Gå til innhold

Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, oophus said:

Det pleier å bli resultatet når man mister et hjul i fart. 

Det er nok mange av dem som knekker sammen med en ulykke, men det er for mange nå som mener at dette har skjedd i forkant av en ulykke. Du har haugevis av bevis på at dette har skjedd i helt rolig fart også.  

Så vidt jeg vet er det ikke påvist en eneste ulykke som et resultat av at en bærearm har knekt. Dette ville være lett å bevise ettersom alle Teslaer (med AP1 eller senere) filmer og lagrer sekundene før ulykker (muligens må airbags aktiveres). I tillegg til at nyere Teslaer også har integrert dashcam-funksjonalitet.

Og ja, det er gjerne i lav fart med stort rattutslag at bærearmer har knekt, uten å være involvert i en ulykke.

12 minutes ago, oophus said:

Det tar deg ikke lange tiden å ta en kikk, så jeg hadde gjort det om jeg var deg om du kjører med familie o.l. i bilen din. Dette handler ikke kun om din egen sikkerhet og stolthet jevnført med temaet Tesla. Du deler veiene med andre også. 

Da anbefaler jeg også deg å sjekke bærearmene på din bil før du kjører neste gang. Tenk på de du deler veien med.

(Den gamle Hyundain min derimot - der burde jeg definitivt sjekket understell før hver kjøretur. *To* ganger knakk fjærer. Den ene gangen satt jeg i bilen mens den sto parkert og så sa det "dunk" og bilen vugget litt fra side til side. Ganske sikkert rust begge gangene.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (27 minutter siden):

Så vidt jeg vet er det ikke påvist en eneste ulykke som et resultat av at en bærearm har knekt.

Det er flere av dem, men Tesla har aldri innrømmet feil. Det er jo derfor de nå blir saksøkt fra flere parter i flere kontinenter. Man har også bærearmer som står knekt på biler som ikke har vært i noen kollisjon, der kun dekket står skeivt på, eller ligger ved siden av bilen. Det eksisterer altså bevis i alle retninger.  

Når Tesla da legger skylda på sjåføren, så er jo dette et indirekte bevis på at de er klar over at ting knekker. Om bilen er designet slik at man kan herje dem såpass til at de knekker uten at man er i en kollisjon, så er det jo ei design-feil, eller for dårlig kvalitetssjekk for metallet. Vi har jo sett at Tesla har valgt å bruke dårlige metaller før. De sendte jo inn metallet angående batteri-lekkasjen tidligere, og fikk beskjed om det var for dårlig og valgte å bruke dem uansett. 

Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Og ja, det er gjerne i lav fart med stort rattutslag at bærearmer har knekt, uten å være involvert i en ulykke.

Stort rattuslag på bakdekkene? Dette eksiterer der også. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Da anbefaler jeg også deg å sjekke bærearmene på din bil før du kjører neste gang. Tenk på de du deler veien med.

Om nettet starter å florere av bevis for knekte bærearmer, så skal jeg gjøre det. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Når Tesla da legger skylda på sjåføren, så er jo dette et indirekte bevis på at de er klar over at ting knekker. Om bilen er designet slik at man kan herje dem såpass til at de knekker uten at man er i en kollisjon, så er det jo ei design-feil, eller for dårlig kvalitetssjekk for metallet.

Hvis man kjører i dype hull i veien så kan man ødelegge dekk, felg, bærearmer og mer til. Dette er egentlig kollisjonsskade, og vil verken dekkes av garanti eller ansvarsforsikring, ettersom man som sjåfør faktisk skal kjøre etter forholdene.

I utlandet er det ofte slik at veiene kan være mye mer farefulle enn her i Norge. Jeg husker når jeg kjørte i Mexico, så kunne veien har perfekt asfalt så langt øyet kunne se, men så plutselig så kom det ett hull i veien som kunne være en halvmeter dypt. Fikk hjertet i halsen flere ganger...

10 minutes ago, oophus said:

Stort rattuslag på bakdekkene? Dette eksiterer der også. 

Ja, men det er gjerne stort rattutslag om det er bærearmer foran som gir seg.

10 minutes ago, oophus said:

Om nettet starter å florere av bevis for knekte bærearmer, så skal jeg gjøre det. 

Ingen bryr seg om andre biler enn Tesla, så det legges ikke ut.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Hvis man kjører i dype hull i veien så kan man ødelegge dekk, felg, bærearmer og mer til.

Da skal folk rapportere om at slikt skjer i forbindelse med slikt. Det skjer ikke her. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Dette er egentlig kollisjonsskade, og vil verken dekkes av garanti eller ansvarsforsikring, ettersom man som sjåfør faktisk skal kjøre etter forholdene

Enig, men dette er ikke tilfelle i alle disse tilfellene. Her får sjåførene skylden, og Tesla nekter å fikse problemet. Så kjapt Tesla hadde fikset ei knekt bærearm, så hadde dem innrømmet problemet, og da kommer hele lurven på døra for å få det samme, og NHTSA ville tvunget inn ei innkallelse. Tesla drar alle over en kam, og skylder på sjåførene - i alle situasjonene og i alle tilfellene, helt uten å kunne hatt innsikt i alle gjennom gruppesøksmålet ettersom uttalelsen kom samtidig som søksmålet ble kjent. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):
oophus skrev (19 minutter siden):

Stort rattuslag på bakdekkene? Dette eksiterer der også. 

Ja, men det er gjerne stort rattutslag om det er bærearmer foran som gir seg.

Men de knekker bak også.. Når man ser på metallet, så ser det også sprøtt ut og ekstremt kornete. Godt mulig det ikke er Tesla sin skyld direkte som har kjøpt dårlig utstyr fra en underleverandør, men feilen her er jo at de nekter på at noe slikt er tilfelle. Ergo søksmålene, og nå fra flere kontinenter.

Det som er nytt i California er at de angriper Tesla direkte ved å anklage dem for å ha holdt dette skjult. Det gjennom å kalle inn biler på andre grunnlag for å bytte bærearmer uten at folk har fått beskjed om det. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):
oophus skrev (19 minutter siden):

Om nettet starter å florere av bevis for knekte bærearmer, så skal jeg gjøre det. 

Ingen bryr seg om andre biler enn Tesla, så det legges ikke ut.

Må du slutte. Dette er kun sutring. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Det som er nytt i California er at de angriper Tesla direkte ved å anklage dem for å ha holdt dette skjult. Det gjennom å kalle inn biler på andre grunnlag for å bytte bærearmer uten at folk har fått beskjed om det. 

Det er lov å prøve seg.

1 hour ago, oophus said:

Må du slutte. Dette er kun sutring. 

Det er bare fakta. Jeg kunne så klart tatt bilde av de knekte fjærene på min Hyundai og lagt ut på nett, men tror du seriøst noen ville brydd seg?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Det er lov å prøve seg

Joda, men Tesla blir nok tatt etterhvert. 

Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Det er bare fakta. Jeg kunne så klart tatt bilde av de knekte fjærene på min Hyundai og lagt ut på nett, men tror du seriøst noen ville brydd seg?

Du sa det var pga rust, så det er rimelig annerledes. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Bare sånn for morro skyld - hvor mange artikler om at Porsche Taycan sliter med plutselig akselerasjon har du sett i det siste?

Om det stemmer at det der var bilens skyld så regner jeg med det dukker opp noen artikler om det. Slik det burde, og jeg trur Porsche kjører en recall om de må. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ja, akkurat som Tesla.

Du syter om at ingen bryr seg om porsche og viser et uhell nylig. Som sagt, om dette er bilen og det uten tvil så vil media maskinen hoppe på dette. 

Det er verre at mediene ikke angriper NHTSA i større grad, særlig nå som lederen for "recall" avdelingen er hos Tesla plutselig. Autopilot rapporten NHTSA gav etter et dødsfall var jo misvisende og direkte feil, så det er på tide at folk der blir byttet ut. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Du syter om at ingen bryr seg om porsche og viser et uhell nylig. Som sagt, om dette er bilen og det uten tvil så vil media maskinen hoppe på dette. 

De vil hoppe på det uansett om det er bilens skyld eller ikke, om folk interesserer seg for det. Klikk og/eller salg av abonnementer er det de lever av.

Taycan tror jeg er akkurat såpass interessant at jeg kunne se for meg at det kom på f.eks VG forside "Se, her krasjer luksusbilen!" Men om det hadde vært en VW eller noe - glem det. Det hadde aldri havnet på nett heller.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (36 minutter siden):

"Probe" er altså at de ber om informasjon. Så leverer Tesla informasjonen de ber om, så legger de saken død.

Om NHTSA ikke skal bli tvunget i å bytte hele ledelsen så er det lite trolig. Det begynner å bli mer vanlig at folk saksøker NHTSA også nå for innblikk i tvilsomme avgjørelser, noe dette vil være om dette ikke resulterer i en recall. 

Det betyr isåfall at all informasjon Tesla deler til NHTSA blir tilgjengelig, og hvordan NHTSA brukte informasjonen for å komme frem til en avgjørelse, samt hva de faktisk har gjort. Folk er lei av at NHTSA ikke gjør jobben sin, så folk står nok i kø denne gangen. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

"Probe" er altså at de ber om informasjon. 

Probe kan oversettes med etterforske.

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Så leverer Tesla informasjonen de ber om, så legger de saken død

Denne skråsikkerheten på det mest optimistiske utfallet ser ut til å være en gjenganger i alle debatter. Kina la ikke saken død og tvang Tesla til en tilbakekalling.

Lenke til kommentar
oophus skrev (5 timer siden):

Du er også en av disse som kaster moralen din til siden så fort temaet er Tesla.

Løgn!

oophus skrev (5 timer siden):

Hvorfor hopper du egentlig inn her for å kaste kommentarer direkte til person uten å berøre temaet?

Jeg følger med på tråden fordi jeg har postet i den, dessverre sklir den ut i en uendelighet av Tesla-sutring hvor *du* er en av de viktigste drivkreftene. Det egentlige temaet er forlatt for lenge siden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):
oophus skrev (5 timer siden):

Du er også en av disse som kaster moralen din til siden så fort temaet er Tesla.

Løgn!

Min personlige mening. 

 

Kahuna skrev (29 minutter siden):

Jeg følger med på tråden fordi jeg har postet i den, dessverre sklir den ut i en uendelighet av Tesla-sutring hvor *du* er en av de viktigste drivkreftene. Det egentlige temaet er forlatt for lenge siden. 

Anbefaler igjen at du leser retningslinjene til forumet. Om det eneste formålet du har for en post du genererer er å diskutere person, så kan du like så godt holde opp med det med en gang og la vær. Det er ingen som har interesse i å se en privat diskusjon mellom oss to. Så send heller en PM. 

Om du mot formodning ønsker å diskutere tema, så hver så god. Tesla er under oppsyn for noe folk har kritisert dem for i årevis, der enkelte folk er blitt forfulgt og trakkasert fra "Tesla-sekten" mens det nå viser seg at de har hatt rett hele veien. Er noen som skylder enkelte noen unnskyldninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...