Gå til innhold

Volkswagens kommende elektriske folke-SUV er i Norge: Vi fikk ta en kikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (28 minutter siden):

Men selger gjør den. 
 

Det vil nok id 4 gjøre også om ikke all software er helt perfekt.

Vanlige folk kjøper bil, ikke programmeringslinjer. De forventer at bilen gjør som den skal. De setter seg inn. Tar på sikkerhetsbeltet, setter bilen i drive og kjører. Både id3 og id 4 dekker folk flest sitt behov. Pris,Utseende, plass, komfort teller mye. Tror faktisk at bilene til vw kan være hakket for komplisert for endel kundegrupper. 

Det står som regel en id3 rett ved siden av min bil på parkeringen på jobben. Må innrømme at jeg har gått rundt den noen ganger. Lakk og panel tilpasning er perfekt på den. Ikke tror jeg han har hatt noen batteri problemer heller. Det eneste han angrer på var at han ikke kjøpte toppmodellen.

Det kan godt hende de fleste ikke bryr seg om slikt i starten, men som du sier, folk vil at det bare skal fungere, og da blir slike ting noe man etterhvert irriterer seg mer og mer over, til man til slutt velger å selge den, kanskje opptil flere år tidligere enn ellers.

Er tross alt forskjell mellom at noe komplisert, og noe fungerer ikke slik man forventer. Man kan sikkert påstå det er fordi det er komplisert, men et godt laget system trenger nødvendigvis ikke masse fancy funksjoner. Det som er viktig er at det er lett å finne frem, og at det virker når du trykker.

Du skal dog få rett i at dette neppe er bilen for de mer teknologisk interesserte brukerne, selv om du sikkert finner endel av de som velger en slik enkel og grei bil pga totalpakken, og de vil i enda større grad irritere seg over slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Snowleopard said:

Er tross alt forskjell mellom at noe komplisert, og noe fungerer ikke slik man forventer. Man kan sikkert påstå det er fordi det er komplisert, men et godt laget system trenger nødvendigvis ikke masse fancy funksjoner. Det som er viktig er at det er lett å finne frem, og at det virker når du trykker.

Tesla er avansert men ikkje komplisert.  VW Bug er avansert og komplisert og full av bugs.  Når du trur at du har funne ut korleis du skal gjere eit eller anna, fungerer det ikkje likevel pga ein bug.  Få ting er meir frustrerande enn det.  Med Tesla er det intuitivt og det fungerer.  (Fungerer det ikkje kan du snakke med service, for då er det feil på din bil.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

Tesla er avansert men ikkje komplisert.  VW Bug er avansert og komplisert og full av bugs.  Når du trur at du har funne ut korleis du skal gjere eit eller anna, fungerer det ikkje likevel pga ein bug.  Få ting er meir frustrerande enn det.  Med Tesla er det intuitivt og det fungerer.  (Fungerer det ikkje kan du snakke med service, for då er det feil på din bil.)

Bilene får ny software i desember. Vi får se hvordan bilen blir da. Vil ikke dømme ned denne bilen før vw har fått en sjanse til å tette opp. 
 

De får imidlertid litt av en jobb. Det tar en hel dag å oppdatere en bil. Godt vw har 3000forhandlere i europa.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Trestein said:

Bilene får ny software i desember. Vi får se hvordan bilen blir da. Vil ikke dømme ned denne bilen før vw har fått en sjanse til å tette opp.

Eg tvilar på at dei får retta alt, men vonaleg det som er mest kritisk for tryggleiken.  Lys som slår seg av midt på natta er neppe moro.  menyar som er umogelege å finne fram i er mindre kritisk, men det kan vere lurt å fjerne tilgangen til dei medan bilen køyrer.

16 minutes ago, Trestein said:

De får imidlertid litt av en jobb. Det tar en hel dag å oppdatere en bil. Godt vw har 3000forhandlere i europa.

Vonar framtidige OTA-oppdateringar går mykje fortare enn det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 13.11.2020 den 22.17):

Bilen har ikke noe Autopilot, men den har cruisecontrol. Ifølge MG må regenerering deaktiveres på grunn av noe med ABS bremsene (De har cruisecontrolmodul fra dieselutgaven som ikke vet hva regenerering er)


Så i nedoverbakker bruker bilen bremsene istede for å regenerere som resulterer i kortere rekkevidde om man bruker cruisecontrollen.
 

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før vi leser om første ulykke med MG pga. at noen har brukt cruise control når de kjører ned en fjellovergang. Håper de har lagt inn temperaturovervåking av bremsene som deaktiverer cruise control ved behov...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før vi leser om første ulykke med MG pga. at noen har brukt cruise control når de kjører ned en fjellovergang. Håper de har lagt inn temperaturovervåking av bremsene som deaktiverer cruise control ved behov...

Det blir vel omtrent like farlig som å kjøre ned fra Hemsedal med fulladet batteri på en hvilken som helst el bil. Har sikker skjedd alle rede. (Eller fra et hvilket som helst hyttefelt som har strøm og har en lang bakke ned fra fjellet)

utifra argumentasjonen. Hvilken bil har du?

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Trestein said:

Det blir vel omtrent like farlig som å kjøre ned fra Hemsedal med fulladet batteri på en hvilken som helst el bil. Har sikker skjedd alle rede. (Eller fra et hvilket som helst hyttefelt som har strøm og har en lang bakke ned fra fjellet)

utifra argumentasjonen. Hvilken bil har du?

Er jo ikke det smarteste å fullade ett batteri før man skal kjøre ned ett fjell?

Mange biler har jo buffer i topp så man ikke mister regenerering helt.

Men vanlige fossilbiler kjører vel ned fra fjell hele tiden med kun å bruke bremsene og det går vel som oftest bra. Fleste nye biler sier vel ifra om bremsene blir for varme.

Nye elbiler med trommelbrems og henger ned fjell kan jo kansje bli en utfordring.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (53 minutter siden):

Det blir vel omtrent like farlig som å kjøre ned fra Hemsedal med fulladet batteri på en hvilken som helst el bil. Har sikker skjedd alle rede. (Eller fra et hvilket som helst hyttefelt som har strøm og har en lang bakke ned fra fjellet)

utifra argumentasjonen. Hvilken bil har du?

Vi har to Teslaer, en X75D og en Model 3 SR+. Jeg fullader aldri på hytta nei, bilene står normalt på 80%. De elbilene som ikke tillater at eier kan sette ladegrense selv har som regel en god buffer i topp slik at de uansett regenerere noe, og i hvert fall det som klimaanlegg og slikt bruker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Men vanlige fossilbiler kjører vel ned fra fjell hele tiden med kun å bruke bremsene og det går vel som oftest bra. Fleste nye biler sier vel ifra om bremsene blir for varme.

Fossilbiler bremser man på motoren, det er vel svært få som kjører ned med giret i N. Det står jo til og med skilt foran lengre fall om at man skal bruke "Low Gear". Så det vil jeg tro de fleste har fått med seg, det er en grunnleggende del av kjøreopplæringen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Fossilbiler bremser man på motoren, det er vel svært få som kjører ned med giret i N. Det står jo til og med skilt foran lengre fall om at man skal bruke "Low Gear". Så det vil jeg tro de fleste har fått med seg, det er en grunnleggende del av kjøreopplæringen. 

Er en del biler hvor det er meget vanskelig å få bremset med motoren. Har kjørt en del Pajero med Automatgir og den triller om man slipper gassen. Man kan gire manuelt og få den til å bremse litt men fungerer langt fra optimalt.

En Mondeo jeg eide før med automatgir var mye bedre her. Den trillet om man slapp gassen men begyte med motorbremsing om man var borti bremsepedalen. Girte ned for å bremse ekstra gjorde den og.

Men i tilfellet med MG ZS er det jo bare å ikke bruke cruisecontrollen når man kjører ned fra fjeller så fungerer regenereringen som den skal.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Er en del biler hvor det er meget vanskelig å få bremset med motoren. Har kjørt en del Pajero med Automatgir og den triller om man slipper gassen. Man kan gire manuelt og få den til å bremse litt men fungerer langt fra optimalt.

En Mondeo jeg eide før var mye bedre her. Den trillet om man slapp gassen men begyte med motorbremsing om man var borti bremsepedalen. Girte ned for å bremse ekstra gjorde den og.

Men i tilfellet med MG ZS er det jo bare å ikke bruke cruisecontrollen når man kjører ned fra fjeller så fungerer regenereringen som den skal.

Som ofte ellers er moralen 'lær bilen å kjenne'. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 13.11.2020 den 22.47):

Det står som regel en id3 rett ved siden av min bil på parkeringen på jobben. Må innrømme at jeg har gått rundt den noen ganger. Lakk og panel tilpasning er perfekt på den. Ikke tror jeg han har hatt noen batteri problemer heller. Det eneste han angrer på var at han ikke kjøpte toppmodellen.

Vært heldig han da.

https://motor.no/elektrisk-hyundai-ioniq-electric-id3/slakter-kvaliteten-pa-id3-i-elbiltest/185127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, oophus said:

Eller bare heldig med Teslaen, som jo til stadighet havner bakerst for kvalitet. 

https://thenextweb.com/shift/2020/06/25/study-tesla-likely-us-worst-carmaker-reliability-build-quality-paint-battery/

Med tanke på hvor fornøyd folk er med sin Tesla tror jeg veldig mange har vært heldig.

VW hadde jo god til til å fikse småpjusk på ID.3 mens bilene bare sto utenfor å venta på software. 

ID.4 virker å være mye mere bil for pengene enn ID.3 på alle måter. Bedre interiørkvalitet virker det jo og som den har, og koster jo ikke så mye mere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 timer siden):Men i tilfellet med MG ZS er det jo bare å ikke bruke cruisecontrollen når man kjører ned fra fjeller så fungerer regenereringen som den skal.

At folk skal krasje i hopetall pga dette som kirkebø påstår,tviler jeg på. Å ikke lade batteri fullt når du skal nedover er vel noe mange vet.

Så vidt jeg vet er ikke alt for mange biler utstyrt ned kjøre assistent systemer som tilpasser seg kurvaturen på veien. Kjører man ned en bratt svinget vei,kjører man sjelden på cruise controll.

VW har vel fartstilpasning av svinger og div. Men de har også styr på regenerering.

Det man kan lure på er hvordan en el bil med tilhenger gjør det ned sognefjellet med 100% batteri.  

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

At folk skal krasje i hopetall pga dette som kirkebø påstår,tviler jeg på. Å ikke lade batteri fullt når du skal nedover er vel noe mange vet.

Så vidt jeg vet er ikke alt for mange biler utstyrt ned kjøre assistent systemer som tilpasser seg kurvaturen på veien. Kjører man ned en bratt svinget vei,kjører man sjelden på cruise controll.

VW har vel fartstilpasning av svinger og div. Men de har også styr på regenerering.

Det man kan lure på er hvordan en el bil med tilhenger gjør det ned sognefjellet med 100% batteri.  

Nå skriver du jo at det er relativt kjent at man ikke skal lade til 100 % når man skal nedover, så hvorfor blir det plutselig relevant når man skal dra på en campingvogn? Man må gjerne dra campingvogna noen meter bortover før man kommer til bakken, slik at man ikke vil ha 100 % uansett. Og ihvertfall ikke med Trollstigen eller lignende passasjer rett forut, der det mer eller mindre bare går nedover og lite bortover totalt sett. Altså et relativt begrenset problem.

Men gitt at man har vært så dum og uheldig på samme tid, så vil altså motorbrems med elbil enten kuttes ut og man går rett på mekaniske bremser, eller så har produsenten laget en sikkerhetsløsning der motoren bremser likevel, men den lader bare ikke bilen. Hvordan de forskjellige produsentene løser dette er nok et godt spørsmål, for idioter fremkommer overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (50 minutter siden):

Nå skriver du jo at det er relativt kjent at man ikke skal lade til 100 % når man skal nedover, så hvorfor blir det plutselig relevant når man skal dra på en campingvogn? Man må gjerne dra campingvogna noen meter bortover før man kommer til bakken, slik at man ikke vil ha 100 % uansett. Og ihvertfall ikke med Trollstigen eller lignende passasjer rett forut, der det mer eller mindre bare går nedover og lite bortover totalt sett. Altså et relativt begrenset problem.

Men gitt at man har vært så dum og uheldig på samme tid, så vil altså motorbrems med elbil enten kuttes ut og man går rett på mekaniske bremser, eller så har produsenten laget en sikkerhetsløsning der motoren bremser likevel, men den lader bare ikke bilen. Hvordan de forskjellige produsentene løser dette er nok et godt spørsmål, for idioter fremkommer overalt.

Det skal ikkje så mye til. Du kjører bergen oslo over hardangervidda ned campingvogn. Når du har kjørt opp måbødalen lader du ved hotellet på vøringsfossen. Når du kommer til maurset må du snu pga snøver. I første tunnellen når du 100% batteri og må bruke bremsen resten ned. Vogna veier 1500kilo og bilen 2200kg. Du har ingen motorbrems, ingen regenerering. Bare fotbrems.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Det skal ikkje så mye til. Du kjører bergen oslo over hardangervidda ned campingvogn. Når du har kjørt opp måbødalen lader du ved hotellet på vøringsfossen. Når du kommer til maurset må du snu pga snøver. I første tunnellen når du 100% batteri og må bruke bremsen resten ned. Vogna veier 1500kilo og bilen 2200kg. Du har ingen motorbrems, ingen regenerering. Bare fotbrems.

Man lader da ikke til 100% på langkjøring. Og er dette saktelading? Man bruker ikke saktelading på langkjøring.

Uansett, det bør gå greit å komme seg ned trygt. Ta korte tunge nedbremsinger i stedet for å ha bremsene litt på hele veien, og om man kjenner at bremseeffekten avtar må man bare stoppe og vente på at bremsene skal få kjølt seg ned. Det hjelper at vognen har egne bremser, så man fordeler jo varmen på 6-8 bremser i stedet for bare 4 bremser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Man lader da ikke til 100% på langkjøring. Og er dette saktelading? Man bruker ikke saktelading på langkjøring.

Uansett, det bør gå greit å komme seg ned trygt. Ta korte tunge nedbremsinger i stedet for å ha bremsene litt på hele veien, og om man kjenner at bremseeffekten avtar må man bare stoppe og vente på at bremsene skal få kjølt seg ned. Det hjelper at vognen har egne bremser, så man fordeler jo varmen på 6-8 bremser i stedet for bare 4 bremser.

Det var bare et tenkt eksempel. Kunne like godt ha vert turtagrø på vei mot lom eller et annet sted. Poenget var at man kan risikere å havne i en slik situasjon, selv uten tilhenger. Man lader på vei opp og må snu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...