Gå til innhold

Ambisiøse Tesla-planer kan bremse salget. Går i konkurranse med seg selv


Anbefalte innlegg

6RCURCGB skrev (6 minutter siden):

Hvor mange sånn omtrent? Jeg er klar over at Tesla ikke gir ut denne informasjonen og at media stort sett må basere seg på rykter og antagelser.

https://electrek.co/2020/08/21/tesla-holds-us-ev-market-losing-federal-tax-credit/

Som du selv sier har verken jeg eller andre disse tallene. Men jeg har selv vært i butikk å spurt (sist år vell og merke da det er reise stopp..) og en finner folk som viser hva de har betalt osv om en søker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Jeg mener utsagnene var noe sånt som "vi planlegger en ny mindre bil med en pris rundt $30k". Tror jeg han tok hensyn til inflasjon i et vagt utsagn om noe de skulle lage i fremtiden? Absolutt ikke.

Man inkluderer selvfølgelig inflasjon når man sier og hinter til et tall. Han snakker tross alt til vanlige folk som forstår $30k som $30k. 

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Halvering fra 100 USD/kwh innen hvor kort tid? Se side 3:

https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1803/1803.04317.pdf

Uten tall fra produsenten det gjelder, kun fra andre produsenter er det vanskelig å få ut noe fornuftig fra det der. Det blir ikke bedre av at referanselista er fra 2009-2018. Ei heller av at diagrammet du henviser til er bare har 7 datapunkter, der nyeste datapunkt er fra 2016. Legg også merke til at den blå fine og glatte kurven er en eksponensiell trendkurve som er trukket opp fra noe så sparsomt som 7 punkter i tida 2010-2016, fra andre produsenter. Videre, legg merke til spredningen av datapunktene rundt trendlinja.

TLDR; Fullstendig verdiløse data i den sammenhengen du prøver å bruke de.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, oophus3do said:

Man inkluderer selvfølgelig inflasjon når man sier og hinter til et tall. Han snakker tross alt til vanlige folk som forstår $30k som $30k.

Alternativt sier man prisen uten inflasjon, slik at folk kan sammenligne med lignende biler som er på markedet der og da. I stedet for at de skal måtte regne ut hva den konkurrerende bilen vil kunne koste om X år, med inflasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Salvesen. said:

Som du selv sier har verken jeg eller andre disse tallene. Men jeg har selv vært i butikk å spurt (sist år vell og merke da det er reise stopp..) og en finner folk som viser hva de har betalt osv om en søker. 

Jeg finner det veldig rart at den rimeligste modellen kun kan bestilles i butikk. Det er jo ikke nødvendigvis et hinder men mange bruker internett som informasjonskilde og hvis den ikke kan bestilles der er det jo mange kunder som ikke vet at det finnes en enda rimeligere utgave.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Uten tall fra produsenten det gjelder, kun fra andre produsenter er det vanskelig å få ut noe fornuftig fra det der. Det blir ikke bedre av at referanselista er fra 2009-2018. Ei heller av at diagrammet du henviser til er bare har 7 datapunkter, der nyeste datapunkt er fra 2016. Legg også merke til at den blå fine og glatte kurven er en eksponensiell trendkurve som er trukket opp fra noe så sparsomt som 7 punkter i tida 2010-2016, fra andre produsenter. Videre, legg merke til spredningen av datapunktene rundt trendlinja.

TLDR; Fullstendig verdiløse data i den sammenhengen du prøver å bruke de.

Dataene var heller ikke poenget, det var den antatte trenden (som ett vilkårlig eksempel). Når man nå har masseprodusert 18650 og 21700 i stadig økende skala i decennier vil jeg jo håpe og tro at produksjonen er rimelig optimalisert.

Du nevnte at Tesla sier at batteriprisen skal halveres fra jeg antar ca. 100USD/kWh. Hvordan skal det gå til med knapphet på råvarer og stort sett uendret energitetthet?

Enten så produserer Panasonic disse cellene på en uøkonomisk måte og/eller så er det pakkingen som er altfor tungvin/møysommelig hvis det skal være ytterligere 50% å hente innen et par års tid. Eller er overgangen til større celler som går raskere å pakke inkludert i denne ønskede prisreduksjonen?

Endret av 6RCURCGB
typo
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 minutter siden):

Dataene var heller ikke poenget, det var den antatte trenden. Når man nå har masseprodusert 18650 0g 21700 i stadig økende skala i decennier vil jeg jo håpe og tro at produksjonen er rimelig optimalisert.

Den antatte trenden er basert på et syltynnt datagrunnlag med bare 7 punkter fra en tid der 2170 ikke fantes i noen biler. Så når du ser den antatte trenden krysser 100 $/kWh i 2022 så er det altså 6 år frem i ukjent framtid. Nesten like treffsikkert som å ringe spåkone-telefonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Den antatte trenden er basert på et syltynnt datagrunnlag med bare 7 punkter fra en tid der 2170 ikke fantes i noen biler. Så når du ser den antatte trenden krysser 100 $/kWh i 2022 så er det altså 6 år frem i ukjent framtid. Nesten like treffsikkert som å ringe spåkone-telefonen.

$100/kWh nåes i 2021 mest sannsynligvis, så det var jo ikke så fryktelig langt unna. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Den antatte trenden er basert på et syltynnt datagrunnlag med bare 7 punkter fra en tid der 2170 ikke fantes i noen biler. Så når du ser den antatte trenden krysser 100 $/kWh i 2022 så er det altså 6 år frem i ukjent framtid. Nesten like treffsikkert som å ringe spåkone-telefonen.

Bra forslag, jeg må nok ringe spåkone siden du ikke er istand til å svare på hvordan Tesla ser for seg prisutviklingen de neste par årene. Hva koster batteriene idag og hvor mye vil de koste om for eks. 2-3år? Innen hvor mange år skal nye celleformater koste halvparten av dagens 21700?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Tøys, man bestiller den i butikken i USA. Flere som har gjort det..

 

6 hours ago, Salvesen. said:

Som du selv sier har verken jeg eller andre disse tallene. Men jeg har selv vært i butikk å spurt (sist år vell og merke da det er reise stopp..) og en finner folk som viser hva de har betalt osv om en søker.

Hvis man må saumfare internett for å finne individer som har spesialbestilt en slik bil som ikke vises på nettsiden kan vi vel slå fast at majoriteten av bilene som bestilles er vesentlig dyrere enn det Tesla forespeilet markedet? Å selge biler med tap bare for å ikke miste ansikt høres veldig voksent ut...

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 29.9.2020 den 15.31):

Hadde de andre vært lure, så hadde de fjernet denne ventingen ved å vise til løsninger der man senere kan levere inn sine batteripakker for en oppgradering. Om f.eks resirkulasjon ble 80% effektivt, så burde man stå igjen med mye verdier i en pakke som man betalte 100,000 kr for når man kjøpte bilen ny. 

Da hadde det spilt null rolle at fremtidens batterier blir bedre, og at Tesla eventuelt ønsker å få ned BEV salget fordi de selv ikke står klare med en ny modell på 2-3 år - som artikkelen hinter mot. 

Eh, hvorfor? Du bare kompliserer ting.  

oophus3do skrev (På 29.9.2020 den 18.45):

For oss som holder oss oppdatert og prater ofte om segmentet, så stemmer jo dette. Men for personen som idag fremdeles kjøper ICEV og som var på hugget til å kjøpe BEV for første gang, så kan medieoppstyret rundt Battery Day gi feil effekt. Han ser at batterier blir 50% billigere om 3 år pluss at man får lengre rekkevidde, siden det er det som står i avisa, også kjører han på med ICEV i 3 år til. 

For den personen du beskriver så gikk batteridagen langt over hodet hans.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 minutter siden):

Bra forslag, jeg må nok ringe spåkone siden du ikke er istand til å svare på hvordan Tesla ser for seg prisutviklingen de neste par årene. Hva koster batteriene idag og hvor mye vil de koste om for eks. 2-3år? Innen hvor mange år skal nye celleformater koste halvparten av dagens 21700?

Presentasjonen fra batteridagen kan lastes ned her. Se side 67-68. Det er dessverre ingen benevning på den vertikale aksen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 29.9.2020 den 15.45):

Dette er er virkelig å lage storm i et vannglass. Jeg applauderer Tesla sin innovasjon, men målene de har satt seg vil jeg si er en helt nominell utvikling av batterikapasitet. For en gangs skyld så lover ikke Elon Musk gull og grønne skoger, men jammen skal det lages oppstyr av det likevel.

https://www.economist.com/graphic-detail/2017/08/14/the-growth-of-lithium-ion-battery-power

Eller kan det være at du ikke helt har skjønt hvor stort det som kom frem på batteridagen var? Det er ikke uten grunn at eksperter som Sandy Munro sa at dette er slutten på fossilbiler og at det Tesla presenterte er banebrytende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotne71 skrev (På 29.9.2020 den 17.46):

Riktignok er det rykter i investormiljø der det heter seg at Elon were "sandbagging the timeline" under presentasjonen , bevisst selvfølgelig og med nettopp osborne I bakhodet. Dette blir underbygget eks av at Model Y kom 6 mnd tidligere enn opprinnelig annonsert , og at Elon derfor viser at han "har lært " , samt at han ved sin annonserte og altfor optimistiske tidslinje på model 3 , kanibaliserte salg av model s en periode.

Men; Elon dette utgjør likevel unntakene.

Eksemplene er mange på at Elon nok er samme gamle , kunne nevnt flust her, FSD for være nok.

Skulle ikke selvkjørende biler vært her for minst 2 år siden allerede ??

Men så ignorerer du at både Model Y og fabrikken i Kina ble ferdig før tiden. Mener du han var for optimistisk der også? Han sa også for mange år siden at han hadde som mål å produsere 500.000 biler i året i 2020. Var han for optimistisk?

FSD er noe annet enn produksjon av batterier og biler. FSD er noe ingen har gjort før i historien, og har tatt lenger tid enn forventet. Men slik er det gjerne når man gjør noe ingen andre har gjort før.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 29.9.2020 den 17.50):

Det er vel ikke helt det de sa var det vel? Billigste bil fra Tesla er nå en TM3 SR+ fra $38k. Om 3 år kan du kanskje få en 'TM2' fra $25k men det blir en bokstavelig talt billigere bil. Rekkevidden blir nok bra men den vil samtidig helt sikkert bli kjipere og mindre. De sikter altså på å *utvide* markedet for egne biler ved å introdusere nye og billigere modeller, ikke ved å gjøre eksisterende modeller billigere.

Det er ikke sikkert bilen trenger å bli "kjipere". Mindre ja, men jeg kunne for eksempel godt tenkt meg en mindre bil. Mindre trenger ikke å bety at man gjør alt dårligere. Med volumproduksjonen Tesla nå har begynt å få til så kan de presse prisene enda lenger ned, og batteriene blir også mye billigere. Så de vil kunne produsere billige biler de har gode marginer på, uten å ofre ting man tar for gitt i Teslaer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):
oophus3do skrev (På 29.9.2020 den 15.31):

Hadde de andre vært lure, så hadde de fjernet denne ventingen ved å vise til løsninger der man senere kan levere inn sine batteripakker for en oppgradering. Om f.eks resirkulasjon ble 80% effektivt, så burde man stå igjen med mye verdier i en pakke som man betalte 100,000 kr for når man kjøpte bilen ny. 

Da hadde det spilt null rolle at fremtidens batterier blir bedre, og at Tesla eventuelt ønsker å få ned BEV salget fordi de selv ikke står klare med en ny modell på 2-3 år - som artikkelen hinter mot. 

Eh, hvorfor? Du bare kompliserer ting.

Hvorfor kommer du med intetsigende kommentarer til støtt og stadig? Fokus på resirkulasjon eksisterer, og det burde være rett og rimelig at vi får igjen verdier i batteriene når vi først kjøper dem, ved et tidspunkt der effektiviteten rundt resirkulasjon går opp. Det ville gjort kjøpet av elbiler betydelig enklere og sikrere for mange. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Presentasjonen fra batteridagen kan lastes ned her. Se side 67-68. Det er dessverre ingen benevning på den vertikale aksen der.

Akkurat. Den var helt fri for datapunkter, da kan det hvertfall ikke bli feil. Men resten av industrien bruker allerede store celler.

Hvordan skal Tesla halvere prisen ift. konkurrentene når de selv med det nye større celleformatet må bruke 600-800-1000stk eller noe sånt i en pakke?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, 6RCURCGB said:

Akkurat. Den var helt fri for datapunkter, da kan det hvertfall ikke bli feil. Men resten av industrien bruker allerede store celler.

Hvordan skal Tesla halvere prisen ift. konkurrentene når de selv med det nye større celleformatet må bruke 600-800-1000stk eller noe sånt i en pakke?

Se presentasjonen deres for å se hvordan de planlegger å kutte kostnadene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...