Jump to content

1P4XZQB7

Medlemmer
  • Content Count

    665
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1254 :)
  1. Beklager, men den påstanden holder ikke vann. I henhold til IEC/EN 61000-3-2 skal all forbrukerelektronikk siden lenge være harmonisk kompensert (Power Factor Correction.) I nyere tid forventes en faktor på ≥0.9, eller altså bortimot jevngodt med resesiv last. Normen gjelder riktignok formelt bare for utstyr med opp til 16A strømtrekk. Men du vil uansett ikke lenger finne noe som helst kraftelektronikk på denne siden av smelteverk som ikke allerede er fullgodt harmonisk kompensert. Selv tung VFD motorstyring er kompensert. DETTE GJELDER OGSÅ INDUKSJONSTOPPER! Så jeg vil gjerne se den dokumentasjonen som tør påstå induksjonstopper utgjør et faktisk harmonisk problem vi ikke allerede har fått stifte bekjentskap med i form av ren resisiv keramisk platetopp. Induskjonstopper er gjerne PWM regulert i titalls kHz området – altså med variabelt og harmonisk kompensert strømtrekk regulert vesentlig raskere som 20ms perioden til 50Hz nettet. I direkte motsetning til Triac styrte keramiske platetopper som slås 100% på (og av) ved nullgjennomgang. Jevnlig. Keramiske platetopper utgjør således diskontinuerlige og gjentakende støtlaster, mens harmoniske kompenserte induksjonstopper utgjør en glatt, kontinuerlig om enn variabel last. Tør faktisk derfor prøve meg utpå glattisen med å påstå at keramisk platetopp er verre for nettet enn som induksjonstopp i respektives påslagsøyeblikk. Også fordi resistansen i 'glødetråen' er lavere i kald tilstand som varm, og følgelig trekker mer strøm kald. Selvfølgelig ikke i nærleiken av like påfallende fenomen som for glødetråden i glødepærer, der Wolframtråden tross alt ble varmet opptil omkring 2000°C, men likevel.
  2. Tja ja. Mulig NVE mener de ikke er ute etter å 'ta' noen. Men slik saken etterhvert nå står, så kan NVE først som sist innstille seg på at jeg, som forbruker, definitivt er ute etter å 'ta' NVE. Og kommer således til å ha det i mente ved neste stortingsvalg… Dessverre er NVE en statlig organisasjon Høyre ikke er ute etter å legge ned, da NVE har bestemt seg for å jobbe for den fakturerende enden av næringskjeden heller som forbrukeren.
  3. Du er selvfølgelig klar over at Trump'ern representerer den siden av det politiske spekter som hilser utvikling som dette velkommen? En utvikling som for alvor ble satt i sving tilbake under Reagan. Og Thatcher… • Here’s One Reason the U.S. Military Can’t Fix Its Own Equipment – NY Times Altså den samme gruppen som for tiden sitter med regjeringsmakten her i landet, og som i denne omgang tydeligvis bruker mest tid på å legge ned Statens Vegvesen. Det offentlige helsevesenet kommer til å ta dem mye lengre tid, så i mellomtiden er det enklere å privatiserer store deler av militæret.
  4. Fortsatt ikke korrekt, selv om du med dette siterer det temmelig villedende markedsføringsmaterialet til GM. Har kommentert på dette før, nærmere bestemt da TU sist skrev om denne Wankelmotoren fra Mazda. Vennligst referer til mine to kommentarer til denne artikkelen. Nummer 9 og spesielt nummer 17 i rekken av kommentarer. • Mazdas neste elbil kan få en wankelmotor som rekkeviddeforlenger > Copy & Paste: Både Volt og Prius benytter en variant av to-modus CVT girkassa kjent fra en 1971 patent av TRW : • Prius(+) and Volt(-): Configuration Analysis of Power-Split Hybrid Vehicles With a Single Planetary Gear • Unbolting the Chevy Volt to see how it ticks • Revenge of the Two-Mode Hybrid : ( Diagram over de eldre girkassene finnes på samme siden. )
  5. Beklager, men Opel Ampera er en parallellhybrid på lik linje med Toyota Prius (som har solgt vesentlig flere eksemplar.) Og ja, jeg vet hva den Opelen ble forsøkt markedsført som i ren villfarelse. Norske avgiftsmyndigheter var ikke imponert .. Konseptet ‘rekkeviddeforlenger’ indikerer derimot en form for seriehybrid.
  6. Som sagt ( og nevnt i forbifarten av Turner,) var det ikke før Alf Egil og Vegar sin RISC – unnskyld, Atmel AVR – kom på banen, at det i det hele tatt ble praktisk mulig å skrive backends tiltenkt 8-bit arkitektur for store general purpose kompilatorer slik som GCC. Før AVR var 8-bit markedet stort sett dominert av kommersielle og meget special purpose C kompilatorer, der mengder av proprietære keywords og andre besvergelser langt unna C99 standarden måtte benyttes. Og dette gjelder fortsatt den dag i dag for arkitekturer som 6502/80C51/PIC/Z80/HC08/etc. Dette blir likevel mest bare av akademisk interesse, da 32 bit ARM Cortex (med aner tilbake til BBC Micro og senere Acorn RISC Machine) etterhvert har tatt livet av alt overnevnte. Strengt tatt og for en gangs skyld med rette. Så nei, du vil ikke finne noen 6502 kompilator på Compiler Explorer… PS! Til gjengjeld kan du se og høre Matt Godbolt fortelle selv hvordan oppstartsfilen(e) [ 'crt0.s' ] i assembly er konstruert. Eller som han uttrykker det selv: • “The Bits Between the Bits: How We Get to main()” CppCon 2018: Matt Godbolt
  7. Retroprogrammering er gøy. Og 6502 gir ikke på langt nær like mye hårtap som 80C51. Men AVR var første 8-bitter som var renhårig nok til å støtte C programmering rett ut av boksen, og dermed fikk – skal vi si – fullverdig GCC støtte. Alt før dette – inkludert 6502 – krevde mengder av omgående bevegelser for å ´skoskje´ C kode inn på kontrolleren. Men for en virkelig styrkedemonstrasjon i innsikt i kompilatorer og optimaliserere er følgende Youtube video å anbefale: • “Rich Code for Tiny Computers: A Simple Commodore 64 Game in C++17,” CppCon 2016: Jason Turner I denne videoen prater Turner mye om hva for assemblykode C++ kompilatoren (LLVM clang) egentlig produserer. Og hvor ekstremt effektiv denne assemblykoden faktisk er. Og selvfølgelig hvordan han laget et verktøy for å oversette x86 assembly til 6502. Yikes! Denne videoen endret mitt syn på C++ som bloatwaregenerator. Det er definitivt ikke kompilatoren og optimalisereren sin skyld om C++ 'applikasjonen' kjører tregt og suger resurser ut av datamaskina, for moderne optimaliserere produserer smartere assembly som det jeg er i stand til selv. • Matt Godbolt - Compiler Explorer
  8. Nuvel. Bilen har da varmepumpe. De bare kaller det klimaanlegg. Det den ikke har er følgelig reversibelt klimaanlegg. Forskjellen er i grunn fraværet av fireveisventil foran pumpen. Min meget tidlige e-Golf har heller ikke reversibelt klimaanlegg. Sannsynligvis fordi VW ikke fikk opp COP faktoren tilstrekkelig ved lansering. Ble aldri uttalt hvorfor. Men varmepumpe kom da etterhvert på senere modeller. PS! Undrer meg også hva for 'element' de har plassere mellom cellene som kan både kjøle og varme. Ser ikke helt for meg at batterikassen er full av Peltier element. Nei, det er nok bare vannrør…
  9. Noe som også kan tolkes der til at arbeidstakere som får innflytelse og medbestemmelsesrett over egen arbeidsdag og -miljø, blir lykkeligere og mer produktive enn som arbeidstakere som blir tredd den evinnelig konforme monokulturen ned over hodet. Fra det øvrige sortimentet av selvfølgeligheter – arbeidstakere som tildeles eget kontor blir lengre på jobb og produserer mer som arbeidstakere som plasseres som slid i tønne i åpent landskap.
×
×
  • Create New...