Gå til innhold

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, frohmage said:

Det kommer an på kvaliteten på behandlingen. Hvem er det som blir nektet, mener du?

Google det. Er plenty av folk som blir nektet dyr kreftmedisin. 

Quote

Om man betaler kr. 2020,- til den kristne kanalen VisjonNorge, så blir du ikke smittet av Corona. Burde vi sponse dette for alle (kronisk norske)?

Og gjennomsnittsavstanden til solen er 150,000,000 km. Det har heller ingen verdens ting med diskusjonen å gjøre.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blåbanan skrev (På 22.7.2020 den 20.40):

Vi er vitne til noe stort. Vi opplever at samfunnet har endret seg. Jeg skal forklare hvordan.

Det er mye som er rasistisk nå i disse tider. Ting som ikke var rasistisk før, har blitt rasistisk. Woke-bevegelsen blir kraftigere og kraftigere. Jeg er mot rasisme, men nå synes jeg det har gått for langt.

Får omtrent 1 måned siden, opplevde forfateren JK. Rowling, massiv kritikk. Hun ble tiltalt som "transfobisk", selv om hun sa at hun ville demonstrert for transpersoner. Hun skrev bare noen kritiske ting. Det er ikke det samme som rasisme. Hun blir angrepet, til og med fra Danniel Radcliffe, som er Harry Potter.

Også er det Blackk lives matter-bevegelsen. Jeg er enig i at svarte folk ikke skal bli behandlet dårlig, men dette gjeller ikke bare svarte mennesker. Alle liv betyr noe! De burde bytte navn. De burde hete "All lives matter".

Hva er det som skjer med samfunnet vårt? Hva er det vi beveger oss inn i? Hvilken tilstand går vi mot?

Det som skjer er kanskje at majoriteten i realiteten har godtatt rasistiske uttrykk og ikke sett noe problem med det, mens man nå har fått et skifte der man innser at ting som ikke virker som de har noe betydning for majoriteten kanskje kan virke støtende og undertrykkende på en minoritet.

Ting forandrer seg. For mange år siden var det greit å være åpent rasistisk. Det er ikke det lenger. Nå kan det virke som et også går mot at det ikke er greit med rasisme som er mer skjult og mindre direkte, men like fullt rasisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Vær snill å ikke blande sammen diskusjoner rundt ulike temaer. Jeg mener ikke at Norge skal være hele verdens redningsmann, som politikerne ser ut til å mene. 

Blir det dumt? Som å sause sammen Black lives matter, og sultproblematikk i Kongo?
Men dersom et land som topper levestandard, BNP, og FN's World happiness report, ikke skal hjelpe til, hvem skal?
Norge er heller ikke alene i FN, men deler oppgaver med alle de andre 193 medlemslandende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Men dersom et land som topper levestandard, BNP, og FN's World happiness report, ikke skal hjelpe til, hvem skal?

Samtidig har vi folk her hjemme som sliter enormt. Politiet og rettsvesenet er sterkt underbudsjettert og gjør som en følge en dårlig jobb. Veiene trenger sterkt oppgradering. En europavei ut fra Norges nest størtste by, Bergen-Voss er en dødsfelle. Folk må som sagt ta opp forbrukslån for å betale for sin egen kreftmedisin. 

Den norske stat har i første omgang ansvar ovenfor sine statsborgere og ikke utlendinger. Norge skal ikke leke hele verdens redningsmann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

19 minutes ago, Atib Azzad said:

Men dersom et land som topper levestandard, BNP, og FN's World happiness report, ikke skal hjelpe til, hvem skal?

11 minutes ago, debattklovn said:

Samtidig har vi folk her hjemme som sliter enormt. Politiet og rettsvesenet er sterkt underbudsjettert og gjør som en følge en dårlig jobb. Veiene trenger sterkt oppgradering. En europavei ut fra Norges nest størtste by, Bergen-Voss er en dødsfelle. Folk må som sagt ta opp forbrukslån for å betale for sin egen kreftmedisin.

Om man skal være helt fri fra interne problemer for å kvalifisere til å bidra til nødhjelp, så er der vel i praksis alle dekvalifisert.
Så ingen land skal hjelpe.
Ingen fare! Black lives matter-bevegelsen kan sikkert ta seg av det.

Quote

Den norske stat har i første omgang ansvar ovenfor sine statsborgere og ikke utlendinger. Norge skal ikke leke hele verdens redningsmann. 

Quote

Norge er heller ikke alene i FN, men deler oppgaver med alle de andre 193 medlemslandende.


 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Atib Azzad said:

Om man skal være helt fri fra interne problemer for å kvalifisere til å bidra til nødhjelp, så er der vel i praksis alle dekvalifisert.

Så ingen land skal hjelpe.
Ingen fare! Black lives matter-bevegelsen kan sikkert ta seg av det.

Hvis du mener staten bare skal ødsle med pengene til utlandet mens de gjør en halvferdig jobb her hjemme og skylder på manglende midler, så deg om det. 40 mrd per år blir litt over 10-20 år. 

Jeg ansetter en maler til å male en vegg. 5 naboer kommer på besøk og ber om litt maling og maleren gir litt til hver. Hva bruker de malingen på? Litt blir brukt til å male, litt blir videresolgt og resten vet ingen hvor ble av. 

Når veggen skal være ferdigmalt er det mye maling som mangler i et hjørnet. Maleren kjefter på meg og sier det er min feil han ikke hadde nok maling. 

Jeg ville ha funnet en annen maler året etterpå. Men politikerne gjør det samme år etter år. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
2 minutes ago, debattklovn said:

Hvis du mener staten bare skal ødsle med pengene til utlandet mens de gjør en halvferdig jobb her hjemme og skylder på manglende midler, så deg om det. 40 mrd per år blir litt over 10-20 år.

Meg om det, deg om at et land som topper levestandard, BNP, og FN's World happiness report, gjør en halvferdig jobb.

Ingen påstår det er enkelt å drive med bistand.
Og dersom hensikten med denne male-analogien var å fremstille det som om man står bom stille, så stemmer jo rett og slett ikke det med virkeligheten.
I 1999 levde 36% av verdens befolkning i ekstrem fattigdom, idag er dette redusert til 8,6%, det er visstnok likevel ikke sikkert om at man når målet om å radere ekstrem fattigdom innen 2030, som er et av FNs såkalte bærekraftsmål.
En fullstendig oversikt over målene finner du her.
En bør heller ikke glemme at disse målene også inkluderer Norge.

FNs hensikt som organisasjon er jo å være en fredsbevarende nasjon, og forsøke minimere årsakene som fører til krig og konflikter.
Internasjonal rett, økonomisk utvikling, og menneskerettigheter, er åpenbare komponenter som må ivaretas dersom man vil hindre desperasjon og konflikt.
Som et medlemsland forplikter norge seg til å forholde seg til menneskerettighetene, som definert av FN.
Denne  sier at "anerkjennelsen av iboende verdighet og av like og uavhendelige rettigheter for alle medlemmer av menneskeslekten er grunnlaget for frihet, rettferdighet og fred i verden."
Om man ikke som et av verdens rikeste land stillte seg økonomisk bak dette på bakgrunn av at veien mellom bergen og våss var dårlig.
Tror jeg ikke man hadde oppfylt de forpliktelser man bandt seg til da man meldte seg inn i organisasjonen, og underskrev menneskerettighetene, som definert av FN.

Men bevares, det er ikke dermed sagt at jeg ikke mener man bør arbeide med å fikse interne problemer i eget land, jeg vet bare ikke om jeg ville tatt fra de som har aller minst, for å gjøre det.
For ordens skyld påstår jeg heller ikke at organisasjonen FN er helt feilfri, eller alltid har tatt den rette beslutningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (9 timer siden):

Alt handler ikkje om deg veit du... Innlegget eg skreiv, som du svarer på, var då vitterlig rettet mot konservative.. Men du følte deg truffet?

Uttrykket "du føler deg truffet" er lite fruktbart for en saklig debatt og er mer personfokusert en saksfokusert. Det er bedre å argeumentere for hvorfor du ikke er enig enn i å komme med et slikt uttrykk.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Uttrykket "duy føler deg truffet" er kongen av alle billige hersketeknikker som brukes mot de man er uenig med. Brukt i minst 20 år., Nedrig, sjofelt og billig!

Når eg skriver om konstervative, direkte rettet mot konservative, og du åpenbart meiner eg skreiv om deg. Så kan eg vel ikkje konkludere med annet enn at du tror det handler om deg, og at det eg skreiv traff deg på nåke vis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (8 minutter siden):

Når eg skriver om konstervative, direkte rettet mot konservative, og du åpenbart meiner eg skreiv om deg. Så kan eg vel ikkje konkludere med annet enn at du tror det handler om deg, og at det eg skreiv traff deg på nåke vis?

Look. Her ser vi eksempelet på de nye konstruerte og unødvendige konfeliktlinjene. For 20 år siden ville vi begge kunne gå i samme demonstrasjon mot rasisme uten at den ene kom med "ja men du er rasist fordi du gjør og sier så og så og ikkee annerkjenner dine hvite privilegier og fordi du ikke følger manualen til punkt opg prikke om hvordan du skal snakke til X og Y"....det skapes unødvendige konfliktlinjeg gjennom p konstruere falske fiendebilder i samfunnet i ren kafkaisk stil. Jeg har et helt naturlig forhold til mennesker med andre hudpigmenter enn meg selv, behandler de som andre mennesker, er de snille er jeg snill tilbake, er noemn drittsekker er jeg drittsekk tilbake; jeg er fargebling, ja det er visst "rasisme" det å være fargeblind ifølge de som lever og ånder for å skape konflikt og unødige fiendebilder. Vel, jeg er den jeg er og står for hva jeg står for og kommer ikke til å forandre for det på grunn av new age-ideer frontet av 20-åringer på amerikanske campuser forteller meg er riktig måte å se verden på; eh nei.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Venstreekstremister hjernevasket av massemedia valgte å knele før nasjonalsangen for å uttrykke støtte til terrororganisasjonen Black Lives Matter i går, atpåtil på direktesendt tv! Hold dere til sport ?

 

Har sett venstreekstremister i samtlige PL kamper i det siste også. Spelara som går ned på kne, rett før avspark til støtte for terrororganisasjonen BLM. Tydelig at store deler av verden er blitt ekstremister. Hjernevasket av MSM. Dei har rett og slett kjøpt FAKE NEWS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Look. Her ser vi eksempelet på de nye konstruerte og unødvendige konfeliktlinjene. For 20 år siden ville vi begge kunne gå i samme demonstrasjon mot rasisme uten at den ene kom med "ja men du er rasist fordi du gjør og sier så og så og ikkee annerkjenner dine hvite privilegier og fordi du ikke følger manualen til punkt opg prikke om hvordan du skal snakke til X og Y"....det skapes unødvendige konfliktlinjeg gjennom p konstruere falske fiendebilder i samfunnet i ren kafkaisk stil. Jeg har et helt naturlig forhold til mennesker med andre hudpigmenter enn meg selv, behandler de som andre mennesker, er de snille er jeg snill tilbake, er noemn drittsekker er jeg drittsekk tilbake; jeg er fargebling, ja det er visst "rasisme" det å være fargeblind ifølge de som lever og ånder for å skape konflikt og unødige fiendebilder. Vel, jeg er den jeg er og står for hva jeg står for og kommer ikke til å forandre for det på grunn av new age-ideer frontet av 20-åringer på amerikanske campuser forteller meg er riktig måte å se verden på; eh nei.

Rasisme betyr kun det å sjå og behandle andre mennesker som mindreverdt, basert på hudfarge, etnisitet, land, opprinnelse, religion etc.

Veit ikkje kva du meiner med å være fargeblind. Om du meiner det å sjå på andre mennesker som medmennesker, likeverdt, uavhengig av hudfarge, etnisistet, religion, land, opprinnelse etc. er det jo flott. Og nei, det er ikkje rasistisk.

Målet med BLM er å rette fokus mot dei som ser svarte som mindreverdt, ser dei ikkje som medmennesker, basert på deiras hudfarge, etnisitet og kultur, og få fokus på dei som opplever dette. Dette er gjerne ein demonstrasjon eg blir med i. Kva du gjer, får bli opp til deg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror dette basicly er religion i en verden der religion dør.

Mange mennesker har et sterkt behov for bekreftelse. De trenger å føle at de er viktige og at de tilhører en flokk. Vi er fortsatt så primitive at vi har et overveldende behov for å kreve at naboen er som oss. Hvis han ikke tenker som oss så skal han straffes. Det er viktigere å rett enn å ha rett.

Mange mennesker påstår de kjemper en viktig kamp, men den egentlige motivasjonen ner å bygge sitt eget ego. Føle seg viktig. Føle at man har mer rett enn naboen. Jeg tror dette er det primitive mennesket som kolliderer med teknologi.

Jeg tror dette er akkurat samme verktøy som religion har vært i tusenvis av år; bare en ny måte å hate andre - og føle seg berettiget til hatet og rettferdiggjøre det.

"Folk flest" ser ikke at verden modnes i sitt eget tempo. Vår sivilisasjon blir stadig modnere og urettferdighet forsvinner mer og mer. Opplysning og utdanning er veien å gå. Men når vi har populistisk politikk styrt av føleri så får vi overkompansering og en pendel som slår tre ganger så hardt tilbake. Vi herder den ekstreme kjernen og vi produserer sterkere reaksjoner enn den vi forsøker å bekjempe. And on and on it goes.

Når vi pålegger sensur og meninger så blir det som å stenge alle ventiler i en trykkjele; det går fint en liten stund - helt til det smeller.

Jeg er ikke en anti Trumper (da jeg er nøytral), men for de som er det så tror jeg at han er et resultat av overformynderi og sensur. Når man overdriver håndhevingen av hva som er "korrekt" å mene og å si så får man en sterk motreaksjon.

De et er vel samme reaksjon som tillot holocaust å skje. Det var en generell misnøye over statlige bestemmelser som herdet en gruppe mennesker mot en annen. Denne misnøyen ulmet i årevis og bare ventet på en katalysator som var i stand til å utnytte denne.

Se hva som skjer i USA; scener som vi er vant til å se i underutviklede land. Folk som går berserk i sitt righteous fury. Masser av folk som river i stykker statuer og bygninger. Ikke langt fra nivået vi er i enkelte landsbyer der hele landsbyen bryter seg inn hos en familie og lemlester en som er annerledes. -fordi de har rett.

De liberale er i ferd med å bli tyrannen.

 

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (På 22.7.2020 den 20.40):

Hva er det som skjer med samfunnet vårt? Hva er det vi beveger oss inn i? Hvilken tilstand går vi mot?

Det har blitt et enormt stort fokus på holdninger i samfunnet. Stort fokus på rasisme.
Spesielt etter at Trump ble president har dette økt veldig.

Det er mulig vi beveger oss inn i en  tilstand hvor man må tenke seg nøyere om hva man sier - før man sier det - for å unngå sosiale sanksjoner. Mulig også at det kommer en større debatt rundt ytringsfrihet, mellom dem som ikke forstår hva det er, og de som nesten forstår hva det er.

Det er kollektivistiske ytre høyre og venstre som får medieoppmerksomheten mens andre står utenfor å ser på galskapen.

Jeg er enig i at black lives matter, men selve bevegelsen er en skrot-ideologi som gjemmer seg bak et slagord.
Beskrevet meget godt i denne artikkelen på liberaleren.no

Kom deg ut av borgen!

 

Et sted i verden som virkelig  vil slite med å opprettholde sine rettigheter og friheter som ytringsfriheter er Hong Kong.


Jeg har skrevet et innlegg om det her:
Hong Kong: svulsten som kommunistene vil ødelegge


BTW: Til de som kjenner til meg fra diskusjoner her i tidligere tider: Hei og god dag! Veldig hyggelig å se dere igjen! :D
Hilse spesielt pent til 
Grimnir!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 timer siden):

Jajajaja....

Poenget er....

J.K Rowling er ikke konservativ kristen. Hun er femnisit. Dessuten gjengir du ting i to innlegg. Det på slutten hvor du sauser sammen tradisjonelle konservative partier som britiske Tories; Høyres søsterparti med høyrepopulistiske partier. Dette er en klassisk båssetting for å stemple "de vi ikke liker". Og "de vi ikke liker" er selvfølgelig de som våger den blasfemiske frekkheten å være negativ til noe som helst som har med EU å gjøre. Tør jeg minne om at vårt eget land har sagt nei til EU to ganger og at det er venstresiden som har stått i spissen for motstanden. Storbritannia har ikke lenger noen venstreside i klassisk forstand; så da er det kanskje ikke så rart at du ikke finner noe særlig med motstand utenfor en fløy av Tories som forøvrig har mange tilhengere også. Som de to forgående statsministrene.

Tradisjonelle konservative partier som har valgt ledere som tar i mot støtte fra landets og vesten, og deres allierte sine, verste fiender -- og fører politikk som er skadelig for landet på deres vegne, og følger deres propaganda til punkt og prikke.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Tradisjonelle konservative partier som har valgt ledere som tar i mot støtte fra landets og vesten, og deres allierte sine, verste fiender.

Det der er bare tull. Toryene har ikke tatt imot noen støtte fra noen fiender. Hvem er disse "fiendene" du snakker om forresten? Befinner verden seg i en krigssituasjon for tiden hvor det er viktig at man har fiender? Meg bekjent befinner ikke Storbritannia seg i krig mot noen på dette tidspunktet og bra er jo det. Det vi trenger minst av i verden nå er vel konfikter og kriger?Det man trenger i verden er dialog og samarbeid, ikke fiendebilder? Er ikke det nettopp et adelsmerke for venstresiden; dialog og samarbeide? Eller har "reglene" blitt endret de siste 10 årene? Er det vesntresiden som er de nye krigshisserne?

Å omtale andre nasjoner som "fiender" er klassisk neocon-argumentasjon. Slik George W. Bush holdt på. 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Brexit skyldes nesten utelukkende propaganda utenfra som ønsker å svekke EU og NATO -- akkurat som valget av Donald Trump.

Boris Johnson evner ikke å ta problemet seriøst -- fordi propagandaen støtter deres agenda.
Og de stiller ikke det viktige spørsmålet:
Hvorfor ønsker Russland at inkompetente fjols på høyresiden, som de påvirker med fryktbasert propaganda i alle medier, skal vinne valg over hele Europa..?



Og han klarer ikke å ta problemet seriøst, selv etter rapporter om at det er storstilt forsøk på påvirkning.

Endret av Red Frostraven
La til den viktige delen; inkompetente fjols. De vil ikke ha seriøse klassiske høyresiden -- bare den populistiske innvandringsfiendtlige
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (På 22.7.2020 den 20.40):

Vi er vitne til noe stort. Vi opplever at samfunnet har endret seg. Jeg skal forklare hvordan.

 

Det er mye som er rasistisk nå i disse tider. Ting som ikke var rasistisk før, har blitt rasistisk. Woke-bevegelsen blir kraftigere og kraftigere. Jeg er mot rasisme, men nå synes jeg det har gått for langt.

 

Får omtrent 1 måned siden, opplevde forfateren JK. Rowling, massiv kritikk. Hun ble tiltalt som "transfobisk", selv om hun sa at hun ville demonstrert for transpersoner. Hun skrev bare noen kritiske ting. Det er ikke det samme som rasisme. Hun blir angrepet, til og med fra Danniel Radcliffe, som er Harry Potter.

 

Også er det Blackk lives matter-bevegelsen. Jeg er enig i at svarte folk ikke skal bli behandlet dårlig, men dette gjeller ikke bare svarte mennesker. Alle liv betyr noe! De burde bytte navn. De burde hete "All lives matter".

 

Hva er det som skjer med samfunnet vårt? Hva er det vi beveger oss inn i? Hvilken tilstand går vi mot?

Hvor mye har du å klage over egentlig? Blir du stoppet, banket opp, drept av politiet på grunn av din hudfarge? Hva som skjer med samfunnet er at ansvarsfulle personer tar ordet og sier nok er nok. Om det plager deg at noen demonstrerer for svartes rettigheter eller andres rettigheter så bør du kanskje gå inn i deg selv og gjøre litt selvransakelse, jeg er ikke rasist sier du men sier samtidig at det burde hete all lives matter? Har du ikke forstått budskapet til BLM enda? Bruk litt tid på å forstå det før du kommer med det burde hete All lives matter!

Syte og klage fordi? Redd for at verden skal bli bedre sted?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...