Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (4 timer siden):

Hvilken vaksine?

Koronavaksinene. Men jeg er enig i at det er innlysende at de ikke kan ha vært utprøvd. Nylig var det en nyhet at Pfizer og Moderna kan gi immunitet resten av livet! Tenker man litt kritisk, er det veldig rart at de kan lansere en slik nyhet mindre enn ett år etter at vaksinene ble tatt i bruk. 

Selv om de vaksinene virker snillere enn AstraZeneca, gir de i noen tilfeller hjertebank og hjerteproblemer. 

Redigert: kopiert fra en kommentar under tv2 facebook.

Sitat
Min mor har vært ekstremt syk. Alt startet etter første pfizer-stikk 13/4. Markant forverring etter andre stikk 25/5. Begynte med hodepine, uvelhetsfølelse i hele kroppen, utmattelse, en følelse av å «møte veggen».. Hodepinen økte, så kom ansiktsgrimaser og tics. Ble etter hvert til rykninger/spasmer i ansikt/kjeve, så nakke og så etter hvert venstre skulder/arm og fot. Tale ble etter hvert ekstremt påvirket, måtte presse ord ut. Ikke alt gav mening.. Balanse, gange, matlyst ble sterkt påvirket. Så begynte tegn på kognitiv svikt å melde seg.. Nevrologer og psychiatrist har pekt på hverandre i en 6-7 uker lang prosess, inn og ut av legekontorer og sykehus. Hun ble til slutt bare overlatt til seg selv hjemme med sin mann, mens hun bare ble verre og verre. Vi var livredde for henne. Forrige helg ble hun endelig innlagt på nevrologisk. De mistenkte etter hvert autoimmun encefalitt (hjernebetennelse). Fra tirsdag til lørdag fikk hun kur (immunoglobulin er og kortison). De ufrivillige bevegelsene har nå stoppet. Med tanke på tale/minne/det kognitive/synsforstyrrelser vil nok rekonvalesensen bli lang.
Det er ikke usannsynlig at det er stikkene, sies det. Men de kan ikke vite, sier de, for i 50% av tilfellene oppstår dette spontant, plutselig, av seg selv.
At hun i en alder av 69 (og ellers frisk) plutselig skal få en spontant oppstått autoimmun encefalitt, og at dette i hennes ganske lange liv skal skje tilfeldigvis helt nøyaktig sammenfallende med pfizer-stikkene - det finner jeg høyst usannsynlig.
 
(Hun får dette svaret:)  
uff så trist. Er helt enig med deg. Hørt om mange slike rare hendelser etter at sprøyten er satt. Dessverre ikke i nyhetene... Håper virkelig moren din blir frisk

 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt kjent at AstraZeneca har sjeldne men alvorlige bivirkninger. Det er vel fort noe sånt som 1 av 20.000 vaksinerte som dør. Da spesielt yngre og kvinner.

Ting tyder også på at de andre adenovirus-vektor vaksinene (Janssen, Sputnik) kan ha samme alvorlige bivirkninger, men det er fortsatt litt uklart hvor ofte de inntreffer. Janssen er nok nærmere at 1 av 200.000 vaksinerte dør, altså AZ er kanskje noe sånt som ti ganger farligere.

Det er ikke uten grunn at AstraZeneca ikke er en del av vaksineprogrammet i Norge.

mRNA vaksinene (Pfizer, Moderna) har vist seg å være tilnærmet helt trygge, og risikoen for å dø av vaksinen er ikke målbar. Det at risikoen ikke er målbar betyr så klart ikke at vaksinene ikke kan drepe. Det betyr bare at det er kanskje større sannsynlighet for å bli truffet av lyn.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er godt kjent at AstraZeneca har sjeldne men alvorlige bivirkninger. Det er vel fort noe sånt som 1 av 20.000 vaksinerte som dør. Da spesielt yngre og kvinner.

Ting tyder også på at de andre adenovirus-vektor vaksinene (Janssen, Sputnik) kan ha samme alvorlige bivirkninger, men det er fortsatt litt uklart hvor ofte de inntreffer. Janssen er nok nærmere at 1 av 200.000 vaksinerte dør, altså AZ er kanskje noe sånt som ti ganger farligere.

Det er ikke uten grunn at AstraZeneca ikke er en del av vaksineprogrammet i Norge.

mRNA vaksinene (Pfizer, Moderna) har vist seg å være tilnærmet helt trygge, og risikoen for å dø av vaksinen er ikke målbar. Det at risikoen ikke er målbar betyr så klart ikke at vaksinene ikke kan drepe. Det betyr bare at det er kanskje større sannsynlighet for å bli truffet av lyn.

Definer helt trygge. Det er jo en del som får indirekte skader også etter mRNA-vaksinene. Se innlegget til Budeia øverst på denne siden. Det er svært mange slike historier. 

Ja, foreløpig anekdoteter. Long Covid startet også som anekdoteter og det tok lang tid før det ble tatt alvorlig. Det blir fremdeles ikke tatt alvorlig hos mange, dessverre. Det samme vil nok skje med mRNA-vaksinene, selv om risken tilsynelatende er langt mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

Definer helt trygge. Det er jo en del som får indirekte skader også etter mRNA-vaksinene. Se innlegget til Budeia øverst på denne siden. Det er svært mange slike historier. 

Ja, foreløpig anekdoteter. Long Covid startet også som anekdoteter og det tok lang tid før det ble tatt alvorlig. Det blir fremdeles ikke tatt alvorlig hos mange, dessverre. Det samme vil nok skje med mRNA-vaksinene, selv om risken tilsynelatende er langt mindre. 

Ja, det er anekdoter. Man kan forvente at det vil være svært mange anekdoter som flyter rundt når man gir vaksinen til hundrevis av millioner folk. (Og spesielt i begynnelsen, når man ga vaksinene til de eldre og de med underliggende sykdommer.)

Det er foreløpig lite som tyder på noen statistisk økt sannsynlighet for alvorlig sykdom.

Men det kan så klart ikke utelukkes at det vil være mulig å bevise noe økt sannsynlighet på sikt, gitt tilstrekkelig datagrunnlag.

Vaksinene kan ikke antas å være absolutt helt trygge, men de kan antas å være *tilnærmet* helt trygge. Om det var betydelig sannsynlighet for farlige bivirkninger ville det allerede vært oppdaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Theo343 said:

At man har vært nødt til å ta noen snarveier i denne vaksineproduksjonen trenger man ikke være skeptiker for å skjønne eller høre på insiders for å forstå. Det ligger i kortene og bør ikke komme som en overaskelse for noen oppegående individer.

Det er pga. situasjonen og en risiko vi alle var inneforstått med når man begynte å snakke om dette i starten av pandemien.

Bare for å nevne det så er de snarveiene som er tatt ikke spesielt relevante for de som tar vaksinene i dag.

Normalt sett vil man starte med å gi vaksinene til noen få personer, se at det går bra over noen måneder, gi det til en større gruppe, se at det går bra, osv, helt til man åpner opp for å gi vaksinen til alle.

Snarveien som ble tatt gikk i hovedsak på å korte ned tidsperiodene mellom hver av fasene her, slik at det var større risiko for de som var tidlig ute med å prøve ut vaksinen helt i starten.

Når folk tar vaksinen nå er alle forsøkene på mindre grupper gjennomført, som normalt, og i tillegg har hundrevis av millioner folk også tatt vaksinen tidligere.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Ikke annet enn å ha flere kilder som viser til at vaksinen kan være dødelig. 

Men det er allikevel ikke på noen måte svar på noen av alle de spørsmålene Hapi70 hopper over, eller indikasjon på at viruset ikke eksisterer og vaksinene er en stor konspirasjon. 

At vaksiner kan ha negative bivirkninger er ikke nyhet og ingen indikasjon på en konspirasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Capitan Fracassa said:

Men det er allikevel ikke på noen måte svar på noen av alle de spørsmålene Hapi70 hopper over, eller indikasjon på at viruset ikke eksisterer og vaksinene er en stor konspirasjon. 

At vaksiner kan ha negative bivirkninger er ikke nyhet og ingen indikasjon på en konspirasjon. 

Det er jeg 100% enig i :)

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (14 minutter siden):

Definer helt trygge. Det er jo en del som får indirekte skader også etter mRNA-vaksinene. Se innlegget til Budeia øverst på denne siden. Det er svært mange slike historier. 

Ja, foreløpig anekdoteter. Long Covid startet også som anekdoteter og det tok lang tid før det ble tatt alvorlig. Det blir fremdeles ikke tatt alvorlig hos mange, dessverre. Det samme vil nok skje med mRNA-vaksinene, selv om risken tilsynelatende er langt mindre. 

Mhm, men vi har også anekdoter som forteller oss at folk med andre kroniske helseplager er blitt helt friske etter å ha fått covid-vaksine, uten at jeg ser noen hevde at vaksinene er en mirakelkur av den grunn. Det er vel slik med historier på nettet, at man gjerne finner det man leter etter. Man skal i hvert fall være uhyre forsiktig med å dra noen konklusjoner ut av det, men heller vente til informasjonen blir systematisert. Det er også opprettet et stort system for å registrere bivirkninger for disse vaksinene, så å mene at ting går under radaren, slik den historien til Budeia påstår, mener jeg er ganske så spekulativt.

Dette med long covid diskuterte vi jo i den andre tråden, uten at jeg kan se at du fulgte opp dette noe videre der: 

Det er vel heller ikke relevant for en diskusjon rundt noen bakenforliggende konspirasjon, så hvis du vil fortsette den diskusjonen, tenker jeg at du bør ta den der.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Mhm, men vi har også anekdoter som forteller oss at folk med andre kroniske helseplager er blitt helt friske etter å ha fått covid-vaksine, uten at jeg ser noen hevde at vaksinene er en mirakelkur av den grunn. Det er vel slik med historier på nettet, at man gjerne finner det man leter etter. Man skal i hvert fall være uhyre forsiktig med å dra noen konklusjoner ut av det, men heller vente til informasjonen blir systematisert. Det er også opprettet et stort system for å registrere bivirkninger for disse vaksinene, så å mene at ting går under radaren, slik den historien til Budeia påstår, mener jeg er ganske så spekulativt.

Dette med long covid diskuterte vi jo i den andre tråden, uten at jeg kan se at du fulgte opp dette noe videre der: 

Det er vel heller ikke relevant for en diskusjon rundt noen bakenforliggende konspirasjon, så hvis du vil fortsette den diskusjonen, tenker jeg at du bør ta den der.

Jeg trakk bare frem long covid som et eksempel på noe som ble feid under teppet tidlig, slik som disse potensielt alvorlige bivirkningene etter vaksinene nå blir. Dette synes jeg ikke noe om. Rapportene bør undersøkes og ikke avfeies. Historien som den som Budeia kommer med begynner det å bli flere og flere av. 

Åpenbart så er det ikke sikker at vaksinen er skyld i _alle_ disse rapportene, men jeg mener det bør undersøkes og ikke latterliggjøres. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Benbjo said:

Åpenbart så er det ikke sikker at vaksinen er skyld i _alle_ disse rapportene, men jeg mener det bør undersøkes og ikke latterliggjøres. 

Är det noe som tyder på att man ikke undersöker det? Angående long covid så begynte det undersökas på en gång som man kan se fra alla studier som bruker data fra våren 2020. Var också tidigt i media om att det fanns. Studierna visar dock att det är väldigt stora variationer i hur utbredd long covid är och du är ju en av de som alltid har valt de värsta studierna, de värsta anektoderna och till och med hittat på lite extra för att visa hur farligt long covid är. Då är det kanske ikke så rart att ikke alla är eniga i det du skriver?

Det finns flera orsaker till att man faktiskt ikke ska bry sig speciellt mycket om anektoder om ens alls. En är att man aldrig ser helheten då man ikke har noen form av kontroll grupp eller lätt kan se hur vanligt noe faktiskt är. Hvis man ser på anektoden överst på siden så är det självklart osansynligt att hon råkade få den responsen men det är väldigt osansynligt att en viss person vinner på lotto också. Trots det så är det folk som vinner storvinsten på lotto varje uke. 

Ett annat problem är att anektoden ikke trenger visa hela sanningen och den kan till och med vara påhittad. Er ju bara å se filmene som visar att folk blir magnetiska av vaksinen. Er väl snart halva norska befolkningen som kan undersöka det själva och se att det i alla fall inte gäller på dem.  

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (39 minutter siden):

Jeg trakk bare frem long covid som et eksempel på noe som ble feid under teppet tidlig, slik som disse potensielt alvorlige bivirkningene etter vaksinene nå blir. Dette synes jeg ikke noe om. Rapportene bør undersøkes og ikke avfeies. Historien som den som Budeia kommer med begynner det å bli flere og flere av. 

Åpenbart så er det ikke sikker at vaksinen er skyld i _alle_ disse rapportene, men jeg mener det bør undersøkes og ikke latterliggjøres. 

Jeg mener at det med long covid ikke ble feid under teppet, men er tatt på alvor. Så vet jeg at vi nok er uenige i hvor stort problemet med long covid egentlig er. Samtidig vil jeg si at det er en forskjell på det å avfeie eller latterliggjøre noe, og det å ha et ståsted om at man må avvente undersøkelser før man konkluderer. Når vaksinene nå har vært i bruk over en lengre tidsperiode, og man har opprettet det rapporterings- og registreringssystemet man har for bivirkninger, mener jeg det er lite trolig at dette ikke skal bli fanget opp dersom mange får alvorlige bivirkninger. Det understøttes av at det nettopp ble fanget opp med AZ og J&J. I den grad jeg mener man kan latterliggjøre noe, er det når folk trekker frem anekdoter og påstår at dette ikke blir rapportert eller undersøkt, for det er det vitterlig ingenting som tyder på.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, fredrik2 said:

Är det noe som tyder på att man ikke undersöker det? Angående long covid så begynte det undersökas på en gång som man kan se fra alla studier som bruker data fra våren 2020. Var också tidigt i media om att det fanns. Studierna visar dock att det är väldigt stora variationer i hur utbredd long covid är och du är ju en av de som alltid har valt de värsta studierna, de värsta anektoderna och till och med hittat på lite extra för att visa hur farligt long covid är. Då är det kanske ikke så rart att ikke alla är eniga i det du skriver?

Det finns flera orsaker till att man faktiskt ikke ska bry sig speciellt mycket om anektoder om ens alls. En är att man aldrig ser helheten då man ikke har noen form av kontroll grupp eller lätt kan se hur vanligt noe faktiskt är. Hvis man ser på anektoden överst på siden så är det självklart osansynligt att hon råkade få den responsen men det är väldigt osansynligt att en viss person vinner på lotto också. Trots det så är det folk som vinner storvinsten på lotto varje uke. 

Ett annat problem är att anektoden ikke trenger visa hela sanningen och den kan till och med vara påhittad. Er ju bara å se filmene som visar att folk blir magnetiska av vaksinen. Er väl snart halva norska befolkningen som kan undersöka det själva och se att det i alla fall inte gäller på dem.  

Tja, min opplevelse er at de som skriver om sine bivirkninger blir sensurert. Støttegrupper på nettet blir stengt. Det synes jeg er en uting. 

Ja, selvsagt finnes det noen gærninger der ute som søker oppmerksomhet med alt mulig fjas, men la oss møte disse med fakta og ikke latterliggjøring. Det er nokså åpenbart for meg at en del har fått uforklarlige problemer etter at de har fått vaksinen. Bare her i går var det en sak i Dagbladet ang kvinner og deres syklus etter å ha tatt vaksinen. Her lest historier om dette en stund og dette ble møtt med latterliggjøring og/eller avfeing. Først nå så begynner et mønster å vise seg - at dette faktisk ikke er tull. Studier har jo vist en ansamling av spike proteinet i livmoren (og andre organer for den saks skyld) til kvinner etter vaksinasjon - som kan forklare disse problemene vi ser. 

Hvor mye av problemene generelt som skyldes vaksinen og hvor mye som er tilfeldig er vanskelig å si og det vil vi ikke få vite på en god stund enda. Mitt poeng er - vi skal ikke skyve disse historiene under teppet og ignorere de. 

Bare for å ha det på det rene nok engang - jeg skal ta vaksinen. Anser risikoen ved å ta den som lavere enn risikoen ved å få covid-19 og få langtidsproblemer med den sykdommen. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Jeg mener at det med long covid ikke ble feid under teppet, men er tatt på alvor. Så vet jeg at vi nok er uenige i hvor stort problemet med long covid egentlig er. Samtidig vil jeg si at det er en forskjell på det å avfeie eller latterliggjøre noe, og det å ha et ståsted om at man må avvente undersøkelser før man konkluderer. Når vaksinene nå har vært i bruk over en lengre tidsperiode, og man har opprettet det rapporterings- og registreringssystemet man har for bivirkninger, mener jeg det er lite trolig at dette ikke skal bli fanget opp dersom mange får alvorlige bivirkninger. Det understøttes av at det nettopp ble fanget opp med AZ og J&J. I den grad jeg mener man kan latterliggjøre noe, er det når folk trekker frem anekdoter og påstår at dette ikke blir rapportert eller undersøkt, for det er det vitterlig ingenting som tyder på.

Dette er jeg enig i, men vi må huske på at de færreste rapporterer bivirkninger. Antageligvis fordi de fleste ikke vet at man kan eller vet hvordan man gjør det. Eksempel: min mor ble sengeliggende med høy feber i 3-4 dager etter vaksinen. Ikke rapportert. En nabo fikk midlertidige lammelser på venstre side av kroppen etter vaksinasjon. Ble sendt til sykehuset for undersøkelser. De fant ikke noe. De koblet heller ikke sammenhengen med vaksinasjon. Ikke rapportert. 

Det er jo ikke sikkert at folk kobler en gitt tilstand med en vaksine og dermed ikke rapporterer. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men da er vi igjen tilbake til anekdotene. Jeg kan vise til to tilfeller fra min arbeidsplass, hvor et tilfelle av matforgiftning og et tilfelle av hodepine hos en person med kjent migrene ble meldt inn som bivirkninger. Hvor langt kommer vi med slike historier? Som jeg har skrevet tidligere her, så er det opprettet et omfattende system for registrering, og det er ikke akkurat noe fravær av fokus på bivirkninger i media. Jeg ser fortsatt ikke noe godt argument for hvorfor dette ikke blir tatt på alvor eller at det er stor risiko for at det ikke fanges opp.

Edit: Hvordan vet du for øvrig at ikke tilfellet med naboen din ble meldt inn? Det er ikke krav til samtykke fra pasienten for å melde inn mistenkte bivirkninger.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...