Gå til innhold

Ambisiøse Tesla-planer kan bremse salget. Går i konkurranse med seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvis man må saumfare internett for å finne individer som har spesialbestilt en slik bil som ikke vises på nettsiden kan vi vel slå fast at majoriteten av bilene som bestilles er vesentlig dyrere enn det Tesla forespeilet markedet? Å selge biler med tap bare for å ikke miste ansikt høres veldig voksent ut...

Det er en god ting å holde det man lover ovenfor kundene sine. De som ønsker en $35k bil kan kjøpe det, mens de som ønsker en dyrere utgave kan kjøpe det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Alternativt sier man prisen uten inflasjon, slik at folk kan sammenligne med lignende biler som er på markedet der og da. I stedet for at de skal måtte regne ut hva den konkurrerende bilen vil kunne koste om X år, med inflasjon.

Jeg skjønner ikke poenget med denne diskusjonen. For det første har han antakelig bare diktet dette opp, og for det andre har det ingen som helst slags relevans for tråden. Det er bare den vanlige avsporende hakkingen og hetsen.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (På 30.9.2020 den 14.29):

Jeg vil ikke anbefale å holde pusten til disse billige batteriene kommer til salgs. Musk er kjent for å love ting han ikke kan holde. Man har også hele veien sagt at batteriene blir billigere og billigere, men jeg har enn så lenge ikke sett noe til det. Elbilene blir bare dyrere og dyrere.

Hvis batteriene blir billigere, hvorfor kostet en Model S rundt 500 000 da den ble lansert, og opptil 1,4 millioner i 2021? Rekkevidden har ikke blitt tredoblet og bilene har ikke blitt så mye mer avansert (det er fremdeles noe som gjenstår før dagens "autopilot" er like god som tidligere generasjon).

Elbilene blir dyrere? Hvor har du det fra? Du får jo en Hyundai Kona med 400 km rekkevidde for hva da, 300K? For en merkelig påstand du kommer med, samtidig som du også ignorerer at både Model Y og fabrikken i Kina ble ferdig før tiden.

En Model S koster ca. 750K nå, og har over 600 km rekkevidde. Hvor mye bil får du for pengene nå hvis du tar inflasjon og dollarkurs med i beregningen når du sammenligner med en Model S fra 2012?

Hvorfor sammenligner du med Plaid, som ikke engang er satt i produksjon enda?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 minutter siden):

Hvorfor kommer du med intetsigende kommentarer til støtt og stadig? Fokus på resirkulasjon eksisterer, og det burde være rett og rimelig at vi får igjen verdier i batteriene når vi først kjøper dem, ved et tidspunkt der effektiviteten rundt resirkulasjon går opp. Det ville gjort kjøpet av elbiler betydelig enklere og sikrere for mange. 

Ja, og bilen kan resirkuleres når den er blitt gammel og må skrotes. Ingen grunn til å overkomplisere ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, hekomo said:

Jeg skjønner ikke poenget med denne diskusjonen. For det første har han antakelig bare diktet dette opp, og for det andre har det ingen som helst slags relevans for tråden. Det er bare den vanlige avsporende hakkingen og hetsen.

Han har ikke bare funnet på det. Jeg husker det var en tid der Blue Star/Model E skulle koste $30k. Men det begynner å bli noen år siden. Og det kan på ingen måte kalles et løfte. (Jeg vet Tesla hatere er veldig raskt ute med å kalle ting løfter.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er en god ting å holde det man lover ovenfor kundene sine. De som ønsker en $35k bil kan kjøpe det, mens de som ønsker en dyrere utgave kan kjøpe det.

Men hvorfor i all verden kan jeg ikke bestille den billigste på nettsiden? Nå skal det komme en 25k USD bil også, det er jo bare supert. Må man dra hjem til Musk for å bestille den?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (15 minutter siden):

Akkurat. Den var helt fri for datapunkter, da kan det hvertfall ikke bli feil. Men resten av industrien bruker allerede store celler.

Til gjengjeld er det ikke en tilpasningskurve basert på gamle data fra ulike leverandører i hulter til bulter.

Det du kan lese ut av kurven, siden den starter på 0, er relative forskjeller.

6RCURCGB skrev (15 minutter siden):

Hvordan skal Tesla halvere prisen ift. konkurrentene når de selv med det nye større celleformatet må bruke 600-800-1000stk eller noe sånt i en pakke?

Det er oppsummert på side 67 og detaljert på mange sider før det og fra videopresentasjonen. Der kan du også se kostnadsbildet detaljert med hvor stor del av kostnadskaka de ulike innsatsfaktorene tar og hvor mye de regner med å effektivisere hver av de.

Kan du ikke bare se videoen og lese presentasjonen, så slipper jeg å sitte her og oversette for deg? Du kan vel engelsk?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke bare se videoen og lese presentasjonen, så slipper jeg å sitte her og oversette for deg? Du kan vel engelsk?

Han skal nok frem til at sjansen for at alle 5 blir en virkelighet ikke akkurat er spesielt høy. Det er segmenter som absolutt alle andre firma jobber med, bortsett fra ny formfaktor i en enda større sylindrisk celle, der pose-cellene allerede stort sett har flere av fordelene fra før av, samt har vist kjappest vekst i det siste. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, 6RCURCGB said:

Men hvorfor i all verden kan jeg ikke bestille den billigste på nettsiden? Nå skal det komme en 25k USD bil også, det er jo bare supert. Må man dra hjem til Musk for å bestille den?

Tesla ønsker ikke å selge den billigste, ettersom de aldri la ned innsatsen som krevdes for å gjøre innstegsmodellen billig nok å produsere. Den skulle jo ha ting som manuelle stoffseter. Men i stedet har alle Model 3 standard elektrisk justerbare vegan-skinnseter.

Det gir jo mening. Hvorfor jobbe hardt med å gjøre bilene sine dårligere? Bedre å bare ha det meste standard og justere prisene deretter.

Utelukker ikke at det blir vanskelig å få tak i bil til $25k også. Det kommer an på etterspørselen. Om de ser de kan selge den til $35k i stort volum, så kan det hende det blir der Tesla fokuserer innsatsen. Men om de lar folk bestille bil til $25k, så vil de nok levere de bestilte bilene til den prisen. Det har de alltid gjort før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Kan du ikke bare se videoen og lese presentasjonen, så slipper jeg å sitte her og oversette for deg? Du kan vel engelsk?

Jeg har bladd igjennom en gang.

Igjen, presentasjonen viser hvor mye man tror/ønsker de forskjellige tiltakene vil kunne bidra til konstnadsreduksjonen. Men ta for eks. råvarer, hvordan skal Tesla greie å spare 5-12% på råvarene ift. etablerte gruveselskaper/produsenter? Og hvorfor utsette resirkulering av gamle celler?

Alle forstår at Tesla ønsker alt dette, men greier de det? Og hvordan skal vi finne det ut når de ikke engang vil fortelle hvor mange biler de selger og hvor mange biler de tilbakekaller? Hvis batteriet representerer ca. 35-40% av bilens pris kan vi vel anta at de har fått det til når bilene har blitt 15-20% billigere da....

 

Endret av 6RCURCGB
typo
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (14 minutter siden):

Jeg har bladd igjennom en gang.

Igjen, presentasjonen viser hvor mye man tror/ønsker de forskjellige tiltakene vil kunne bidra til konstnadsreduksjonen. Men ta for eks. råvarer, hvordan skal Tesla greie å spare 5-12% på råvarene ift. etablerte gruveselskaper/produsenter? Og hvorfor utsette resirkulering av gamle celler?

Alle forstår at Tesla ønsker alt dette, men greier de det? Og hvordan skal vi finne det ut når de ikke engang vil fortelle hvor mange biler de selger og hvor mange biler de tilbakekaller? Hvis batteriet representerer ca. 35-40% av bilens pris kan vi vel anta at de har fått det til når bilene har blitt 15-20% billigere da....

 

Selv om de skulle klare dette er de knapt nede på prisen id3 og id4 selges for i dag.

i usa vil id4 få subsidier som gjør at prisen vil ligge på under 30 000us dollar i enkelte stater. Her vil model y slite volsomt med sine 50 000dollar for samme biltype.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Det gir jo mening. Hvorfor jobbe hardt med å gjøre bilene sine dårligere? Bedre å bare ha det meste standard og justere prisene deretter.

Søk opp den Canadiske modellen de bygde for å få tilgangen til subsidiene, så må nok disse ordene spises opp. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det gir jo mening. Hvorfor jobbe hardt med å gjøre bilene sine dårligere? Bedre å bare ha det meste standard og justere prisene deretter.

Bilen blir da vitterlig ikke dårligere av for eks. manuelle stoffseter. Det er greit nok at nesten ingen bestiller billigste modell uten noe tilleggsutstyr/pakker men fra andre produsenter er det hvertfall ikke noe hemmelighold om at man kan bestille en bil som stemmer med avertert "fra pris".

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

 

Hvis man må saumfare internett for å finne individer som har spesialbestilt en slik bil som ikke vises på nettsiden kan vi vel slå fast at majoriteten av bilene som bestilles er vesentlig dyrere enn det Tesla forespeilet markedet? Å selge biler med tap bare for å ikke miste ansikt høres veldig voksent ut...

 

Tesla forespeilet snittpris på 45k USD om jeg ikke husker feil, det ble nevnt under unveiling. Hva faktisk snittpris er nå aner jeg ikke, og en kan ærlig talt ikke "ta de på det". De driver ikke spå virksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 timer siden):

Jeg finner det veldig rart at den rimeligste modellen kun kan bestilles i butikk. Det er jo ikke nødvendigvis et hinder men mange bruker internett som informasjonskilde og hvis den ikke kan bestilles der er det jo mange kunder som ikke vet at det finnes en enda rimeligere utgave.

Det er nok en grunn for det, altså at de ikke ønsker å selge den. Men er altså tilgjengelig. Skal sjekke neste gang jeg er der nede, men usikkert når det blir i disse dager..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Selv om de skulle klare dette er de knapt nede på prisen id3 og id4 selges for i dag.

i usa vil id4 få subsidier som gjør at prisen vil ligge på under 30 000us dollar i enkelte stater. Her vil model y slite volsomt med sine 50 000dollar for samme biltype.

Biler i premium-markedet er ofte dyrere enn andre biler. Og du kan ikke egentlig ta særlig hensyn til insentivene. Det er bare 200.000 stk per produsent, som da brukes opp på et år, om man skulle levere at antall biler som skulle påvirke Tesla særlig. (Deretter følger 1 år med nedtrapping.) Jeg har ikke sjekket hvor mange VAG allerede har brukt opp, men det er nok en del. Plug-in hybrider gjelder også mot grensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...