Gå til innhold

Ambisiøse Tesla-planer kan bremse salget. Går i konkurranse med seg selv


Anbefalte innlegg

Tesla har så vidt jeg vet aldri priset bilene etter kostpris eller en fast pris per kWh. De tar det markedet er villig til å betale, helt uten sammenheng med produksjonspris. F.eks var prisforskjellen på model S P90D og P75D så stor en stund at hvis vi hadde regnet ut pris pr kWh fra prisdifferanse / energidifferansen så hadde det resterende 75 kWh batteriet vært dyrere enn hele bilen inkludert batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Tesla har så vidt jeg vet aldri priset bilene etter kostpris eller en fast pris per kWh. De tar det markedet er villig til å betale, helt uten sammenheng med produksjonspris. F.eks var prisforskjellen på model S P90D og P75D så stor en stund at hvis vi hadde regnet ut pris pr kWh fra prisdifferanse / energidifferansen så hadde det resterende 75 kWh batteriet vært dyrere enn hele bilen inkludert batteri.

Tesla driver butikk og ikke miljøvern.
Som sagt prisdifferansen på 2500kr pr kwh batterikapasitet er rimelig lik på alle el biler. En leaf med stort og lite batteri er omtrent det samme. Enten er dette kartell virksomhet eller er det dette batteripakkene koster.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Om man tar ditt anslag og bruker mine tall får man 50 000kr for batteriet og 4000kr på bedre høytalere og setetrekk. Hvordan de priser slikt ut til kunde er en annen sak. Sjekk hva slikt koster på nettet.

Du glemte en ekstra motor..

Trestein skrev (9 timer siden):

Husk at 100dollar er celle pris. Med kabling kjøling og pakking stiger prisen.

Sjekk regnestykket mitt, det er med.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Enten er dette kartell virksomhet eller er det dette batteripakkene koster.

I det ultimatumet kommer vi ikke unna å kalle det kartellvirksomhet. Akkurat som en kjøpmann kan kjøpe inn en palle med bananer for 1000 kr og selge den for 3000 i butikken. Eller selge poteter i pose til 10 kr/kg mens de samme posene åpnes og tømmes i selvplukk-kassa og selges for 30 kr/kg der.

Kan jo også nevne at Tesla solgte model S 60 med 75 kWh batterier, som man kunne "låse opp" ved å betale en sum. Produksjonskostnaden var jo åpenbart den samme for de to, men utsalgsprisen for 60 og 75-utgaven var forskjellig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Tesla driver butikk og ikke miljøvern.

Ser du fremstiller det som gjensidig ekskluderende. Det er det ikke. Tesla driver begge deler. Miljø og butikk går i mange sammenhenger som hånd i hanske. Det er litt trist om folk tror miljøvern gå på bekosntning av økonomi.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Ser du fremstiller det som gjensidig ekskluderende. Det er det ikke. Tesla driver begge deler. Miljø og butikk går i mange sammenhenger som hånd i hanske. Det er litt trist om folk tror miljøvern gå på bekosntning av økonomi.

Tesla må selvfølgelig drive butikk. Det er en hårfin balanse mellom profittmargin og ønske om flest mulig el biler ut i trafikken.

Poenget er at om batterier koster 100dollar pr kwh så burde tesla kostet det samme som en ice bil. Det gjør de ikke i dag. Tar man bort moms og avgifter på en ice bil er den mye billigere enn en el bil.

Det vw gjør er det samme som tesla. Lag en så billig bil som mulig slik at summen bil og batteri kommer ned i pris.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Poenget er at om batterier koster 100dollar pr kwh så burde tesla kostet det samme som en ice bil. Det gjør de ikke i dag. Tar man bort moms og avgifter på en ice bil er den mye billigere enn en el bil.

Skal du høre noe helt utrolig? Det er prisforskjell mellom ulike merker!! Helt sant! Sjekket akkurat nå og en VW Passat er NOK 120k* dyrere enn en Renault Megane.

*fra-pris, stasjonsvogn

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 30.9.2020 den 8.33):

Det er sant.

Tesla kommer til å beholde prisen så høy så mulig, men ikke høyere enn at de har tilstrekkelig etterspørsel. Om de da kan produsere 500k biler, og har tilstrekkelig etterspørsel til å selge disse til $50k, så er det det de vil gjøre. Om da produksjonskostnaden har vært $45k eller $15k avgjør bare hvor stort overskudd de har.

Det er vel konkurransen som til slutt vil bestemme utsalgsprisen, så vi får bare håpe det kommer flest og best mulig alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tow said:

Det er vel konkurransen som til slutt vil bestemme utsalgsprisen, så vi får bare håpe det kommer flest og best mulig alternativer.

Ja, det er konkurransen som bestemmer. Og de nærmeste 10+ årene vil trolig den globale produksjonskapasiteten ikke være tilstrekkelig til å dekke etterspørselen, så det blir gode dager for alle, inkludert Tesla. *Spesielt* Tesla, om de klarer å få til prisreduksjonene de forventer, og andre ikke klarer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (51 minutter siden):

*Spesielt* Tesla, om de klarer å få til prisreduksjonene de forventer, og andre ikke klarer det.

https://www.globallithium.net/videos
Om man vil lære mer om utfordringene Tesla har rundt lithium gruve-planene sine, så er Joe Lowry en mann en burde undersøke. Chartcast har en god episode med han. 

Før folk angriper fyren, så er han støttende for hva Tesla står for og gjør, men han har et par viktige poeng. Folk må ikke stoppe å investere i dette segmentet selv om Tesla mener de skal knuse all konkurranse. Battery Day gjorde ikke lithium-utvinningen og forskningen der en stor tjeneste akkurat. 

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Litium-utvinning er ganske irrelevant i forhold til planene til Tesla. Det utgjør kanskje 1% av planene.

Hovedpoenget til Tesla er at det er masse litium overalt, og de vil jobbe med å utvinne litium lokalt, der det er mulig.

Det er jo ikke irrelevant iforhold til storskala planene og behovet de sier de må ha mot 2030? 

Selv om det er potensielt masse lithium overalt, så er det ikke så lett å få tak i det for bruken i batterier. Igjen, se til hva Joe Lowry sier om saken. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus3do said:

Det er jo ikke irrelevant iforhold til storskala planene og behovet de sier de må ha mot 2030? 

Selv om det er potensielt masse lithium overalt, så er det ikke så lett å få tak i det for bruken i batterier. Igjen, se til hva Joe Lowry sier om saken. 

I verste fall kjøper de mer fra Australia, Chile, Kina, osv. (Blir litt mer transportkostnader i forhold til USA og Europa, men det er ikke snakk om veldig store summer.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

I verste fall kjøper de mer fra Australia, Chile, Kina, osv.

I utgangspunktet, så burde Tesla med sin tilgang til penger, utnytte dette for å finansiere og investere seg inn i firma som allerede er der og jobber for å få opp produksjonen. Jeg trur de vil få kjappere tilgang til å eie f.eks tilgangen til lithium gjennom denne metoden, fremfor å forsøke å gjøre dette selv. 

Samt om de går inn for å investere seg inn i ulike firma, så vil resten av klodens økonomiske krefter gjøre det samme i større grad, og man får en mye bedre effekt av dette, enn å si at de har løst alt og vil være mye bedre enn all konkurranse. Noe ekspertene selvfølgelig rynker litt på nesa for. 

Lenke til kommentar
On 10/5/2020 at 10:35 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Og de nærmeste 10+ årene vil trolig den globale produksjonskapasiteten ikke være tilstrekkelig til å dekke etterspørselen, så det blir gode dager for alle, inkludert Tesla. *Spesielt* Tesla, om de klarer å få til prisreduksjonene de forventer, og andre ikke klarer det.

Hvis vi ser vekk ifra bobleøkonomiene Kina og Norge. Hvor stor er egentlig etterspørselen etter elektriske biler som for eks. Tesla?

Årsaken til at Tesla selger så dårlig i USA er for høy pris, det er dette som er syretesten.

Altså vil den gjengse bilkjøper mene at en Tesla er så mye bedre enn en vanlig bil at den er verdt 15k,- USD mer?

https://www.jato.com/ev-prices-have-been-growing-during-the-last-8-years/

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar

Federal tax credit er vel gått ut også nå. De har vel også solgt unna det meste av fca kreditter for å kunne skrive overskudd? Ser ikke ut som batteriprisene vil falle ut til forbruker. Produsentene sitter igjen med gevinsten av fallende batteripris og økende stordriftsfordeler. Som i andre deler av samfunnet og økonomien: The winner takes it all.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, kremt said:

Ser ikke ut som batteriprisene vil falle ut til forbruker. Produsentene sitter igjen med gevinsten av fallende batteripris og økende stordriftsfordeler. Som i andre deler av samfunnet og økonomien: The winner takes it all.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Batteriprisene synker men det hjelper jo ikke så mye når det skjer svært lite når det gjelder energitetthet. Li-ion er vel nære ved å stange i det teoretiske taket for energitetthet også (per celle) så å forvente noe særlig utvikling før SSB blir modent er urealistisk.

BTW: Rent teknisk sett hadde man muligens valgt Li-po som er mye sikrere enn li-ion men de er mye dyrere og har enda lavere energitetthet. SSB vil jo ta over men antagligvis er dette 10 år unna eller noe i den dur...

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...