klarer å forutse forbruket på en 400 km tur med tilnærmet 100% nøyaktighet.

Poenget er hvor mange kwh du må fylle på i forhold til det bilen mener den har brukt.

I den tyske testen jeg viste til utført av tesla fans viste computeren i vw at bilen hadde brukt 200wh pr km. Teslaen viste 175wh pr km. Når de ladet hadde begge brukt 200wh pr km. 
 

Dette er ganske vanlig for alle typer biler

Min bil regner også ut dette. Jeg har sjekket måleren ofte og avvik er sjelden mere en et par prosent. Hadde en bil som viste optimistiske verdier. 10% lavere enn målt. Når jeg klaget på det hadde de aldri hørt om at noen hadde klaget på dette. Men de korrigerte computeren. 

Lenke til kommentar
mrxx skrev (4 timer siden):

Ellers har vi ikke opplevd noen større problemer med vår P85  fra 2013 som nå er kjørt 133 000 km

(...)

Lånebil har de stort sett også alltid hatt, senest forrige mnd da vi fikk skiftet motor(DU) på garanti pga ulyd.

Å bytte en motor etter bare 133 000 km legges ikke i "større problemer"-kurven? 🤷‍♂️

Hvor mye koster en Model S-motor utenfor garantien?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (3 minutter siden):

Å bytte en motor etter bare 133 000 km legges ikke i "større problemer"-kurven? 🤷‍♂️

Hvor mye koster en Model S-motor utenfor garantien?

Det er jo ikke et stort problem så lenge det ikke har ført til driftsstopp, og vi får lånebil. Etter det jeg forstått er det en ny og forbedret motor de nå bruker, så forhåpentligvis varer den nye mye lengre. Vet ikke hva en ny vil koste utenfor garanti, men neppe i nærheten av en fossilmotor. Den er jo ikke stort større enn en vannmelon og tar 3-4 timer å skifte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 minutt siden):

Å bytte en motor etter bare 133 000 km legges ikke i "større problemer"-kurven? 🤷‍♂️

Hvor mye koster en Model S-motor utenfor garantien?

Som alle andre merker så spørs det hva som er feil, hvem som gjør jobben og hvem som betaler. Dessuten er biler som var dyre nye ofte dyre å reparere..

Garantireparasjoner er gjerne dyre siden man ofte bare bytter en 'modul' med en ny, kunden har ikke grunnlag for å klage og verkstedet har ikke interesse av å spare..

Angående DU så var en dårlig festet kabel kilde til ulyd og motorbytte en periode. Da Tesla fant ut av det kunne de bare feste kabelen. En annen feilkilde var groper i kulelageret til induksjonsmotoren. Mer komplisert enn å feste en kabel men en dyktig mekaniker kan fortsatt fikse dette til 30% av prisen til en ny motor.

Min egen pers var da verkstedet anslo NOK2500+arbeid for nytt lyktehus på den gamle passaten. Da jeg fikk plassert lyktehuset på stuebordet tok det meg en times arbeid, en klatt epoxy og en mutter fra rotekassa å fikse det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Poenget er hvor mange kwh du må fylle på i forhold til det bilen mener den har brukt.

I den tyske testen jeg viste til utført av tesla fans viste computeren i vw at bilen hadde brukt 200wh pr km. Teslaen viste 175wh pr km. Når de ladet hadde begge brukt 200wh pr km. 
 

Dette er ganske vanlig for alle typer biler

Min bil regner også ut dette. Jeg har sjekket måleren ofte og avvik er sjelden mere en et par prosent. Hadde en bil som viste optimistiske verdier. 10% lavere enn målt. Når jeg klaget på det hadde de aldri hørt om at noen hadde klaget på dette. Men de korrigerte computeren. 

Av det jeg har sett av tester på oppgitt forbruk i kwh, så tilsvarer det som regel netto oppgitt kapasitet på batteripakken. Men Tesla tar ikke med tap i kabler og motor. Dette vises godt i TBs tester der han får ut maks kWh i 40 km/t, og noen kWh forsvinner i høy hastighet, og vises ikke i oppgitt forbruk. Dette har omtrent ingenting å si for en vanlig forbruker.Tesla teller heller ikke forbruk når bilen står i P.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mrxx skrev (4 minutter siden):

Av det jeg har sett av tester på oppgitt forbruk i kwh, så tilsvarer det som regel netto oppgitt kapasitet på batteripakken. Men Tesla tar ikke med tap i kabler og motor. Dette vises godt i TBs tester der han får ut maks kWh i 40 km/t, og noen kWh forsvinner i høy hastighet, og vises ikke i oppgitt forbruk. Dette har omtrent ingenting å si for en vanlig forbruker.Tesla teller heller ikke forbruk når bilen står i P.

Poenget er at bilen underrapporterer forbruk. Det blir som en bil som lekker bensin uten at kjørecomputeren ser det.

Du merker det bare på strømregninga.
Rekkevidde vil variere mye uansett hva du gjør.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...