Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Morromann said:

Jeg hater å innrømme det men....

Mye av det konspirasjonsteorietikerne har sagt helt siden mars i fjor har desverre vist seg å stemme. La meg legge til at jeg absolutt tror at covid er ekte og at vaksiner er bra, nødvendig og viktige men....

Konspirasjonsteoretikerne har hatt helt rett i at de aller rikeste i verden har utnyttet dette på det groveste. De har helt rett hvordan World Economic Forum, de multinasjonale selskapenes mektige lobbygruppe som innflytelsesrike politikere som blant annet en tidligere norsk utenriksminister er medlemmer av utnytter dette for sin egen agenda. De har fått helt rett i at målstrekene flyttes kontinuerlig for når man skal avslutte unntakstilstanen for covid-19; de har fått helt rett i at massevaksinering ikke innebærte avslutningen på unntakstilstanden og nedsteningsreglene; ;: det hører vi hver eneste dag nå. De fikke helt rett i at masstesting vil bli brukt for å rettferiggjøre nedstenging av samfunnet selv i perioder hvor nesten ingen legges inn på sykehus eller dør. Jeg synes ikke lenger det er rart at folk tror på konspirasjonsteoriene lenger; hadde det ikke vært for at jeg har nære bekjente i et område av verden hvor man erfarer at covid ER reelt og at mange dør av det; er det slett ikke utelukkende at jeg hadde begynt å tvile på om dette er ekte.

Men det jeg vet ER at noen melker dette for alt det er verdt og setter stor prise på situasjonen; tenker da på de aller rikeste i verden, som Jeff Bezos og hans like; forskjellene mellom fattige og rike øker; og jeg synes ikke det er merkelig at WEF støtter opp om lockdowntiltak.

Covid er ekte, og spesielt hos enkelte befolkninger; spesielt i Latin-Amerika; har det vært utrolig destruktivt; og vaksinene er ikke døedelig gift som er laget av en hemmelig satanisk elite for å drepe oss; men jeg mistenker virkelig at det faktisk er krefter som ønsker å opprettholde nedstenigng og unntakstilstand så lenge som overhodet mulig fordi de selv tjener på det. Jeg er ikke lenger fremmed for tanken på at enkelte bare ventet og håpet på at et pandemiutbrudd skulle skje. Never let a good crisis go to waste.

Og lobbysister skal man aldri undervurdere. Og WEF er en ganske skumme lobbyorganisasjon som ikke akkurat representerer grasrota hos folk.

Jeg startet tråden med å spøøre hvorfor noen tror på konspirasjonsterorier om covid-19. Vel; jeg kan konkludere nå med at jeg ikke lurer lenger i det hele tatt. Jeg forstår dem nå bedre enn tidligere, selv om de i hovedsak tar feil. Covid-19 er ekte og har ført til mye elendighet og død, og vaksinene er et fantatsitk medisinsk gjennombrudd. Men det er mye annet som rett og slett er *merkelig*. Så jeg klandrer dem ikke lenger.

 

👍

Veldig bra innlegg, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alt du sier. Jeg kan ta noen eksempler selv.

Studiene som "debunket" hydroxyklorokin virker nesten som at de ble gjort dårlige med vilje for å sikre dårlige resultater. Dosene som ble gitt i studiene var mye høyere enn anbefalt og studiene ble i tillegg trukket etter en stund, som ikke fikk noe oppmerksomhet, i motsetning til selve "debunkingen". Det kan selvfølgelig være at det ikke virker i det hele tatt, hvem vet, men det var veldig rart.

Authors retract controversial hydroxychloroquine study | CIDRAP (umn.edu)

"Koronapass", hvor er fornuften i det nå som effekten av vaksine er nede i 39% i Israel og de som er vaksinerte kan smitte like mye som de vaksinerte? 59% av de innlagte på sykehus i Israel er vaksinerte nå. I noen land tvinges man til å vaksinere seg for å ta offentlig transport eller å beholde jobben.

De sier at vaksinen er "fantastisk effektiv og trygg" selv om den har bare 50% effektivitet med delta og effektiviteten faller med 25% per måned i følge siste studie fra Israel. Vaksinen er verken spesielt fantastisk effektiv eller trygg og har dårligere virkning og trygghet enn de aller fleste vaksiner hvor de fleste er steriliserende og i praksis har 100% beskyttelse over tid. Allerede nå begynner de med tredje dose i USA og Israel, og det kommer hit også.

WHO som "tar feil" i rapporten sin om opprinnelsen til SARS-CoV-2 gjentatte ganger og til slutt ser seg nødt til å rette opp i det, etter at alle som har lurt på om det kan ha noe med biolabben i Wuhan har blitt kalt for konspirasjonteoretikere i et år...

WHO fixing 'unintended errors' in report on origins of coronavirus | TheHill

Ikke småfeil heller, men ting som at det var rapportert om tilfeller lenge før noe wet market og flaggermussuppe og at de første tilfellene var et helt annet sted enn i rapporten.

COVID-19: US intelligence claims Wuhan lab researchers had coronavirus symptoms before first reported cases | World News | Sky News

 

...

En annen ting er veldig kreativ bruk av statistikk når de legger frem "gladnyheter" om vaksinen, men det er mulig at litt av det kan skyldes på inkompetente journalister.

COVID Breakthrough Cases in Massachusetts: Delta Variant Symptoms in Vaccinated Adults – NBC Boston

Quote

Over 12,500 Breakthrough COVID Cases Reported in Mass.; 124 Deaths

The 124 deaths out of more than 4.4 million fully vaccinated residents represents a rate of just 0.003%

Åj, hurra så gode nyheter, bare 0.003% av de vaksinerte har dødd! Et tall uten mening og kontekst men som alle kan se er veldig lavt.

Det som derimot er interessant her er at 124 døde av ~12500 smittede er nesten 1% dødelighet blant vaksinerte, som ikke er veldig imponerende og ligger veldig nært det staten har under ett.

 

 

Jeg var en av de første i disse trådene om COVID og delte informasjon fra Kina lenge før det ble "pandemi" og har aldri tvilt på at det er reelt eller ekte og det ville vært en helt absurd konspirasjon. Likevel, det er en del ting som er merkelige. En ting jeg kan innrømme er at det ikke var i nærheten av å være like dødelig som jeg trodde det skulle bli. Heldigvis. Det så veldig ille ut på det lille som kom ut fra Kina i starten.

Man kunne i alle fall brukt denne pandemien til å sile ut alle som ikke klarer å tenke en kritisk eller dele en upopulær tanke og som har blind tro til alle autoriteter og "faktasjekkere". Hvis man ville.

Dessverre gir dette en sterk reaksjon i motsatt retning hos noen. Man ser at man blir foret med en del halvsannheter og begynner å tvile på mer og mer, og til slutt ender noen uheldige opp på at ingenting er sant og at det bare er influensa.

 

Edit:

Kan legge til at jeg synes sensuren av "informasjon" til tider er skummelt. Kall det gjerne "fake news" men det har gått veldig langt, og mye burde være åpent for diskusjon men blir slettet. Man skal f.eks. ikke stille mange kritiske spørsmål til vaksinen før man forsvinner fra facebook, youtube etc. Generelt bør folk få si og tro det de vil, og så kommer trolig sannheten til å seire på sikt. Nivået av sensur ville vært utenkelig for ikke veldig lenge siden, og gapet blir større og større mellom "rettroende" og "feiltroende".

Endret av delfin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
delfin skrev (5 timer siden):

De sier at vaksinen er "fantastisk effektiv og trygg" selv om den har bare 50% effektivitet med delta og effektiviteten faller med 25% per måned i følge siste studie fra Israel. Vaksinen er verken spesielt fantastisk effektiv eller trygg og har dårligere virkning og trygghet enn de aller fleste vaksiner hvor de fleste er steriliserende og i praksis har 100% beskyttelse over tid. 

Samtidig så har danskene helt annen erfaring. Rapport som ble publisert nå nylig:

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/der-er-fortsat-hoj-vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne

Sitat

SSI’s analyse er baseret på data fra den 1. marts til den 3. august. Det vil sige den periode hen over foråret og sommeren, hvor delta-varianten af SARS-CoV-2 er blevet den dominerende variant i stedet for alfa-varianten.

 

Sitat

Høj beskyttelse mod indlæggelse
Hvis man ser på, hvor effektivt vaccinerne beskytter folk mod at blive indlagt, giver vaccinerne en beskyttelse på henholdsvis 86% (Pfizer) og 97% (Moderna) over for alfa-varianten.

De tilsvarende tal for delta-varianten er 94% (Pfizer) og 97% (Moderna).

Beskyttelse mod infektion
SSI’s tal viser desuden, at vaccinerne giver en beskyttelse mod alfa-varianten på 81% (Pfizer), 96% (Moderna) og 93% (AstraZeneca*) i forhold til at blive testet positiv for infektionen ved en PCR-test).

For delta-varianten er tallene lidt lavere. Her ligger de på 79% (Pfizer), 88% (Moderna) og 74% (AstraZeneca*).

Grunden til at beskyttelsen ikke er helt så høj mod infektion som i de oprindelige studier, der lå til grund for godkendelsen, kan blandt andet skyldes, at der også indgår infektioner blandt personer uden symptomer i denne opgørelse.

 

Det kommer studier i alle retninger hele tida, jeg gir litt opp. Ikke har jeg kompetanse til å vurdere dem heller. Jeg stoler på at fagorganene følger med på dette og at de handler ut i fra det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, :utakt said:

Samtidig så har danskene helt annen erfaring. Rapport som ble publisert nå nylig:

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/der-er-fortsat-hoj-vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne

 

 

Det kommer studier i alle retninger hele tida, jeg gir litt opp. Ikke har jeg kompetanse til å vurdere dem heller. Jeg stoler på at fagorganene følger med på dette og at de handler ut i fra det.

Det er ingen overdrivelse å si at de har en helt annen erfaring, når de har studert noe helt annet...

Correlation of SARS-CoV-2 Breakthrough Infections to Time-from-vaccine; Preliminary Study (medrxiv.org)

Denne studien fra Israel som er helt ny og en del av årsaken til at Israel og US har begynt med booster-doser nå viser at effekten er fallende med tid....

image.thumb.png.a3db58382bc2300256acdb3f3d424c30.png

De som tok den i februar har 33% bedre beskyttelse enn de som tok den i januar, de som tok den i mars har 40% bedre beskyttelse enn de som tok den i februar, og de som tok den i april har 37% bedre beskyttelse igjen.

De som tok den i april har også hele 2.26 ganger bedre beskyttelse enn dem som tok den i januar.

Beskyttelsen er kortvarig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (6 timer siden):

 

👍

Veldig bra innlegg, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alt du sier. Jeg kan ta noen eksempler selv.

Studiene som "debunket" hydroxyklorokin virker nesten som at de ble gjort dårlige med vilje for å sikre dårlige resultater. Dosene som ble gitt i studiene var mye høyere enn anbefalt og studiene ble i tillegg trukket etter en stund, som ikke fikk noe oppmerksomhet, i motsetning til selve "debunkingen". Det kan selvfølgelig være at det ikke virker i det hele tatt, hvem vet, men det var veldig rart.

Authors retract controversial hydroxychloroquine study | CIDRAP (umn.edu)

"Koronapass", hvor er fornuften i det nå som effekten av vaksine er nede i 39% i Israel og de som er vaksinerte kan smitte like mye som de vaksinerte? 59% av de innlagte på sykehus i Israel er vaksinerte nå. I noen land tvinges man til å vaksinere seg for å ta offentlig transport eller å beholde jobben.

De sier at vaksinen er "fantastisk effektiv og trygg" selv om den har bare 50% effektivitet med delta og effektiviteten faller med 25% per måned i følge siste studie fra Israel. Vaksinen er verken spesielt fantastisk effektiv eller trygg og har dårligere virkning og trygghet enn de aller fleste vaksiner hvor de fleste er steriliserende og i praksis har 100% beskyttelse over tid. Allerede nå begynner de med tredje dose i USA og Israel, og det kommer hit også.

WHO som "tar feil" i rapporten sin om opprinnelsen til SARS-CoV-2 gjentatte ganger og til slutt ser seg nødt til å rette opp i det, etter at alle som har lurt på om det kan ha noe med biolabben i Wuhan har blitt kalt for konspirasjonteoretikere i et år...

WHO fixing 'unintended errors' in report on origins of coronavirus | TheHill

Ikke småfeil heller, men ting som at det var rapportert om tilfeller lenge før noe wet market og flaggermussuppe og at de første tilfellene var et helt annet sted enn i rapporten.

COVID-19: US intelligence claims Wuhan lab researchers had coronavirus symptoms before first reported cases | World News | Sky News

 

...

En annen ting er veldig kreativ bruk av statistikk når de legger frem "gladnyheter" om vaksinen, men det er mulig at litt av det kan skyldes på inkompetente journalister.

COVID Breakthrough Cases in Massachusetts: Delta Variant Symptoms in Vaccinated Adults – NBC Boston

Åj, hurra så gode nyheter, bare 0.003% av de vaksinerte har dødd! Et tall uten mening og kontekst men som alle kan se er veldig lavt.

Det som derimot er interessant her er at 124 døde av ~12500 smittede er nesten 1% dødelighet blant vaksinerte, som ikke er veldig imponerende og ligger veldig nært det staten har under ett.

 

 

Jeg var en av de første i disse trådene om COVID og delte informasjon fra Kina lenge før det ble "pandemi" og har aldri tvilt på at det er reelt eller ekte og det ville vært en helt absurd konspirasjon. Likevel, det er en del ting som er merkelige. En ting jeg kan innrømme er at det ikke var i nærheten av å være like dødelig som jeg trodde det skulle bli. Heldigvis. Det så veldig ille ut på det lille som kom ut fra Kina i starten.

Man kunne i alle fall brukt denne pandemien til å sile ut alle som ikke klarer å tenke en kritisk eller dele en upopulær tanke og som har blind tro til alle autoriteter og "faktasjekkere". Hvis man ville.

Dessverre gir dette en sterk reaksjon i motsatt retning hos noen. Man ser at man blir foret med en del halvsannheter og begynner å tvile på mer og mer, og til slutt ender noen uheldige opp på at ingenting er sant og at det bare er influensa.

 

Edit:

Kan legge til at jeg synes sensuren av "informasjon" til tider er skummelt. Kall det gjerne "fake news" men det har gått veldig langt, og mye burde være åpent for diskusjon men blir slettet. Man skal f.eks. ikke stille mange kritiske spørsmål til vaksinen før man forsvinner fra facebook, youtube etc. Generelt bør folk få si og tro det de vil, og så kommer trolig sannheten til å seire på sikt. Nivået av sensur ville vært utenkelig for ikke veldig lenge siden, og gapet blir større og større mellom "rettroende" og "feiltroende".

Ja, jeg kan legge til at de også fikk rett i hvordan pandemoien ble brukt til å gå til storskala sensur av vurderinger som ikke var helt innenfor narrativet. Selv kritikk av munnbindbruk som ikke er helhjeret og ubetinget omfavnet av norske helsemyndigheter for eksempel blir møtt med sensur på store sosiale plattformer som om det var holocaustfornektelse det var snakk om.

Og pandemien HAR blitt brukt til å rettfeerdiggjøre utvanning av personvern og inngripen i folks frihet. Og når man i  USA snakker om å anse kritikere av coronatiltak som "potensielle terrorister":scared:, vel da er det gått for langt.

Når vi er inne på det med nyeheter fra Kina: helt i starten så vi scener i seriøse vestlige medier om personer som hadde falt om og død på gata - fra corona. Åpenbart fake news. Men ble det debunket den gangen? Jeg husker ikke fordi jeg bare fulgte med med et halvt øye i januar 2020 og regnet da med at dette aldri ville bli noen greie utenfor Kina. Men det var jo åpenbart fake news og; vel var det ikke Neil Fergusson selv som uttalte at lockdowns aldri ville blitt utført i Vesten om ikke Kina hadde gjort det først; når det tross alt var det totalitære Kina som først gjorde noe slikt som å innføre unntakstilstand mot egen befolkning for å stopp et virus fra å spre seg. Og hva med de spontane sykehusene som kineserne bygget i full fart for å ta inn ekstra covid-pasienter? Var det i det hele tatt noen pasienter i disse? Det er ikke konspi-teorier med noe så innlysende og selvsagt at en totalitær stat som Kina driver propaganda og sprer falske nyheter for å villede opinionen i andre land. Og nå opplever vi at Australia overgår selv Kina i totalitær maktbruk hvor de setter MILITÆRET inn mot egen befolkning og ber folk om ikke en gang å snakke med hverandre - selv med munnbind og avstand.

Det er mye man kan stusse over. Men det jeg vet ER at det finnes psykopater innenfor maktens korridorer og at disse stortrives der. Disse finnes også i vestlige demokratier; psykopatene altså; selv om man liker å ønske at de ikke gjør det men de finnes der og trives med den makten de har blitt gitt. Det er ikke godt å si nøyaktig hvem de er og hvor presist de befinner seg; det jeg vet er at de ER der og at de glir inn i mengden.

Har psykopater vært tilstede når strategi for tiltak mot spredning og håndtering av viruset ble gjort? Vi vet ikke. Er det usannsynslig? Nei, jeg betrakter slett ikke det som usannsynlig. Tvert imot er det ganske sannsynlig. Og det er ikke usannsynlig at de stortrives med å delta i en slik planlegging.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Og når man i  USA snakker om å anse kritikere av coronatiltak som "potensielle terrorister":scared:, vel da er det gått for langt.

Spesiell tolkning. Dette er fra en rapport fra Department of Homeland Security som vurderer trusselsituasjonen innenlands i USA. 

De anser ekstrem misnøye/konspirasjoner/etc rundt koronatiltak som en potensiell trussel og noe som i verste fall kan føre til voldelige angrep/terrorisme. Dette ut fra trusler og ønske om vold ytret på nettet. Akkurat som med andre trusler må det tas på alvor, ellers gjør de ikke jobben sin.

Sitat

The U.S. Department of Homeland Security, in a new terrorism warning bulletin, said violent extremists could view the reimposition of COVID-19-related restrictions following the spread of coronavirus variants as a rationale to conduct attacks.(...)

The department said that COVID-19-related stress has "contributed to increased societal strains and tensions, driving several plots by domestic violent extremists, and they may contribute to more violence this year."

https://www.reuters.com/world/us/homeland-security-warns-fresh-covid-19-restrictions-could-spark-violent-attacks-2021-08-13/

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Spesiell tolkning. Dette er fra en rapport fra Department of Homeland Security som vurderer trusselsituasjonen innenlands i USA. 

De anser ekstrem misnøye/konspirasjoner/etc rundt koronatiltak som en potensiell trussel og noe som i verste fall kan føre til voldelige angrep/terrorisme. Dette ut fra trusler og ønske om vold ytret på nettet. Akkurat som med andre trusler må det tas på alvor, ellers gjør de ikke jobben sin.

 

DDet er utrolig naivt, med den grove og stygge historien USA har med forfølgelse av dissenter å ikke tro at legitime kritikere ikke vil bli utsatt for overvpkning og forfølgelse. FBI og CIA er noen av de skitneste instittusjeonene i den vestlige verden og overhodet ikke noen jeg senker skuldrene i ro for. USA har gjennom tidene forfulgt, ovetrvåket og trakassert kommunister, borgerrettighetsforkjempere, krigsmotstandere, muslimer og nå kritikere av pandeminarrativet. Dette er en fortsettelse av Geoge Bushs sin Patriot Act fra 2002. Det er ihvertfall de samme mekanismene og dersom man ikke øyner å se hvor skremmende dette er b, vel da er man på falrige veier.

Ingen skal kunne overbevise meg om at amerikanske overvåkningsmyndigheter utelukkende har de edleste hensikter når jeg kjenner så alt for godt til hsitorien til disse. At det av og til kan virke som om de har skiftet "ideologi"; noe jeg aldri kjøper uansett. 

 

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Det er ekstremt å gå rundt å forsvare slikt.

Nei, det får du meg ikke med på at er i nærheten av noe ekstremt. Hverken at DHS gjør jobben sin med å vurdere reelle eller potensielle voldelige trusler mot befolkningen slik som er deres samfunnsoppdrag eller å "forsvare" det.

Dersom PST i Norge avdekket ytringer med ønske om vold/terrorangrep som følge av misnøye med koronatiltak så havner det selvfølgelig i trusselvurderingen akkurat som alt annet med andre årsaker bak. Som det skal gjøre.

Alt det andre du skriver er helt andre ting og tilhører vel en litt annen diskusjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

 

Alt det andre du skriver er helt andre ting og tilhører vel en litt annen diskusjon.

Ting faller sammen i større perspektiver. Det er større perspektiver rundt dette og i USA handler covid egentlig mer om politikk en virus. Det er så ekstremt og ytterliggående polarisert hvor den ene siden fornekter at corona finnes i det hele tatt og at vaksiner er giftsprøyter fra Bill Gates med microchipper i mens den andre siden går i motsatt ytterlighet og tror corona er noe som flyr flere mil rundt i lufta og dreper millioner og at man derfor må ha munnbind på hele tiden, inkludert når man sover eller går alene på et jorde(grovt forenklet, men massehysteri har aldri USA vært ukjent for, det er ekstremt velkjent), så det faller sammen med et ekstremt polarisert debattklima hvor man ikke en gang snakker sammen men skriker ut den ene ekstrme yttterligheten mot den andre uten å sette seg ned og snakke sammen. Glad jeg ikke bor der.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ting faller sammen i større perspektiver. Det er større perspektiver rundt dette og i USA handler covid egentlig mer om politikk en virus. Det er så ekstremt og ytterliggående polarisert hvor den ene siden fornekter at corona finnes i det hele tatt og at vaksiner er giftsprøyter fra Bill Gates med microchipper i mens den andre siden går i motsatt ytterlighet og tror corona er noe som flyr flere mil rundt i lufta og dreper millioner og at man derfor må ha munnbind på hele tiden, inkludert når man sover eller går alene på et jorde(grovt forenklet, men amerikanerne er kjent for å være ekstremt hysteriske), så det faller sammen med et ekstremt polarisert debattklima hvor man ikke en gang snakker sammen men skriker ut den ene ekstrme yttterligheten mot den andre uten å sette seg ned og snakke sammen. Glad jeg ikke bor der.

Jepp. Men nå diskuterte vi en trusselvurdering fra DHS etter din opprinnelige påstand at man i "USA snakker om å anse kritikere av coronatiltak som "potensielle terrorister". Man kan ikke la være å ta potensielle vold/terrortrusler på alvor bare fordi årsaken er misnøye/konspirasjoner rundt koronahåndtering.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Jepp. Men jeg ser ikke hva det har å gjøre med en trusselvurdering fra DHS som var det vi diskuterte. Man kan ikke la være å ta potensielle vold/terrortrusler på alvor bare fordi årsaken er misnøye/konspirasjoner rundt koronahåndtering.

Poenget er at hver eneste gang USA gjør trusselvurderinger som KAN være reelle blir uskyldige dratt med i det basert på mistanke. Det skjedde under 2.verdenskrig(uskyldige italienere og japanere satt i fangeleir, men ikke tyskere, pussig?),under den kalde krigen, under krigen mot terror. Jeg ser ingen grunn til å tro at det blir noe annerledes denne gangen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):
Sitat

Høj beskyttelse mod indlæggelse
Hvis man ser på, hvor effektivt vaccinerne beskytter folk mod at blive indlagt, giver vaccinerne en beskyttelse på henholdsvis 86% (Pfizer) og 97% (Moderna) over for alfa-varianten.

De tilsvarende tal for delta-varianten er 94% (Pfizer) og 97% (Moderna)

86% - 97% av uvaksinerte (smittede) blir heller ikke innlagt. So what's the big deal?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Morromann said:

Poenget er at hver eneste gang USA gjør trusselvurderinger som KAN være reelle blir uskyldige dratt med i det basert på mistanke. Det skjedde under 2.verdenskrig(uskyldige italienere og japanere satt i fangeleir, men ikke tyskere, pussig?),under den kalde krigen, under krigen mot terror. Jeg ser ingen grunn til å tro at det blir noe annerledes denne gangen.

Skulle tro att USA (och alla andra länder också) gör trussel varderingar om så och si alla grupper hela tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Man kan ikke la være å ta potensielle vold/terrortrusler på alvor bare fordi årsaken er misnøye/konspirasjoner rundt koronahåndtering.

Men det kan bli desto pinligere så snart viruspanikken har lagt seg litt. Da blir det sånn "mistenkte vi virkelig vanlige folk for å være en kime til terrorisme?" 

En mann i Australia skal ha blitt meldt inn av sin kone for å ytre kritiske tanker mot regjeringen, og tatt med til et slags fengsel. De bygger visst en egen konsentrasjonsleir der for kritiske tenkere eller ulydige. 

Situasjonen i Australia er på ingen måte morsom, men det kan bli litt underholdende å se fjesene deres den dagen de oppdager at vaksinen ikke gir flokk-immunitet. 

 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
delfin skrev (8 timer siden):

Studiene som "debunket" hydroxyklorokin virker nesten som at de ble gjort dårlige med vilje for å sikre dårlige resultater. Dosene som ble gitt i studiene var mye høyere enn anbefalt og studiene ble i tillegg trukket etter en stund, som ikke fikk noe oppmerksomhet, i motsetning til selve "debunkingen". Det kan selvfølgelig være at det ikke virker i det hele tatt, hvem vet, men det var veldig rart.

Authors retract controversial hydroxychloroquine study | CIDRAP (umn.edu)

Ser ut til at den primære årsaken til at de ble trukket tilbake, var at man ikke fikk tilgang til bakgrunnsdataene. 

Sitat

 

"Koronapass", hvor er fornuften i det nå som effekten av vaksine er nede i 39% i Israel og de som er vaksinerte kan smitte like mye som de vaksinerte? 59% av de innlagte på sykehus i Israel er vaksinerte nå. I noen land tvinges man til å vaksinere seg for å ta offentlig transport eller å beholde jobben.

De sier at vaksinen er "fantastisk effektiv og trygg" selv om den har bare 50% effektivitet med delta og effektiviteten faller med 25% per måned i følge siste studie fra Israel. Vaksinen er verken spesielt fantastisk effektiv eller trygg og har dårligere virkning og trygghet enn de aller fleste vaksiner hvor de fleste er steriliserende og i praksis har 100% beskyttelse over tid. Allerede nå begynner de med tredje dose i USA og Israel, og det kommer hit også.

 

Jeg er enig i at vaksinepass til innenlands bruk er en uting. Samtidig er 50% effektivitet egentlig ganske bra når det kommer til vaksiner - hvis jeg ikke husker feil er influensavaksinene normalt rundt 60% effektive.

Sitat

 

WHO som "tar feil" i rapporten sin om opprinnelsen til SARS-CoV-2 gjentatte ganger og til slutt ser seg nødt til å rette opp i det, etter at alle som har lurt på om det kan ha noe med biolabben i Wuhan har blitt kalt for konspirasjonteoretikere i et år...

WHO fixing 'unintended errors' in report on origins of coronavirus | TheHill

Ikke småfeil heller, men ting som at det var rapportert om tilfeller lenge før noe wet market og flaggermussuppe og at de første tilfellene var et helt annet sted enn i rapporten.

COVID-19: US intelligence claims Wuhan lab researchers had coronavirus symptoms before first reported cases | World News | Sky News

 

Jo, men dette er - som jeg har skrevet tidligere - faktisk et argument mot en global konspirasjon enn et argument for, og det er jo tema for denne tråden. Når Kina og USA presser WHO fra hver sin kant, så er da det en indikasjon for at her er det to ulike maktfraksjoner som kniver seg i mellom.

Sitat

 

En annen ting er veldig kreativ bruk av statistikk når de legger frem "gladnyheter" om vaksinen, men det er mulig at litt av det kan skyldes på inkompetente journalister.

COVID Breakthrough Cases in Massachusetts: Delta Variant Symptoms in Vaccinated Adults – NBC Boston

Åj, hurra så gode nyheter, bare 0.003% av de vaksinerte har dødd! Et tall uten mening og kontekst men som alle kan se er veldig lavt.

Det som derimot er interessant her er at 124 døde av ~12500 smittede er nesten 1% dødelighet blant vaksinerte, som ikke er veldig imponerende og ligger veldig nært det staten har under ett.

 

Det var en ganske meningsløs artikkel i grunnen, da det ikke beskrives noe om hvorfor disse personene er blitt testet. "Breakthrough case" henspeiler vel normalt til vaksinerte personer som blir syke, men her virker det som at man bare har slått sammen alle vaksinerte som av ulike grunner har fått avdekket at de var smittet. Så ja, jeg er enig at det blir meningsløst å beskrive at 0,003% har dødd, men også feil å umiddelbart regne seg frem til at 1% er døde.

Sitat

 

Jeg var en av de første i disse trådene om COVID og delte informasjon fra Kina lenge før det ble "pandemi" og har aldri tvilt på at det er reelt eller ekte og det ville vært en helt absurd konspirasjon. Likevel, det er en del ting som er merkelige. En ting jeg kan innrømme er at det ikke var i nærheten av å være like dødelig som jeg trodde det skulle bli. Heldigvis. Det så veldig ille ut på det lille som kom ut fra Kina i starten.

Man kunne i alle fall brukt denne pandemien til å sile ut alle som ikke klarer å tenke en kritisk eller dele en upopulær tanke og som har blind tro til alle autoriteter og "faktasjekkere". Hvis man ville.

Dessverre gir dette en sterk reaksjon i motsatt retning hos noen. Man ser at man blir foret med en del halvsannheter og begynner å tvile på mer og mer, og til slutt ender noen uheldige opp på at ingenting er sant og at det bare er influensa.

 

Jeg savner en debatt generelt om tiltak vs. rettigheter, noe jeg nok også er skyldig i å gjenta her. Eller: debatten har vært forsøkt tatt opp av flere og det har vært sluppet til en del kritiske stemmer i mediene, men disse drukner i stemmene som er for tiltak og disse er sterkt hjulpet av medias fokus på katastrofeoverskrifter og smittetall. Nå ser det heldigvis ut til at helsemyndighetene er sitt ansvar (delvis) bevisst og forsøker å vri fokus mer over til innleggelser og dødsfall, men det er betimelig at det virker som om media er blitt den største støttespilleren for tiltakene fremfor at de tjener som den vaktbikkja de skal/burde være.

Så er det jo også et paradoks her da, at nok noe av det som har hjulpet oss i denne pandemien er at vi har tillitt til myndighetene, og den manglende debatten trolig kan ses som et slags symptom på dette...

Sitat

Kan legge til at jeg synes sensuren av "informasjon" til tider er skummelt. Kall det gjerne "fake news" men det har gått veldig langt, og mye burde være åpent for diskusjon men blir slettet. Man skal f.eks. ikke stille mange kritiske spørsmål til vaksinen før man forsvinner fra facebook, youtube etc. Generelt bør folk få si og tro det de vil, og så kommer trolig sannheten til å seire på sikt. Nivået av sensur ville vært utenkelig for ikke veldig lenge siden, og gapet blir større og større mellom "rettroende" og "feiltroende".

Enig. Men som jeg har skrevet tidligere, er ikke det å forfekte "far-out" ideer som disse konspirasjonene noe som på noe som helst vis hjelper i så måte. Det er ikke noen enkel løsning eller årsaksforklaring her, mener jeg, men det å skrike ut at man blir sensurert av Illuminati hjelper ikke akkurat i et stadig mer polarisert debattklima.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Budeia said:

En mann i Australia skal ha blitt meldt inn av sin kone for å ytre kritiske tanker mot regjeringen, og tatt med til et slags fengsel. De bygger visst en egen konsentrasjonsleir der for kritiske tenkere eller ulydige. 

Situasjonen i Australia er på ingen måte morsom, men det kan bli litt underholdende å se fjesene deres den dagen de oppdager at vaksinen ikke gir flokk-immunitet.

Kilde på fengslingen? De såkalte konsentrasjonsleiere du snakker om er nok bare det som kalles skole. Der lærer de fleste å skille mellom bullshit og fakta :)

Jeg tror de vet at vaksinasjon ikke er nok for å gi flokkimmunitet mot Delta, da vaksinasjonsgraden må opp på rett under 90%. MEN, vi ser jo tydelig at vaksinene hindrer innleggelser og dødsfall så høy vaksinasjonsgrad hindrer helsesektoren fra å knekke sammen og sørge for at alle som trenger det får hjelp. Det er jo hele poenget her (derav tiltakene pre-vaksinasjon).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg mener altså at graden av bivirkninger er høyere og mer alvorlig enn det som blir rapportert inn og det som havner i media.

Her fra 

Bjørn Grinde

Biolog og seniorforsker ved Folkehelseinstituttet

«Det store spørsmålet er om vi virkelig er tjent med ærlige politikere. Også i deres posisjon kan det være at løgner og unnlatelser er bedre enn den rene og hele sannhet. Ikke bare for å sanke stemmer, men for folket de er satt til å styre over.

Hva om en helsemedarbeider får blodpropp i hjernen og hjertestans rett etter å ha tatt andre dose av Moderna-vaksinen mot covid-19?

Det med at ærlighet alltid lønner seg, er i mine øyne ganske enkelt en løgn

Myndighetene har allerede vraket to vaksiner som følge av tilsvarende bivirkninger. Hvis de forkaster flere, eller skremmer folk vekk fra å ta dem, kan det få store konsekvenser for spredningen av sykdommen.

Samtidig trenger myndighetene folkets tillit for å gjennomføre massevaksinering. Kommer det ut at de holder tilbake informasjon, taper de anseelse.

Hva ville du gjort om du var helseminister?»

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/vOrR85/sannhet-er-oppskrytt-det-loenner-seg-ikke-alltid-aa-vaere-aerlig

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Budeia said:

Du kjenner jo ikke hele historien her. Han kan ha vært ut og inn av institusjoner i mange år og være helt splitter pine gal. Som nærmeste pårørende (ikke minst farmasist som faktisk har litt peil) er det hardt å se at noen man er glad i blir gal og man prøver vel det meste for å fikse det. Dere syntes jo han karen her er helt normal og at alle andre er gale så skjønner hvorfor dere reagerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...