Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

HKS skrev (3 timer siden):

Nei, det ble tidlig spekulert om de kjøre "InfinityFabric-excentions over PCIe", for å få til koherens mellom CPU og GPU-minne men da hadde de ikke blitt sertifisert av PCI-SIG.

Det som faktisk skjer er at tradisjonelt så har GPU'er for desktop-maskiner vært konfigurert med et 256 MB BAR1 (adresseområde i PCIe), for å adressere hele minne må man da bruke noen triks, og i bunn og grunn mappes da GPU-minne i mange 256 MB segmenter. Grunnen til at dette blir gjort henger egentlig igjen tilbake fra gamledager med 32-bit minne, når BIOS kun hadde mulihget til å mappe 4GB med minne. På grunn av bakoverkompabilitet har man ikke rørt dette noe særlig, men de fleste BIOS/EFI har et valg som heter "Above 4G decoding" som vil gjøre at BIOS/EFI vil kunne mappe større minneområder. Vil tippe at hvis mange av dere titter etter på deres system så er denne "disabled" som default.

Med Zen3 så har AMD bestemt at denne funksjonaliteten skal være på. Man må så langt tilbake nå for å finne PCIe-kort som ikke er kompatible med dette at det ikke vil være noe problem. AMD har da funksjonalitet i firmware på RDNA2 som detekterer en Zen3 og X570, aktiverer da en BAR1 på 16GB istedet for 256MB på alle andre oppsett. GPU-driver vil i Windows da ha mulighet til å adressere hele GPU-minne i en lineært adresseområde istedet for mange 256MB segmenter.

Som jeg nevnte er ikke dette noe nytt. Profesjonelle kort (FireGL, Quadro, Tesla, Radeon Pro) har lenge hatt mulighet for dette. Disse kortene har funksjonalitet for å kunne gjøre peer-to-peer overføringer direkte til hverandre over PCIe (AMD kaller dette DirectGMA og Nvidia kaller det GPU Direct), og også direkte til andre PCIe enheter. Da må du kunne adressere hele minne.

Stemmer.

Igjen så er dette en PCI SIG spesifikasjon, ikke en properitær løsning fra AMD. Til og med ASUS Sabertooth Z77 HK som kom i 2012 har dette.

Grunnen er vel for å ikke tulle med de som kjører 32-bit OS. Og det er vel minimalt med "gains" vs. hva de kanskje gir av potensielle utfordringer.

TheKims skrev (3 timer siden):

 *

*

Endret av ExcaliBuR
Feilinformasjon fra min side fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, ExcaliBuR said:

Grunnen er vel for å ikke tulle med de som kjører 32-bit OS. Og det er vel minimalt med "gains" vs. hva de kanskje gir av potensielle utfordringer.

Kan også enkelt hete Memory Remap av hva jeg har forstått.

Også kompabilitet med annen gammel hardware. Det er flere eldre kontrollere, spesielt noen SCSI-kontrollere som kan har trøbbel med adressering over 4GB. Det gjelder også sære kort med spesielle PCIe-til-PCI bruer.

Memory Remap høres ut som en rar ting å kalle det, det blir ikke "remapped". Det blir bare mapper inn i det globale adresserommet over 4GB.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, ExcaliBuR said:

Skjønner, da er det jeg som tolket forklaringen feil på den funksjonen.

Neida, det er AMD sin driver som gjør remapping og optimering av GPU-minne hvis Smart Access er aktivert... :) Men, det er først BIOS/EFI som må initialisere og sette dette opp før OS og driver starter...

Endret av HKS
Edit: Typo
Lenke til kommentar

Ser XFX allerede har gitt ut et 6800 XT. :grin:
https://www.komplett.no/product/320410

Men litt mer alvorlig, hvordan er AMDs drivere på multiskjermsoppsett i disse dager? Av det jeg har sett sålangt (bare litt rask googling akkurat nå) så har RX 6800 XT (og RX 6900 XT) kun 2x DP, 1x HDMI pluss 1x USB-C (hvilket jeg antar er VirtualLink eller hva den kontakten het, en funksjon ennå ikke særlig utbredt hos spillutviklerne).

RX 6800 XT ser veldig bra ut på papiret, men jeg trenger minst 3x DP pluss 1x HDMI (evt. 4x DP) for å koble til alle skjermene mine. Pluss stabile drivere til å kunne spille spill, inkludert type 2010-årgangsspill, i et flerskjermsoppsett.

Jeg regner såklart med AiBs kommer med egne kort og custom PCBs etterhvert, som har flere utganger sammenliknet med reference designet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sydvest said:

Verken MSI eller Asus hadde noe å hoppe i taket over når man skulle velge 5000-kort i fjor. Stort sett alt de leverte var ræl sammenliknet med de bedre etablerte AMD-tilbyderne.

Tror de er mer gira for denne generasjonen av amd. Spesielt etter at de ble rævkjørt av nvidia med 30xx serien

Endret av scuderia
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, TheKims said:

De skriver sånne advarsler for å fraskrive seg ansvar visst noe skulle skje. Furmark tyner grafikkortet til det ytterste, men alle grafikkort har failsafe og klokker seg ned før det blir så varmt at det tar fyr.

Kjørte ved en feil vifta på veldig lav hastighet på 3080 Ventus 3X OC under en bench og kortet ble liggende på 92C noen minutter. Da slo temp throttle inn med en gang (satt til 89C) og klokket ned kortet. De gikk aldri over 92C.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (2 timer siden):

De som nevnt over. Men det var PowerColor leverte det beste alternativet av alle RX 5000-variantene

Nja ... 5700XT Red Devil var veldig bra, men det var et relativt stort problem: Veldig mange av de feilet - mitt inkludert. 

Hadde gått for Sapphire jeg tror jeg. Nitro+ typisk (selv tok jeg et Pulse i retur, da dette var på lager .. funker helt fint, men ligger bare i boksen nå..)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (22 minutter siden):

Nja ... 5700XT Red Devil var veldig bra, men det var et relativt stort problem: Veldig mange av de feilet - mitt inkludert. 

Hadde gått for Sapphire jeg tror jeg. Nitro+ typisk (selv tok jeg et Pulse i retur, da dette var på lager .. funker helt fint, men ligger bare i boksen nå..)

Pulse og Red Dragon var vel begge veldig bra kombinasjon av pris og støynivå og kvalitet så vidt jeg husker. Blir spennende å se hva Sapphire har å komme med denne gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...