Gå til innhold

Volkswagens kommende elektriske folke-SUV er i Norge: Vi fikk ta en kikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Complexity Du ser noen tverrgående bjelker som går i motsatt retning som ikke kunne vært der om man skulle installert ei frunk. Personlig trur jeg disse er der for å holde alt kompakt, slik at slikt er enklere å modellere og  simulere for å ende opp med bedre kollisjonssikkerhet. 

Så jeg står nok ved mitt utgangspunkt. Jeg trur frunken sakte men sikkert vil forsvinne. Så kan man heller få på plass kjølerom med den ekstra plassen i kabinen istedenfor for eksempel med den ekstra plassen man får der. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

@Complexity Du ser noen tverrgående bjelker som går i motsatt retning som ikke kunne vært der om man skulle installert ei frunk. Personlig trur jeg disse er der for å holde alt kompakt, slik at slikt er enklere å modellere og  simulere for å ende opp med bedre kollisjonssikkerhet. 

 

Mulig det, men de kunne nok designet det så det ble litt bedre plass der om de ville. Kunne jo omså tatt med de eksemplene som jeg mener i designet og hatt en fast plass fremme til bare dem.

Slik det er nå må jo alt ligge i den lommen under bagasjerommet, og ser for meg at den blir litt fylt opp av ladekabler og slikt.
Er vel varseltrekanten man ser på siden der kansje? Den bruker man forhåpentligvis aldri i løpet av bilen levetid så den kunne jo fint vært plassert under panseret enn plass.4e1c14a1-6ca1-4a77-afda-ed561831d238.thumb.jpg.abce99370655ae942c6dcfeaba5fa578.jpg

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Mulig det, men de kunne nok designet det så det ble litt bedre plass der om de ville.

Ja, men da ofrer man altså kollisjonssikkerhet. En bil som har kun bjelker gående mot kabin i underkant av bilen takler best kollisjoner der man støter nederst. Om du støter mot en buss eller en lastebil, som ikke treffer nederst men øverst mot panseret, så har du mindre å gå på før bussen eller lastebilen er omtrent inne hos passasjerene. 

Det er en ulempe at OEM's vet hvordan Euro NCAP f.eks tester biler. Det er alt for enkelt å få 5 stjerner, når man vet hvordan man skal designe en bil mot dem. Det hadde vært mye bedre om testene inneholdt mye større variasjon. Dog et sted må en jo sette grenser før det koster for mye. Idag så må en produsere nesten 30 biler for en komplett test. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Hanhijnn said:

Oj oj, vet du SÅ lite om bil? Vet du ikke engang at skjermer dimmer ned når det mørkner? Du har kanskje aldri hatt en nyere moderne bil?

Det er nok mye du ikke vet også. Selv laveste setting er ganske sterk. Skulle jeg hatt en slik bil igjen tror jeg at det hadde blitt med et pledd for å legge over skjermen ved lange kjøreturer i mørket. Skjerm-o-mania har ikke bare fordeler.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Det er nok mye du ikke vet også. Selv laveste setting er ganske sterk. Skulle jeg hatt en slik bil igjen tror jeg at det hadde blitt med et pledd for å legge over skjermen ved lange kjøreturer i mørket. Skjerm-o-mania har ikke bare fordeler.

Tror det var opel som hadde en funksjon det alt annet enn speedometer kunne slåes av ved mørkekjøring. Genialt

Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Det er nok mye du ikke vet også. Selv laveste setting er ganske sterk. Skulle jeg hatt en slik bil igjen tror jeg at det hadde blitt med et pledd for å legge over skjermen ved lange kjøreturer i mørket. Skjerm-o-mania har ikke bare fordeler.

What? Du må jo ha noe slags nattsyn da.

På laveste styrke ser jeg nesten ikke skjermen selv om det er helt mørkt.

Kan jo ha vært justert lavere i en oppdatering og da.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):
Hanhijnn skrev (23 timer siden):

Oj oj, vet du SÅ lite om bil? Vet du ikke engang at skjermer dimmer ned når det mørkner? Du har kanskje aldri hatt en nyere moderne bil?

Det er nok mye du ikke vet også. Selv laveste setting er ganske sterk. Skulle jeg hatt en slik bil igjen tror jeg at det hadde blitt med et pledd for å legge over skjermen ved lange kjøreturer i mørket. Skjerm-o-mania har ikke bare fordeler.

Da er du ekstremt lyssensitiv. Bilprodusentene vet jo inderlig vel at de ikke skal ødelegge mørkesynet til føreren, ved kjøring i mørket. Og det har de forholdt seg til i alle år. Så også nå.

Har du kjørt mye Tesla i mørket? Eller gjetter du bare?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok 

13 hours ago, kremt said:

Det er nok mye du ikke vet også. Selv laveste setting er ganske sterk. Skulle jeg hatt en slik bil igjen tror jeg at det hadde blitt med et pledd for å legge over skjermen ved lange kjøreturer i mørket. Skjerm-o-mania har ikke bare fordeler.

Kjempesterk på laveste setting ja. Blir helt blenda her. Livsfarlig.

IMG_20201112_084856.jpg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Men kremt er ikke nødvendigvis *helt* på jordet. Dimmingen vil variere fra bil til bil. Det at Tesla har en god løsning på det betyr ikke at alle andre har det.

Så jeg kan fint skjønne at om man har hatt dårlig erfaring med skjerm tidligere, så vil man kunne være skeptisk til det på neste bil.

Joda, kan godt se for meg at noen produsenter ikke har prioritert dette.
Men jeg har jammen meg blitt blendet mye av instrumentpanel som lyser som juletre også.
Hjelper ikke at alle produsentene har forsjellige måter å justere lyset på heller så man må stoppe å prøve å vri på alt for å dimme ned.

Begynner jo heldigvis å bli auto dette og på de fleste biler.

Det beste jeg har vært borti er på en Subaru Legacy jeg kjørte mye for noen år siden. Klokka i dashbordet lyste veldig sterkt.
For å dimme den ned måtte man holde inne OFF knappen på varmeapparatet... 😆

Fant ikke ut av det før man hadde lest i boka for å si det slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Complexity: Sist gang jeg kjørte en Tesla, så justerte den seg automatisk opp inn i tunneller. Så om du hadde tatt et bilde der det var dunkelt lys fremfor ute midt på lyseste dagen, så er det jo mer relevant for å se hvordan den stiller seg opp, og hvor lysstyrken havner? 

Det er jo ingen som er interessert i å se et bilde på dagen mens sola er oppe. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

@Complexity: Sist gang jeg kjørte en Tesla, så justerte den seg automatisk opp inn i tunneller. Så om du hadde tatt et bilde der det var dunkelt lys fremfor ute midt på lyseste dagen, så er det jo mer relevant for å se hvordan den stiller seg opp, og hvor lysstyrken havner? 

Det er jo ingen som er interessert i å se et bilde på dagen mens sola er oppe. 

Kan ta ett nytt bilde når det har blitt mørkt. Nå bare justerte jeg den manuelt til laveste lysstyrke for å vise hvor lavt den kan gå.

Dette kan man justere manuelt også mens man kjører om det skulle være for lyst. Kan vel og dimme den med talekommando.

Altså ikke noe stort problem og jeg har aldri blitt blendet av den.

Man kan selvfølgelig låse den i "Day" modus og sette 100% lysstyrke å blende segselv med vilje om ønskelig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Kan ta ett nytt bilde når det har blitt mørkt. Nå bare justerte jeg den manuelt til laveste lysstyrke for å vise hvor lavt den kan gå.

Dette kan man justere manuelt også mens man kjører om det skulle være for lyst. Kan vel og dimme den med talekommando.

Altså ikke noe stort problem og jeg har aldri blitt blendet av den.

Man kan selvfølgelig låse den i "Day" modus og sette 100% lysstyrke å blende segselv med vilje om ønskelig.

Dimmer den ikke automatisk? De mener jeg å ha sett på tb videoer. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Kan ta ett nytt bilde når det har blitt mørkt. Nå bare justerte jeg den manuelt til laveste lysstyrke for å vise hvor lavt den kan gå.

Dette kan man justere manuelt også mens man kjører om det skulle være for lyst. Kan vel og dimme den med talekommando.

Altså ikke noe stort problem og jeg har aldri blitt blendet av den.

Man kan selvfølgelig låse den i "Day" modus og sette 100% lysstyrke å blende segselv med vilje om ønskelig.

Nå husker jeg ikke hvordan det fungerer, men kan man justere lysstyrken til å være bestemt uten å være dynamisk? Lekte ikke med slike innstillinger når jeg testet selv, for da justerte jeg den litt ned, men merket likevel spesielt når man kjørte inn en tunnel at styrken dro seg opp betydelig. 

Hvis det er mulig å lagre to innstillinger selv, f.eks 20% lysstykre og lagre den til "dagmodus" og 50% til "nattmodus" så er det jo greit. Men jeg liker ikke systemer som justere seg helt uavhengig av hva man satte som standard lysstyrke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...