Gå til innhold

BMW lager ny elbilplattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (16 timer siden):

Har troa på dette. Anmeldelsene av iX3 er veldig positive, det sies at den er bedre en ICE varianten. Bytter ut min i3s om den kommer med firhjulstrekk.

Kanskje det blir muligheter for en elektrisk stasjonsvogn i fremtiden?

Den kommer ikke med 4x4 og vil heller ikke gjøre det.......en bil laget for det kinesiske markedet

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Ix3 er vel snart i salg. Tror den kommer til å konkurrere mot id4 og enyac. Ser ikke vekk fra at den kommer til å selge endel.

Det ser ut som om at man slipper skjerm full av fingeravtrykk på denne. 
 

Gunstig priset også i forhold til hybrid og diesel med samme utstyr. Ladehastighet blir trolig brukbar. I 4 kommer vel også. Hvorfor man må vente 5 år for en annen plattform er vel ikke helt nødvendig. Bilene er helt ok. Kommer nok snart med 4 hjuls trekk også.

En annen fordel med bmw er at bilen er lik de andre. Man skal være trenet for å skille en hybrid x3 fra denne. 

Den kommer ikke med 4x4 som BMW bekrefter i denne artikkelen: https://motor.no/bmw-bmw-ix3-elbil/her-er-alt-du-ma-vite-om-bmws-nye-el-suv/184335

Heller ingen M-versjon.

Helt klart en compliance-bil i vente på en skikkelig elbilplatform og veldig skuffende fra BMW. Tror ikke at iX3 vil selge godt når konkurrentene i premiumsegmentet tilbyr 4x4 og høyere hengervekt. Den blir heller en dyr konkurrent til Kia e-niro, og da 200 000kr dyrere enn Kiaen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (2 timer siden):

i4 appelerer ikke veldig til meg. Egentlig kunne jeg tenkt meg en elektrisk 5-serie stasjonsvogn. Tenker at det kommer firhjulstrekk om 2-3år. Vil hovedsakelig ha 4x4 for jeg vil ha mer effekt. ix3 har like rask 0-100 tid som min i3s, og det skulle helst vært ett sekund bedre.

Har ingen problemer med å skjønne ønsket om 4WD, da det helt klart har sine fordeler. Både på akselerasjon og trekkevne, samt på vinterføre spesielt. Derfor presiserte jeg at det ikke er påkrevd for min del. De kunne sikkert fått raskere aks ut av denne, selv med bare 2WD, men med klumpeformen så trekker det opp at den skal være så nøysom på forbruket, så kan jo ha en årsak i å balansere ytelsene.

Dog, den burde fått langt høyere tillatt hengerlast. Det er min største innsigelse på denne, foruten at den er en ombygd ice (riktignok en god utgave) og ikke dedikert elbilplattform fra starten av. Hvorfor ikke gitt den støtte for 1500 kg, og om det kommer en 4WD, gitt den 2000 kg. Det mener jeg burde være null problemer for motor og chassis.

i4 er vel ikke akkurat min båt heller, og jeg sliter veldig med tyske bilprodusenters higen etter grill. Og spesielt BMW sine forsøk med oppblåste nyrer. Får meg til å tenke på Pumba i Løvenes Konge, og da er ikke det positivt ment.

Har lenge sagt at de burde lage helelektrisk versjon av både 3-serie og 5-serie, inkludert touring-versjonene. Men, jeg vil at de skal gjøre det slik de nå ser for seg, på en dedikert elbilplattform. Og lukk grillen. Bruk gjerne nyrene for å indikere at det er BMW, og gjør gjerne en av nyrene til lokket for strømkontakten, slik flere andre har gjort. Da kan det gjøres temmelig usynlig.

Greit, det er ikke nødvendigvis det beste stedet, de kunne tatt en Tesla og skjult det bak lykta bake, gjerne på førersiden. Og på en iX  ihvertfall, kan de bak andre lykta legge en 230V kontakt som kan brukes på tur. Det hadde vært genialt. Alternativt bak skiltet som hadde gitt plass til begge kontaktene, om det ikke henger fast i bakdøra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):
Sitat

BMW skal være klare med ny elbilarkitektur i 2025

Intel og AMD kommer sikkert også med nye prosessorer i 2025. Hvem setter seg ned nå for å vente på de?

Poenget er at det er meningsløst tidlig å begynne å friste med framtidige produkter. Tviler på at noen kommer til å sette seg ned og vente på en bil som kommer om 5 år. Kom heller trekkende med dette om 3-4 års tid.

Den viktigste meldingen her er egentlig: Det skjer ingenting hos BMW på "evigheter" så bare glem det merket inntil videre.

Jepp. BMW har kastet bort mye tid på sin vinglete strategi. De var tidlig ute med i3, men fikk kalde føtter og turte ikke å følge opp med resten av porteføljen. iX3 er en "compliance" bil, som de har bruke "evigheter" på å få på markedet. Hvorfor det mon tro???

Men positivt at de nå sier at de innser at de må følge det grønne skiftet, og begynne å legge om strategien. Bedre sent enn aldri, men det begynner å bli lovlig sent dette nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blikken skrev (12 timer siden):

Den kommer ikke med 4x4 og vil heller ikke gjøre det.......en bil laget for det kinesiske markedet

Om de sier den kommer med 4x4 om et år, hvor mange tror du vil vente da? Selvfølgelig vil de ikke informere om det på dette tidspunktet. Mye mer penger å hente om de som har kjøpt 2wd oppgraderer til 4wd om et par år. 

 

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Heiti said:

Om de sier den kommer med 4x4 om et år, hvor mange tror du vil vente da? Selvfølgelig vil de ikke informere om det på dette tidspunktet. Mye mer penger å hente om de som har kjøpt 2wd oppgraderer til 4wd om et par år. 

 

 

De må rydde litt der fremme om de skal få plass til en ekstra motor da. Ser ikke ut som bilen er designet med det i tankene.

2021_bmw_ix3_53_1024x768.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fantastisk at BMW endelig satser litt på elbiler. de har lagt langt bak i flere år nå. selv om I3 er en kul bybil, så er den upraktisk og for liten for de fleste, med mange dårlige løsninger. den virker litt som om den er laget litt sent om natten på et hulebord hos BMW 🙂  men kul er den!   Når de endelig kommer med X3 og skikkelig STV som elbil. så kommer nok salget til og ta av, de må bare forstå at og satse på rekkevidde under 400 km er helt bortkastet. det er 1000km som bør være målet for folk flest. først da vil elbil kunne overta alt i verden.  hvorfor skal man lade hver dag??? en gang i uken bør holde for folk flest og ellers bør bilen kunne kobles til huset for og ta strømtopper ved matlaging oppvarming mm. og en bør kunne bruke bilen som "powerbank" på hytten eller camping mm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Sandal skrev (9 minutter siden):

Det er fantastisk at BMW endelig satser litt på elbiler. de har lagt langt bak i flere år nå. selv om I3 er en kul bybil, så er den upraktisk og for liten for de fleste, med mange dårlige løsninger. den virker litt som om den er laget litt sent om natten på et hulebord hos BMW 🙂  men kul er den!   Når de endelig kommer med X3 og skikkelig STV som elbil. så kommer nok salget til og ta av, de må bare forstå at og satse på rekkevidde under 400 km er helt bortkastet. det er 1000km som bør være målet for folk flest. først da vil elbil kunne overta alt i verden.  hvorfor skal man lade hver dag??? en gang i uken bør holde for folk flest og ellers bør bilen kunne kobles til huset for og ta strømtopper ved matlaging oppvarming mm. og en bør kunne bruke bilen som "powerbank" på hytten eller camping mm. 

Spørsmålet er om folk ville hatt en bil med et slikt batteri. Når Solid state batterier kommer får man nok slike batterier men med dagens batterier er det nok en fjern drøm. I dag måtte man satt inn 2 av dagens batterier. Det hadde gitt en høy tung og veldig dyr bil. 
 

Om man ser bort fra Norge, hva skal folk med firehjulsdrift når man har bakhjulsdrift? En slik bil hadde vert håpløs med forhjulsdrift. Over 200hk på forhjula er sjeldent vellykket .

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Om man ser bort fra Norge, hva skal folk med firehjulsdrift når man har bakhjulsdrift? En slik bil hadde vert håpløs med forhjulsdrift. Over 200hk på forhjula er sjeldent vellykket .

Firehjulsdrift gir flere fordeler utover fremkommelighet da. Man får mere ytelse på glatte underlag, man kan regenerere mere, og i visse tilfeller (som feks hos Tesla) får man raskere oppvarming av batteri siden motorene benyttes til oppvarming.

Det siste har lite betydning i feks california, men er jo en del land som har det kaldt til tider.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Kjetil Sandal skrev (1 time siden):

det er 1000km som bør være målet for folk flest. først da vil elbil kunne overta alt i verden.  hvorfor skal man lade hver dag???

Norsk gjennomsnittlig kjørelengde per dag er 33 km. Selv om korte turer gir høyt forbruk om vinteren pga oppvarming (la oss kjapt ta godt i og anslå en dobling) og gi en margin på en hel dags kjøring så trenger man 33*2*8 = 528 km rekkevidde for å lade bare én gang i uka selv i de kaldeste vinterukene. Bilen bør kunne lades opp i løpet av enten en arbeidsdag (8t) eller en natt (8t søvn + 2t kvelds- og morgen-rutiner).

Langkjøring er et annet tema. Der mener jeg menneskelige behov for mat, drikke, do, og beinstrekk bør være rettesnora. 1000 km er ~10 timers kjøring på norske veier og ~7 timer på autobahn. Det er overkill og gjør bare bilene unødvendig tunge og dyre. Folk som bor i Tyskland og ofte kjører langt bør nok sikte seg inn på at første etappe (fra hjemmelading til 100%) er 4 timers kjøring i 130 km/t og 20% margin. Dvs. 650 km rekkevidde. Vi Nordmenn kan nok sette inn i regnestykket 110 km/t dersom vi kjører mye på østlandet og 90 km/t ellers. Dvs. 550 eller 450 km rekkevidde. Noe mer enn det blir bare overkill. Bilen bør kunne lades opp til 80% i løpet av den halvtimen det tar å hente seg inn på menneskelige behov. Da blir man klar til en ny økt på 3 timer.

Men merk at dette ikke er noen fasit. Noen vil sikkert foretrekke lengre kjøreøkter og betale med vekt og kroner for det. Andre vil sikkert prioritere lettere og billigere bil og synes kortere kjøreøkter er et akseptabelt kompromiss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjetil Sandal skrev (1 time siden):

Det er fantastisk at BMW endelig satser litt på elbiler. de har lagt langt bak i flere år nå. selv om I3 er en kul bybil, så er den upraktisk og for liten for de fleste, med mange dårlige løsninger. den virker litt som om den er laget litt sent om natten på et hulebord hos BMW 🙂  men kul er den!   Når de endelig kommer med X3 og skikkelig STV som elbil. så kommer nok salget til og ta av, de må bare forstå at og satse på rekkevidde under 400 km er helt bortkastet. det er 1000km som bør være målet for folk flest. først da vil elbil kunne overta alt i verden.  hvorfor skal man lade hver dag??? en gang i uken bør holde for folk flest og ellers bør bilen kunne kobles til huset for og ta strømtopper ved matlaging oppvarming mm. og en bør kunne bruke bilen som "powerbank" på hytten eller camping mm. 

1000km er overkill, sløsing med ressurser, fordyrende og unødvendig mye vekt. Med dobbel batterikapasitet hadde bilprisen økt med minst 100 000kr  og blitt flere hundre kg tyngre med dagens teknologi. Dette er ønske fra folk som enda ikke eier elbil og tror at dette er et reelt problem. Vi som har kjørt elbil i flere år vet at 500km fungerer helt fint , så lenge det er et fungerende et ladenettverk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Blikken skrev (40 minutter siden):

1000km er overkill, sløsing med ressurser, fordyrende og unødvendig mye vekt. Med dobbel batterikapasitet hadde bilprisen økt med minst 100 000kr  og blitt flere hundre kg tyngre med dagens teknologi. Dette er ønske fra folk som enda ikke eier elbil og tror at dette er et reelt problem. Vi som har kjørt elbil i flere år vet at 500km fungerer helt fint , så lenge det er et fungerende et ladenettverk. 

Og som vi vet så er det jo bare ETT velfungerende ladenettverk. 😏

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Firehjulsdrift gir flere fordeler utover fremkommelighet da. Man får mere ytelse på glatte underlag, man kan regenerere mere, og i visse tilfeller (som feks hos Tesla) får man raskere oppvarming av batteri siden motorene benyttes til oppvarming.

Det siste har lite betydning i feks california, men er jo en del land som har det kaldt til tider.

Å snakke om ytelse på våt vei blir fullstendig irrelevant for vanlige folk. Selv biler med 6 000 HK (nei, det var ikke en 0 for mye der) har mer enn nok grep på bakhjulene. De forbrukerversjonene av AWD man får på vanlige personbiler er ikke noe annet enn støttehjul som kompenserer for manglende ferdigheter. Er det et problem at man spinner hver vinter med en moderne bil, så er et kjørekurs billigere og bedre enn å kun kjøpe de bilene som har AWD.

 

Hva angår regenerering, så kan man i teorien regenerere mer med 2 motorer, men i praksis er dette ikke så viktig. Komforten ombord begrenser hvor voldsomt du kan regenerere. Brems litt hardt, og for passasjerene ubehagelig brått, med en i3 f.eks., så regenererer du fort 50kWt/100 km. Så brått ønsker du ikke å kjøre hver dag og i hver nedbremsing. Da har du i så fall en ekstremt analog og ubehagelig kjørestil.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Dr. Bombay said:

Å snakke om ytelse på våt vei blir fullstendig irrelevant for vanlige folk. Selv biler med 6 000 HK (nei, det var ikke en 0 for mye der) har mer enn nok grep på bakhjulene. De forbrukerversjonene av AWD man får på vanlige personbiler er ikke noe annet enn støttehjul som kompenserer for manglende ferdigheter. Er det et problem at man spinner hver vinter med en moderne bil, så er et kjørekurs billigere og bedre enn å kun kjøpe de bilene som har AWD.

 

Hva angår regenerering, så kan man i teorien regenerere mer med 2 motorer, men i praksis er dette ikke så viktig. Komforten ombord begrenser hvor voldsomt du kan regenerere. Brems litt hardt, og for passasjerene ubehagelig brått, med en i3 f.eks., så regenererer du fort 50kWt/100 km. Så brått ønsker du ikke å kjøre hver dag og i hver nedbremsing. Da har du i så fall en ekstremt analog og ubehagelig kjørestil.

Tenker ikke bare på våt vei (selv om jeg vil påstå det er relevant det og. En Model S RWD med rundt 400hk på bakhjula sliter med traction på våt vei) men tenker og på sand og grus f.eks.

Og på vinteren er det vesentlig forsjell å regenerere med 2 motorer kontra bare en. Man må skru ned regenerering bak om man ikke vil at rumpa skal flaggre ut hver gang man slipper gassen. Det skjer ikke med firehjulsregen.

Jeg har eid bakhjulsdrevet bil (var jo selvfølgelig det aller viktigste når man skulle ha første bilen som 18 åring), deretter gikk jeg over til firehjuls da jeg var lei av å ikke komme meg opp bakkene i Tromsø på vintern. Så gikk jeg etterhvert over til Fremhjulsdrift noen år og selv om det var en nyere og bedre bil på alle måter hadde den ikke i nærheten av så god fremkommelighet som den forrige med 4x4.

Så når da firehjulstrekk bare gir fordeler på en elbil var jo valget enkelt når jeg skulle bytte til det.

 

537850992_ezgif-1-faefbe50ac94(1).gif.ba9c4cd0967e7ea09f82b677759456a7.gif

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Blikken skrev (2 timer siden):

1000km er overkill, sløsing med ressurser, fordyrende og unødvendig mye vekt. Med dobbel batterikapasitet hadde bilprisen økt med minst 100 000kr  og blitt flere hundre kg tyngre med dagens teknologi. Dette er ønske fra folk som enda ikke eier elbil og tror at dette er et reelt problem. Vi som har kjørt elbil i flere år vet at 500km fungerer helt fint , så lenge det er et fungerende et ladenettverk. 

Det er greit å sette seg inn i flere scenarioer, før man konkluderer for bastant. Poenget mitt er at det finnes nok av brukerscenarier til at det må komme biler med såpass lang rekkevidde, selv om det finnes mange som klarer seg med betydelig mindre rekkevidde.

Kjører du stortsett i by og bynære områder, så holder helt sikkert rekkevidder på 250 til 350 mer enn godt nok. For de som ofte har behov for å trekke tilhenger i by og bynære omrpåder, eller som liker å dra lengre avstand til hjembygda eller kjøre mellom Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger (og andre byer og tettsteder som ikke er nevnt), så snakker man gjerne om 350 til 600 km rekkevidde som ganske til svært dugelig.

Er du en campingentusiast som ofte drar campingvogna på lengre turer, eller jobber i byggbransjen der det blir mye frakt med henger og tung last, eller omreisende selger som ikke kan/vil bruke ekstra tid på å lete etter ladeplass i nærheten, så kan det fort bli behov for godt over 600 km rekkevidde.

Selvsagt vil det bli dyrere å ha bil dess større behov man ser for seg med sitt bruksmønster, så jeg tror det uansett er plass til biler med såpass rekkevidde. Og det løser man jo greit med å selge samme modell med forskjellig rekkevidde. Om man kunne velge en TM3 med "byrekkevidde" til 350 K, de modellene som finnes nå og en "ELR" (Extra Long Range) med rekkevidde nærmere 1000 km til ca 600 K, så hadde jo fort avgjort via pris-punktene hvilken rekkevidde folk ville betalt for.

PS! Pris på 600 km rekkevidde-modellen er satt ut fra at differansen på startprisen på SR+ (430 km rekkevidde) og LR (580) er på 50 K, og rekkeviddeforskjellen er på ca 150 km mellom de. Man må altså øke rekkevidden 3x fra LR til ELR for å komme opp i 1030 km, og prispåslaget blir da 3x50 K.

Det er selvsagt ikke tatt hensyn til hverken det ekstra plassbehovet eller den ekstra vekten dette medfører ved dagens batteriteknologi, eller om dette korrelerer perfekt med faktisk oppnådd rekkeviddeøkning. Men ettersom man forventer høyere energidensitet og lavere pris på batterier i fremtiden, vil det kanskje ved et punkt være mulig å å få over 1000 km rekkevidde i en bil av tilsvarende størrelse, selv om jeg tenker dette nok først kommer i biler a la TMS og TMX, og med Plaid så er man jo nesten der allerede.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Og på vinteren er det vesentlig forsjell å regenerere med 2 motorer kontra bare en. Man må skru ned regenerering bak om man ikke vil at rumpa skal flaggre ut hver gang man slipper gassen. Det skjer ikke med firehjulsregen.

Dette gjelder ikke generelt. Tesla og andre med et ganske rudimentært regen-system har dette problemet og enda større blir det når de nå fjerner muligheten til å justere regen. Da får man firehjulslås om man slipper gassen på glatta.

Audi etron med flere har elektronisk brems og da vil ABS virke som normalt selv med full regen. Har ikke funnet hva som er gjeldende for iX3, men BMW har elektronisk bremsesystem på andre modeller.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Tenker ikke bare på våt vei (selv om jeg vil påstå det er relevant det og. En Model S RWD med rundt 400hk på bakhjula sliter med traction på våt vei) men tenker og på sand og grus f.eks.

Og på vinteren er det vesentlig forsjell å regenerere med 2 motorer kontra bare en. Man må skru ned regenerering bak om man ikke vil at rumpa skal flaggre ut hver gang man slipper gassen. Det skjer ikke med firehjulsregen.

Jeg har eid bakhjulsdrevet bil (var jo selvfølgelig det aller viktigste når man skulle ha første bilen som 18 åring), deretter gikk jeg over til firehjuls da jeg var lei av å ikke komme meg opp bakkene i Tromsø på vintern. Så gikk jeg etterhvert over til Fremhjulsdrift noen år og selv om det var en nyere og bedre bil på alle måter hadde den ikke i nærheten av så god fremkommelighet som den forrige med 4x4.

Så når da firehjulstrekk bare gir fordeler på en elbil var jo valget enkelt når jeg skulle bytte til det.

 

537850992_ezgif-1-faefbe50ac94(1).gif.ba9c4cd0967e7ea09f82b677759456a7.gif

Endret av Trestein
Feil video
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Complexity said:

Og på vinteren er det vesentlig forsjell å regenerere med 2 motorer kontra bare en. Man må skru ned regenerering bak om man ikke vil at rumpa skal flaggre ut hver gang man slipper gassen. Det skjer ikke med firehjulsregen.

Dette er ikkje eit problem for Tesla med induksjonsmotor bak.  Når hjulet låser seg eller rullar seint er regen og motstand null.  Det gjev ein automatisk ABS-funksjon for bakhjulet, fordi det alltid vil rulle.  So lenge hjulet rullar vil ikkje bilen slenge med rumpa – same prinsipp som ABS.  Etter fem vintrar med Tesla har eg aldri opplevd at baken har flagra ut når eg har slept gassen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...