Gå til innhold

Ambisiøse Tesla-planer kan bremse salget. Går i konkurranse med seg selv


Anbefalte innlegg

9 hours ago, 6RCURCGB said:

Igjen, presentasjonen viser hvor mye man tror/ønsker de forskjellige tiltakene vil kunne bidra til konstnadsreduksjonen. Men ta for eks. råvarer, hvordan skal Tesla greie å spare 5-12% på råvarene ift. etablerte gruveselskaper/produsenter? Og hvorfor utsette resirkulering av gamle celler?

De skal ikke spare i forhold til etablerte gruveselskaper, så vidt jeg har fått med meg. De planlagte gruvene handler mer om å sikre seg god tilgang på råvårer nær fabrikkene der det er behov for råvarene. Det gir besparelser på transport, og god kontroll på verdikjeden.

Det de sparer på er ved å benytte materialer som er billige. De bytter ut grafitt som er litt vanskelig å produsere i god kvalitet, til silisium som er enklere å produsere med god kvalitet. De slutter å bruke kobolt, og for Tesla Energy og innstegsmodellene bytter de til større og større grad fra nikkel-rik kjemi til jern-rik kjemi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

De skal ikke spare i forhold til etablerte gruveselskaper, så vidt jeg har fått med meg. De planlagte gruvene handler mer om å sikre seg god tilgang på råvårer nær fabrikkene der det er behov for råvarene. Det gir besparelser på transport, og god kontroll på verdikjeden.

Det følger ENORM risiko å bare kjøpe eiendom samt forsøke og få ut ren nok lithium fra leire. Folk har jobbet med dette i årevis uten at noen har klart å skalere det opp til bruk i batterier. Mest sannsynligvis så kjøper de isåfall eiendom for normale prosedyrer og kjemi, mens prototype ideen blir testet med å salte leiren litt litt sånn på siden.  ^^

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (29 minutter siden):

Biler i premium-markedet er ofte dyrere enn andre biler. Og du kan ikke egentlig ta særlig hensyn til insentivene. Det er bare 200.000 stk per produsent, som da brukes opp på et år, om man skulle levere at antall biler som skulle påvirke Tesla særlig. (Deretter følger 1 år med nedtrapping.) Jeg har ikke sjekket hvor mange VAG allerede har brukt opp, men det er nok en del. Plug-in hybrider gjelder også mot grensen.

Ikke noen av vw id eller tesla 3 eller y er vel i noe premium segment. 
 

Audi e tron vil være mere premium.

sikkert også mercedes sine dyre modeller også. Kanskje tesla S kan kalles premium? 
 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Jeg har bladd igjennom en gang.

Igjen, presentasjonen viser hvor mye man tror/ønsker de forskjellige tiltakene vil kunne bidra til konstnadsreduksjonen. Men ta for eks. råvarer, hvordan skal Tesla greie å spare 5-12% på råvarene ift. etablerte gruveselskaper/produsenter? Og hvorfor utsette resirkulering av gamle celler?

 Kan du ikke bare bla gjennom en gang til i stedet for å bruke meg som søkemotor i presentasjonen? Hvorfor de "utsetter" resirkulering av gamle celler er forklart på side 56-57. Hvordan de skal klare å redusere råvareprisene henger jo også sammen med mengden batterier som kommer inn til resirkulering. Du finner også mer av forklaringen på side 54.

6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Alle forstår at Tesla ønsker alt dette, men greier de det? Og hvordan skal vi finne det ut når de ikke engang vil fortelle hvor mange biler de selger og hvor mange biler de tilbakekaller? Hvis batteriet representerer ca. 35-40% av bilens pris kan vi vel anta at de har fått det til når bilene har blitt 15-20% billigere da....

Om de faktisk greier det finner vi ut i ettertid. Om presentasjonen over kostnadsreduksjonere er plausibel? Det kommer vel an på øyet som ser og hvor mye man kan om de ulike leddene i kjeden der kostnadskuttene skal komme. For meg ser detaljene plausible ut på de fleste områdene. De tingene jeg synes virker mest usikkert er det som ligger lengst frem i tid, skaleringen til 2030 og vider utover. Hva har andel tilbakekalt å gjøre med saken?

PS. Utsalgspris trenger ikke ha så mye med utsalgspris å gjøre. Det har mye mer konkurransen å gjøre. De driver tross alt business.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bloomberg estimerer at batterikostnadene til Tesla blir i gjennomsnitt 114 $/kWh i år.

https://dashboards.trefis.com/no-login-required/pNkbHhrb/A-Detailed-Look-At-How-Tesla-s-Battery-Costs-Impact-Its-Gross-Margins?fromforbesandarticle=tsla200113

Her er en analyse til, med cellepriser og pakke-priser hver for seg:

https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Simen1 said:

Bloomberg estimerer at batterikostnadene til Tesla blir i gjennomsnitt 114 $/kWh i år.

https://dashboards.trefis.com/no-login-required/pNkbHhrb/A-Detailed-Look-At-How-Tesla-s-Battery-Costs-Impact-Its-Gross-Margins?fromforbesandarticle=tsla200113

Her er en analyse til, med cellepriser og pakke-priser hver for seg:

https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/

Ut fra det, vil du si selskapet er under snittet i bransjen, ca likt, eller over snittet i bransjen på kostnad?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...