Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, JØI said:

Tidspunktet for inntektsføring avviker med salgstidspunktet. Tesla sliter som faen nå som FCA heller ikke trenger avlatsbrevene fra Tesla. I tillegg r det nå så mange _bra_ og _solide_ elbiler å velge mellom at en skal være spesielt interessert for å orke å velge Tesla. Tesla må har enda mer for å finne nye marked siden tsla er en one trick poney med sin labre kvalitet. 

Nei, tidspunktet for inntektsføring avviker ikke med salgstidspunktet. Det viser det at FCA har regnskapsført lignende utgifter som det Tesla har av inntekter.

Og som sagt, Tesla trenger ikke inntektene fra FCA lengre. De vil gå med overskudd uansett. (Men så klart, FCA vil faktisk fortsette å betale Tesla til i hvert fall uti 2021, og dette kommer da på toppen av et brukbart overskudd.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Kilder. Og tesla selger stadig flere biler... Dette har vi vært igjennom før. Kom ikke med kilder da heller.

Les først tweeten og så realitetsorienter deg på elbiltilbudet fra tradisjonelle bilprodusenter. Denne høsten er første gang en kan få tak i kvalitetsbiler med batteridrift uten å stå på venteliste. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Nei, tidspunktet for inntektsføring avviker ikke med salgstidspunktet. Det viser det at FCA har regnskapsført lignende utgifter som det Tesla har av inntekter.

Og som sagt, Tesla trenger ikke inntektene fra FCA lengre. De vil gå med overskudd uansett. (Men så klart, FCA vil faktisk fortsette å betale Tesla til i hvert fall uti 2021, og dette kommer da på toppen av et brukbart overskudd.)

Klart Tesla trenger inntektene. Er ikke i nærheten av pluss uten.

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

Les først tweeten og så realitetsorienter deg på elbiltilbudet fra tradisjonelle bilprodusenter. Denne høsten er første gang en kan få tak i kvalitetsbiler med batteridrift uten å stå på venteliste. 

Den har jeg lest, ingenting ser som påviser dine påstander. Ja det blir stadig flere elbiler på markedet, ingen tvil om det:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
7 hours ago, syar2003 said:

Det har jeg ikke sagt. Slutt med stråmannsargumentasjon.
Diskusjonen gjaldt vindusvisker.

Vel... Tråden skulle visstnok handle om Teslas overskudd og optimisme rundt det. :)
 

 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, JØI said:

Klart Tesla trenger inntektene. Er ikke i nærheten av pluss uten.

De manglet $325 mill i Q2 for å ha gått med overskudd uten miljøkredittene. Med ca 20% non-GAAP bruttomargin, og ca $52k i ASP, så måtte de ha solgt ytterligere 31.250 biler for å ha gått med overskudd uten miljøkreditter.

Det er altså 122.141 biler. Det klarer de lett i Q3 når Fremont er i full drift og Shanghai er i nærheten av full drift.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
11 minutes ago, syar2003 said:

Ja og med den siteringen..velkommen til off-topic klubben ;) 

Tja.
Jeg er en av de som synes Tesla har vært en pådriver for ny teknologi og få slutt på transport basert på fossilt brensel. Så jeg liker slike nyheter.
Men jeg må vel ikke gjenta dette/mitt standpunkt flere ganger i timen?
Synd at andre ikke klarer å moderere seg hverken på å gjenta sine fastlåste standpunkt i det uendelige... eller å gå "full retard" i enhver diskusjon som omhandler Tesla.
:(

Lenke til kommentar
2 hours ago, JØI said:

I tillegg r det nå så mange _bra_ og _solide_ elbiler å velge mellom at en skal være spesielt interessert for å orke å velge Tesla.

Jeg er ikke helt enig. Det vi nå ser fra de tyske  premium bilprodusentene er første generasjon "ordentlige" elektriske biler som for eks. VW ID3 og BMW iX4. Jeg antar at vi innen en 7-9 års tid vil ha et ganske bredt utvalg av premium biler som er designet for å være batterielektriske fra bunnen av. Skal bli spennende å se hvor Tesla er da.

En annen interessant ting er at såvidt meg bekjent er Tesla de eneste som bruker "lommelyktbatterier". Alle de andre produsentene designer og produserer sine egne batterier. For å få fornuftig pakkefaktor må Tesla gå over til poseceller sånn som alle andre bruker vil jeg anta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, 6RCURCGB said:

Jeg er ikke helt enig. Det vi nå ser fra de tyske  premium bilprodusentene er første generasjon "ordentlige" elektriske biler som for eks. VW ID3 og BMW iX4. Jeg antar at vi innen en 7-9 års tid vil ha et ganske bredt utvalg av premium biler som er designet for å være batterielektriske fra bunnen av. Skal bli spennende å se hvor Tesla er da.

En annen interessant ting er at såvidt meg bekjent er Tesla de eneste som bruker "lommelyktbatterier". Alle de andre produsentene designer og produserer sine egne batterier. For å få fornuftig pakkefaktor må Tesla gå over til poseceller sånn som alle andre bruker vil jeg anta.

Hvorfor skal de gå over til poseceller? Er jo ingen andre som slår de på rekkevidde eller effektivitet slik det er nå så ser ikke hvorfor de må gå over til noe dårligere.

Er vel ingen andre som har like fin kontroll på kjøling\varming av batteriene heller som Tesla. Er fordeler med å ha tusenvis av små batteri kontra få store poser.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, 6RCURCGB said:

En annen interessant ting er at såvidt meg bekjent er Tesla de eneste som bruker "lommelyktbatterier". Alle de andre produsentene designer og produserer sine egne batterier. For å få fornuftig pakkefaktor må Tesla gå over til poseceller sånn som alle andre bruker vil jeg anta.

Alle de andre designer ikke sine egne batterier. De kjøper det LG Chem og andre selger, og så finner de en måte å organisere disse batteriene i en batteripakke, med kjøling, brannsikring, kabling, osv. Noen gjør mindre enn det, f.eks GM. De får LG Chem til å levere ferdige batteripakker.

Tesla sto fritt til å velge akkurat hvilken celle de ville, og endte opp med at 2170-celler var det mest optimale. De laget en stor batterifabrikk for disse cellene, der de fikk med Panasonic som partner til å levere utstyr, kompetanse og patenter. Det kom da i tillegg til sin egen kompetanse og patenter. Og så satte Tesla og Panasonic seg ned og kom frem til hvordan de skulle lage de beste mulige cellene på best mulig måte. Og så gjennomførte de det. Dette er grunnen til at Tesla/Panasonic har de beste cellene til svært lav pris.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 31.7.2020 den 17.24):

Tesla er en ren elbilprodusent I flau vekst

De vokser i det minste. Og veksten er ikke "flau" da Q1 var et rekordkvartal sammenlignet med tidligere Q1 til tross for at man begynte å merke konsekvenser av pandemien allerede da. I Q2 slo de alle forventninger i et kvartal som var det verste i verden på flere tiår.

De kom styrket ut av Q2, der andre bilprodusenter endte med å slite stort. De går stort sett med dundrende underskudd, og Ford måtte blant annet be om å få utsatt betaling på et lån de har sittet på i ti år.

Q2 viste for alvor at Tesla nå er i førersetet, og at de andre sannsynligvis vil gå konkurs eller bli kjøpt opp eller slått sammen - med mindre de klarer å komme seg over på elbiler folk ønsker å kjøpe. Dessverre for dem, og særlig VW, så vil enhver elbil de selger skape underskudd og tap og undergrave "melkekuen" som er fossilbiler. VW har sagt at de vil måtte gjøre store kutt i årene fremover. Tesla snakker derimot om å ansette flere titusener av mennesker, og har for øyeblikket intet mindre enn tre ulike fabrikker under konstruksjon rundt i verden.

Under en global krise ekspanderer altså Tesla voldsomt, mens de andre sliter.  

oophus3do skrev (På 31.7.2020 den 17.57):

Jeg har aldri vært bombastisk med at Tesla går konkurs, men jeg trur Elon vil være skadelig for firmaet nå over tid, og at han kanskje vil være så egoistisk og umulig å ha med å gjøre at han tar alt med seg om han fortsetter som han gjør. Han har gjort sin rolle der allerede. 

Under visjonæren Elon Musk har Tesla snudd bilindustrien på hodet og tvunget alle andre til å ta stilling til elbiler. De som ikke kaster seg på elbil-bølgen eller bare gjør det halvhjertet, vil gå under. Elon Musk står igjen som seierherren. Alle som har veddet mot Elon Musk har tapt noe grusomt. Han klarer hele tiden "det umulige" og fra å være ansett av mange personer med lite kunnskap som en konkurskandidat for et år siden, klarte Tesla seg mye bedre enn andre gjennom pandemien og har i dag tre ulike fabrikker under konstruksjon mens andre sliter med å betale ned lånene sine. Tesla har også mer penger enn de vet hva de skal gjøre med.

Elon Musk har gjort det "umulige" tross alle angrepene og alle spådommene om at han ville tape. Elon Musk troner i toppen tross alle forsøk på å skape kontroverser for å prøve å ta ham ned.

Det er en god grunn til at en hel verden nå stemmer i: Don't bet against Elon.

oophus3do skrev (På 31.7.2020 den 18.12):

Han kan godt inneta en rolle, men all makt må taes bort fra han. La han drømme og innoverte som han vil, men folk må sette ned foten for enkelte ting. Han burde ikke få sende ut uferdige biler feks. som ikke er klare ennå. Gjør han den feilen på Cybertruck og Semi, så møter han en gruppe folk som vil rope mye høyere om feil og mangler enn noen andre. Og han vil møte folk med kontakter. Du selger ikke en Semi flåte til Coca-Cola med service og kvalitet ala dagens Tesla. 

Cybertruck har et rekordartet antall forhåndsordre, og Tesla Semi er noe av det råeste verden har sett. Hvilke feil har han gjort? Han har jo gjort alt riktig.

Tesla Semi vil knuse alt, og service er det ingen problemer med lenger da kapasitetsproblemene for lengst er løst. Dessuten er service på Semi noe annet enn det som er rettet mot personkunder, så eventuelle kapasitetsproblemer for personkunder er ikke relevant for Semi.

oophus3do skrev (23 timer siden):

Plutselig styrtregn kan kreve at man justerer på enhver auto justerte systemer. Da er det kjipt å havne i grøfta slik denne personen gjorde grunnet problemer med å få frem vilja si.

Kan det være en ide å faktisk prøve Tesla før man uttaler seg om hva som fungerer og ikke fungerer i gitte situasjoner?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 31.7.2020 den 20.53):

Ikke han meg for at Tesla ar så mange b-varer at det alene burde tatt knekken på aksjekursen deres. Når en flere ganger i uken finner helt splitter nye biler med så graverende feil at en hvilken som helst annen tradisjonell bilfabrikant ville skammer seg i evigheter og beklaget offentlig så er det veldig relevant sett opp mot inntjening og verdisetting. Det er jo bare et tidsspørsmål før det totale fraværet av kvalitet vil ha sementert seg i verdens bevissthet og en velger hva som helst bare ikke Tesla. Det gode ryktet Tesla hadde begynner å bli en skygge av seg selv. Hvordan det ikke skal ta knekken på inntjeningen får visere menn enn meg forklare. 

Minner om at tradisjonelle bilprodusenter nylig har måttet tilbakekalle hundretusener av biler på grunn av alvorlige feil på blant annet bremser. Skammer de seg ikke? Beklager de seg ikke offentlig? Går de ikke konkurs?

Teslas kvalitet er mer enn god nok. Det ser man på de ufattelig fornøyde kundene som er mer lojale mot merket enn mot nærmest et hvilket som helst annet merke. En undersøkelse utført av Bloomberg i USA blant flere tusen Tesla-eiere viser også at omtrent samtlige ville valgt Tesla igjen.

Jeg sier meg enig med disse. Jeg har nå eid flere Teslaer, og ville aldri valgt noe annet. Det er rett og slett verdens beste biler. Derfor knuser Tesla konkurrentene.

JØI skrev (1 time siden):

Les først tweeten og så realitetsorienter deg på elbiltilbudet fra tradisjonelle bilprodusenter. Denne høsten er første gang en kan få tak i kvalitetsbiler med batteridrift uten å stå på venteliste. 

Tweet-tråden påpeker tilsynelatende at FCAs kjøp av kreditter samsvarer med Teslas oppgitte salg av kreditter.

JØI skrev (1 time siden):

Klart Tesla trenger inntektene. Er ikke i nærheten av pluss uten.

Det kommer jo an på hva Tesla gjør. De tilpasser bare aktivitetsniåvet til inntektene for å kun gå med et lite overskudd videre, som de sa var målet deres. Uansett vil salget ta seg såpass kraftig opp i tredje og fjerde kvartal at kredittene får lite å si, bortsett fra at de kan kjøre noe mer aggressivt uten å gå med underskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okey, nå er det nok!

Redaksjon tu.no produserer stoff til våre lesere, ikke for kranglefanter.

Heretter vil vi vurdere status til noen av våre brukere som ikke følger etter våre retningslinjer. Take it or leave it..

Saklige og beviselige argumenter er greit, alt utenom vil bli sett som søppel/spam og/eller sabotering av tråden osv. Og selvfølgelig inkl. persondiskusjoner med evig krangling.

Ren synsing om ting og tang er ikke nok, kvalitet av poster teller mest.

Noen poster vil bli fjernet..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Complexity said:

Hvorfor skal de gå over til poseceller? Er jo ingen andre som slår de på rekkevidde eller effektivitet slik det er nå så ser ikke hvorfor de må gå over til noe dårligere.

Er vel ingen andre som har like fin kontroll på kjøling\varming av batteriene heller som Tesla. Er fordeler med å ha tusenvis av små batteri kontra få store poser.

Rekkevidde og effektivitet er to forskjellige ting. Ser man på effektiviteten til de forskjellige bilmerkene vil jeg tro Hyundai slår Tesla med god margin. Men det er vel mest relevant å sammenligne to spesifikke bilmodeller med for eks. lik pris, like stort batteri el.l. er det ikke?

Om man går for lommelyktbatterier eller poseceller er et valg. Det interessante er at Tesla er alene om å fremdeles bruke lommelyktbatterier. At kjøling og varming skulle være noe lettere med sylindriske celler enn poseceller har jeg absolutt ingen tro på. Batteriene i Formel E har brukt begge deler etter det jeg forstår. Etter det jeg har lest er hovedfordelene med 18650/21700 at de er billigst å produsere (pga. lavest feilrate under produksjon). Poseceller gir høyere energitetthet per vekt/volum.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Alle de andre designer ikke sine egne batterier. De kjøper det LG Chem og andre selger, og så finner de en måte å organisere disse batteriene i en batteripakke, med kjøling, brannsikring, kabling, osv. Noen gjør mindre enn det, f.eks GM. De får LG Chem til å levere ferdige batteripakker.

Batteri og batteripakke er etter hva jeg kan forstå det samme: En samling celler. Meg bekjent kjøper de fleste, inklusive tesla, celler fra tredjeparter og så enten lager batteriene selv eller via underleverandører. Noen celleleverandører produserer også batterier.
Det er fordeler og ulemper med outsourcing, ingenting med dette er noe slags entydig argument for eller mot å bygge batteriene selv vs å bruke underleverandører.
Alle bilprodusenter jobber sammen med sine underleverandører for å spesifisere og mange ganger utvikle komponenter.  Småserie elbiler har nok ofte begrenset seg til hyllevare, men ettersom bilprodusentene har tatt sikte på større serier har nok også celleleverandørene fått større grad av krav til skreddersøm.

56 minutes ago, Complexity said:

Hvorfor skal de gå over til poseceller?

Det er et naturlig valg med en gang man bruker en cellekjemi som ikke involverer fullt så store behov for å holde igjen for gasstrykk som NCA celler trenger (Trengte? Mulig dette har blitt bedre nå). Det er også ønskelig å bruke større celler for resirkulerbarhet. Mange små celler fordrer en batteripakke som bruker veldig billige måter å holde cellene sammen. I.e. lim, lodding etc. Det er ugunstig for EOL når det er ønskelig å demontere og gjenbruke så mye som mulig.
Det er vel bekreftet at tesla kommer til å bruke prismatiske celler levert av CATL i biler produsert i kina.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Alle de andre designer ikke sine egne batterier. De kjøper det LG Chem og andre selger, og så finner de en måte å organisere disse batteriene i en batteripakke, med kjøling, brannsikring, kabling, osv. Noen gjør mindre enn det, f.eks GM. De får LG Chem til å levere ferdige batteripakker.

Det medfører ikke riktighet. Poseceller er svært enkle å skreddersy på mål og flere deriblant BMW produserer sine egne celler. Om man produserer de selv eller får noen andre til å produsere de er underordnet. Poenget er at man gjør et design. Når for eks. Nissan kjøper cellene  til Leaf vil jeg tror at dimensjonene på de er valgt av Nissan og ikke fra battericelleprodusentens katalog.

Sånn sett er det kun Tesla som ikke designer battericellene de bruker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (24 minutter siden):

Minner om at tradisjonelle bilprodusenter nylig har måttet tilbakekalle hundretusener av biler på grunn av alvorlige feil på blant annet bremser. Skammer de seg ikke? Beklager de seg ikke offentlig? Går de ikke konkurs?

Teslas kvalitet er mer enn god nok. Det ser man på de ufattelig fornøyde kundene som er mer lojale mot merket enn mot nærmest et hvilket som helst annet merke. En undersøkelse utført av Bloomberg i USA blant flere tusen Tesla-eiere viser også at omtrent samtlige ville valgt Tesla igjen.

Jeg sier meg enig med disse. Jeg har nå eid flere Teslaer, og ville aldri valgt noe annet. Det er rett og slett verdens beste biler. Derfor knuser Tesla konkurrentene.

Tweet-tråden påpeker tilsynelatende at FCAs kjøp av kreditter samsvarer med Teslas oppgitte salg av kreditter.

Det kommer jo an på hva Tesla gjør. De tilpasser bare aktivitetsniåvet til inntektene for å kun gå med et lite overskudd videre, som de sa var målet deres. Uansett vil salget ta seg såpass kraftig opp i tredje og fjerde kvartal at kredittene får lite å si, bortsett fra at de kan kjøre noe mer aggressivt uten å gå med underskudd.

, Nettopp, tradisjonelle produsenter tar ansvar og kjører tilbakekallingen, Tesla feier alt de kan under teppet. Det er faktisk en styrke å ta ansvar og tilbakekalle.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, JØI said:

, Nettopp, tradisjonelle produsenter tar ansvar og kjører tilbakekallingen, Tesla feier alt de kan under teppet. Det er faktisk en styrke å ta ansvar og tilbakekalle.

Tesla har ikke så mye omdømme å ta vare på foreløpig men jeg håper de endrer kurs og tar mer ansvar for produktene sine. Når de bruker månedsvis på å levere en brukt bil sier det jo det meste om hvilket kaos det er på innsiden.

 

1 hour ago, Jarmo said:

Ren synsing om ting og tang er ikke nok, kvalitet av poster teller mest.

 

1 hour ago, hekomo said:

Jeg har nå eid flere Teslaer, og ville aldri valgt noe annet. Det er rett og slett verdens beste biler. Derfor knuser Tesla konkurrentene.

Jeg vil anta at denne posten er en god kandidat for sletting...

 

 

Endret av 6RCURCGB
typo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, sverreb said:

Batteri og batteripakke er etter hva jeg kan forstå det samme: En samling celler. Meg bekjent kjøper de fleste, inklusive tesla, celler fra tredjeparter og så enten lager batteriene selv eller via underleverandører. Noen celleleverandører produserer også batterier.
Det er fordeler og ulemper med outsourcing, ingenting med dette er noe slags entydig argument for eller mot å bygge batteriene selv vs å bruke underleverandører.

Tesla gjør begge deler. De kjøper celler hos CATL og Samsung, og de produserer celler i samarbeid med Panasonic ved Gigafactory.

30 minutes ago, sverreb said:

Alle bilprodusenter jobber sammen med sine underleverandører for å spesifisere og mange ganger utvikle komponenter.  Småserie elbiler har nok ofte begrenset seg til hyllevare, men ettersom bilprodusentene har tatt sikte på større serier har nok også celleleverandørene fått større grad av krav til skreddersøm.

Det er nok tilfelle at bilprodusentene vil kunne tilpasse til en viss grad hos underleverandørene. Men hvis de ber om noe helt spesielt så kan det fort bli ganske dyrt, ettersom leverandøren ikke vil ønske å bevege seg veldig langt vekk fra sine standardløsninger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...