Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, Kyrre S. said:

Enig. 

Det blir for dumt å si at dette er en dritt løsning sånn plutselig, bare fordi det finnes en variant hvor kjøleløsningen er en hybrid. 

Det å dumpe varmen inne i kabinettet har vært standard på alle skjermkort med aksial vifter, og det fungerer helt fint hvis kabinettet gjør jobb. 

En skal ikke se vekk i fra at Nvidia også har patentert sin løsning på å fjerne varme. Så om de vil etterape så må de finne på noe som ikke bryter med patenter disse AIB-ene som evt. måtte prøve seg. Om det finnes patent på Nvidia sin kjøleløsning vel og merke.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Malvado said:

Vanskelig å si før vi når lansering. Så ta det hele med en stor klype salt.

Husk AMD har blitt overrasket et par ganger av NVIDIA etter lansering ,bså kan være at vi ser firmware oppdateringer på begge sider snart og at produktene dukker opp eller ikke.

 

G : prøv å ta deg tid til en grundig test av minnet og så en stabilitets test inne i Windows med et program som OCCT Perestroika for eksempel, det er gull verdt i mine øyne.

Quote
Is occt safe?
Some stress programs are absolutely not safe, especially Furmark and OCCT. Nvidia has drivers that will scale back the performance of their cards if the driver detects these programs running, AMD doesn't.Feb 4, 2012
Search for: Is occt safe?
Is occt safe?
Some stress programs are absolutely not safe, especially Furmark and OCCT. Nvidia has drivers that will scale back the performance of their cards if the driver detects these programs running, AMD doesn't.Feb 4, 2012
Search for: Is occt safe?

NÅ har ikke jeg noen billig PSU, men vil jo helst ikke at den ryker heller:

Quote

Running OCCT's PSU test should be done only with known quality PSU's.....OCCT's GPU test can kill a cheap PSU.....they are quite up front w/ this warning.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

NÅ har ikke jeg noen billig PSU, men vil jo helst ikke at den ryker heller:

 

De skriver sånne advarsler for å fraskrive seg ansvar visst noe skulle skje. Furmark tyner grafikkortet til det ytterste, men alle grafikkort har failsafe og klokker seg ned før det blir så varmt at det tar fyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sarasin skrev (4 minutter siden):

Tror vi størrelsen blir markant større (fysisk) fra AiB?

Spoiler

 

6000size.thumb.jpg.1704e49a6d9373152bbfb59e35dbdae0.jpg


 

 

 

Jeg regner med 6800XT og 6900XT som har en TBP på 300W vil få AIB kort på størrelsen med de vi så av Vega 64. Tviler på de tar seg bryet med å lage en egen kjøler til 6800 (250W TBP).

Sapphire V64 Nitro+ 
310 X 133 x 54mm
Asus Rog Strix V64
298 x 139 x 52.5mm
3090 FE
313 x 138 x 55mm
ROG Strix 3090
318.5 x 140.1 x 57.8mm


En slot er ca. 20mm ifølge mine mål.
Mitt V56 Pulse er oppgitt til 50mm og 2.5 slot. Fra hva jeg kan se så stemmer det ganske greit.


De sier i videoen at AMD kortene har en lengde på 10.5" og 2.5 slot, så 266.7mm og ~50mm



 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PantZman skrev (5 minutter siden):

Jeg regner med 6800XT og 6900XT som har en TBP på 300W vil få AIB kort på størrelsen med de vi så av Vega 64. Tviler på de tar seg bryet med å lage en egen kjøler til 6800 (250W TBP).

Sapphire V64 Nitro+ 
310 X 133 x 54mm
Asus Rog Strix V64
298 x 139 x 52.5mm
3090 FE
313 x 138 x 55mm
ROG Strix 3090
318.5 x 140.1 x 57.8mm


En slot er ca. 20mm ifølge mine mål.
Mitt V56 Pulse er oppgitt til 50mm og 2.5 slot. Fra hva jeg kan se så stemmer det ganske greit.


De sier i videoen at AMD kortene har en lengde på 10.5" og 2.5 slot, så 266.7mm og ~50mm



 

Målene mener jeg står i førstepost. I hvertfall lengden.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Sarasin said:

Og ja - Rage er vel kun power, mens denne SAMen går på båndbredde, eller?

Rage er kun power...

Etter å ha gravd frem litt detaljer så er SAM at CPU kan adressere hele GPU-minne uten å gå via adresseoversetting. Det er egentlig ikke noe nytt, vi har gjort det lenge i compute, men med Zen3 er alt av innstillinger som kreves for dette "obligatorisk" i BIOS/EFI.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HKS skrev (2 minutter siden):

Rage er kun power...

Etter å ha gravd frem litt detaljer så er SAM at CPU kan adressere hele GPU-minne uten å gå via adresseoversetting. Det er egentlig ikke noe nytt, vi har gjort det lenge i compute, men med Zen3 er alt av innstillinger som kreves for dette "obligatorisk" i BIOS/EFI.

Så slik jeg mistenkte, dette er ikke properitær teknologi slik tidligere hevdet. Noe jeg uansett hadde syntes er rart da AMD har ikke hatt for vane å ha "låste" løsninger, enn om de har egne navn på det.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, ExcaliBuR said:

Så slik jeg mistenkte, dette er ikke properitær teknologi slik tidligere hevdet. Noe jeg uansett hadde syntes er rart da AMD har ikke hatt for vane å ha "låste" løsninger, enn om de har egne navn på det.

Nei, det ble tidlig spekulert om de kjøre "InfinityFabric-excentions over PCIe", for å få til koherens mellom CPU og GPU-minne men da hadde de ikke blitt sertifisert av PCI-SIG.

Det som faktisk skjer er at tradisjonelt så har GPU'er for desktop-maskiner vært konfigurert med et 256 MB BAR1 (adresseområde i PCIe), for å adressere hele minne må man da bruke noen triks, og i bunn og grunn mappes da GPU-minne i mange 256 MB segmenter. Grunnen til at dette blir gjort henger egentlig igjen tilbake fra gamledager med 32-bit minne, når BIOS kun hadde mulihget til å mappe 4GB med minne. På grunn av bakoverkompabilitet har man ikke rørt dette noe særlig, men de fleste BIOS/EFI har et valg som heter "Above 4G decoding" som vil gjøre at BIOS/EFI vil kunne mappe større minneområder. Vil tippe at hvis mange av dere titter etter på deres system så er denne "disabled" som default.

Med Zen3 så har AMD bestemt at denne funksjonaliteten skal være på. Man må så langt tilbake nå for å finne PCIe-kort som ikke er kompatible med dette at det ikke vil være noe problem. AMD har da funksjonalitet i firmware på RDNA2 som detekterer en Zen3 og X570, aktiverer da en BAR1 på 16GB istedet for 256MB på alle andre oppsett. GPU-driver vil i Windows da ha mulighet til å adressere hele GPU-minne i en lineært adresseområde istedet for mange 256MB segmenter.

Som jeg nevnte er ikke dette noe nytt. Profesjonelle kort (FireGL, Quadro, Tesla, Radeon Pro) har lenge hatt mulighet for dette. Disse kortene har funksjonalitet for å kunne gjøre peer-to-peer overføringer direkte til hverandre over PCIe (AMD kaller dette DirectGMA og Nvidia kaller det GPU Direct), og også direkte til andre PCIe enheter. Da må du kunne adressere hele minne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
HKS skrev (4 minutter siden):

Nei, det ble tidlig spekulert om de kjøre "InfinityFabric-excentions over PCIe", for å få til koherens mellom CPU og GPU-minne men da hadde de ikke blitt sertifisert av PCI-SIG.

Det som faktisk skjer er at tradisjonelt så har GPU'er for desktop-maskiner vært konfigurert med et 256 MB BAR1 (adresseområde i PCIe), for å adressere hele minne må man da bruke noen triks, og i bunn og grunn mappes da GPU-minne i mange 256 MB segmenter. Grunnen til at dette blir gjort henger egentlig igjen tilbake fra gamledager med 32-bit minne, når BIOS kun hadde mulihget til å mappe 4GB med minne. På grunn av bakoverkompabilitet har man ikke rørt dette noe særlig, men de fleste BIOS/EFI har et valg som heter "Above 4G decoding" som vil gjøre at BIOS/EFI vil kunne mappe større minneområder. Vil tippe at hvis mange av dere titter etter på deres system så er denne "disabled" som default.

Med Zen3 så har AMD bestemt at denne funksjonaliteten skal være på. Man må så langt tilbake nå for å finne PCIe-kort som ikke er kompatible med dette at det ikke vil være noe problem. AMD har da funksjonalitet i firmware på RDNA2 som detekterer en Zen3 og X570, aktiverer da en BAR1 på 16GB istedet for 256MB på alle andre oppsett. GPU-driver vil i Windows da ha mulighet til å adressere hele GPU-minne i en lineært adresseområde istedet for mange 256MB segmenter.

Som jeg nevnte er ikke dette noe nytt. Profesjonelle kort (FireGL, Quadro, Tesla, Radeon Pro) har lenge hatt mulighet for dette. Disse kortene har funksjonalitet for å kunne gjøre peer-to-peer overføringer direkte til hverandre over PCIe (AMD kaller dette DirectGMA og Nvidia kaller det GPU Direct), og også direkte til andre PCIe enheter. Da må du kunne adressere hele minne.

Jeg har rotet litt i bios, men kan ikke si at jeg har sett Above 4G decoding i det hele tatt. Jeg er på et Z 270HK fra Asus.

Lenke til kommentar

Første post kan vel kanskje oppdateres med foreløpig pris?
Her i norge kan man vel som oftest gange med 12?
6800 :      579$ x 12 = ca 7000kr

6800XT : 649$ x 12 = ca 7800kr

6900XT : 999$ x 12 = ca 12000kr

 

 

Komplett.no kjører ofte 13 gangen, så ha det i bakhode.

Endret av sveibuen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (15 minutter siden):

Første post kan vel kanskje oppdateres med foreløpig pris?
Her i norge kan man vel som oftest gange med 12?
6800 :      579$ x 12 = ca 7000kr

6800XT : 649$ x 12 = ca 7800kr

6900XT : 999$ x 12 = ca 12000kr

 

 

Komplett.no kjører ofte 13 gangen, så ha det i bakhode.

Ser ut som det blir et sted mellom 11 og 12 om vi skal regne ut ifra Ampereprisene, Ryzenprisene etc. Komplett er sjelden billigst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

Noen som har en formening om når de rimligere kortene som RX 5600XT og RX 5500XT blir byttet ut, eller er det ukjent.

Ukjent. Men siden det er vanlig at det går noen måneder fra en lansering til utvidelse av produktspekteret, så vil jeg gjette på en gang mellom nyttår og påske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...