Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det stemmer ikke. Jeg kjører Tesla, bor på det sentrale østlandet og lader MYE mer på Fortum sine ladestasjoner enn på Tesla sine. Jeg tipper jeg brukte minst 5000,- hos Fortum i fjor. 

Ok, tror du det er almengyldig eller er du en outlier? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (22 timer siden):

Alt beror på hvilket Q-push du snakker om. Dette foregår ved hver kvartalsslutt med ulike tilbud. Q4-19 fikk blant annet TM3 kjøpere free superlading i 2 år. Q2-20 så lå tilbudet på 1 år gratis supercharging. Tilbudene beror på hvor stort rest-lageret er. Jo større lager, jo bedre tilbud vil jeg anta. 

Begrensede tilbud er da ikke noe annet enn det andre produsenter har drevet med. En stund fikk man med ladebrikke med forhåndsbetalt lading for 10.000,- hos Fortum ved kjøp av ny Zoe eller Leaf for eksempel. Jeg kjøpte en slik av en som ikke trengte den og fikk ladet Teslaen billig hos Fortum i nesten 2 år ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Tesla bygger også ut på lite brukte strekninger, men pga god rekkevidde på bilene trenger de ikke være så tett som hver 5. mil. Det var en generaltabbe av offentlige ladenettverk å tune det inn for kortrekkeviddebiler som uansett er en pest og plage å kjøre langt med. Kanskje det er der skattepengene er kastet bort?

Ikke enig. Kort avstand mellom ladestasjonene er en enorm fordel. Det gjør at man har en langt bedre fleksibilitet på hvor man stopper. Både pga. når det passer å stoppe men også i forhold til hvilke tilbud man ønsker der man stopper. Det er hovedgrunnen til at jeg lader mer hos Fortum enn hos Tesla. Orker f.eks ikke tanken på å spise på kjipe veikroer (type Nebbenes) eller burgerkjeder (type McDonals på Rygge) når jeg er på tur. Da er det gull å kunne ta stoppen i f.eks Gran eller Gjøvik og fråtse i topp mattilbud isteden. 

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som bare lader hos Tesla sine superladere på langturer. Men det skyldes hverken at jeg foretrekker hurtigmat eller at jeg vil spare noen hundrelapper. Det skyldes først og fremst betalingsløsningene og brikke-systemene til GK/Fortum og til dels at jeg ikke gidder å laste ned en egen app for å finne disse laderne, samt ladehastighet og ofte fravær av tilbud rundt GK/fortum-laderne. Det sparer meg tid og er mye mer lettvint å bare bruke Tesla sine. Å gjøre fra meg i skogen der ørten andre ladekunder har vært før meg frister ikke.

Noen ganger gidder jeg å spise hurtigmaten ved superladerne, andre ganger har jeg matpakke for å slippe og noen ganger er det bra spisesteder ved laderne (Innhavet, Storjord, Mosjøen, Sundebru ..)

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 minutter siden):

Ok, tror du det er almengyldig eller er du en outlier? 

Jeg er nok til høyre på en skala som går fra 100% SuC til 100% CCS/CHAdeMO men jeg ser svært ofte andre Teslaer lade på de samme stasjonene. Både med CCS-adapter og CHAdeMO-adapter. Utbredelsen av disse adapterne hos eiere av S og X er ganske stor, og Model 3 trenger ikke engang adapter. Men hvor stor andelen til de forskjellige bilmerkene er hos ladeoperatørene er det nok bare de som vet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Dette er feil. De bruker penger på reklame, men bruker sosiale nettverk fremfor normale medier. 

 

Dvs. at de bruker penger på å lønne noe få personer i en PR-avdeling. Ikke på dyre reklamer på TV, radio eller i aviser og magasiner. Det blir ikke helt den samme kostnaden som f.eks Audis reklamebudsjett ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Begrensede tilbud er da ikke noe annet enn det andre produsenter har drevet med. En stund fikk man med ladebrikke med forhåndsbetalt lading for 10.000,- hos Fortum ved kjøp av ny Zoe eller Leaf for eksempel. Jeg kjøpte en slik av en som ikke trengte den og fikk ladet Teslaen billig hos Fortum i nesten 2 år ;)

Ja det er jo helt i orden med tilbud, men argumentet var at slike tilbud ble fjernet i større grad angående superlading. Noe disse tilbudene er en motsetning til. Folk vil alltids ha gratis lading, når slike tilbud dukker opp til stadighet i slutten av hvert kvartal. 

Har ingen stor motsetning til det. Det var bare en kommentar til en annet innlegg. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Dvs. at de bruker penger på å lønne noe få personer i en PR-avdeling. Ikke på dyre reklamer på TV, radio eller i aviser og magasiner. Det blir ikke helt den samme kostnaden som f.eks Audis reklamebudsjett ;) 

Hva vet du om PR kostnadene til Tesla? De fører jo ikke opp dette i særlig grad, samtidig som de sier de ikke bruker penger på det. Det er jo beviselig feil. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det er så enkelt å være hater. Det er bare å spy ut av seg all slags løgnaktige påstander, og så er det andre som må bruke tid og energi på å imøtegå trollingen med saklige fakta, som trolla/haterne bare ignorerer og turer videre med en stadig ny strøm av tullete løgnaktige påstander. Men det er visst greit...

Imøtegå gjerne argumentasjonen med saklige innlegg. Dette du skriver her er bare personangrep. 

Hva nøyaktig er det jeg har skrevet som du mener er 'løgnaktig', og hvorfor mener du det. Så lenge du ikke kommer med noen motargumentasjon og bare lirer av deg personangrep er det jo du som er den usaklige. 

Sitat

Imøtegå gjerne argumentasjonen med saklige innlegg

Nettopp! Det er jo det jeg kommenterer. Poenget gikk visst over hodet på deg.

Min kommentar var på et helt generelt grunnlag. Jeg skrev vel ikke at det var deg spesifikt jeg mente. Men hvis du følte deg truffet så kan det kanskje være grunner til det... Hvordan kan det være personangrep når ingen spesielt ble nevnt? Selv om du følte deg truffet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Min kommentar var på et helt generelt grunnlag. Jeg skrev vel ikke at det var deg spesifikt jeg mente. Men hvis du følte deg truffet så kan det kanskje være grunner til det... Hvordan kan det være personangrep når ingen spesielt ble nevnt? Selv om du følte deg truffet...

Hvis du ikke siktet til meg hvorfor valgte du å sitere mitt innlegg? Og nei, jeg føler meg overhode ikke truffet, jeg svarte deg fordi du siterte meg.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Min kommentar var på et helt generelt grunnlag. Jeg skrev vel ikke at det var deg spesifikt jeg mente. Men hvis du følte deg truffet så kan det kanskje være grunner til det... Hvordan kan det være personangrep når ingen spesielt ble nevnt? Selv om du følte deg truffet...

De ordene man bruker når man siterer en annen bruker må man stå for. Du kan ikke bare si at det var generelt ment uten å bruke ord som beskriver betydningen. Det blir en selvfølge at sverreb antar at du prater til han, når du siterer han. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke siktet til meg hvorfor valgte du å sitere mitt innlegg? Og nei, jeg føler meg overhode ikke truffet, jeg svarte deg fordi du siterte meg.

Var vel bare der det toppet seg litt. Nei du passer vel ikke inn i den kategorien i heeele tatt... :lol:

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Var vel bare der det toppet seg litt. Nei du passer vel ikke inn i den kategorien i heeele tatt... :lol:

Hvis du har noe å kritisere får du komme med saklig argumentasjon, hvor du faktisk siterer og påpeker hva du mener er feil. Denne passiv-aggressive opptredenen din her blir bare tåpelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Hvis du har noe å kritisere får du komme med saklig argumentasjon, hvor du faktisk siterer og påpeker hva du mener er feil. Denne passiv-aggressive opptredenen din her blir bare tåpelig. 

Du tar fortsatt ikke poenget nei.

Er mye som er tåpelig her inne. Bevisste løgner som andre må tilbakevise med saklige fakta f.eks.

Edit; Men best om vi stopper her. Hvis du vil fortsette diskusjonen så kan du sende meg en melding.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Er mye som er tåpelig her inne. Bevisste løgner som andre må tilbakevise med saklige fakta f.eks.

Ingenting er tåpeligere enn uttalelser som kaster ut negative ord og uttrykk for å beskrive folk, uten å bevise at det stemmer samtidig. 

Da er det deg selv som er usaklig. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Dette er irrellvante teknikaliteter. Både direkte og indirekte subsidier går helt fint under samlebetegnelsen subsidier. Begge deler fungerer som støtte av produksjonssiden. 

Jasså ja. *Nå* passer det deg å være slomsete på definisjonene, jeg har ellers lagt merke til at du er *veldig* ivrig på å være 'korrekt' i andre sammenhenger.

For øvrig er det ikke mer å diskutere. Siden Tesla ikke mottar verken direkte eller indirekte subsidier for å bygge sine superladere er det åpenbart at superladerne *ikke* er subsidiert.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Kahuna said:

Jasså ja. *Nå* passer det deg å være slomsete på definisjonene, jeg har ellers lagt merke til at du er *veldig* ivrig på å være 'korrekt' i andre sammenhenger.

Jeg påpekte at jeg var ikke unøyaktig. Subsidie er beskrivende for både direkte og indirekte subside.
 

26 minutes ago, Kahuna said:

For øvrig er det ikke mer å diskutere. Siden Tesla ikke mottar verken direkte eller indirekte subsidier for å bygge sine superladere er det åpenbart at superladerne *ikke* er subsidiert.

Superladerne kan ikke skilles fra bilene. De er en del av produktet man kjøper når man kjøper en bil fra tesla. Og siden bilene er subsidiert blir også laderne som er for alle praktiske formål del av produktet man kjøper, også subsidiert. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 6.7.2020 den 17.26):

Realiteten er at de aller fleste ikke har mulighet for hjemmelading. Det å lade har blitt veldig dyrt og det har vært en eksplosiv prisøkning de seneste årene, mon tro hva årene som kommer vil bringe? Når man må betale kr. 330.000 for en relativt moderat elbil, hvor mye hadde den ikke kostet med moms og andre avgifter? Elbil kan ikke sammenlignes med fossilbiler.

 

Eg vil tru at de fleste har faktisk mulegheit til å ladde hjemme og/eller på jobb? 
Om ein bur midt i Oslo uten (råa til) egen garasje, så kan ein spørre seg om ein har virkelig behov for bil/bo midt i sentrum? x

Eg ser poenget ditt, men eg er ikkje enig i den. Har lest artikkel at mange fabrikker taper på elbiler (ressurser/penger brukt vs pris/antal solgte biler). Så har vi moms +++, som du nevner. Om vi ikkje betaler noe for elbil, så tar staten pengene i form av noe anna skatt.
Det er også andre sia av saken, der vi sparer miljøet. Kor mye vil det koste samfunnet å rense naturen for all utslip som kjem med eksos? Kva med alle sjukdomer som konsekvens av dårligere luft og alle partikler, kor mye det koster samfunnet?

Som privatperson eg bryr meg om kor mye eg betaler i butikken og kas produkt eg får. I Noreg så får ein veldig mye elbil for pengene. Utvalget begynner å være bra óg, frå Renault Zoe, til Model3, Porsche Taycan, Peg. 2008, Audi, Merce +++. Til enhver behov og lommebok. 
Eneste som mangler på markedet er gode brukte elbilerx. Logisk nok, det vil være mye om 2-4 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
aomt skrev (1 time siden):

Eg vil tru at de fleste har faktisk mulegheit til å ladde hjemme og/eller på jobb? 
Om ein bur midt i Oslo uten (råa til) egen garasje, så kan ein spørre seg om ein har virkelig behov for bil/bo midt i sentrum? x

Eg ser poenget ditt, men eg er ikkje enig i den. Har lest artikkel at mange fabrikker taper på elbiler (ressurser/penger brukt vs pris/antal solgte biler). Så har vi moms +++, som du nevner. Om vi ikkje betaler noe for elbil, så tar staten pengene i form av noe anna skatt.
Det er også andre sia av saken, der vi sparer miljøet. Kor mye vil det koste samfunnet å rense naturen for all utslip som kjem med eksos? Kva med alle sjukdomer som konsekvens av dårligere luft og alle partikler, kor mye det koster samfunnet?

Som privatperson eg bryr meg om kor mye eg betaler i butikken og kas produkt eg får. I Noreg så får ein veldig mye elbil for pengene. Utvalget begynner å være bra óg, frå Renault Zoe, til Model3, Porsche Taycan, Peg. 2008, Audi, Merce +++. Til enhver behov og lommebok. 
Eneste som mangler på markedet er gode brukte elbilerx. Logisk nok, det vil være mye om 2-4 år.

Vel, det er masse husstander som er gamle byleiligheter i bysonen, og rett utenfor bysonen, som ikke har annet enn gateparkering. Selv om man bor ved siden av jobben kan man ha behov for bil. Nye leiligheter som bygges får dispensasjon fra krav om parkering fordi byen skal minske trafikken, også elbil-trafikken.

Fossilbiler er lettere å parkere der det måtte være fordi de ikke er avhengige av lading. Større batteri, som trenger sjeldnere lading, er løsningen for alle de som ikke har fast parkeringsplass. Men nå som prisen på hurtiglading ligger på bensinpris-nivå forsvinner svært mye av fordelen ved å velge elbil.

Elbiler er fortsatt altfor dyre i forhold til fossilbiler utfra fabrikk, så kommer ethvert lands avgifter på toppen av prisen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...