Gå til innhold

Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Noen av ladestolpene i Lyngdal har 400V tilkobling til strømnettet, og ikke 480V. Det begrenser makseffekten til 120 kW. De fleste av ladestolpene her har 480V, men vi valgte altså tilfeldigvis en med 400V. "

Stusser litt på denne forklaringen. Har vi 480V noen steder i Norge? Det er et system de har i USA.
Og hva har egentlig det med saken å gjøre i det hele tatt? Noen som blander sammen AC og DC lading?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Hårek said:

"Noen av ladestolpene i Lyngdal har 400V tilkobling til strømnettet, og ikke 480V. Det begrenser makseffekten til 120 kW. De fleste av ladestolpene her har 480V, men vi valgte altså tilfeldigvis en med 400V. "

Stusser litt på denne forklaringen. Har vi 480V noen steder i Norge? Det er et system de har i USA.
Og hva har egentlig det med saken å gjøre i det hele tatt? Noen som blander sammen AC og DC lading?

Tesla set opp ein eigen trafo til superladarane.  Den kan ha kva utgangsspenning som helst, sidan han ikkje vert brukt til noko anna.  Å kople ein superladar på det vanlege lågspente distribusjonsnettet trur eg ikkje er tilrådeleg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hårek skrev (32 minutter siden):

"Noen av ladestolpene i Lyngdal har 400V tilkobling til strømnettet, og ikke 480V. Det begrenser makseffekten til 120 kW. De fleste av ladestolpene her har 480V, men vi valgte altså tilfeldigvis en med 400V. "

Stusser litt på denne forklaringen. Har vi 480V noen steder i Norge? Det er et system de har i USA.
Og hva har egentlig det med saken å gjøre i det hele tatt? Noen som blander sammen AC og DC lading?

Tesla masseproduserer tydeligvis superladerne i USA og baserer de på 480V som passer der borte. I Europa løser de det med å installere trafoer som transformerer fra høyspent og ned til 480V i stedet for vanlige 400V. Jeg tipper trafoene koster omtrent det samme. Standard trafoer kan forsyne ca 12 ladestolper. I Lyngdal er det 20, så der har de tydeligvis mer enn én trafo. Aner ikke hvorfor de gikk for to ulike spenninger, men det kan hende denne ladestasjonen er bygget ut i to trinn og at tilgangen på trafoer avgjorde valget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sampson said:

Byggkvaliteten ei heller service har vel ikke vært noen slager for Tesla gjennom hele livsspennet, det viser hvor alene Tesla har vært i markedet lenge nå når slike ting ikke hindrer salg.

Tesla Model S er det få klager på i det siste.  Servicen har vore upåklageleg den tida eg har hatt min bil, med unnatak av 2018 og litt ut i 2019 då kapasiteten var for liten og det var lang kø for å få service-time.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt merkelig at Model 3 bygget i Kina er den mest feilfrie bilen noen gang testet med 3 feil pr 10 000 biler, mens US modellene ofte fulle av uforståelige feil. F.eks skitt støv og hår i lakken? Burde ikke være mulig!

Kanskje de serverer tequila i lunsjpausen?

Ellers har vi ikke opplevd noen større problemer med vår P85  fra 2013 som nå er kjørt 133 000 km. Ingen driftsstans, og de 5 første årene fikk vi vasket bilen innv/utvendig + oppladet bil når den var på verksted. Lånebil har de stort sett også alltid hatt, senest forrige mnd da vi fikk skiftet motor(DU) på garanti pga ulyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Lenke til en Nederlandsk? nettside man må registrere seg for å få lese artikkelen på?

Google translate og jeg fikk lest den uten at jeg har registrert meg? Er flere taxi operatører som saksøker Tesla pga flere problemer og noe litt kritisk med at km stand ikke stemmer.  

Er dog enig i artikkelen her angående TMS, den holder seg godt, men det ligger litt problemer der om man skal kjøpe brukt. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, oophus said:

Google translate og jeg fikk lest den uten at jeg har registrert meg? Er flere taxi operatører som saksøker Tesla pga flere problemer og noe litt kritisk med at km stand ikke stemmer.  

Er dog enig i artikkelen her angående TMS, den holder seg godt, men det ligger litt problemer der om man skal kjøpe brukt. 

Får bare opp dette? registrering.jpg.5c4866da824055590b7c900daa1432b3.jpg

Og oversetter jeg til Norsk står det Registrer deg for å lese artikkelen.

Du har kansje konto der?
Har du en annen kilde enn denne nederlanske man ikke får lest?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, freddy85 said:

Utfra emnetittelen til artikkelen så trudde jeg at dere hadde testen en 7 år gammel brukt model s, ikke en splitter ny en som er oppgradert på utallige mange områder kontra de første modellene.

Forresten, lykke til de som er modige nok til kjøpe en brukt model s som er utenfor garantiperioden. Dere trenger det.

Bjørn Tesla jo en 2013 modell i September om det var av interesse.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...