Gå til innhold

Volkswagens kommende elektriske folke-SUV er i Norge: Vi fikk ta en kikk


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, oophus said:

Nå husker jeg ikke hvordan det fungerer, men kan man justere lysstyrken til å være bestemt uten å være dynamisk? Lekte ikke med slike innstillinger når jeg testet selv, for da justerte jeg den litt ned, men merket likevel spesielt når man kjørte inn en tunnel at styrken dro seg opp betydelig. 
 

Selfølgelig kan man det.
Jeg har min alltid i auto og da bruker den min manuelle instilling som "default" og justere opp å ned derifra.

Kan slå av Auto og bare justere manuelt om jeg ønsker.

Day og Night endrer bakrunden fra hvit til sort.

IMG_20201112_112709.thumb.jpg.c6c27b15c4d8ef6b749504fddec3275a.jpg
 

Nå vet jeg ikke når du prøvekjørte Model 3 sist, men jeg har motatt 3 oppdateringer til bilen min bare den siste måneden så det er vel kansje titals versioner av softwaren siden du prøvde?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

Selfølgelig kan man det.
Jeg har min alltid i auto og da bruker den min manuelle instilling som "default" og justere opp å ned derifra.

Kan slå av Auto og bare justere manuelt om jeg ønsker.

Day og Night endrer bakrunden fra hvit til Sort.

Ja, flott. Det jeg tenker som hadde vært optimalt, var om at når du trykte på "Auto" knappen, at det da dukket opp ei liten "slider" ekstra under, som kunne gi min/max verdien for avvik når den dynamisk justerte seg fra utgangspunktet. 

F.eks om du har det slik som du har det på 100%, og satte slideren under til 20%, så ville den aldri gå lavere enn 80%. Stod den på 50% med 20% avvik, så ville den gått kun opp til 70% og ned til 30% f.eks. Da hadde man kunne stilt det inn eksakt slik man ville. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus said:

Ja, flott. Det jeg tenker som hadde vært optimalt, var om at når du trykte på "Auto" knappen, at det da dukket opp ei liten "slider" ekstra under, som kunne gi min/max verdien for avvik når den dynamisk justerte seg fra utgangspunktet. 

F.eks om du har det slik som du har det på 100%, og satte slideren under til 20%, så ville den aldri gå lavere enn 80%. Stod den på 50% med 20% avvik, så ville den gått kun opp til 70% og ned til 30% f.eks. Da hadde man kunne stilt det inn eksakt slik man ville. 

Kan godt hende det dukker opp i en oppdatering en dag, men det fungerer helt fint som det er så håper de heller prioriterer noe annet.

Her jeg bor hvor det er lyst hele døgnet om sommeren og mørkt hele døgnet om vinteren trengs det lite justering.

Tunellene jeg kjører er opplyste så blir ikke blenda der heller.

Men to trykk på skjermen for å dimme den om den er for sterk. Eller par enkle setninger med stemmen.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Vel nå har han visst blitt smittet av et virus. Ikke data den gangen.

Vi får tro det går bra

Han tok 4 tester, og 2 var positive og 2 var negative..
Men det kan vi alltids diskutere i en annen tråd en i en om VW sin nye elbil.

(At ruten knuste på Cybertruck skapte forøvrig helt vanvittig mye PR)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Han tok 4 tester, og 2 var positive og 2 var negative..
Men det kan vi alltids diskutere i en annen tråd en i en om VW sin nye elbil.

(At ruten knuste på Cybertruck skapte forøvrig helt vanvittig mye PR)

Må i alle fall si at dronefilmen til vw viste at de har litt snøring på å lage show.

vi får håpe at kineserne lar seg imponere.

Tror id4 vil selge bra.

ser på elbilstatestikk at id3 fortsetter å strømme på. Ny software er klar fra 1.desember. (Hadde et lite vedde mål om at vw kom med ny software før fsd ble rullet ut) Det begynner å haste.

Det som er overraskende er MG sin klatring på salgslistene. Kommer til å passere tesla 3 rimelig snart.

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

 

Det som er overraskende er MG sin klatring på salgslistene. Kommer til å passere tesla 3 rimelig snart.

 

Er ikke sjokkert over at MG gjør det bra. MG ZS EV er veldig mye bil for pengene og kunne godt tenkt meg en slik som bil nummer 2 om jeg skulle ha behov for det en dag. Koster jo bare 240 000kr.

Største ankepunkter på den er latterlig treg infotainment skjerm, og at ikke regenerering fungerer samtidig som cruisecontrol.
Ellers mye bil for pengene. 5 stjerner i NCAP har den og.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Er ikke sjokkert over at MG gjør det bra. Er veldig mye bil for pengene og kunne godt tenkt meg en slik som bil nummer 2 om jeg skulle ha behov for det en dag. Koster jo bare 240 000kr.

Største ankepunkter på den er latterlig treg infotainment skjerm, og at ikke regenerering fungerer samtidig som cruisecontrol.
Ellers mye bil for pengene. 5 stjerner i NCAP har den og.

Folk flest er ikke veldig opptatt av hurtigheten på infosystem. Man har ofte god tid når man lader. 
 

At den ikke regenererer når den kjører autopilot må være mulig å omprogramere.

Har ikke teslabjørn gitt input til programererene til mg?

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Folk flest er ikke veldig opptatt av hurtigheten på infosystem. Man har ofte god tid når man lader. 
 

At den ikke regenererer når den kjører autopilot må være mulig å omprogramere.

Har ikke teslabjørn gitt input til programererene til mg?

 

Nja, er snakk om at det tar så lang tid fra man trykker på noe i menyen til det skjer noe at man gjerne trykker en gang til.. og en gang til.. Og så kansje det skjer noe.. Er temmelig ille på denne bilen..

Bilen har ikke noe Autopilot, men den har cruisecontrol. Ifølge MG må regenerering deaktiveres på grunn av noe med ABS bremsene (De har cruisecontrolmodul fra dieselutgaven som ikke vet hva regenerering er)


Så i nedoverbakker bruker bilen bremsene istede for å regenerere som resulterer i kortere rekkevidde om man bruker cruisecontrollen.
 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Nja, er snakk om at det tar så lang tid fra man trykker på noe i menyen til det skjer noe at man gjerne trykker en gang til.. og en gang til.. Og så kansje det skjer noe.. Er temmelig ille på denne bilen..

Bilen har ikke noe Autopilot, men den har cruisecontrol. Ifølge MG må regenerering deaktiveres på grunn av noe med ABS bremsene (De har cruisecontrolmodul fra dieselutgaven som ikke vet hva regenerering er)


Så i nedoverbakker bruker bilen bremsene istede for å regenerere som resulterer i kortere rekkevidde om man bruker cruisecontrollen.
 

Legg til at noen kommandoknapper ligger slik til, at man har problemer med å treffe. Se bare testen på stasjonsvogna gjort av Fullychargedshow (11:07 uti videoen):

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Legg til at noen kommandoknapper ligger slik til, at man har problemer med å treffe. Se bare testen på stasjonsvogna gjort av Fullychargedshow (11:07 uti videoen):

 

Men selger gjør den. 
 

Det vil nok id 4 gjøre også om ikke all software er helt perfekt.

Vanlige folk kjøper bil, ikke programmeringslinjer. De forventer at bilen gjør som den skal. De setter seg inn. Tar på sikkerhetsbeltet, setter bilen i drive og kjører. Både id3 og id 4 dekker folk flest sitt behov. Pris,Utseende, plass, komfort teller mye. Tror faktisk at bilene til vw kan være hakket for komplisert for endel kundegrupper. 

Det står som regel en id3 rett ved siden av min bil på parkeringen på jobben. Må innrømme at jeg har gått rundt den noen ganger. Lakk og panel tilpasning er perfekt på den. Ikke tror jeg han har hatt noen batteri problemer heller. Det eneste han angrer på var at han ikke kjøpte toppmodellen.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Men selger gjør den. 
 

Det vil nok id 4 gjøre også om ikke all software er helt perfekt.

Vanlige folk kjøper bil, ikke programmeringslinjer. De forventer at bilen gjør som den skal. De setter seg inn. Tar på sikkerhetsbeltet, setter bilen i drive og kjører. Både id3 og id 4 dekker folk flest sitt behov. Pris,Utseende, plass, komfort teller mye. Tror faktisk at bilene til vw kan være hakket for komplisert for endel kundegrupper. 

Det står som regel en id3 rett ved siden av min bil på parkeringen på jobben. Må innrømme at jeg har gått rundt den noen ganger. Lakk og panel tilpasning er perfekt på den. Ikke tror jeg han har hatt noen batteri problemer heller. Det eneste han angrer på var at han ikke kjøpte toppmodellen.

Men er jo litt vesentlige forsjeller her.

Touchskjermen på MG er bare en bonus..
Mens ID.3 er avhengig av den..

(Og ID.3 er mye dyrere)

MG sin bil støtter heldigvis Android Auto så man slipper å forholde seg til det ubrukelige systemet alt for mye..
Mener fortsatt de levere veldig mye bil for pengene.

ID.3... naah not so much

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Men er jo litt vesentlige forsjeller her.

Touchskjermen på MG er bare en bonus..
Mens ID.3 er avhengig av den..

(Og ID.3 er myye dyrere)

MG sin bil støtter heldigvis Android Auto så man slipper å forholde seg til det ubrukelige systemet alt for mye..
Mener fortsatt de levere veldig mye bil for pengene.

ID.3... naah not so much

Vw id3 har like stor kupeplass som en passat. Litt mindre bagasjeplass men alikevell bra. Den er større enn den ser ut.

En passat koster fra 500 000kr og oppover

En ID3 350-450 000. ID4 ser jo it til å gi enda mere for pengene.

VW har alle rede lagt ut priser på en billigere variant av id3 som koster 16000 mindre i tyskland. Eneste forskjell er software nedtunet motor. 
 

Han som jeg kjenner prøvekjørte tesla 3 også. Han ga selvfølgelig fullt pådrag og kona ble skremt. Da ble det id3 i stedet.

De har sikkert tenåringer i huset. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Han som jeg kjenner prøvekjørte tesla 3 også. Han ga selvfølgelig fullt pådrag og kona ble skremt. Da ble det id3 i stedet.

De har sikkert tenåringer i huset. 

Er jo bare å sette den i chill-modus. Det reduserer akselerasjonen til noe sånt som 8 sekunder på 0-100 km/t. Og man kan sette fartsbegrensing med pin-kode.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...