Gå til innhold

Ambisiøse Tesla-planer kan bremse salget. Går i konkurranse med seg selv


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (2 timer siden):

Men bensinbilen faller ikke i verdi over de tre årene? Og når *alle* finner ut at de ønsker seg elbil om tre år, hva skjer med prisene? 

Både bensin og el biler faller i pris etter 3 år El bilen må i tillegg konkurrere med mye billigere versjoner av seg selv.

Poenget er at om du har en 6år gammel bensinbil som virker fint kan du enten kjøpe en ny el bil nå til 500 000kr eller vente tre år og kjøpe samme bilen til 400 000kr. Når man vet slikt er det klart at man venter.

Regner typisk pris på batteri i dag er ca 2500kr pr kwh. På en bil med 80kwh batteri koster da batterier 200 000kr. En halvering vil bety en pris på 1250kr pr kwh.Eller 100 000kr for et 80kwh batteri

Derfor burde man forvente at en tesla y vil falle 100 000kr i pris om 3 år om tesla klarer å nå sine mål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trestein har rett. Det er derfor man må ha elbilfordelene. Mye bedre elbiler om 3 år gjør at den man har kjøpt nå vil falle mye i verdi. Å kompensere for dette med:

1. å gjøre kjøpet billigere med mva fritak

2. billigere å eie med bortfall av årsavgift

3. Billigere å bruke med lavere bom avg. p-avg

4. Lavere kostnader i strøm vs drivstoff

Bare bortfall av gratis parkering i byene og heve prisen på bompasseringer for elbiler gjorde at elbilsalget sank /sluttet å stige. Mer bortfall av fordeler vil stagnere elbilsalget, slik det skjedde i Danmark.

Ergo mange kjøper elbiler. Fjerner man dette vil det ikke lenger lønne seg, all den tid det kommer bedre elbiler i fremtiden som vil gjør din elbil langt mindre verdt f.eks Nissan Leaf, trillingene som har dalt Veldig mye i verdi de siste 3 årene. Nå utgjør disse bilene svært gode kjøp for dem som trenger en bybil nr2.

Litt sammenlignbart med når PC’n kom. 386 bli verdiløs når 486 kom som igjen ble verdiløs når pentium kom ..etc

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):
oophus3do skrev (13 timer siden):

For oss som holder oss oppdatert og prater ofte om segmentet, så stemmer jo dette. Men for personen som idag fremdeles kjøper ICEV og som var på hugget til å kjøpe BEV for første gang, så kan medieoppstyret rundt Battery Day gi feil effekt. Han ser at batterier blir 50% billigere om 3 år pluss at man får lengre rekkevidde, siden det er det som står i avisa, også kjører han på med ICEV i 3 år til. 

Tesla er produksjons-begrenset, ikke salgs-begrenset. Det spiller altså ingen rolle for Tesla om noen tenker sånn.

Svært mange bytter bil hvert 3. år også, så ingen grunn til å vente på hva som kommer om 3 år.

ICE-bilen vil også være bortimot verdiløs om 3 år, mens det alltid vil være et marked for brukte elbiler, selv med forrige batteriteknologi.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, tow said:

Tesla sier vel ikke egentlig at utsalgsprisen skal ned med 100 000 kr. De sier at de skal klare å produsere dem billigere.

Det er sant.

Tesla kommer til å beholde prisen så høy så mulig, men ikke høyere enn at de har tilstrekkelig etterspørsel. Om de da kan produsere 500k biler, og har tilstrekkelig etterspørsel til å selge disse til $50k, så er det det de vil gjøre. Om da produksjonskostnaden har vært $45k eller $15k avgjør bare hvor stort overskudd de har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Poenget er at om du har en 6år gammel bensinbil som virker fint kan du enten kjøpe en ny el bil nå til 500 000kr eller vente tre år og kjøpe samme bilen til 400 000kr. Når man vet slikt er det klart at man venter.

Jeg synes ikke det er spesielt åpenbart. Hadde bilkjøp vært 100% økonomisk fornuftig begrunnet ville man kjøpt en driftssikker 10 år gammel elbil med 80 km rekkevidde. Men folk velger jo nye biler til tross for høye verditap. Det gjorde man før elbilenes tid også.

Kjøpte man en fossilbil til 500 000 for 3 år siden er den kanskje verdt 300 000 nå. Man kunne jo f.eks ventet 3 år med og kjøpt den brukt nå. Tilsvarende for elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er spesielt åpenbart. Hadde bilkjøp vært 100% økonomisk fornuftig begrunnet ville man kjøpt en driftssikker 10 år gammel elbil med 80 km rekkevidde. Men folk velger jo nye biler til tross for høye verditap. Det gjorde man før elbilenes tid også.

Kjøpte man en fossilbil til 500 000 for 3 år siden er den kanskje verdt 300 000 nå. Man kunne jo f.eks ventet 3 år med og kjøpt den brukt nå. Tilsvarende for elbiler.

Det blir ikke det samme. Jeg kjøpte en bil i 2008. Utifra at jeg leste et teknisk tidskrift fikk jeg vite at produsenten planla en ny motor som Ville gi lavere avgifter. Jeg ventet og kjøpte bilen som da plutselig var 80 000kr billigere pga den nye motoren.

Hadde jeg ikke ventet hadde jeg fått en bil som var 80 000kr mindre vert over natten.

Poenget er at nå vet alle at batterier vil koste 50% mindre om tre år. Da er det lurt å vente. 
 

Flere andre konsern har valgt motsatt strategi. Årsak er selvfølgelig at de ønsker at folk skal kjøpe dagens produkter.

Om BMW hadde sagt at ssb kommer i 2022 hadde de nok ikke solgt mange ix3 biler i Med litium 2021.
 

Hvordan bruktprisene blir fremover er det få som vet. Det finnes vel en milliard bensin og diesel biler i verden. Det vil ta lang tid å skifte disse ut.

Dessuten skal man ikke se bort fra at noen begynner å regne på hva en milliard 100kwh batterier vil kreve av jordens ressurser. Det trengs noe kobber og nikkel

Kanskje det er mindre belastende for miljøet og ikke skrape en milliard biler og heller bruke sol og vind til å lage syntetisk brennstoff. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Poenget er at nå vet alle at batterier vil koste 50% mindre om tre år. Da er det lurt å vente. 

Det er jo en kjent taktikk for de som sitter på gjerdet og venter på neste generasjon mobiltelefon, prosessor eller skjermkort. Man vet at det hele tiden vil være noe nytt og bedre om 6 mnd, men på et eller annet tidspunkt må man bare lukke øynene og hoppe i det, for å unngå å gro fast på gjerdet.

Tradisjonelle bilprodusenter som samler opp endringer til en ny årsmodell opplever nok litt Osbourne-effekt på høsten. Tesla har en annen tilnærming der de ruller ut endringer og justerer priser og utstyrsnivå fortløpende.

Smak og behag, jeg skal ikke forsøke å si hva som er rett for deg. Jeg sier bare at det ikke åpenbart at folk setter seg på gjerdet i 3 år i påvente av 50% billigere batteripakker, eller prisreduksjoner på model Y fra 500 000 til 400 000. 3 år er lang tid og det ruller nødvendigvis ut noen kroner på bensin, vedlikehold og verdifall de årene. Så det er jo ikke sånn at man kan regne 100 000 kr mer på sparekontoen om 3 år.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å holde pusten til disse billige batteriene kommer til salgs. Musk er kjent for å love ting han ikke kan holde. Man har også hele veien sagt at batteriene blir billigere og billigere, men jeg har enn så lenge ikke sett noe til det. Elbilene blir bare dyrere og dyrere.

 

Hvis batteriene blir billigere, hvorfor kostet en Model S rundt 500 000 da den ble lansert, og opptil 1,4 millioner i 2021? Rekkevidden har ikke blitt tredoblet og bilene har ikke blitt så mye mer avansert (det er fremdeles noe som gjenstår før dagens "autopilot" er like god som tidligere generasjon).

 

Bilprisene burde holdt seg på samme nivå, tatt KPI med i beregningen, siden batteriene skulle bli billigere over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (6 minutter siden):

Jeg vil ikke anbefale å holde pusten til disse billige batteriene kommer til salgs. Musk er kjent for å love ting han ikke kan holde. Man har også hele veien sagt at batteriene blir billigere og billigere, men jeg har enn så lenge ikke sett noe til det. Elbilene blir bare dyrere og dyrere.

Hvis batteriene blir billigere, hvorfor kostet en Model S rundt 500 000 da den ble lansert, og opptil 1,4 millioner i 2021? Rekkevidden har ikke blitt tredoblet og bilene har ikke blitt så mye mer avansert (det er fremdeles noe som gjenstår før dagens "autopilot" er like god som tidligere generasjon).

Bilprisene burde holdt seg på samme nivå, tatt KPI med i beregningen, siden batteriene skulle bli billigere over tid. 

Ta og google ordet *valutakurser*. Det kan hende at du får en "aha-opplevelse".

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Du tar KPI med i betraktning men ikke valutakurser? Gjør regnestykket på nytt i USD.

 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ta og google ordet *valutakurser*. Det kan hende at du får en "aha-opplevelse".

Så dere tror at en halv million i 2014 tilsvarer 1,3 millioner i år pga dollarkurs? Det var en egen klasse for sånne som dere da jeg gikk på skolen.

 

Tror det blir dere som får en aha-opplevelse dersom dere regner på de prisene.

Lenke til kommentar

Model S P85+ kostet så vidt jeg husker rundt 750 000 i 2014 og dollaren startet på under 6 kr det året og steg til ca 6,5. Altså 750 000 kr / 6 = 125 000 $. I dag er dollarkursen 9,36. Regner vi 125 000 $ * 9,36 får vi 1 170 000 kr.

Så ja, dollaren har mye å si i dette regnestykket, men det er ikke hele forklaringa. I tillegg har vi litt inflasjon, en bil som er forbedret på veldig mange områder (for en pris selvsagt). Så 1,4 mill virker ikke helt urimelig akkurat.

Kjipt for oss som får lønna i kroner, men hadde krona vært sterkere og dollarkursen 6 kr som i 2014 så ville bilen kostet ca 900 000. Det er jo ikke akkurat urimelig gitt både 6-7 års inflasjon og enorme tekniske forskjeller.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

 

Så dere tror at en halv million i 2014 tilsvarer 1,3 millioner i år pga dollarkurs? Det var en egen klasse for sånne som dere da jeg gikk på skolen.

 

Tror det blir dere som får en aha-opplevelse dersom dere regner på de prisene.

Hvilken klasse gikk *du* i som ikke lærte at valutakurs påvirker prisen på importerte produkter? :p

Videre lærte dere åpenbart ikke at det kan være stor prisforskjell på innstegsmodellen og toppmodellen..

Så du har tatt pris på en innstegsmodell og sammenliknet det med prisen på en modell med drøyt høyere utstyrsnivå og ytelse, pluss at kursen på dollar har økt med over 40%.. Du kunne muligens fått god karakter i argumentasjonsteknikk med det resonnementet men ikke i fag som matematikk eller økonomi.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tow skrev (14 timer siden):

Tesla sier vel ikke egentlig at utsalgsprisen skal ned med 100 000 kr. De sier at de skal klare å produsere dem billigere.

Det tesla sa var at batteriene skulle bli 50% billigere. Når man ser på hva prisen er på like biler med ulik batteripakke er kostnaden typisk 2500kr or kwh. Dette er stort sett det samme enten bilen er tysk amerikansk eller japansk. Dette betyr at prisen på en 80kwh batteripakke er ca 200 000kr. Det tror jeg er et rimelig anslag med mindre noen har en voldsom forteneste på batterier.

For en modell y som i dag koster omtrent 500 000kr skulle nan forvente at prisen faller til 400 000kr om batterikost blir halvert.

sitter man på en 3 år gammel bil kan man velge å kjøre den 3 år til og kjøpe neste for400 000kr eller kjøpe en ny i dag til 500 000kr. Slikt vet man som regel ikke og derfor er det lett å si . Dette visste jeg virkelig ikke og synd med de pengene.

Tesla gjør jo dette hele tiden og noen er nok skuffet når prisen på bilen de nettop har kjøpt til 450 000 neste dag koster 400 000kr. 
 

Men som sagt han får nok mange potensielle ev kjøpere opp på gjerdet med disse utsagnene.

Dette er nok også grunnen til at andre produsenter sier at ssb er langt frem i tid. De ønsker ikke å ødelegge sitt eget marked. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Det tesla sa var at batteriene skulle bli 50% billigere. Når man ser på hva prisen er på like biler med ulik batteripakke er kostnaden typisk 2500kr or kwh. Dette er stort sett det samme enten bilen er tysk amerikansk eller japansk.

Her er det en soild logisk brist. Tesla sa at Tesla skulle få ned batteriprisen med 50%, ikke alle andre. De sa for ganske lenge siden at de nærmer seg 100 $/kWh, noe som må bety 2170-celler. Det er også derfor mange antar at batteriprisen skal gå ned fra et nåværende platå på rundt 100 til 50$/kWh. Merk at skalaen i plansjen Musk viste ikke hadde andre tallmerker enn 0 nede på bunn, så i realiteten sa han 50% reduksjon i batteripris, ikke konkret fra 100 til 50 $/kWh. Det er det andre som har tolket inn.

Men uansett, hvis vi tar utgangspunkt i 72 kWh batteri (som i Teslas mestselgende produkt gjennom tidene) og 100 $/kWh så koster det batteriet rundt 72 000 NOK for Tesla. Dersom de halverer prisen så vil det koste 36 000 NOK. Hvis dette reflekteres 1:1 på utsalgsprisen så kan man spare 36 000 kr på å vente 3+ år. 1000 kr/mnd tilsvarer ca 67 liter bensin. Så det er lett "å spare seg til fant" her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 minutter siden):

Når man ser på hva prisen er på like biler med ulik batteripakke er kostnaden typisk 2500kr or kwh.

Mulig det stemmer for de andre men om jeg går inn på Tesla sin konfigurator koster det meg 54k ekstra med 20kWh større batteri, men da får jeg også med en ekstra motor, oppgradert interiør og bedre stereoanlegg. Hvor mye koster batteriet i en TM3 per kWh da tror du? 50-60% av anslaget ditt? Kanskje 80-100kWh per kWh på cellenivå? Da blir batteriprisen for et 80kWh model y batteri 100*1,3*1,3*9,6= NOK 125-130k. Vi ser muligens innsparing i kost på NOK50k. Er det verdt å vente 3 år på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Mulig det stemmer for de andre men om jeg går inn på Tesla sin konfigurator koster det meg 54k ekstra med 20kWh større batteri, men da får jeg også med en ekstra motor, oppgradert interiør og bedre stereoanlegg. Hvor mye koster batteriet i en TM3 per kWh da tror du? 50-60% av anslaget ditt? Kanskje 80-100kWh per kWh på cellenivå? Da blir batteriprisen for et 80kWh model y batteri 100*1,3*1,3*9,6= NOK 125-130k. Vi ser muligens innsparing i kost på NOK50k. Er det verdt å vente 3 år på?

Om man tar ditt anslag og bruker mine tall får man 50 000kr for batteriet og 4000kr på bedre høytalere og setetrekk. Hvordan de priser slikt ut til kunde er en annen sak. Sjekk hva slikt koster på nettet.
 

Uansett

Helt på linje med andre biler. 
 

Husk at 100dollar er celle pris. Med kabling kjøling og pakking stiger prisen.

Tror ikke at verken tesla eller andre har volsom forteneste på bilene sine.

Om det er kun tesla som klarer å redusere prisene er også uvisst. Vil tippe at renault vw og andre store aktører fint vil klare det samme. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Her er det en soild logisk brist. Tesla sa at Tesla skulle få ned batteriprisen med 50%, ikke alle andre. De sa for ganske lenge siden at de nærmer seg 100 $/kWh, noe som må bety 2170-celler. Det er også derfor mange antar at batteriprisen skal gå ned fra et nåværende platå på rundt 100 til 50$/kWh. Merk at skalaen i plansjen Musk viste ikke hadde andre tallmerker enn 0 nede på bunn, så i realiteten sa han 50% reduksjon i batteripris, ikke konkret fra 100 til 50 $/kWh. Det er det andre som har tolket inn.

Men uansett, hvis vi tar utgangspunkt i 72 kWh batteri (som i Teslas mestselgende produkt gjennom tidene) og 100 $/kWh så koster det batteriet rundt 72 000 NOK for Tesla. Dersom de halverer prisen så vil det koste 36 000 NOK. Hvis dette reflekteres 1:1 på utsalgsprisen så kan man spare 36 000 kr på å vente 3+ år. 1000 kr/mnd tilsvarer ca 67 liter bensin. Så det er lett "å spare seg til fant" her.

Om dine anslag er korrekt burde prisforskjell på bilene i dag vert mye lavere. Når tesla tar 50 000kr mere for et batteri som koster 20 000mere å lage burde de ha hatt en forteneste på 30 000kr på hver bil de lager bare på batteri. Tror du det er korrekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...