Gå til innhold

Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet


Anbefalte innlegg

oophus skrev (På 25.11.2020 den 13.22):

Lillebroren til en kamerat opplevde igår at bilens bremser sluttet å fungere mens rattlåsen slo seg på i fart. Heldigvis svært lav fart og ting gikk fint, men bilen gikk bakpå falken og det spørs om han noen sinne vil tørre å kjøre den igjen. Problemet nå er jo at han sliter med å skulle ha samvittighet for å få solgt den også. Garantien gikk ut i år. Blir spennende å høre hva som skjer her, og hva han kommer til å gjøre med det. 

Han fikk beskjed om at det var ei jordingsfeil med bilen. Den ble fikset og han måtte betale... Rimelig spesielt når feilen gjorde at man mistet bremser og rattlåsen slo seg på i fart. Han har kjørt den hjem, men bruker en annen bil siden han ikke tør å bruke Teslaen med familien i bilen, og funderer på hva han skal gjøre videre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man mister ikke bremsene pga en jordfeil. Man mister bare bremsekraftforsterkeren, slik at man må tråkke hardere på bremsen for å stoppe.

Kan være greit å forklare dette for vennen din.

(Kan også hende at rattlåsen ikke gikk på, men at han mistet servo-styringen. Høres mer sannsynlig ut.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Man mister ikke bremsene pga en jordfeil. Man mister bare bremsekraftforsterkeren, slik at man må tråkke hardere på bremsen for å stoppe.

Som isåfall vil være grunnen til å være skeptisk til forklarelsen fra verkstedet. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Kan også hende at rattlåsen ikke gikk på, men at han mistet servo-styringen. Høres mer sannsynlig ut.

Folk merker forskjellen på om rattlåsen er på og ikke, spesielt falken... 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Det å miste bremsene er noe som er rent mekanisk og vil være ganske åpenbart. Da er man kanskje tom for bremsevæske (på begge kretsene), bremseklossene har rustet fast e.l. Jeg er ganske sikker på at han ikke mistet bremsene.

Det med rattlås er jeg mer usikker på. Min umiddelbare tanke er jeg er ikke kjent med at Tesla har rattlås. Jeg assosierer dette først og fremst med mekaniske nøkkelsystemer, ikke keyless-systemer. Men jeg skal ikke si helt sikkert at Tesla ikke har rattlås.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at han ikke mistet bremsene.

Jeg har null grunn til å tru at han tar feil. Alle kjører jo bremsene i gulvet om de ikke fungerer. Og alle kjenner forskjell på en rattlås og mangelen på kraftstyring. 

Jeg kommer til å ta opp temaet neste gang jeg møtern så du skal nok få en oppdatering. 

Lenke til kommentar

Model S har vel gammeldags mekanisk bremsesystem. Samme med Model 3.

Med mindre det er noe lekasje (på begge veskeloopene) skal det vel godt gjøres å ikke ha noe bremse. Det kan i teorien skje på andre moderne biler som har brake-by-wire.

Når jeg googler feilen virker det som at folk snakker om at bremsekraftforsterkeren og servostyringen slutter å virke når det er jordingsfeil så vil anta det var noe slikt som skjedde. Kan være ubehagelig nok det da.

Holder man inne P knappen skal bilen aktivere nødbremsen så det kan være greit å ha i bakhodet. At det er rattlås på bilene kan jeg ikke tenke meg. Det var jo en mekanian lås man måtte putte nøklelen i tenninga for å låse ut. Skulle vel bare hindre tyveri ved tjuvkobling? Er ikke noe problemstillinger lenger.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus said:

Jeg har null grunn til å tru at han tar feil.

Alle sakene med utilsiktet akselerasjon viser jo at vitneutsagn er verdiløse. Alle sier de trykket på bremsen, dataene viser alltid at de trykket på gassen. I en stresset situasjon er det kanskje naturlig at man husker ting feil (selv om det er litt rart at mange ikke kan akseptere at de tar feil når man får presentert faktaene.)

Mine grunner til å tro at han tar feil:

1. Det å plutselig miste bremsene under kjøring er en ekstremt sjelden hendelse. Som regel om det er noe mekanisk galt med bremsene, så er de allerede dårlige på begynnelsen av kjøreturen. Eller så er det et gradvis tap av bremseeffekt, f.eks om man bremser hele veien ned en lang bakke og bremsene overopphetes, eller f.eks om bremsevæsken lekker ut mens man kjører.

2. Tesla har sett på bilen og har kun funnet en jordfeil. Når det ikke er noe mekanisk galt med bremsene så har man ikke mistet bremsene. Kanskje kunne man se for seg at bremsene var frosset fast, og så tinte det innen Tesla fikk sett på bilen, men da skulle bremsene allerede ikke ha fungert ved starten av kjøreturen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Complexity said:

Holder man inne P knappen skal bilen aktivere nødbremsen så det kan være greit å ha i bakhodet.

Absolutt greit å huske på. Jeg mener parkeringsbremsen fortsatt skal fungere selv om man f.eks er helt tom for bremsevæske på begge kretsene. Disse er vel elektrisk aktuert og går direkte på bremseklossene. En del Teslaer har også helt separat parkeringsbrems, som ikke benytter samme klosser som hovedbremsene. Slik:

Tesla-model-S-bremser.jpg

Parkeringsbremsen oppe til venstre, hovedbremsen til høyre.

Men parkeringsbremsen trenger strøm. Det gjør ikke hovedbremsene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (44 minutter siden):

Alle sakene med utilsiktet akselerasjon viser jo at vitneutsagn er verdiløse. Alle sier de trykket på bremsen, dataene viser alltid at de trykket på gassen. I en stresset situasjon er det kanskje naturlig at man husker ting feil (selv om det er litt rart at mange ikke kan akseptere at de tar feil når man får presentert faktaene.)

Mine grunner til å tro at han tar feil:

https://screenrant.com/tesla-model-s-model-x-class-action-lawsuit/

Tesla er ikke alltids ærlige, og dine "grunner" spiller null rolle. Jeg skal få en oppdatering av han senere, så får jeg sjekket mer hva det var. To stegs rapportering mellom han og storebroren hans til meg kan jo ha vært et ledd for mye til at informasjon har vært feil, men lillebroren hans var genuint redd av opplevelsen, og kjører altså ikke bilen sist gang jeg pratet med storebroen. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

https://screenrant.com/tesla-model-s-model-x-class-action-lawsuit/

Tesla er ikke alltids ærlige, og dine "grunner" spiller null rolle. Jeg skal få en oppdatering av han senere, så får jeg sjekket mer hva det var. To stegs rapportering mellom han og storebroren hans til meg kan jo ha vært et ledd for mye til at informasjon har vært feil, men lillebroren hans var genuint redd av opplevelsen, og kjører altså ikke bilen sist gang jeg pratet med storebroen. 

Jeg kan skjønne at man blir redd. Men det å miste servostyring og bremsekraftforsterker er noe som kan skje på alle biler, og det er noe man må være beredt på å håndtere om man skal kjøre bil.

Og jeg skjønner det slik at du ikke stoler på Tesla - men hvorfor skulle Tesla skjule at det var noe galt med bremsene? Hvorfor skulle ikke Tesla ta betalt for å fikse bremsene? Det gir ingen mening. Da er de både snille og dekker utgiftene til å utbedre bremsesystemet, samtidig som de er slemme og lyver om årsaken til feilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Og jeg skjønner det slik at du ikke stoler på Tesla - men hvorfor skulle Tesla skjule at det var noe galt med bremsene?

Hvorfor skulle Tesla skjule at det er noe galt med bærearmene til en haug biler? Som sagt før, Tesla er ikke alltids ærlig. 

Det å spekulere i dette er jo ikke noe vits når jeg kan få svaret direkte fra fyren senere? Jeg kommer til å oppdatere om storebroren rapporterte dette feil til meg og det var noe annet eller ikke. Men det du vet nå, er altså det storebroren sa, og jeg har null grunn til å tru at lillebroren hans ikke forteller sannheten. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke noe galt med bærearmene. Utover enkelte defekte batcher der det har vært tilbakekallinger.

Må du slutte. Rart å være vitne til at noen legger egen moral til side kun fordi man skal beskytte Tesla. Det er for mye bevis der ute nå Espen til at dette er noe å forsvare. Søksmål ved flere kontinenter, og bevis i hopetall av knekte bærearmer tyder ikke på at det har vært en dårlig batch. Det foregår på biler produsert jevnlig over lengre perioder. Tesla klager på at det er sjåførene sin feil som har herjet for mye... Altså en unnskyldning som indirekte betyr at de vet at slikt knekker, men de legger skylden over på sjåførene. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):
oophus skrev (3 minutter siden):

Må du slutte.

Kanskje det er *du* som skal ta en pause? Du viser en utholdenhet i å 'bevise' at alt med Tesla bare er dritt som bikker *langt* over i det usunne. 

Du er også en av disse som kaster moralen din til siden så fort temaet er Tesla. Hvorfor hopper du egentlig inn her for å kaste kommentarer direkte til person uten å berøre temaet? Har du lest forumets retningslinjer? 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus said:

Må du slutte. Rart å være vitne til at noen legger egen moral til side kun fordi man skal beskytte Tesla. Det er for mye bevis der ute nå Espen til at dette er noe å forsvare. Søksmål ved flere kontinenter, og bevis i hopetall av knekte bærearmer tyder ikke på at det har vært en dårlig batch. Det foregår på biler produsert jevnlig over lengre perioder. Tesla klager på at det er sjåførene sin feil som har herjet for mye... Altså en unnskyldning som indirekte betyr at de vet at slikt knekker, men de legger skylden over på sjåførene. 

Søksmål er stort sett verdiløse. Når det kommer inn i en rettsal så vinner Tesla nesten alltid. Eller så inngår Tesla forlik før det går så langt, fordi de ikke gidder å ta saken gjennom rettsapparatet.

Dette er ofte såkalte "rentseeker" søksmål, der advokater finner en eller annen halvveis plausibel grunn til å saksøke, og så saumfarer de offentligheten for folk som er villige til å være med. Så når de har det på plass gjør de alt de kan for å skape negativ oppmerksomhet rundt selskapet, og tvinge de til å inngå forlik. Klarer de å få selskapet til å inngå forlik tar de kanskje halvparten av pengene selv og så får de som har vært med noen hundrelapper hver. Dette er ganske vanlig i USA.

Og jeg følger så klart bedre med på dette enn deg. Jeg kjører en 2017 Model X 35.000 km per år, og hadde så klart vært interessert i å vite om det skulle være noen fare forbundet med dette.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Søksmål er stort sett verdiløse.

Når det er én av den. Men når samme type søksmål sprer seg som ild i tørt gress rundt omkring på kloden, og man har hundrevis av bilder av avredne bærearmer, så er det på tide å se at pæra blir tent. Ta også for deg unnskyldningen som Tesla prøver seg på, der de legger skyld over på sjåføren som har kjørt for hardt. Altså innrømmer de indirekte at ting har knukket, men at det er sjåførens feil. Når man da skal gjøre dette gjennom flere gruppesøksmål, så sier jeg lykke til. Det å kaste dette under teppet for å kjøpe seg fri, kan nok bli dyrere enn normalt - Tesla er jo flinke til å få en slutt på det ved å kaste penger på det. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Og jeg følger så klart bedre med på dette enn deg. Jeg kjører en 2017 Model X 35.000 km per år, og hadde så klart vært interessert i å vite om det skulle være noen fare forbundet med dette.

Da innrømmer du selv at du nå har startet å sett for mye linket til dette at du har startet å undersøke egen bil. Veldig bra! Det hadde jeg gjort også i samme situasjon. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Når det er én av den. Men når samme type søksmål sprer seg som ild i tørt gress rundt omkring på kloden, og man har hundrevis av bilder av avredne bærearmer, så er det på tide å se at pæra blir tent. Ta også for deg unnskyldningen som Tesla prøver seg på, der de legger skyld over på sjåføren som har kjørt for hardt. Altså innrømmer de indirekte at ting har knukket, men at det er sjåførens feil. Når man da skal gjøre dette gjennom flere gruppesøksmål, så sier jeg lykke til. Det å kaste dette under teppet for å kjøpe seg fri, kan nok bli dyrere enn normalt - Tesla er jo flinke til å få en slutt på det ved å kaste penger på det. 

For det første er de aller aller fleste bildene som ligger ute fra ulykker. Bærearmene er ment å knekke i en ulykke, ettersom dette absorberer energi og redder liv.

Utover det så har biler som kjøres slitasje. Slitasjen kan forårsake tretthetsbrudd og lignende. Det er ingen som har klart å sannsynliggjøre at Tesla er mer utsatt for dette enn andre biler med tilsvarende vekt kjørt på samme måte.

1 minute ago, oophus said:

Da innrømmer du selv at du nå har startet å sett for mye linket til dette at du har startet å undersøke egen bil. Veldig bra! Det hadde jeg gjort også i samme situasjon. 

Om det skulle dukke opp bevis for en defekt, så kommer jeg til å undersøke min egen bil. Vi er ikke i nærheten av det punktet ennå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

For det første er de aller aller fleste bildene som ligger ute fra ulykker.

Det pleier å bli resultatet når man mister et hjul i fart. 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Bærearmene er ment å knekke i en ulykke, ettersom dette absorberer energi og redder liv.

Det er nok mange av dem som knekker sammen med en ulykke, men det er for mange nå som mener at dette har skjedd i forkant av en ulykke. Du har haugevis av bevis på at dette har skjedd i helt rolig fart også. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Utover det så har biler som kjøres slitasje. Slitasjen kan forårsake tretthetsbrudd og lignende.

Da er delene underdimensjonerte, og Tesla må stå til ansvar. Første forsøk i å anklage sjåførene er ihvertfall dårlig taktikk. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Om det skulle dukke opp bevis for en defekt, så kommer jeg til å undersøke min egen bil. Vi er ikke i nærheten av det punktet ennå.

Det tar deg ikke lange tiden å ta en kikk, så jeg hadde gjort det om jeg var deg om du kjører med familie o.l. i bilen din. Dette handler ikke kun om din egen sikkerhet og stolthet jevnført med temaet Tesla. Du deler veiene med andre også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...