Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Fra diskusjon i en fb-gruppe i dag under en post der det ble gjort oppmerksom på at vi IKKE kan bruke ordet 'vaksine' eller poste linker om vaksiner, da gruppa kan bli stengt. Admin slettet nylig en tråd pga dette. Flere grupper er allerede blitt borte, personer har flyttet til Mewe osv:

«Dessverre ja, mer og mer «Verboten, verboten» som svigermor (90) sier, det minner henne om krigstida. Hun leser nyheter på nettbrett og har nektet «vasking» 5 ganger før de ga seg.»

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greit å skrive sant om vaksiner, men ugreit å spre løgner om vaksiner. Nå aner deg meg hvilke type grupper du oppsøker så det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor det forsøkes skjult at anti-snakket handler om vaksiner. Bytter man ut ordet vaksine med et kodeord for å unngå å bli tatt for spredning av vaksineløgner så er det jo ikke ordet vaksine som er problemet. Men det skal vel vinkles som overdreven sensur det også.. :roll:

Det minner meg forresten om en historie jeg hørte for noen år siden. Kortversjon: En knarker som mente det å spise kjøtt og ta LSD var en dårlig kombinasjon fordi kjøttet var årsaken til at hallusinasjonene ble dårlige "bad trip". Så han ble vegetarianer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Kortversjon: En knarker som mente det å spise kjøtt og ta LSD var en dårlig kombinasjon fordi kjøttet var årsaken til at hallusinasjonene ble dårlige "bad trip". Så han ble vegetarianer.

Følger oppskriften for å umyndiggjøre folk; sammenligne dem med terrorister og knarkere... To poeng til deg 🙄

Lenke til kommentar
Budeia skrev (23 minutter siden):

Følger oppskriften for å umyndiggjøre folk; sammenligne dem med terrorister og knarkere... To poeng til deg 🙄

Hva med denne: De som ikke tror på konspirasjonsteorien om at eliten bruker vaksine til å sprøyte inn microchips for å skaffe seg kontroll over befolkinga, er like dumme og godtroende som de som i fullt alvor tror jorda er rund.

Endret av matteus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er virkelig så enkelt som at private plattformer tar et samfunnsansvar for å stoppe spredning av usannheter som kan føre til unødvendig sykdom og død.

I klartekst: Folk tror på ting som ikke er sant (påstander som ikke kan bevises) -> Sprer det videre -> Flere tror nå på ting som ikke er sant (og sprer det videre) -> Unnlater å beskytte seg selv via vaksinasjon (som beviselig er tryggere enn sykdommen det vaksineres for) -> Potensielle innleggelser og død.

Dere tar valg basert på informasjon som ikke er sann. Jeg fatter ikke at dere ikke krever å se beviser for  påstandene. Selv om dere automatisk avviser alt som kommer fra det etablerte må dere jo kreve et snev av bevisgrunnlag. Dere utviser jo ingen form for dømmekraft.. Blows my mind.

Endret av Skrekkugle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det minner meg forresten om en historie jeg hørte for noen år siden. Kortversjon: En knarker som mente det å spise kjøtt og ta LSD var en dårlig kombinasjon fordi kjøttet var årsaken til at hallusinasjonene ble dårlige "bad trip". Så han ble vegetarianer.

Jeg forstår ikke helt koblingen.
Dette er vel isolert sett en ganske grei tese fra brukeren, om hen fikk dårlig samvittighet over å ha bidratt til drapet på dette kjøttstykket, var svaret å avstå fra dette bidraget.
Jeg forstår ikke helt hva som skulle være så oppsiktsvekkende med det, utover illegal rusbruk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
matteus skrev (17 minutter siden):

er like dumme og godtroende som de som i fullt alvor tror jorda er rund.

Som jeg skulle sagt det sjæl :)

Begynner ikke den å bli "gammel", den trusselen om at denne mutasjonen kommer til å ta livet av titusenvis av nordmenn. Hvis det kommer en senere mutasjon som dreper like mange som Svartedauen, vil det jo være noe annet. 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Simen1 said:

Hapi70 deltar tydeligvis i nettgrupper der spredning av vaksineløgner foregår. Tiltaket går altså ikke ut på å slutte å spre løgner, men å slutte å nevne ordet vaksine.

Ja, det forstår jeg, og unnskyld for at jeg drar oss helt vekk fra tema, men hva er relevansen til denne syre-personen og hens kjøttforbruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Som jeg skulle sagt det sjæl :)

Begynner ikke den å bli "gammel", den trusselen om at denne mutasjonen kommer til å ta livet av titusenvis av nordmenn. Hvis det kommer en senere mutasjon som dreper like mange som Svartedauen, vil det jo være noe annet. 

Så flott! Da vet vi at din argumentasjon i denne tråden er like seriøs som den du serverer i Flatjordtråden. Alt henger sammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (18 minutter siden):

Ja, det forstår jeg, og unnskyld for at jeg drar oss helt vekk fra tema, men hva er relevansen til denne syre-personen og hens kjøttforbruk?

Knarkeren mente kjøtt + LSD var en uheldig kombinasjon, og sluttet derfor med kjøttet. Merker du ikke noen rare vibber over det valget? Akkurat som når løgner + vaksiner er en uheldig kombinasjon og noen velger å fjerne ordet vaksiner i stedet for å gjøre noe med løgnene.

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Knarkeren mente kjøtt + LSD var en uheldig kombinasjon, og sluttet derfor med kjøttet. Merker du ikke noen rare vibber over det valget? Akkurat som når løgner + vaksiner er en uheldig kombinasjon og noen velger å fjerne ordet vaksiner i stedet for å gjøre noe med løgnene.

Ah, da forstår jeg hva du mente, takk for at du tålmodig forklarte meg det.
Jeg bare stusset på at det ikke nødvendigvis er irrasjonelt å velge bort kjøtt dersom man ikke har samvittighet til å støtte praksisen, men jeg forstår nå at du tenkte det vil være mer selvsagt å velge bort LSD-en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javisst, men det er ikke noe galt i å velge bort begge deler, men da med to ulike begrunnelser, hhv hallunsinasjoner og dyreetiske hensyn. Jeg synes bare det var en litt morsom historie jeg ville dele.

Håper uansett Hapi70 fanger opp at det er løgnene som er problemet, ikke vaksineprat, men har ikke så store forhåpninger om at det skal skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sensur er negativt. Men det er også spredningen av villedende informasjon. Da blir spørsmålet i siste ende hva som er det mest negative. Ev. om det er andre måter å kontre villedende informasjon på. I en del tilfeller, kan debatt være en bedre måte. Det er det som skjer i denne tråden. Men det er ressurskrevende, og de ressursene er ikke tilgjengelige i alle tilfeller. Da har man kanskje ikke noe annet valg enn å sensurere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
2 hours ago, Simen1 said:

Håper uansett Hapi70 fanger opp at det er løgnene som er problemet, ikke vaksineprat, men har ikke så store forhåpninger om at det skal skje.

Jeg har fanget opp at du er for sensur ja.

Lenke til kommentar

Sensur skulle strengt tatt ikke vært nødvendig. Folk burde selv klare å oppfatte at påstander uten bevis er verdiløse. Problemet er at folk av en eller annen grunn ikke klarer det selv om det er så latterlig åpenbart. Blir ikke overrasket om det skyldes mental sykdom eller at man bare er veldig godtroende (dog da burde det være mulig å overtale like enkelt mot faktasiden).

Quote

Apophenia: In psychology, the perception of connections and meaningfulness in unrelated things. Apophenia can be a normal phenomenon or an abnormal one, as in paranoid schizophrenia when the patient sees ominous patterns where there are none.

https://www.medicinenet.com/apophenia/definition.htm

Som nevnt tidligere er de jeg kjenner IRL som "er sånn" diagnostisert med paranoid schizofreni. Nå kan man jo ikke overtale eller tvinge paranoid schizofrene til å motta behandling mot deres vilje før det går riktig galt, og er man paranoid schizofren innser man ikke selv at det er noe galt, så tja.. er jo ikke stort å gjøre med det antar jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan være fornuftig å skille mellom sensur og profilering.

Iht https://snl.no/sensur: "Sensur er offentlig forhåndskontroll av trykksaker (bøker, aviser, tidsskrifter), av verker som er bestemt for oppførelse på scenen, av film, og, særlig i krigstid, av postforsendelser, telegrammer og sendinger i kringkastingen."

Eierne av medieplattformer er ikke offentlige (Stat med departementer, direktorater og tilsyn etc, samt Fylke, Kommune), men private aktører (aviser, strømmetjenester, og ikke minst SoMe). De fleste SoMe baserer seg på reaksjoner i etterkant av publisering, ikke på forhåndskontroll. Og de har regler for hva som de ønsker og ikke ønsker på plattformen som de eier, som brukerne samtykker til før de får publisere.

Det vi snakker om er altså ikke sensur, i juridisk forstand. Problemstillingen er hvor snever innholdsprofil plattformeierne ønsker, og hvilke virkemidler de tar i bruk for å oppnå den profilen.

(I parantes bemerket: At det ikke er sensur, betyr ikke at ikke er problematisk. Men de to eneste måtene plattformeierne kan tvinges til å endre profilering på, er a) Statsmakt (de tvinges til å publisere noe de ikke ønsker under trussel om straff), eller b) brukermakt (plattformer med for snever profil forlates av for mange brukere). a) tror jeg er en farlig vei, Staten bør holdes unna. Da gjenstår b). Mhp SoMe har jeg i så fall bidratt fra dag én - jeg har aldri vært på FB, IG, Twitter - og har bare unntaksvis savnet det (ifm jubilumstreff og slikt). Men at udokumenterte konspi-påstander med skadepotensial har så mange tilhengere at plattformeierne blir påvirket til å endre profilering, tror jeg vel egentlig ikke.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...