Gå til innhold

TEST: PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RamGuy skrev (5 timer siden):

 

Demon's Souls prøver jeg å tenke minst mulig på i all den tid jeg trolig må sitte å rive av meg håret fra November til Mars 2021 før jeg får meg en PlayStation 5.. 😛

Bloodborne er nok et av mine all-time favorittspill og er det From Software spillet jeg liker best. Men det er fryktelig skadelidende av lav oppløsning/dårlig anti-aliasing så sammenlignet med Dark Souls 3, Sekiro og ja faktisk på en del områder så ser det faktisk dårligere ut enn Dark Souls Remastered også og det samtidig som det kjører i 30 FPS og har temmelig trege lastetider.

Først blir man skuffet av null forbedringer på PlayStation 4 Pro og nå blir det samme greia igjen med PlayStation 5.. Det er jo et Sony first-party spill så skulle jo tro det var mulig for Sony å sparke noen i rææva for å hvertfall sikre 60 FPS.

Jeg føler med deg. Inne der på skolen med de der slime tingene så er det helt horribelt, sælig om man sloss med 10 stk samtidig :) . Bloodborne er et av mine favorittspill også

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Comma Chameleon said:

Hvorfor da? 90% av pc-gamere spiller ikke 4K60 og det går da heeelt fint.

For å ikke snakke om at det er opp til utviklerne. At konsollene klarer 4K60 vet vi allerede, men det betyr ikke nødvendigvis at alle velger å gå for det i sine spill.

Endret av Bottekott
Lenke til kommentar

De støtter jo per definisjon 4K@120 og 8K@60 men du kommer jo ikke til å se det i mange spill. 8K er vel mest med tanke på å være fremtidsrettet når det kommer til streaming av video. Konsollen har HDMI 2.1 så den kan per definisjon støtte 8K så da bruker man jo det i markedsføring selv om det kun vil være snakk om streaming av video når/om det kommer om X-antall år.

Det samme med 4K@120. Det er noe konsollene i teorien støtter med HDMI 2.1 men det er nok forsvinnende få utviklere som vil prøve å legge opp til 4K@120. Da må det være snakk om uhyre simpel grafikk for at disse konsollene skal klare å dytte 4K i 120 FPS. Men det kommer sikkert et fåtall av spill som ikke er spesielt grafikkintensive som muliggjør 4K@120 så da kan det jo brukes i markedsføringen.

Hovedfokuset fra de fleste utviklere blir nok en standard mode som sikter seg inn på 4K@60, og en performance mode som sikter seg inn på 1080P@120. De som prioriterer ray-tracing vil fort havne på 4K@30 og 1080P@60 moduser.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Hvorfor da? 90% av pc-gamere spiller ikke 4K60 og det går da heeelt fint.

Er vel bare 2,3% av de på steam som har en 4k skjerm, og enda færre som kjører i 60 fps.

Tviler også sterkt på at de som gjør det betalte 5.000,- for maskinen sin.

RamGuy skrev (7 minutter siden):

Det samme med 4K@120. Det er noe konsollene i teorien støtter med HDMI 2.1 men det er nok forsvinnende få utviklere som vil prøve å legge opp til 4K@120. Da må det være snakk om uhyre simpel grafikk for at disse konsollene skal klare å dytte 4K i 120 FPS. Men det kommer sikkert et fåtall av spill som ikke er spesielt grafikkintensive som muliggjør 4K@120 så da kan det jo brukes i markedsføringen.

Er vel enkelte eldre spill (dagens generasjon) som når 120fps i 4k på series X iallefall.

Lenke til kommentar
metalheart666 skrev (5 minutter siden):

Wait.. 8.5? Når begynte dykk med desimalar?

Å gi en svakare next-gen konsoll meir poeng? Bias som vanlig her altså.. Når gjer dykk svakare grafikkort meir poeng? Aldri.

Dei gimmicane på Ps5 kontrolleren kjem til å dø ut like fort som dei gjorde på Ps4.

Haha, nå må lille tulle gutten legge seg å sove 🤗

  • Liker 7
Lenke til kommentar
metalheart666 skrev (5 timer siden):

Wait.. 8.5? Når begynte dykk med desimalar?

Å gi en svakare next-gen konsoll meir poeng? Bias som vanlig her altså.. Når gjer dykk svakare grafikkort meir poeng? Aldri.

Dei gimmicane på Ps5 kontrolleren kjem til å dø ut like fort som dei gjorde på Ps4.

Den store forskjellen på konsollene ved lansering er vel at Sony i det minste har et eller rote spill. Ser ut som folk liker Miles Morales også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er en litt spesiell vurdering av redaksjonen å trille terningkast på en konsoll. Det er ikke akkurat et massivt marked av forskjellige konsoller. Terningkastet spiller jo ingen rolle, folk kjøper jo PS5 uansett. 

Når det er sagt blir jeg mer imponert over lastetidene. Det kommer til å endre hverdagen for level designere betydelig. Ikke lenger behøver man å designe brett utfra hvordan lyset må bakes, eller pga begrensninger til motoren og maskinvaren. Samt lastetider. Unreal Engine 5 demoen var virkelig noe utav en annen verden. Ikke noen trange korridorer å smyge seg gjennom, så spillet rekker å laste shit. 

Endret av Kenny Bones
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/6/2020 at 5:25 PM, Iki said:

For øyeblikket har den ikke noe system for å bytte mellom to spill.

Du kan sette et spill på pause mens du gjør andre ting, ser på Netflix eller slikt, eller om du slår av konsollen.

Da kommer du rett inn i spillet når du vil.

 

Om du skal bytte mellom spill så ser det ut til at det vil ta ca 5 sekunder, takket være hastigheten på ps5.

Skal du bytte tilbake til det forrige vil det da også ta ca 5 sekunder.

Er nå ingenting bekreftet at det tar kun 5 sekunder... Bare fordi Morales starter fort opp betyr det ikke at tredjepart spill gjør det samme. Tipper man må gjennom en hel haug med skjermer med logoer og andre ting så quick resume vil man tjene ganske mye tid på uansett hvor grusomt det må være for deg.

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (2 timer siden):

Er nå ingenting bekreftet at det tar kun 5 sekunder... Bare fordi Morales starter fort opp betyr det ikke at tredjepart spill gjør det samme. Tipper man må gjennom en hel haug med skjermer med logoer og andre ting så quick resume vil man tjene ganske mye tid på uansett hvor grusomt det må være for deg.

Vi har sett flere spill starte like hurtig på konsollen. Men selvfølgelig kan det være en eller annen utvikler som absolutt må ha en lang logo i forveien, sannsynligvis EA...

Det er på ingen måte grusomt med quick resume, det skal jeg forhåpentligvis dra nytte av når xboxen min kommer.

Lenke til kommentar
sleden skrev (1 time siden):

Jøss da kan den nesten måle seg med pceen min fra 2016, glemte at jeg slipper å abonnere for å kunne spille online og at det finnes mange flere spill til pc, jeg har hatt ps4 og det er som tortur i forhold til en pc å spille på 😂

Hvor mange tusen har den pc'n din tapt i verdi siden du kjøpte den da?

Om den måler seg med en ps5 så kostet den vel rundt 4-500.000,- i 2016?

 

Lenke til kommentar
RamGuy skrev (På 6.11.2020 den 17.07):

Er det sånn at PlayStation 5 ikke har noe svar på Xbox Series sin "Quick Resume"? Så du vil måtte avslutte eksisterende spill før du hopper til neste? Hvor raskt kan man regne med å hoppe fra et spill til et annet, frem og tilbake?

Det er nokså avgjørende for hvor relevant jeg finner PlayStation 5 Digital Edition kontra PlayStatio 5. Digital er rimeligere og ser bedre ut og det er jo fordeler med digitale spill. Men i snitt så betaler jeg 150-200 kr mer per spill om jeg skal skaffe de via PlayStation Store kontra å plukke de opp hos Elkjøp på lanseringsdagen.

Det blir potensielt en god slump med penger etterhvert. Samtidig så gir fysiske spill fordelen av at du kan byttelåne med venner og familie.


Men ting som "Quick Resume" osv øker jo verdien til digitale spill. Hjelper fint lite med mulighet til å hoppe ut og inn av spill om du eier de fysisk og må dra rææva opp av sofaen, ut med discen, finne den neste osv..

Bare spekulering fra min side, men jeg er ganske sikker på at grunnen til at PS5 ikke har inkludert en direkte "Quick Resume" er på grunn av at de har designet sitt UI ut fra muligheten til å enkelt bytte spill, og hoppe direkte til det stedet i spillet du ønsker via hovedmenyen. Det er en annerledes fremgangsmåte som på noen ting er bedre enn Quick Resume, mens Quick Resume er bedre på andre ting.

Uansett, dersom Quick Resume viser seg å være en god funksjon som "alle" liker, så vil nok Sony legge til en slik funksjon via en oppdatering. :)

Lenke til kommentar

Det store ankerpunktet jeg har mot PlayStation 5 satt opp mot Xbox Series X er hvor dyr totalpakka blir. Du vil helst kjøpe spill digitalt ettersom du mister en del av fordelene med lynrask lagring om du uansett skaffer spill fysisk og må dra rææva ut av sofaen å bytte discer hver gang du skal bytte spill osv.

Vi har fått en prisøkning på ca 150 kr per spill om vi skal dømme ut ifra prisene på PlayStation Store her i Norge. Du må belage deg på at standardutgaven av nye spill ligger på 859 kr om du skal kjøp de på eller rundt lansering. Skal vi dømme fra PlayStation 4 eraen så tok det jo minst 6 mnd før man begynne å se noe særlig til salg på titler så med mindre du er en som spiller spill 6 mnd++ etter lansering for å få de litt rimeligere så er det 859 kr som gjelder om du skal kjøpe spillene digitalt.

Dette timer jo fryktelig dårlig for Sony sin del i all den tid Microsoft virkelig har fått sving på Xbox Game Pass. Du betaler altså mer for 2x spill til PlayStation 5 enn du gjør for et helt år med Xbox Game Pass Ultimate. Og Xbox Game Pass Ultimate gir deg også tilgang til spillene på PC og du får Xbox Live Gold inkludert. På PlayStation 5 så må du fremdeles betale 65 kr per mnd om du her interessert i nettfunksjonalitet og cloud saves.

 

Verdien på "totalpakka" er fryktelig skjevfordelt her. Normalt ville jeg si at det da blir et spørsmål om du er villig til å betale såpass mye ekstra for eksklusive spill men det blir jo ikke helt riktig å tenke sånn heller. Hvor Microsoft var helt elendige på eksklusive spill til Xbox One, der gjorde jo Sony nærmest rent bord og fikk jo egentlig aldri noen konkurranse så er jo situasjonen en helt annen nå. Microsoft har kjøpt opp det ene gode spillstudioet etter det andre og driver nå å er i Japan for å vurdere flere oppkjøp. Sitausjonen rundt eksklusive spill vil bli en helt annen denne generasjonen sammenlignet med den forrige.

Så du vil potensielt gå glipp av flere "heavy-hitters" om du velger PlayStation 5 kontra Xbox Series X så situasjonen rundt eksklusive spill blir nok en helt annen denne generasjonen og for å toppe det hele så inkluderer jo Microsoft alle sine first-party spill i Xbox Game Pass fra dag 1. Som jo igjen bare er med på å understreke hvilken latterlig god tjeneste Xbox Game Pass ender opp med å være og hvor latterlig mye du får for pengene med den tjenesten.

Når vi legger til Xbox All Access på toppen hvor du kan plukke opp en Xbox Series X "gratis" med gebyrfri delbetaling over 24 mnd hvor du får Xbox Game Pass Ultimate inkludert og totalprisen faktisk ender opp med å bli hakket billigere sammenlignet med om du kjøper konsollen til fullpris og betaler 24 mnd for Xbox Game Pass Ultimate så blir jo regnestykket enda mer skjevfordel i fordel Microsoft.

 

Nå er jeg en spillentusiast selv så jeg skal ha begge konsoller uansett. Men for de som sitter å bare kan ta seg råd til en av konsollene så sliter jeg litt med å se de helt store argumentene for hvorfor noen burde velge en PlayStation 5 fremfor Xbox Series X med mindre de føler at spill som God of War, Horizon osv gjør at du er villig til å betale så mye mer over tid for spill osv. Til brodern som er student og dermed ikke har råd til å kjøpe særlig med spill til 859 kr så ble det jo nærmest en "no-brainer" å anbefale Xbox Series X fremfor PlayStation 5. Med disse prisene så hadde han vel kanskje tatt seg råd til maks 3-4 spill i året. Med Xbox Game Pass Ultimate så betaler han underkant av 2 spill til PlayStation 5 og har jo et hav han kan boltre seg i og spille på både konsoll og PC.

Synes vel også norsk spillpresse har gjort en nokså dårlig jobb på å få frem hvor dyrt det faktisk er med spill til PlayStation 5 og hvor mye valuta Microsoft faktisk gir deg via Xbox Game Pass, spesielt nå som spill til PlayStation 5 blir såpass dyre som de blir.

 

Når det er sagt så virker jo begge konsoller å være knallbra. Det hersker det jo liten tvil om. Xbox Series X ser ut til å gjøre det hakket bedre på ren ytelse men forskjellene er minimale, og PlayStation 5 tilbyr noe unikt i form av den nye håndkontrolleren. Alt i alt så er konsollene fryktelig like og begge fremstår knallgode. Men nå er det jo også en gang sånn at man gjerne ender opp med å skulle kjøpe XX-antall spill som kan skal spille på disse konsollene også da og der virker jo Microsoft foreløpig å gjøre det mye bedre enn Sony hva gjelder å gi spillere valuta for pengene som jo gjør PlayStation 5 til en langt rimeligere totalpakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 6.11.2020 den 16.32):

Noe håp om at PS5 klarer å implementere liknende "Quick Resume" slik Xbox har?

Høyst sannsynlig er det noe som kommer ja. PS4 har jo sleep mode, der du kan sette maskina i sleep direkte fra spillet og starte opp igjen der du slapp på bare 2-3 sekunder. I tillegg har jo PS5 den der funksjonen at du kan hoppe direkte til steder i spill som utvikleren velger å implementere eller ikke. Sleep-funksjonen til PS4 kom ikke før etter en firmware-oppdatering et par år etter release, så vi får vel en oppdatering på PS5 med quick resume innen ganske kort tid vil jeg tro.
 

FanTa_A skrev (På 6.11.2020 den 19.21):

Men hva er gimmicken denne generasjonen? Kinect er borte? PlaystationVR? Hva er det som skal skille spillmaskinene fra en PC?

"Gimmicken" til PS5 er i alle fall håndkontrollen med haptic feedback. Ut fra de testene jeg har lest så er folk heftig imponerte over den og mener den genuint tilføyer spillene mye. Utover dette er det Sonys SSD som visstnok skal være raskere enn det som er tilgjengelig selv på PC i dag (Epic sine ord, ikke mine). Tester viser at dette virker å stemme i noen tilfeller og i andre ikke. Sliter selv med å se forskjellen fra Xbox til PC, men var en annen her som påpekte pris og plug and play for konsoller generelt, som er blant mine favoritter også. Jeg har en ganske kraftig gaming-PC selv, men jeg bruker den omtrent aldri. Som en stressa småbarnsfar er det sinnsykt mye lavere terskel å slenge seg ned i godstolen og bare spille direkte.
 

Selvin skrev (På 6.11.2020 den 21.13):

Hva gjelder sammenligning av lastetider, bakoverkompatibilitet vil nok ikke være et godt mål på det for å forstå hvor kapable Series X og PS5 faktisk er, mange ting og forskjeller under panseret på hvordan back compat fungerer. Ser ut til at Xbox Series X har noen fordeler der. Ikke så overraskende gitt at de har flere års erfaring med det.

La oss vente på multiplats - Dirt 5, AC, WD Legion osv., så får vi ordentlige head-to-heads hva gjelder lastetider og grafikk. PS5 har fordeler i DualSense, Tempest 3D og SSD-hastighet, Xbox muligens i TF? Vi får se ;)

Uansett, lover godt for både Series X og PS5. Bare å glede seg, snart braker det løs! :)

Hvordan tenker du at MS har flere års erfaring enn Sony på bakoverkompatibilitet? Både PS2 og PS3 var bakoverkompatibel. Sistnevnte i noe begrenset grad, da kun de første modellene kunne spille PS2, men 360 var også begrenset, og OG Xbox kom jo ikke på banen før PS2 var et par år gammel. Om ikke annet vil jeg i det minste påstå at de har akkurat like mye erfaring med bakoverkompatibilitet.

Utover dette er jeg helt enig med innlegget ditt. Blir gøy å se fremover. Ikke at jeg bryr meg spesielt uansett. Specs, grafikk, etc. har aldri vært det som gjør spill bra, og kommer aldri til å være det. Gameplay på spillene, og generell spillglede er det som betyr noe. Her har Sony alltid levert, og etter min mening har Xbox alltid skurret på disse punktene. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...