Gå til innhold

Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (12 minutter siden):

Som alle andre merker så spørs det hva som er feil, hvem som gjør jobben og hvem som betaler. Dessuten er biler som var dyre nye ofte dyre å reparere..

Garantireparasjoner er gjerne dyre siden man ofte bare bytter en 'modul' med en ny, kunden har ikke grunnlag for å klage og verkstedet har ikke interesse av å spare..

Angående DU så var en dårlig festet kabel kilde til ulyd og motorbytte en periode. Da Tesla fant ut av det kunne de bare feste kabelen. En annen feilkilde var groper i kulelageret til induksjonsmotoren. Mer komplisert enn å feste en kabel men en dyktig mekaniker kan fortsatt fikse dette til 30% av prisen til en ny motor.

Min egen pers var da verkstedet anslo NOK2500+arbeid for nytt lyktehus på den gamle passaten. Da jeg fikk plassert lyktehuset på stuebordet tok det meg en times arbeid, en klatt epoxy og en mutter fra rotekassa å fikse det..

Med fare for at jeg nå drar diskusjonen i feil retning, men siden du nevner Passat: en kamerat av meg har lagt ut 250 000 på reperasoner ila 2 år på en Passat rett utenfor garantitiden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (47 minutter siden):

Poenget er hvor mange kwh du må fylle på i forhold til det bilen mener den har brukt.

Hvor langt ned på lista kommer dette poenget? Er det ikke mye viktigere hvor langt du kommer med den strømmen du har på batteriet og under de forholdene du bruker bilen? Dessuten er det jo ganske viktig at bilen lader fort nok i forhold til de pausene du tar, og at hurtiglading er godt tilgjengelig der du vanligvis ferdes.

Jeg sier ikke at effektivitet er uviktig, det vil jo tross alt gi deg bedre rekkevidde og kortere ladepauser, men det kommer altså litt lenger ned på lista enn andre ting. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
mrxx skrev (2 minutter siden):

Med fare for at jeg nå drar diskusjonen i feil retning, men siden du nevner Passat: en kamerat av meg har lagt ut 250 000 på reperasoner ila 2 år på en Passat rett utenfor garantitiden.

Vil helst ikke snakke om det.. 

Passaten min var gammel nok til ikke være alt for full av fancy-schmancy teknologi men jeg syntes nok jeg var litt for ofte på verksted til tider ja. Det var den bilen som førte til at jeg lærte meg å skru bil. Og det var også den bilen som førte til at jeg utviklet sterk avsmak for å eie bil utenfor garanti..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Hvor langt ned på lista kommer dette poenget? Er det ikke mye viktigere hvor langt du kommer med den strømmen du har på batteriet og under de forholdene du bruker bilen? Dessuten er det jo ganske viktig at bilen lader fort nok i forhold til de pausene du tar, og at hurtiglading er godt tilgjengelig der du vanligvis ferdes.

Jeg sier ikke at effektivitet er uviktig, det vil jo tross alt gi deg bedre rekkevidde og kortere ladepauser, men det kommer altså litt lenger ned på lista enn andre ting. 

Når man sammenligner biler er det faktisk interresant hva bilene forbruker. 
 

En av grunnene til at jeg har sagt opp flere magasiner er at testerne oppgir bilens forbruk basert på kjørekomputer. At journalister som ikke klarer å fylle opp tanken og regne ut forbruk skal uttale seg om hvor bra biler er er meningsløst. Å telle koppholdere og di at bilen ligger bra på veien eller er ganske støysvak.

For folk som vurderer el bil mot diesel i tyskland er nok mere interessert hvor mye de må betale i strøm for å kjøre 1000km.

Da blir 25% relevant

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Når man sammenligner biler er det faktisk interresant hva bilene forbruker. 
 

En av grunnene til at jeg har sagt opp flere magasiner er at testerne oppgir bilens forbruk basert på kjørekomputer. At journalister som ikke klarer å fylle opp tanken og regne ut forbruk skal uttale seg om hvor bra biler er er meningsløst. Å telle koppholdere og di at bilen ligger bra på veien eller er ganske støysvak.

For folk som vurderer el bil mot diesel i tyskland er nok mere interessert hvor mye de må betale i strøm for å kjøre 1000km.

Da blir 25% relevant

Muligens relevant men fortsatt et stykke ned på lista. Rekkevidde er viktigere, antall seter, mulighet for hengerfeste, ladehastighet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Fikk du sett testen med 40% virkningsgrad?

Jeg tittet på videoen, men må ha oversett noe - mye 'støy' på videoer sammenliknet med noenlunde gjennomtenkt tekst -; så noe om stadig mye ubrukt varme (=tap). Skal se den en gang til, men jeg la merke til avslutningen: TB skjønner ikke helt hva som er vitsen med hybrid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Jeg tittet på videoen, men må ha oversett noe - mye 'støy' på videoer sammenliknet med noenlunde gjennomtenkt tekst -; så noe om stadig mye ubrukt varme (=tap). Skal se den en gang til, men jeg la merke til avslutningen: TB skjønner ikke helt hva som er vitsen med hybrid.

Nei men han begynner å forstå fordelene.

De mange ikke skjønner er at hybrider er ganske geniale. Man unngår alle driftsmodus der motor er håpløs, tomgang, kjøring i kø, bykjøring osv.

Her bruker en forbrenningsmotor svært mye pga lav belastning. Ved høy belastning er virkningsgrad mye høyere.

Derfor er ofte rene hybrider bedre enn rene forbrennings biler rett og slett fordi de utnytter det beste fra begge.

Lenke til kommentar
60watt skrev (21 minutter siden):

Hovedpoenget med å kjøpe en tesla er at den vil stige i pris når den blir en robotaxi neste år eller 2022. Og vil kjøre inn ca 300000 kroner for eieren i året. Å sammenligne den med andre bilmerker blir helt skrullete. Ville bare nevne det.

Søtt å se at noen går fem på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
60watt skrev (23 minutter siden):

Hovedpoenget med å kjøpe en tesla er at den vil stige i pris når den blir en robotaxi neste år eller 2022. Og vil kjøre inn ca 300000 kroner for eieren i året. Å sammenligne den med andre bilmerker blir helt skrullete. Ville bare nevne det.

Så du får taxiløyve med på kjøpet? Blir mange taxier etter hvert da?

Dessuten må det være greit å bestille en slik når du er så skitten at du ikke vil bruke din egen bil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mrxx skrev (15 timer siden):

Ellers har vi ikke opplevd noen større problemer med vår P85  fra 2013 som nå er kjørt 133 000 km. Ingen driftsstans, og de 5 første årene fikk vi vasket bilen innv/utvendig + oppladet bil når den var på verksted. Lånebil har de stort sett også alltid hatt, senest forrige mnd da vi fikk skiftet motor(DU) på garanti pga ulyd.

Ikke opplevd større problemer, men motor er skiftet? Det tror jeg faktisk havner i kategorien "stort problem"

Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

Poenget er at bilen underrapporterer forbruk. Det blir som en bil som lekker bensin uten at kjørecomputeren ser det.

Du merker det bare på strømregninga.
Rekkevidde vil variere mye uansett hva du gjør.  

Teslas målinger er nok ganske nøyaktige utifra hva de er ment å vise av energiforbruk. Teslas energimåling viser energien som tas fra batteriet mens bilen er i drive. Altså noen ting som ikke inkluderes:

1. Alt av tap i lading.

2. Forvarming/-kjøling.

3. Energi som brukes på netflix, lys, varme, osv mens bilen står i park.

4. Resistive tap i batteripakke og nærmeste kabling. (Spesielt nevneverdig ved høyt effektuttak.)

 

Ja, Teslas energimåling vil ha et betydelig avvik i forhold til totalt energiforbruk, men det er jo en kritikk som bommer veldig. Det er som å kritisere et speedometer som forutsetter sommerdekk for å vise feil med vinterdekk (med litt annen rulleomkrets).

Teslas energimåling viser akkurat det den er ment å vise, og utifra hva man ønsker at den skal vise så er det ikke mulig å gjøre den veldig mye bedre.

Så klart, jeg kan skjønne at du (og andre) kanskje ville ønske at Tesla hadde en energimåling for totalforbruk, men per i dag har ikke Tesla dette. Du kan sende inn et forslag til Tesla om å få inn dette. Er nok bare snakk om en SW-jobb.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, uname -l said:

Tidligere denne uken

Consumer Reports is no longer recommending Tesla’s Model S and is panning the reliability of the new Model Y

Normalt så blir kvaliteten bedre på aldrende modeller.

Tesla gjør det ikke noe verre enn mange andre elbiler i Consumer Reports analyse. F.eks Audi e-Tron, Porsche Taycan og Kia e-Niro mistet også sine anbefalninger. Ford Mach-E og Mercedes EQC er også forventet å være like "dårlig", selv om de ikke har mye data ennå. Og f.eks Jaguar i-Pace har vært i nærheten av å bli anbefalt, pga masse problemer.

Stort sett de bilene som kan gjøre det bra i Consumer Reports analyser er enkle biler med lite som kan gå i stykker. Mener f.eks Nissan Leaf og Chevy Bolt/Opel Ampera-e er anbefalt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, StigVidar said:

Ikke opplevd større problemer, men motor er skiftet? Det tror jeg faktisk havner i kategorien "stort problem"

Å bytte motor på en fossilbil er ett "stort problem" da det tar lang tid og innebærer masse griseri.

Å bytte motor på en Model S blir vel litt som å bytte en differensial bak på en fossilbil. Vesentlig enklere.

a7687b53e570ad82e93b756484b2424d.thumb.jpg.69aabf463918317a09818778648ad90a.jpg

Her er jo Model S motor med reduksjonsgir og Inverter. Vil tro de aller fleste motorene med feilproduksjon er byttet ut nå. De begynte jo med ulyder ganske tidlig slik jeg har forstått.

Polestar driver jo å tilbakekaller alle Polestar 2 nå for å bytte inverter, så er flere som har trøbbel i starten. 

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, StigVidar said:

Ikke opplevd større problemer, men motor er skiftet? Det tror jeg faktisk havner i kategorien "stort problem"

Skifta på garanti pga ein lyd frå motoren.  Lyden er ikkje farleg.  Bilen går fint. 

 

Eksosmotorar har som regel berre fem års garanti og ein ulyd kan koste timevis med arbeid å reparere.  Det er ikkje like aktuelt å skifte motor på ein sju år gammal eksosbil pga ein sjenerande brummelyd.  Det kostar fort meir enn bilen er verd, og sjølv ein fabrikkny motor har ein sjenerande brummelyd.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
60watt skrev (14 timer siden):

Hovedpoenget med å kjøpe en tesla er at den vil stige i pris når den blir en robotaxi neste år eller 2022. Og vil kjøre inn ca 300000 kroner for eieren i året. Å sammenligne den med andre bilmerker blir helt skrullete. Ville bare nevne det.

Nåvel. Hovedpoenget mitt med å kjøpe Tesla er å ha en bra bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Så du får taxiløyve med på kjøpet? Blir mange taxier etter hvert da?

Dessuten må det være greit å bestille en slik når du er så skitten at du ikke vil bruke din egen bil. 

Eieren trenger vel ikke taxiløyve hvis bilen kjører seg selv?

Når bilen blir skitten så sendes den til vask. Så enkelt er det. Du har ikke hørt om bilvask før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...