Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

bisiwaw skrev (1 minutt siden):

Så du slenger ut en påstand, utfordrer motpart til å motbevise deg, og når noen kremter og sier "Hei! Din påstand, din bevisbyrde", så mener du det er så langt off-topic at du gir deg.

Var det ikke akkurat like langt off-topic, da du slengte inn din opprinnelige påstand ?

Hele denne delen av diskusjonen har vært fullstendig off topic, som jeg og skrev i innlegget over for 3 timer siden. Så svaret er at dette fremdeles er fullstendig off topic.

Og som jeg og skrev, jeg har dokumentert mine "påstander". Det er bare å lese over. Men du ba meg spekulere på et spørsmål du stilte, nemlig om ventilering av gasser for lengst er løst. Det var det jeg sa at jeg ikke ville spekulere i. Ingen vits i å trekke mere ut av det jeg skrev enn det jeg faktisk skrev

Nå, er det mulig å gå tilbake til topic?. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (2 minutter siden):

En stor majoritet i elektrisk mobilitet er med pose og/eller prismatiske celler. 

Kina har en enorm majoritet her og de rapporterer om dette månedlig. 

Da kan du beklage og at du fikk hodet under vann i et øyeblikk. 

Formålet våres nå er å fjerne GHG utslipp. Der er sylindriske celler overlegne i hvor vanskelige de er å resirkulere, og slike pakker er ikke bærekraftige. 

Jeg føler ikke at jeg har noe å beklage, og jeg forsøker igjen å dra tema tilbake til det artikkelen omhandler, så nå vil jeg ikke dra diskusjonen enda mere vekk fra det. 

Er det mulig å bidra i den retningen for deg og?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Jeg føler ikke at jeg har noe å beklage, og jeg forsøker igjen å dra tema tilbake til det artikkelen omhandler, så nå vil jeg ikke dra diskusjonen enda mere vekk fra det. 

Er det ikke greit å få en konklusjon på noe du har diskutert? Som sagt så er batteripakker med sylindriske celler en nisje i det store bildet for batteripakker innenfor elektrisk mobilitet. Med dine anklagelser, så burde vi kunne se branner og diverse i større omfang enn vi gjør. Kan det hende at man har løst problemene som fulgte dem, samt helst ønsker å bruke dem for sine fordeler? 
 

Sitat

Er det mulig å bidra i den retningen for deg og?

Er bare å starte det.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Jupp, værre er det ikke. Så klarer du å bidra til det, siden du selv mener det bare er å gjøre det? Du fikk oppfordringen.

Tja, jeg kan ta opp noe som folk flest ikke kommenterer, og det er forandringene for ADAS systemer etter 01.01.2021 der infrarødsensor vil være et krav for å erstatte moment-sensorer i rattene i tillegg til black box teknologi for å lagre samt dele data fra avvik og uhell i Asia og EU. 

Tesla har lovet autonomi siden 2016 på en sensor-suite som tydeligvis går ut på dato. Hva vil opex være for utskiftningene av dette i hele den europeiske og asiatiske bilflåten for å stå klar til en slik forandring? Kommer de til å ta det samtidig med HW4 som skal være klart i 2021, selv om HW3 var "alt man ville trenge" som en uttalelse fra investor day 2019? 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Fossilbilene har tapt, bare ikke alle her inne som har insett det enda ;) 

Tror det er for tidlig å konkludere med at de har tapt, siden det er så mange krefter som kjemper mot, men det er ihvertfall et signal til både bransjen og andre, at den eneste rene elbilprodusenten  av de som har en viss størrelse internasjonalt, klarer å få overskudd under en krisesituasjon der alle andre taper salg og markedsandeler.

Men skal sies at jeg tror vi er kommet så langt at det skal svært mye til for å unngå at det skjer. Salget øker prosentvis ganske mye, selv om det fremdeles er små tall for total omsetning i mange markeder. Men BEV-markedet øker mot synkende ICE-salg. Og svært mange har fokus på BEV og ladeinfrastruktur, og myndigheter legger til rette for dette nå. Også i nasjoner som er store innen bilproduksjon.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Tja, jeg kan ta opp noe som folk flest ikke kommenterer, og det er forandringene for ADAS systemer etter 01.01.2021 der infrarødsensor vil være et krav for å erstatte moment-sensorer i rattene i tillegg til black box teknologi for å lagre samt dele data fra avvik og uhell i Asia og EU. 

Tesla har lovet autonomi siden 2016 på en sensor-suite som tydeligvis går ut på dato. Hva vil opex være for utskiftningene av dette i hele den europeiske og asiatiske bilflåten for å stå klar til en slik forandring? Kommer de til å ta det samtidig med HW4 som skal være klart i 2021, selv om HW3 var "alt man ville trenge" som en uttalelse fra investor day 2019? 

Tesla/Elon Musk har igjen vært ute å sagt at de er på god vei, med gjeldende HW, og sannsynlig innen 2020. De mener den største bøygen er myndighetene og gjeldende lovgivning. Så selv om de skulle ha SW og HW i orden, så er de, fremdeles, avhengig av at dette blir godkjent av de nasjonale lovgivende forsamlingene.

https://www.tv2.no/broom/11546813/

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Tja, jeg kan ta opp noe som folk flest ikke kommenterer, og det er forandringene for ADAS systemer etter 01.01.2021 der infrarødsensor vil være et krav for å erstatte moment-sensorer i rattene i tillegg til black box teknologi for å lagre samt dele data fra avvik og uhell i Asia og EU. 

Tesla har lovet autonomi siden 2016 på en sensor-suite som tydeligvis går ut på dato. Hva vil opex være for utskiftningene av dette i hele den europeiske og asiatiske bilflåten for å stå klar til en slik forandring? Kommer de til å ta det samtidig med HW4 som skal være klart i 2021, selv om HW3 var "alt man ville trenge" som en uttalelse fra investor day 2019? 

Ser du har nevnt dette en del i det siste, har du en kilde på påstanden? Datoen og hva som innføres? 

 

Audi ga jo bare opp sitt system som de hadde lovet til A8 eierene. Tviler på at Tesla gjør det samme..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Tesla/Elon Musk har igjen vært ute å sagt at de er på god vei, med gjeldende HW, og sannsynlig innen 2020. De mener den største bøygen er myndighetene og gjeldende lovgivning. Så selv om de skulle ha SW og HW i orden, så er de, fremdeles, avhengig av at dette blir godkjent av de nasjonale lovgivende forsamlingene.

https://www.tv2.no/broom/11546813/

Ingenting av dette vil være lovlig i EU om Tesla ikke etterinstallerer en ny sensor for å monitorere sjåføren. Moment-sensoren er ikke sikker nok til å overvåke oss i blandingen av nivå 2 og nivå 3 autonomi. Tesla må også lagre data i 30 minutter hele tiden, som skal være tilgjengelig også utenfor internt hos Tesla hvis et uhell oppstår. 

https://www.barrons.com/articles/ignore-gdp-heres-what-investors-should-watch-for-economic-insights-during-the-pandemic-51596222901

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg føler ikke at jeg har noe å beklage, og jeg forsøker igjen å dra tema tilbake til det artikkelen omhandler, så nå vil jeg ikke dra diskusjonen enda mere vekk fra det.

I mange tilfeller er det avsporingene man lærer mest av. Noen mener Teslas Q2 er oppblåst mens andre mener de ikke er det. Faktum er at uten "avlatsbrev" hadde ikke TSLA greit å komme opp av det røde og noe må erstatte avlatsbrevene. Det er ingenting å diskutere sånn sett.

Uansett, skal blir spennende å se hvordan elbil markedet utvikler seg de neste årene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Ser du har nevnt dette en del i det siste, har du en kilde på påstanden? Datoen og hva som innføres? 

https://www.barrons.com/articles/ignore-gdp-heres-what-investors-should-watch-for-economic-insights-during-the-pandemic-51596222901

Ikke den beste kilden, men den jeg fant nå. Uansett er det noen forandringer her som i høyeste grad vil treffe Tesla. 

  • The regulations also require vehicles to be equipped with a Data Storage System for Automated Driving -- the so-called "black box" -- which will record when ALKS are activated.
  • Screens for any activities other than driving are automatically switched off as soon as the driver resumes control. (Usikker på hvordan dette vil fungere på TM3 og TMY som kun har den ene skjermen til alt). 
  • Car manufacturers must also introduce Driver Availability Recognition Systems, which monitor the driver's capability to take back control of the vehicle, including through spotting eye blinking and closure.
  • ALKS will also need to comply with cyber-security and software update requirements set out in two other new UN regulations also adopted this week.

 

https://www.unece.org/info/media/presscurrent-press-h/transport/2020/un-regulation-on-automated-lane-keeping-systems-is-milestone-for-safe-introduction-of-automated-vehicles-in-traffic/doc.html
Some 60 countries have reached a milestone in mobility with the adoption of a United Nations Regulation that will allow for the safe introduction of automated vehicles in certain traffic environments.

Det kan bety at oppdateringene som Tesla lanserer må igjennom regulatoriske tester først, om de omhandler forandringer for autonomi slik jeg tolker dette. 

Og disse forandringene må Tesla få godkjenning for, for å i det hele tatt bevege seg ut av nåværende nivå 2 autonomi. Problemet som da dukker opp, er at Tesla har lovet level 5 autonomi siden 2016. Hva vil altså opex være for å innkalle alle bilene produsert etter 2016 for å oppdateres innenfor slike regler? De andre OEM's trenger jo ikke gjøre slikt, ettersom reglene kun omhandler nye biler som selges, og de har heller ikke lovet noe med nåværende bilflåte angående autonomi slik Tesla har. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

https://www.barrons.com/articles/ignore-gdp-heres-what-investors-should-watch-for-economic-insights-during-the-pandemic-51596222901

Ikke den beste kilden, men den jeg fant nå. Uansett er det noen forandringer her som i høyeste grad vil treffe Tesla. 

  • The regulations also require vehicles to be equipped with a Data Storage System for Automated Driving -- the so-called "black box" -- which will record when ALKS are activated.
  • Screens for any activities other than driving are automatically switched off as soon as the driver resumes control. (Usikker på hvordan dette vil fungere på TM3 og TMY som kun har den ene skjermen til alt). 
  • Car manufacturers must also introduce Driver Availability Recognition Systems, which monitor the driver's capability to take back control of the vehicle, including through spotting eye blinking and closure.
  • ALKS will also need to comply with cyber-security and software update requirements set out in two other new UN regulations also adopted this week.

 

https://www.unece.org/info/media/presscurrent-press-h/transport/2020/un-regulation-on-automated-lane-keeping-systems-is-milestone-for-safe-introduction-of-automated-vehicles-in-traffic/doc.html
Some 60 countries have reached a milestone in mobility with the adoption of a United Nations Regulation that will allow for the safe introduction of automated vehicles in certain traffic environments.

Det kan bety at oppdateringene som Tesla lanserer må igjennom regulatoriske tester først, om de omhandler forandringer for autonomi slik jeg tolker dette. 

Og disse forandringene må Tesla få godkjenning for, for å i det hele tatt bevege seg ut av nåværende nivå 2 autonomi. 

Ser ikke noe krav om en spesifikk sensor der, men noen krav til hva som må observeres. Dette må jo da løses på en måte.

 

Selve lagringen blir jo uproblematisk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, data lagres allerede. Det er hentet ut masse videoer fra biler som har krasjet. Det å lukke Netflix-appen og slikt når man tar kontrollen er også en smal sak. Og Model 3 har kamera rettet mot sjåføren, så om sjåføren er våken kan monitoreres. Cybersikkerhet er også noe Tesla er godt kjent med. Autopilot-datamaskinen har til og med sin egen kryptobrikke.

Men si Tesla ikke kan møte kravene fra lovgiverne - vel, Tesla har alltid tatt forbehold om at full selvkjøring må godkjennes. Om Tesla lager et system som kan kjøre selv, og det ikke godkjennes i Europa pga avvik i forhold til lovgivningen på det tidspunktet, så har Tesla gjort alt de har sagt de skulle gjøre. De trenger ikke ettermontere noe som helst. Da ender man opp med at Tesla ikke åpner opp for at folk kan bruke systemet som noe mer enn nivå 2/3.

Og så blir det nivå 5 selvkjøring kun fra og med årsmodell 2022, f.eks, når de har innført de nødvendige endringene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Ja, data lagres allerede. Det er hentet ut masse videoer fra biler som har krasjet. Det å lukke Netflix-appen og slikt når man tar kontrollen er også en smal sak. Og Model 3 har kamera rettet mot sjåføren, så om sjåføren er våken kan monitoreres. Cybersikkerhet er også noe Tesla er godt kjent med. Autopilot-datamaskinen har til og med sin egen kryptobrikke.

Men si Tesla ikke kan møte kravene fra lovgiverne - vel, Tesla har alltid tatt forbehold om at full selvkjøring må godkjennes. Om Tesla lager et system som kan kjøre selv, og det ikke godkjennes i Europa pga avvik i forhold til lovgivningen på det tidspunktet, så har Tesla gjort alt de har sagt de skulle gjøre. De trenger ikke ettermontere noe som helst. Da ender man opp med at Tesla ikke åpner opp for at folk kan bruke systemet som noe mer enn nivå 2/3.

Og så blir det nivå 5 selvkjøring kun fra og med årsmodell 2022, f.eks, når de har innført de nødvendige endringene.

Ja det er helt sant, jeg tipper de tilbyr løsninger som gjør at det havner inn under godkjenning om de ikke får det til med dagens utstyr. Er jo en del s/x uten kamera også, om det skulle ha fungert. 

 

Jeg ser ikke på dette som noen showstopper, men muligens endring av hardware nødvendig og sannsynligvis noe eier må betale. Med robot taxi løsningen så vill det nok uansett betale seg inn fort..

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (31 minutter siden):

https://www.barrons.com/articles/ignore-gdp-heres-what-investors-should-watch-for-economic-insights-during-the-pandemic-51596222901

Ikke den beste kilden, men den jeg fant nå. Uansett er det noen forandringer her som i høyeste grad vil treffe Tesla. 

  • The regulations also require vehicles to be equipped with a Data Storage System for Automated Driving -- the so-called "black box" -- which will record when ALKS are activated.
  • Screens for any activities other than driving are automatically switched off as soon as the driver resumes control. (Usikker på hvordan dette vil fungere på TM3 og TMY som kun har den ene skjermen til alt). 
  • Car manufacturers must also introduce Driver Availability Recognition Systems, which monitor the driver's capability to take back control of the vehicle, including through spotting eye blinking and closure.
  • ALKS will also need to comply with cyber-security and software update requirements set out in two other new UN regulations also adopted this week.

 

https://www.unece.org/info/media/presscurrent-press-h/transport/2020/un-regulation-on-automated-lane-keeping-systems-is-milestone-for-safe-introduction-of-automated-vehicles-in-traffic/doc.html
Some 60 countries have reached a milestone in mobility with the adoption of a United Nations Regulation that will allow for the safe introduction of automated vehicles in certain traffic environments.

Det kan bety at oppdateringene som Tesla lanserer må igjennom regulatoriske tester først, om de omhandler forandringer for autonomi slik jeg tolker dette. 

Og disse forandringene må Tesla få godkjenning for, for å i det hele tatt bevege seg ut av nåværende nivå 2 autonomi. Problemet som da dukker opp, er at Tesla har lovet level 5 autonomi siden 2016. Hva vil altså opex være for å innkalle alle bilene produsert etter 2016 for å oppdateres innenfor slike regler? De andre OEM's trenger jo ikke gjøre slikt, ettersom reglene kun omhandler nye biler som selges, og de har heller ikke lovet noe med nåværende bilflåte angående autonomi slik Tesla har. 

Dette er jo en klar fremgang, vet at man nå endelig har ett sett med regler å forholde seg til. Og slik jeg forstår, så kan Tesla i all hovedsak løse kravene til bil via software. Var ingen spesifikke krav om video av fører, men at førers oppmerksomhet og tilstedeværelse kan overvåkes. Tesla har allerede sensorer på ratt og seter,  så spørs det selvsagt om dette da blir godt nok for de som skal godkjenne.

Og som det sies, alt avhenger jo selvsagt om myndighetene i forskjellige land og regioner tillater selvkjørende biler innen disse kriteriene, som foreløpig gjelder bare nivå 3. Kravene må nok skjerpes betydelig for nivå 4 og 5, men det il samtidig føre til at noen av kravene for nivå tre, oppheves for nivå 4 og 5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (42 minutter siden):

I mange tilfeller er det avsporingene man lærer mest av. Noen mener Teslas Q2 er oppblåst mens andre mener de ikke er det. Faktum er at uten "avlatsbrev" hadde ikke TSLA greit å komme opp av det røde og noe må erstatte avlatsbrevene. Det er ingenting å diskutere sånn sett.

Uansett, skal blir spennende å se hvordan elbil markedet utvikler seg de neste årene.

Er helt enig i at mye godt kan komme av slike avsporinger, men i denne diskusjonen har det sklidd veldig ut til tider, og moderatorene har måtte gripe inn flere ganger. Derfor følte jeg det var riktig å dra diskusjonen mer i retning det artikkelen handlet om.

Og helt enig, det blir veldig spennende å følge med. Utviklingen ser ut til å bare akselerere, og ting jeg ikke visste at jeg ønsket meg eller trodde ville skje da jeg var ung gutt og ville ut i verden og oppleve, har nå blitt selvfølgeligheter for oss, og vi klager på ting vi ville drømt om før.

Er naboen hjemme, og vil være med på tur? Før i tiden var det å kle på seg godt, traske over til nabogården, og ringe på døra. Nå, sjekk status, og send en sms, nudge, eller en snap.

Kjeder deg fordi ingen er hjemme, og naboen er borte? Send en sms, nudge eller snap. Få kanskje en morsom video. Eller ta en runde WOW f.eks. med en ukjent i et fremmed land.

Eller slenge seg i bilen og ta en tur selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Ser ikke noe krav om en spesifikk sensor der, men noen krav til hva som må observeres. Dette må jo da løses på en måte.

Selve lagringen blir jo uproblematisk.

Man vil ikke klare å løse dette med en CMOS sensor, og det er det Tesla har innad i bilen allerede. Da må en isåfall kjøre et lys på ansiktet hele tiden? Så infrarød sensor er nok den billigste og enkleste muligheten her. 

Lagringen for å lagre all sensor-data i 30 minutter ukomprimert blir nok endel hardere å få til på nåværende HW. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Man vil ikke klare å løse dette med en CMOS sensor, og det er det Tesla har innad i bilen allerede. Da må en isåfall kjøre et lys på ansiktet hele tiden? Så infrarød sensor er nok den billigste og enkleste muligheten her. 

Lagringen for å lagre all sensor-data i 30 minutter ukomprimert blir nok endel hardere å få til på nåværende HW. 

Det er jo masse lys en kan slå på i bilen. 

 

Men å bytte den ut er jo ikke problematisk. Og sannsynligvis veldig billig. 

Spørs hvilke data en skal ha. Det er iallefall ett veldig lite problem som løses helt fint. Trenger ikke lage ny bil for å lagre data.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...