Gå til innhold

Hver fjerde nordmann vil ha totalforbud mot elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke testet dem selv, men har egentlig ingenting imot selve eelsparkesyklene.

Problemet er jo når folk tror de kjører rundt i Mario Kart i byene når de hopper på en sånn.
For det er litt problematisk for oss som ferdes rundt i byen.

Så lenge folk bare bruker hodet innimellom så hadde jo ting vært så utrolig mye bedre. ¯\_(ツ)_/¯

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hm...

"3 av 4 nordmenn er ikke i mot sparkesykkel."

Plutselig fikk pipen en annen lyd.

"seks av ti at de ønsker et forbud mot at elsparkesykler kan kjøre på fortau"

Jaha? Vanlige sykler kjører jo ofte langt over 20kmt. Da må vel sykkel også forbys på fortau? Det blir nok mindre ulykker og uhell når de skal tulle rundt i veibanen blant bilister som allerede er leie av treige syklister som nekter å slippe noen forbi siden de tror veibanen er personlig treningsbane hvor de skal sette ny pers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å stille "folk flest" spørsmål som knapt penetrerer hjernebarken før de avgir meningen sin?

Det er mange tiltak vi kan gjøre før vi begynner med falitterklæringer og frihetsinnskrenkelser, og gjør et ballespark på utenlandske investorer som allerede er skeptiske til norske lover og reguleringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tillatelsen for sykelister (inkludert elsparkesykkel) å bruke fortau og gangvei er at man skal passere gående "i tilnærmet gangfart" [1]

Hvor mange syklister ble stoppet og bøtelagt for denne trafikkforseelsen i de 4 største byene i Norge. Dersom det er et problem, så har selvsagt politiet hatt kontroll og bøtelagt de som bryter "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)", som er Norsk lov...

Tilnærmet gangfart er vell det 6km/h. Samme som makshastigheten på et leketøy.

[1] Sitat fra veitrafikkloven.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å forby dem som produkt (folk tar stort sett vare på sine egne eiendeler, og de fleste lærer å bruke dem med et visst minimum av fornuft over tid). Men jeg er ikke noen stor fan av utleietjenestene. Siden det ikke er noe videre incentiv for brukerne å parkere dem på en saklig måte så ender de opp i hytt og pine. Bysykler har i det minste dedikerte oppstillingsplasser.

Som en liten anekdote, så passerte jeg nylig fem stykker som lå slengt på en strekning på ca. 50 meter fortau. Greit nok, er du funksjonsfrisk og rusler for deg selv så kan du bare tråkke over dem. Er du avhengig av hjelpemidler som gåstol, rullestol eller el-scooter så er de plutselig et signifikant hinder.

Ang. sammenligningen med sykkel, så er det en ganske stor forskjell i måten de to kjøretøyene oppleves og hvordan de er å håndtere. Jeg mistenker at det at elsparkesykler er så lette og manøvrerbare gjør at folk overvurderer hvor enkle de faktisk er å ha kontroll på og ender opp med å kjøre fortere og mer aggresivt i folkemengder og på fortau enn det man gjerne gjør på sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

I et moderne trafikkbilde er det bare plass til to former for transport. Bil eller gange. Alt annet må regulere strengt. Motoriserte sparkesykkel er en selvfølge må forbys.

Lenke til kommentar
Sutekh skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke poenget med å forby dem som produkt (folk tar stort sett vare på sine egne eiendeler, og de fleste lærer å bruke dem med et visst minimum av fornuft over tid). Men jeg er ikke noen stor fan av utleietjenestene. Siden det ikke er noe videre incentiv for brukerne å parkere dem på en saklig måte så ender de opp i hytt og pine. Bysykler har i det minste dedikerte oppstillingsplasser.

Som en liten anekdote, så passerte jeg nylig fem stykker som lå slengt på en strekning på ca. 50 meter fortau. Greit nok, er du funksjonsfrisk og rusler for deg selv så kan du bare tråkke over dem. Er du avhengig av hjelpemidler som gåstol, rullestol eller el-scooter så er de plutselig et signifikant hinder.

Ang. sammenligningen med sykkel, så er det en ganske stor forskjell i måten de to kjøretøyene oppleves og hvordan de er å håndtere. Jeg mistenker at det at elsparkesykler er så lette og manøvrerbare gjør at folk overvurderer hvor enkle de faktisk er å ha kontroll på og ender opp med å kjøre fortere og mer aggresivt i folkemengder og på fortau enn det man gjerne gjør på sykkel.

For å sammenligne med noe, så har vi bysyklene som tross alt hadde faste stasjoner. Da blir det ikke et problem med at de ligger slengt rundt omkring der folk skal komme frem. 

Lenke til kommentar

Synes jo det er spesielt at de skal ville forby noe som stort sett bare er et problem i Oslo og andre byer. Hadde vært mye bedre med et differensiert lovverk, der kommune eller fylke kunne bestemt selv. "Flytt til Pølse kommune, vi har ikke kollektivtilbud, men du kan kjøre elsykkel i fred" kunne jo vært et forlokkende slagord.

Men skjønner jo at det er vanskelig når alt skal gjøres like vanskelig for alle som bor i Oslo som utenfor Oslo. Likhet for loven og alt det der. For øvrig har jeg bare sett elsparkesykler live en håndfull ganger, og det synes jeg gikk helt fint. Ser mye oftere traktor på veien, men det er helt greit det og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (13 timer siden):

Hm...

"3 av 4 nordmenn er ikke i mot sparkesykkel."

Plutselig fikk pipen en annen lyd.

"seks av ti at de ønsker et forbud mot at elsparkesykler kan kjøre på fortau"

Jaha? Vanlige sykler kjører jo ofte langt over 20kmt. Da må vel sykkel også forbys på fortau? Det blir nok mindre ulykker og uhell når de skal tulle rundt i veibanen blant bilister som allerede er leie av treige syklister som nekter å slippe noen forbi siden de tror veibanen er personlig treningsbane hvor de skal sette ny pers.

Tidligere var faktisk sykkel helt forbudt på fortau. Norge er et av få land som tillater sykling på fortau. 

Dette fordi politikerne den gang trodde man kunne la være å lage egnede sykkeltraseer. La de heller dele smale fortau med forgjengere ... ??

Personlig ønsker jeg forbudet tilbake, men med en viktig presisering; sykler man i gangfart, bør man få lov til å sykle på fortau (f.eks mindre barn). Men med en gang samtlige syklister ble kastet ut i veibanen, ville kanskje utbygging av skikkelige sykkelstier få en oppsving?

 

JØI skrev (8 timer siden):

I et moderne trafikkbilde er det bare plass til to former for transport. Bil eller gange. Alt annet må regulere strengt. Motoriserte sparkesykkel er en selvfølge må forbys.

Feil! Det er egentlig bare plass til en: gange. Alt annet, inkl. bilisme, må reguleres stengt! Forbud ser jeg forøvrig ingen selvfølgelighet mot.

Hva er grunnlaget? Skal vi forby alt du personlig ikke liker/benytter? Blir ikke det litt vel mange forbud etterhvert ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Tidligere var faktisk sykkel helt forbudt på fortau. Norge er et av få land som tillater sykling på fortau. 

Dette fordi politikerne den gang trodde man kunne la være å lage egnede sykkeltraseer. La de heller dele smale fortau med forgjengere ... ??

Personlig ønsker jeg forbudet tilbake, men med en viktig presisering; sykler man i gangfart, bør man få lov til å sykle på fortau (f.eks mindre barn). Men med en gang samtlige syklister ble kastet ut i veibanen, ville kanskje utbygging av skikkelige sykkelstier få en oppsving?

 

Feil! Det er egentlig bare plass til en: gange. Alt annet, inkl. bilisme, må reguleres stengt! Forbud ser jeg forøvrig ingen selvfølgelighet mot.

Hva er grunnlaget? Skal vi forby alt du personlig ikke liker/benytter? Blir ikke det litt vel mange forbud etterhvert ... 

Forbud eller tung skattlegging av alt som går raskere enn rusling, evt lunting. Jogging strafferamme inntil 6mnd, løping fra 12mnd, og såkalt trening 24 mnd ubetinget. Inndragelse av joggesko og løpetights en selvfølge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I bykjerner der biler allereie er vekke eller på vei vekk burde sykler, elsykler, elsparkesykler og elmopeder få tildelt ein del av den tidligare vegbana samt at fortaua blir breiare og bare til bruk for gåande. Gjerne passe mengde med lysregulering i kryss og for fotgjengerfelt. Elles syns eg di inne i ei slik bykjerne gjerne kan tillate opp mot 30 km/t viss gåande og hjulande holdes adskilt. Skal hjulande bevege seg på fortau burde di holde gangfart. Slik det er nå blir gjerne bykjerner og områder med 30 km/t fartsgrense regelrett farlige når gåande og hjulande skal slåss om eit lite fortau. Vis hjulande og biler deler 30 km/t områder burde det meste gå fint bare folk lærer seg nødvendig trafikkunnskap. Sykkelhjelm burde dog være påbudt for alle hjulande i 30 km/t soner. På fortau for hjulande i gangfart burde pottepåbudet være valgfritt.

Endret av Maabren
Måtte ha med noko meir.
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (20 timer siden):

Hm...

"3 av 4 nordmenn er ikke i mot sparkesykkel."

Plutselig fikk pipen en annen lyd.

"seks av ti at de ønsker et forbud mot at elsparkesykler kan kjøre på fortau"

Jaha? Vanlige sykler kjører jo ofte langt over 20kmt. Da må vel sykkel også forbys på fortau? Det blir nok mindre ulykker og uhell når de skal tulle rundt i veibanen blant bilister som allerede er leie av treige syklister som nekter å slippe noen forbi siden de tror veibanen er personlig treningsbane hvor de skal sette ny pers.

Det fleste syklister som sykler i 20 km/t eller mer sykler i bilvei eller på egne, dedikerte sykkelfelt. Elektriske sparkesykler befinner seg alltid på fortau eller gang-og-sykkelvei sammen med fotjengere. I tillegg slenges ikke sykler fra seg overalt. Om de skal fortsette med de elektriske sparkesyklene, bør det finnes løsninger som gjør at de ikke kan settes fra seg på visse plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...