Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (34 minutter siden):

Ja, data lagres allerede. Det er hentet ut masse videoer fra biler som har krasjet. Det å lukke Netflix-appen og slikt når man tar kontrollen er også en smal sak. Og Model 3 har kamera rettet mot sjåføren, så om sjåføren er våken kan monitoreres. Cybersikkerhet er også noe Tesla er godt kjent med. Autopilot-datamaskinen har til og med sin egen kryptobrikke.

Men si Tesla ikke kan møte kravene fra lovgiverne - vel, Tesla har alltid tatt forbehold om at full selvkjøring må godkjennes. Om Tesla lager et system som kan kjøre selv, og det ikke godkjennes i Europa pga avvik i forhold til lovgivningen på det tidspunktet, så har Tesla gjort alt de har sagt de skulle gjøre. De trenger ikke ettermontere noe som helst. Da ender man opp med at Tesla ikke åpner opp for at folk kan bruke systemet som noe mer enn nivå 2/3.

Og så blir det nivå 5 selvkjøring kun fra og med årsmodell 2022, f.eks, når de har innført de nødvendige endringene.

Data lagres komprimert av det jeg har lest tidligere, så det er ikke godt nok. Samt må lidar, radar og all data lagres om de blir utnyttet for løsningene for ADAS/ALKS systemene for å kunne utnyttes igjen i simulasjoner. Bare CMOS data ukomprimert blir noen GB om man skal lagre X kameraer i 30 minutter kontinuerlig så lenge slike ting utnyttes. 

TM3 har en CMOS sensor rettet mot sjåføren? Den vil ikke være godkjent for slik overvåkning, ettersom en CMOS sensor avhenger av lys for å kunne se noe. 

Om Tesla stopper opp på nivå 2, ikke 3 som du skriver, så må da FSD blant annet bli tilbakebetalt? Det er jo kommet med lovnader om nivå 5 her, som isåfall da aldri vil være mulig på en haug av biler produsert fra 2016 og opp til når Tesla eventuelt får til nivå 5. De kan ikke unnskylde seg med at "jamen, se her, det fungerer internt" uten at kundene får tilgang og verdi for pengene de har brukt. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Data lagres komprimert av det jeg har lest tidligere, så det er ikke godt nok. Samt må lidar, radar og all data lagres om de blir utnyttet for løsningene for ADAS/ALKS systemene for å kunne utnyttes igjen i simulasjoner. Bare CMOS data ukomprimert blir noen GB om man skal lagre X kameraer i 30 minutter kontinuerlig så lenge slike ting utnyttes. 

TM3 har en CMOS sensor rettet mot sjåføren? Den vil ikke være godkjent for slik overvåkning, ettersom en CMOS sensor avhenger av lys for å kunne se noe. 

Om Tesla stopper opp på nivå 2, ikke 3 som du skriver, så må da FSD blant annet bli tilbakebetalt? Det er jo kommet med lovnader om nivå 5 her, som isåfall da aldri vil være mulig på en haug av biler produsert fra 2016 og opp til når Tesla eventuelt får til nivå 5. De kan ikke unnskylde seg med at "jamen, se her, det fungerer internt" uten at kundene får tilgang og verdi for pengene de har brukt. 

Det er ingenting av det du har vist som sier at det må være sensor som ikke er avhengig av lys. Og som sagt tidligere, liten endring av hardware som de kan tilby for en liten pris. Samme med evt harddisker om det ikke er godt nok med usb harddisker. 

Og nei, de har ikke lovd nivå 5. De har lovd at bilen kan kjøre av seg selv i de fleste situasjoner (nivå fire) men er avhengig av lokale reguleringer. Så lenge de viser at bilen klarer dette, så har de jo sitt på det rene?

 

Hva med vag/audi, har de tilbakebetalt?

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er jo masse lys en kan slå på i bilen. 

Vi får se. Personlig trur jeg ikke en CMOS sensor blir godkjent for slik overvåkning.

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Men å bytte den ut er jo ikke problematisk. Og sannsynligvis veldig billig. 

Arbeidskraft for å bytte den ut er ikke billig, selv om sensoren ikke er så dyr. Man dytter også tid inn i et service-nettverk som allerede opplever køer. 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Spørs hvilke data en skal ha. Det er iallefall ett veldig lite problem som løses helt fint. Trenger ikke lage ny bil for å lagre data.. 

Haha, what? 

Dataene man skal ha er de samme dataene som bilen selv bruker for å kjøre selv. Altså alt sammen. All data fra lidar, radar, CMOS sensorer og ultrasoniske sensorer. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting av det du har vist som sier at det må være sensor som ikke er avhengig av lys. Og som sagt tidligere, liten endring av hardware som de kan tilby for en liten pris. Samme med evt harddisker om det ikke er godt nok med usb harddisker. 

Og nei, de har ikke lovd nivå 5. De har lovd at bilen kan kjøre av seg selv i de fleste situasjoner (nivå fire) men er avhengig av lokale reguleringer. Så lenge de viser at bilen klarer dette, så har de jo sitt på det rene?

 

Hva med vag/audi, har de tilbakebetalt?

Når hele poenget med reguleringene er sikkerhet, så antar jeg at de tenker på sikkerhet for monteringen også. En infrarød sensor vil være ekstremt mye bedre å bruke enn en CMOS sensor, av åpenbare grunner. 

Jo, de har lovd nivå 5, og det passer fint med ordlyden rundt hva de selger. Full Self-Driving. 

VAG og Audi trenger da ikke tilbakebetale noe? De har ikke solgt lovnader slik Musk har? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Vi får se. Personlig trur jeg ikke en CMOS sensor blir godkjent for slik overvåkning.

Arbeidskraft for å bytte den ut er ikke billig, selv om sensoren ikke er så dyr. Man dytter også tid inn i et service-nettverk som allerede opplever køer. 

Haha, what? 

Dataene man skal ha er de samme dataene som bilen selv bruker for å kjøre selv. Altså alt sammen. All data fra lidar, radar, CMOS sensorer og ultrasoniske sensorer. 

De fleste klarer nok å bytte dette helt selv, og det er kun midlertidig arbeid. Så det blir en form for kø når det monteres og så tilbake til normalt. Det er veldig overkommelig og ingen show stopper. Jeg ser virkelig ikke at dette er noe stort problem, og relativt billig å ordne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Når hele poenget med reguleringene er sikkerhet, så antar jeg at de tenker på sikkerhet for monteringen også. En infrarød sensor vil være ekstremt mye bedre å bruke enn en CMOS sensor, av åpenbare grunner. 

Jo, de har lovd nivå 5, og det passer fint med ordlyden rundt hva de selger. Full Self-Driving. 

VAG og Audi trenger da ikke tilbakebetale noe? De har ikke solgt lovnader slik Musk har? 

Nei, om du leser dokumentasjon så er det ikke nivå 5. Da de har slengt inn "i de fleste situasjoner". Og ikke alle. Men det har egentlig ingenting å si ang det vi diskuterer nå da, la oss spare det til en annen anledning:) Vet forøvrig at Elon har sagt nivå 5 flere ganger, så han er i saksa uansett. 

 

Jo de har lovd nivå 3 på traffic piloten deres, men de har gitt opp prosjektet og det blir ingenting av. IE de har lovd og solgt noe de har lagt dødt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De fleste klarer nok å bytte dette helt selv, og det er kun midlertidig arbeid. Så det blir en form for kø når det monteres og så tilbake til normalt. Det er veldig overkommelig og ingen show stopper. Jeg ser virkelig ikke at dette er noe stort problem, og relativt billig å ordne. 

Bytte det selv og risikere å få bilen bannet fra hele SuC nettverket? 

Det å få inn alle bilene som er solgt fra 2016 vil ikke være billig nei. Men jeg trur neppe Tesla vil gjøre dette, og legge skyld på "Teite EU og Asia" som lager slike retningslinjer. 

Det blir også spennende om alle oppdateringer som omhandler autonomi må bli godkjent først. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Bytte det selv og risikere å få bilen bannet fra hele SuC nettverket? 

Det å få inn alle bilene som er solgt fra 2016 vil ikke være billig nei. Men jeg trur neppe Tesla vil gjøre dette, og legge skyld på "Teite EU og Asia" som lager slike retningslinjer. 

Det blir også spennende om alle oppdateringer som omhandler autonomi må bli godkjent først. 

Hehe tja, jeg har byttet mye på min bil jeg. Er dog innenfor nettverket:)

Billig om kunden betaler for det.. 

Ja det er absolutt spennende tider vi lever i. Er dog ikke bekymre for at oppdateringer ikke ville bli godkjent, har ingen grunn til det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei, om du leser dokumentasjon så er det ikke nivå 5. Da de har slengt inn "i de fleste situasjoner". Og ikke alle. Men det har egentlig ingenting å si ang det vi diskuterer nå da, la oss spare det til en annen anledning:) Vet forøvrig at Elon har sagt nivå 5 flere ganger, så han er i saksa uansett. 

 

Jo de har lovd nivå 3 på traffic piloten deres, men de har gitt opp prosjektet og det blir ingenting av. IE de har lovd og solgt noe de har lagt dødt.

Elon Musk Promises Level 5 Autonomy Already This Year

Tar to sekunder å finne uttalelser som omhandler "Level 5" fra Musk, så jo, jeg vil personlig mene at folk som har kjøpt FSD som oftest drømmer om faktisk Full Self-Driving. Bilen skal jo tross alt kunne fungere som en Taxi og kjøre overalt, sant? Desto viktigere med en Black Box, og den store forandringen vil være at Tesla må dele data frivillig. Per idag så må man jo gå rettens vei for å få tilgang til dataene fra sin egen bil. 

De tok også penger for å utvikle "battery-swap", uten at de kom lengre enn presentasjonen de brukte for å få inn pengene. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Hehe tja, jeg har byttet mye på min bil jeg. Er dog innenfor nettverket:)

Jeg trur neppe du har byttet HW som omhandler din egen og andres sikkerhet rundt deg, noe det å røre en sensor for å monitorere deg selv ville vært, eller det å bytte radaren selv. 

Det å kaste inn noen matter, og lakkere midtkonsollen trur og håper jeg ikke havner slik at man blir utestengt for noe, det ville vært idiotisk. 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Billig om kunden betaler for det.. 

De har jo allerede betalt for FSD? Nå skal de betale hver gang det kommer nye reguleringer etterhvert også? Du tenker ikke at det vil bli tatt imot på en dårlig måte? 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja det er absolutt spennende tider vi lever i. Er dog ikke bekymre for at oppdateringer ikke ville bli godkjent, har ingen grunn til det:)

Smart Summon hadde på ingen måte blitt godkjent, om en tredjepart kikket på det først. 
Heller ikke det at man tidligere kunne kjøre på AP uten noen som helst overvåkning. En person som kjørte slik i 19 minutter døde av det. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Elon Musk Promises Level 5 Autonomy Already This Year

Tar to sekunder å finne uttalelser som omhandler "Level 5" fra Musk, så jo, jeg vil personlig mene at folk som har kjøpt FSD som oftest drømmer om faktisk Full Self-Driving. Bilen skal jo tross alt kunne fungere som en Taxi og kjøre overalt, sant? Desto viktigere med en Black Box, og den store forandringen vil være at Tesla må dele data frivillig. Per idag så må man jo gå rettens vei for å få tilgang til dataene fra sin egen bil. 

De tok også penger for å utvikle "battery-swap", uten at de kom lengre enn presentasjonen de brukte for å få inn pengene. 

Ja jeg sa jo selv at han har vært ute å sagt dette flere ganger, men om en leser dokumentasjonen en har fra kjøpet og markedsføringen er tonen en annen:) men som sagt, diskusjon for en annen dag..

 

Det er ganske normalt å holde data tett til brystet, det gjør vi også. Men hos tesla kan en jo fint koble seg på bus'en å lese data. I klartekst. Altså ett ikke problem.

Battery swap var jo åpent det, flere som tok det i bruk. Var dog en dårlig løsning. Husker ikke at de tok penger for det dog. Men igjen, ser ikke helt relevansen, så ta det ved en annen anledning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, oophus3do said:

Om Tesla stopper opp på nivå 2, ikke 3 som du skriver, så må da FSD blant annet bli tilbakebetalt? Det er jo kommet med lovnader om nivå 5 her, som isåfall da aldri vil være mulig på en haug av biler produsert fra 2016 og opp til når Tesla eventuelt får til nivå 5. De kan ikke unnskylde seg med at "jamen, se her, det fungerer internt" uten at kundene får tilgang og verdi for pengene de har brukt. 

Nei, de vil nok ikke måtte betale tilbake noe. Så lenge de krever at sjåføren har hendene på rattet og er våken og oppmerksom, så kan de implementere alle funksjonene de har lovet. I forhold til regelverket vil det være nivå 2, men den vil kunne håndtere ca alle situasjoner, så man trenger ikke gjøre noe som sjåfør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Jeg trur neppe du har byttet HW som omhandler din egen og andres sikkerhet rundt deg, noe det å røre en sensor for å monitorere deg selv ville vært, eller det å bytte radaren selv. 

Det å kaste inn noen matter, og lakkere midtkonsollen trur og håper jeg ikke havner slik at man blir utestengt for noe, det ville vært idiotisk. 

De har jo allerede betalt for FSD? Nå skal de betale hver gang det kommer nye reguleringer etterhvert også? Du tenker ikke at det vil bli tatt imot på en dårlig måte? 

Smart Summon hadde på ingen måte blitt godkjent, om en tredjepart kikket på det først. 
Heller ikke det at man tidligere kunne kjøre på AP uten noen som helst overvåkning. En person som kjørte slik i 19 minutter døde av det. 

Ja, siden de nettopp har tatt forbehold om reguleringer. Det står helt klart på nettsidene til Tesla. Bare til å gå inn å lese:)

 

Jo det ble godkjent, da AP kom uten overvåkning... Av europeisk "biltilsyn"..

 

Men Audi, betalte de?

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Ja jeg sa jo selv at han har vært ute å sagt dette flere ganger, men om en leser dokumentasjonen en har fra kjøpet og markedsføringen er tonen en annen:) men som sagt, diskusjon for en annen dag..

Hva Elon lover og hva som havner i lovlig trykk er ofte motstridende ja. Men det hjelper lite for hvor fornøyde folk vil være med Tesla om lovnadene hans ikke noen gang kommer til overflaten. Altså vil de være tvunget i å følge lovverk for å kunne tilby det samme som konkurrentene. Det skjer jo ikke at Tesla ikke vil ha EU eller Asia som marked. 

 

Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Det er ganske normalt å holde data tett til brystet, det gjør vi også. Men hos tesla kan en jo fint koble seg på bus'en å lese data. I klartekst. Altså ett ikke problem.

Det er ingen grunn til å holde sensor-data tett til brystet. Det er snakk om helt normal data fra radar, CMOS sensorer osv, og det ligger ingen hemligheter der. Poenget er jo at hvem som helst skal kunne bruke datasettet til å trene på, samt forsikringer må også ha tilgang til dem for å få innsyn og gi skyld. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (24 minutter siden):

Nei, de vil nok ikke måtte betale tilbake noe. Så lenge de krever at sjåføren har hendene på rattet og er våken og oppmerksom, så kan de implementere alle funksjonene de har lovet. I forhold til regelverket vil det være nivå 2, men den vil kunne håndtere ca alle situasjoner, så man trenger ikke gjøre noe som sjåfør.

Så lenge de krever at sjåførene har hendene på rattet, er våken og oppmerksomme, så er det ikke innenfor definasjonen av FSD. Så selvfølgelig må kunder som har betalt for FSD få tilbakebetalt pengene sine, om Tesla velger å utelukke EU og Asia for videre utvikling mot nivå 3 opp til 5 autonomi. 

Elon har jo lovet at bilen kan kjøre av seg selv og hente deg... 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Hva Elon lover og hva som havner i lovlig trykk er ofte motstridende ja. Men det hjelper lite for hvor fornøyde folk vil være med Tesla om lovnadene hans ikke noen gang kommer til overflaten. Altså vil de være tvunget i å følge lovverk for å kunne tilby det samme som konkurrentene. Det skjer jo ikke at Tesla ikke vil ha EU eller Asia som marked. 

 

Det er ingen grunn til å holde sensor-data tett til brystet. Det er snakk om helt normal data fra radar, CMOS sensorer osv, og det ligger ingen hemligheter der. Poenget er jo at hvem som helst skal kunne bruke datasettet til å trene på, samt forsikringer må også ha tilgang til dem for å få innsyn og gi skyld. 

 

Så lenge de krever at sjåførene har hendene på rattet, er våken og oppmerksomme, så er det ikke innenfor definasjonen av FSD. Så selvfølgelig må kunder som har betalt for FSD få tilbakebetalt pengene sine, om Tesla velger å utelukke EU og Asia for videre utvikling mot nivå 3 opp til 5 autonomi. 

Elon har jo lovet at bilen kan kjøre av seg selv og hente deg... 

Det er absolutt mange situasjoner der en ikke ønsker å dele sensor data, jo. Men, det er uansett fritt frem å lese dette på bus'en. Så ikke noe problem her altså:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Så lenge de krever at sjåførene har hendene på rattet, er våken og oppmerksomme, så er det ikke innenfor definasjonen av FSD. Så selvfølgelig må kunder som har betalt for FSD få tilbakebetalt pengene sine, om Tesla velger å utelukke EU og Asia for videre utvikling mot nivå 3 opp til 5 autonomi. 


Elon har jo lovet at bilen kan kjøre av seg selv og hente deg... 

Dette er det Tesla lover (ikke stort, egentlig):

Fullverdige selvkjørende egenskaper
  • Navigere på Autopilot: automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
  • Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.
  • Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.
  • Summon: parker og hent kjøretøyet automatisk.

Kommende:

  • Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.
  • Automatisk kjøring i bygater.
  • Forbedret Summon — den parkerte bilen vil finne deg på en parkeringsplass.

 

Fullverdige selvkjørende egenskaper er tilgjengelige for kjøp etter levering; prisene vil sannsynligvis øke over tid med nye utgivelser i fremtiden.

Funksjonene vi tilbyr i dag krever at sjåføren til enhver tid har kontroll over kjøretøyet, og gjør ikke bilen selvkjørende. På grunn av dagens regelverk vil du måtte bruke for eksempel blinklyshendelen for å aktivere visse funksjoner. Av samme grunn er rekkevidden og manøvrerbarheten ved bruk av Summon begrenset.

For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.

Mens vi utvikler nye funksjoner vil Teslaen din forbedres kontinuerlig gjennom trådløse programvareoppdateringer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Det er absolutt mange situasjoner der en ikke ønsker å dele sensor data, jo. Men, det er uansett fritt frem å lese dette på bus'en. Så ikke noe problem her altså:)

Rådata fra kommersielle sensorer inneholder ingen hemmeligheter, så nei. 
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Rådata fra kommersielle sensorer inneholder ingen hemmeligheter, så nei. 
 

Neivell jeg har bare jobbet med dette hele livet.. Det er mange situasjoner en ønsker å holde sensor data tett til brystet. Uavhengig om det er kommersielle sensorer eller inhouse. 

Men la oss heller være uenig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Dette er det Tesla lover (ikke stort, egentlig):

Alt det Elon Musk sier når han snakker til og om kundene sine er altså tomprat? Det samme med lovnadene om FSD og hva den skal få til over tid? Godt å vite. 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Fullverdige selvkjørende egenskaper er tilgjengelige for kjøp etter levering; prisene vil sannsynligvis øke over tid med nye utgivelser i fremtiden.

Hvordan definerer du ordene "Fullverdige selvkjørende egenskaper"? 

Alle som kjøper FSD forventer autonomi på høyere nivå enn nivå 2 over tid, og hvis Tesla tilbyr nivå 5 i USA, så vil selvfølgelig Asiatiske og Europeiske kunder reagere om Tesla forteller dem at man ikke får de samme funksjonene når man har betalt for samme funksjonalitet gjennom FSD og lovnadene den skal gi utover som de i USA. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Neivell jeg har bare jobbet med dette hele livet.. Det er mange situasjoner en ønsker å holde sensor data tett til brystet. Uavhengig om det er kommersielle sensorer eller inhouse. 

Men la oss heller være uenig. 

Men vi snakker om autonomi og dette i relasjon til nye regulasjoner for en Black Box. Som sagt, rådata fra kommersielle sensorer som alle kan kjøpe, inneholder ingen hemmeligheter. 

Det at det finnes andre situasjoner hvor man ønsker å holde data hemmelig er å snakke seg bort fra tema. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...