Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, N o r e n g said:

Det kom jo på plass med HD 7970, men jeg er usikker på hvilket format de bruker nå.

NVIDIA apet etter AMD da de kom med overklokking og overvåking i GeForce Experience.

Det var imidlertid litt å hente på minnetiminger med Vega 64 merket jeg, så jeg tipper det kommer et alternativ for 6800 XT også. AMD har hittil hatt ingen reelle begrensninger på overklokking som NVIDIA har hatt.

Lurer litt på hvorfor HBM2e VRAM må koste så mye? Går det ikke an å få gjort HBM-evolusjonen brukt litt mer mainstream? Vet jo at det har vært solgt skjermkort med dette, men så gikk de vekk i fra det.

Altså hvor mye dyrere er en HBM-implementasjon egentlig å utføre for grafikkortprodusenten over GDDR6? Vil det bli mer aktuellt å prøve seg på HBM2e eller kommende HBM-generasjon når Nvidia har GDDR6X? Eller vil man kanskje se at AMD også går for GDDR6X el. nyere X-generasjon når den måtte komme, over det å skulle velge seg HBM-type VRAM?

Quote

According to our multiple, well informed industry insiders, the 4GB HBM 2 memory stack cost around $80 USD.May 24, 2017

 

Endret av G
Lenke til kommentar
16 minutes ago, G said:

Lurer litt på hvorfor HBM2e VRAM må koste så mye? Går det ikke an å få gjort HBM-evolusjonen brukt litt mer mainstream? Vet jo at det har vært solgt skjermkort med dette, men så gikk de vekk i fra det.

Altså hvor mye dyrere er en HBM-implementasjon egentlig å utføre for grafikkortprodusenten over GDDR6? Vil det bli mer aktuellt å prøve seg på HBM2e eller kommende HBM-generasjon når Nvidia har GDDR6X? Eller vil man kanskje se at AMD også går for GDDR6X el. nyere X-generasjon når den måtte kommer, over å skulle velge seg HBM-type VRAM?

De har funnet en billigere og raskere løsning med infinity cache. 

rbp0PF0.jpg

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, -=HellBound=- said:

Det har funnet en billigere og raskere løsning med infinty cache. 

rbp0PF0.jpg

Ja, joda.

Hadde det blitt "syke hastigheter" med infinity cache brukt sammen med HBM2e, gitt en sannsynlig ombygging av cachen for å kommunisere med dette da?

HBM2e:

Spoiler

Samsung Preps Mass Production of Flashbolt HBM2E DRAM

By Niels Broekhuijsen February 04, 2020

Flashbolt packs 16GB of DRAM onto one tiny package targeting high-performance computing.missing-image.svg

(Image credit: Samsung)

When high bandwidth memory (HBM) launched in 2015, there were high hopes for it, but it was still too immature to compete with the GDDR5 memory popular with graphics cards at the time. This changed quickly with the arrival of HBM2. Now, five years after the introduction of HBM's first generation, Samsung is the first to announce mass production of third-generation HBM2E memory. Flashbolt, which Samsung first revealed at Nvidia's GTC event in March, will see mass production in the first half of 2020. 

By stacking DRAM dies, HBM in general allows for the realization of a much wider memory bandwidth (as seen by the Flashbolt's 1,024-bit bus). As a result, a tiny package can achieve a very high bandwidth. This is useful for integrating onto the GPU chips themselves, saving valuable space on a graphics card's printed circuit board.

Since originally announcing Flashbolt in March, Samsung hasn't changed any of its specifications, which include eight 16 gigabit (Gb) dies stacked on top of one another to create a 16GB memory stack. 

 

At 3,200 MHz, Flashbolt offers a memory transfer speed of 410 GBps with its 1,024-bit memory interface. Nevertheless, Samsung has tested the memory to run at up to 4,200 MHz, which brings the bandwidth all the way up to a massive 538 GBps, telling us that HBM2E might have some great overclocking potential. 

In comparison, the previous-generation HBM2 memory 'Aquabolt' from Samsung offered a total capacity of 8GB, ran at 2,400 MHz and had a maximum bandwidth of 307.2 GBps per stack.

The DRAM used is built on 10nm lithography, and the package uses 40,000 Through-Silicon Via's (TSV). Each of the eight 16Gb dies has 5,600 microbumps.

“With the introduction of the highest performing DRAM available today, we are taking a critical step to enhance our role as the leading innovator in the fast-growing premium memory market,” said Cheol Choi, EVP of Memory Sales & Marketing at Samsung, said in a statement accompanying today's announcement. “Samsung will continue to deliver on its commitment to bring truly differentiated solutions as we reinforce our edge in the global memory marketplace.”

HBM2E memory isn't immediately aimed at consumer products, but it's possible it could end up in a handful of consumer-facing offerings, just like how the AMD Radeon VII (16GB) came with two HBM2 stacks. The primary target of HBM2E, however, is high-performance computing (HPC) and supercomputers. 

Given the timing of this release, it wouldn't come as a surprise to see Nvidia's next-generation HPC Tesla GPUs pack Flashbolt memory. We already know that Indiana University postponed GPU installation in its supercomputer to wait for the 70-75% performance increase from the successor to Volta-based Tesla V100 GPUs. This successor, likely called the Tesla A100, will be based on the Ampere architecture, which Nvidia could announce at its GTC keynote on March 23.  

Samsung will continue to offer Aquabolt while Flashbolt awaits mass production. 

https://www.tomshardware.com/news/samsung-flashbolt-hbm2e-mass-production-dram

 

Quote

HBM costs fall a lot in recent years. for 120$ you could get 16GB HBM2 (2019) instead of 1 GB in 2016. so current cost of low speed HBM is around 7.5$/GB.

Så hvis man bare må ut med ca kr 1500 for 16 GB HBM2 i 2019. Samt ekstrakosntaden for implementasjonen da på kretskort og I/O mot GPU.. Er ikke rare kostnaden. 16 GB GDDR6 eller GDDR6X er vel ikke gratis det heller, så man kan jo trekke fra kostnaden på det man sammenlikner HBM-VRAM med.

 

Quote

tx69er
9 months ago

Well, there is still the interposer cost. AMD/Other Fabs need to come up with something like EMIB to get that cost down, too -- because at this point that is where most of the extra cost is. The fabs making HBM2 have actually gotten the cost down quite a bit and the cost of the HBM2 itself isn't that much more than GDDR6 per GB anymore -- but you need to consider the entire implementation.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gralle said:

Videocardz har samme artikkelen som over. Time spy vs 3070 er interessant må jeg si.

Time spy GPU score:

"Radeon RX 6800 is 18% faster than MSI RTX 3070 Gaming X Trio"

https://videocardz.com/newz/alleged-amd-radeon-rx-6800-time-spy-and-tomb-raider-with-dxr-performance-leaks-out

Yup, defor de ikke viste noe frem på event før de har DirectML/Super samplingen sin klar som svar på DLSS. Men ser ut som kortene gjør det bra i RT. Tror de vil ha en fordel der med super samplingen sin når den kommer siden det blir samarbeid mellom Microsoft,Sony og AMD pga. konsollene.   

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Gralle said:

Videocardz har samme artikkelen som over. Time spy vs 3070 er interessant må jeg si.

Time spy GPU score:

"Radeon RX 6800 is 18% faster than MSI RTX 3070 Gaming X Trio"

https://videocardz.com/newz/alleged-amd-radeon-rx-6800-time-spy-and-tomb-raider-with-dxr-performance-leaks-out

Ganske bra med 16700 grafikkscore. 

Luftklokka 3080 får ca 19k. Altså rimelig bra av 6800. Blir det like bra i faktiske spill, så blir det bra!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, ExcaliBuR said:

Mente på at PC versjonen skulle ha RT fra første stund. Muligens jeg har misforstått.

Jeg håper det men når jeg undersøkte tidligere i høst mente noen at det ikke ville komme før det kom  på konsoll. Jeg håper selvsagt det kommer til PC fra dag 1. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg håper det men når jeg undersøkte tidligere i høst mente noen at det ikke ville komme før det kom  på konsoll. Jeg håper selvsagt det kommer til PC fra dag 1. :)

For meg virker det rart da de egentlig har alle versjonene ferdige, men utsettes pga optimalisering av gjeldende konsoller (PS4, XO). Ihvertfall av hva jeg skjønte av informasjonen gitt av CDPR.

Lenke til kommentar

Informasjonen gitt ved siste utsettelse kom flere uker etter informasjonen jeg gjengir. Ergo kan endringer ha skjedd. Som det står i siste utsettelse så har de tatt noen beslutninger rundt release til alle plattformer men det som ikke kommer klart frem er om det innebærer endringer på eks. områder som RT. 

Jeg har heller aldri sett noen bekreftelse på RT til PC på dag 1 men som sagt har jeg ikke sjekket det siste måneds tid omtrentlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...