Jump to content

1P4XZQB7

Medlemmer
  • Content Count

    723
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1390 :)

Recent Profile Visitors

3623 profile views
  1. Nyttige idioter Nå ønsker jeg ikke på noen måte assosieres med overstående innlegg, men også jeg har betenkeligheter med stadig mer inngripende reguleringer og kontroll fra myndighetenes side. I dette tilfellet til og med privatisert lovanvendelse. Å be om kontinuerlig utslippsovervåkning og [ytterlige] nedlåsing av motorstyring utover det som allerede er tilfelle, utgjør rene gavepakken til bilfabrikantene. Fabrikantene kan da med loven i hånd sette stopper for enhver tredjeparts service og reparasjon av biler. Alle biler. Herunder reparasjon av egen bil. En forbrukerrett som i sin tid kostet mye å tilkjempe seg, og som en samlet industri [ikke bare automobil] nå om dagen gjør hva de kan for å sabotere. Tenk Apple lockdown og vilje til å saksøke, anvendt på bilen din. Slike forslag til forbrukerkontroll er definitivt ikke til hjelp for «Right to Repair» bevegelsen. Bare nei til hele forslaget.
  2. Nå tar @Simen1 saken litt langt, men han har et poeng. Problemet er den vanvittige sentraliseringen av internett i moderne tid — at alle skal være avhengig av kommersielle aktørers servere. Nå til dags kalt skytjenester. At alle skal være sau… forbrukere, fullstendig prisgitt kommersielle tjenestetilbydere. Pokker heller, selv bilen min vil «ET Phone Home (to Manufacturer)» Noe jeg har satt en stopper for. DARPA-nett, og dermed Internet, er tuftet på åpne protokoller. Der hvert Universitet satte opp sine egne servere som håndterte sine brukere, og der de ulike serverne visste om og pratet seg i mellom for utveksling av brukerinteraksjon. På åpent format. Dette fungerte aldeles utmerket frem til «Assholes OnLine» dukket opp, og viste oss hvem som egentlig befolker verden. Beviset for at dette åpne systemet fungerte er selve eksistensen av internett. Som er den største kommersielle suksesshistorie siden det Ostindiske Kompani. Men som alt annet kommersen tar i, ble etterhvert også Internett korrumpert og monopolisert. Sågar rasert, politisert og overvåket. Og der står vi nå. (Med 'Diskusjon.no' lokalisert på sentrale servere, nå eid av VG…)
  3. Jeg begynner gjenta meg selv, men jeg lover dette blir siste gang. Skulle gjerne hatt en slik ARM basert MacBook. De MacBook'ene jeg allerede har begynner bli slitne i kantene. MEN, når disse MacBook'ene nå også skal kunne kjøre iOS programvare fra piggtrådinngjerdet hage, betyr det at Apple vil mure inn også Mac OS [ytterligere.] På samme måte som telefonene, og for så vidt spillkonsollene — gjennom Hardware Enforced Software Security. Apple nøyer seg da ikke med ARM TrustZone, de legger i stedet inn sin egen T2 prosessor som igjen aller først kontrollerer krypo-element innebygget i andre delkomponenter av maskinvaren for 'autentisitet.' Også kjent som hinsides overprisede Apple originaldeler. Der blir ingen alternativ/fri programvare på disse maskinene. Og da spesielt ikke alternativt operativsystem. Alt vil måtte komme gjennom 'App Store.' Ei heller reparasjoner av egen maskinvare, noe jeg har gjort (måttet gjøre) flere ganger. Takk for følget og adjø.
  4. Legg merke til at disse 'reglene' også gjelder for 'App Store' for Mac OS. Enn så lenge kan man hente inn og installere programvare på MacBooks utenom 'App Store,' sågar operativsystem. Men med T2 DRM brikken allerede er installert i alle nyere MacBooks kan dette fort få en brå slutt. Og en garantert slutt med de kommende Arm CPU baserte MacBooks. Altså på lik linje med M$ sine Surface Pro X med Arm prosessor. Brave new world. I'm out.
  5. Eneste «Trygg Trafikk» er tydeligvis «Ingen Trafikk.» Der er de helt på linje med MDG. Og Redningsselskapet. Velkommen til Forbjudia.
  6. Kan noen som faktisk har fulgt med i timen forklare meg hvorfor i all verden vi skal betale for en T-banetunnel parallelt med jernbanen utover til Fornebu? Dette forekommer meg være et kollektivtilbud til Ullern-beboerne, mer som et transporttilbud for pendlerne til Fornebu. Og Ullern-befolkningen er vel del av den demografiske gruppen som har absolutt minst interessert av kollektiv-tilbud… I klartekst, hvorfor bygges der ikke et sidespor av jernbanen fra Lysaker og ut til Fornebu? Dette må da være ekstremt mye billigere som en T-banetunnel, og noe pendlerne faktisk ville hatt glede av. T-bane til Fornebu tar en evighet og er uaktuelt. Men jeg kan lett se for meg at Fy Vy ikke vil trafikkere det sidesporet til Fornebu. Så gjør det mer spiselig og verdifullt for dem samt potensielle passasjerer – la Boring Company noen bore tunnel under Oslofjord, fra Fornebu til Nesodden, og knytt sammen Østfoldbanen med Vestkanten. En slik tunnel ville jo hatt faktisk samfunnsøkonomisk gevinst, i den forstand at arbeiderne i øst da kommer seg til de bedre betalende bedriftene i vest uten å måtte reise gjennom Oslo-gryta, som for tiden raseres av de urban-romatiske byplanødeleggerne til MDG. (Er ikke så politisk sarkastisk til vanlig, altså…) Muuuulig det er litt dypt midt i leia, da… Noen med sjøkart?
  7. Hva er egentlig nyheten her? At også Intel nå greier stable silisium i høyden? Dette konseptet har for lengst fått et navn, nemlig tredimensjonale integrerte kretser med gjennomgående via, eller Through Silicon Via [TSV.] I mer nærliggende DDR4 sjargong heter konseptet 3-Dimensional stacking, eller 3DS. JEDEC har et greit papir på den siden av saken. Og her er et annet papir mer orientert mot oppbygningen av Flash-minne. I tillegg følger et mer generelt (om enn 'redacted') papir på Wafer level packaging som brukt ellers i industrien.
  8. Kommer ikke til å gjenta mine serviett-beregninger i den anledning, men jeg kan lenke til artikkelen der jeg først utførte dem (i kommentarfeltet:) • Airbus og Rolls-Royce skrinlegger hybridfly-prosjekt med norsk generator Kortversjonen er at du ikke trenger holde pusten i påvente av elektriske passasjerfly. Propellfly? Kanskje. Jet? Ikke f… Når det er sagt, så er jeg i likhet med «Simen1» imponert over hvor lett de har fått dette flyet. Og at det er mulig å dra opp to passasjerer med magre 50kW motor.
  9. • The UK porn block, explained Osv. For du må jo alltid «Think of the Children!» Noe mer? Jeg velger selv-sensurere ytterligere uttalelser, da disse blir loggført. Som artikkelen indikerer, så skjer denne lagringen inntil videre ikke i Norge. Men da norsk etterretning deler absolutt alt med amerikanerne og resten av «Five Eyes,» kan norsk etterretning i stedet ganske enkelt slå opp i amerikanske databaser om det skulle være noe de lurte på, sånn rent innenriks…
  10. Det kommer ikke før fluxkapasitoren er på plass. …og da kan man jo bare dra og hente Mr. Fusion. Og har man først Mr. Fusion så kan vingene med fordel erstattes med nedbrettbare hjul!
  11. Tjaja, en niseters MPV på mindre grunnflate som en Tesla S/X (og resten av el-SUV monsterene.) Med takskinner og tilhengerfeste. Hadde den hatt den samme 100kW motoren også på bakakselen, så hadde denne 'bilen' vært oppe til vurdering. (Nei, jeg lyver. Venter fortsatt [forgjeves] på den elektriske stasjonsvognen…)
  12. Aluminium? Unnskyld? Aluminum har da aldri vært et problem å resirkulere. Dette gjør vi allerede. Aluminium er en ikke-nyhet. Hva med Litium, Kobolt, Mangan osv. som er inni cellene, ikke bare aluminiumskassa rundt? Og elektrolytt? Om dette anlegget ikke håndterer disse materialene, så er ikke dette et gjenvinningsanlegg for bilbatteri. Det er snarere en forvokst panteautomat for ølbokser!
  13. Det beste med ARM/Arm/arm er at de er Britisk, ikke Amerikansk. Eller for den saks skyld Kinesisk. Om enn Japansk eid, enn så lenge. Det gjør noe merkbart med forretningskulturen. For det er få selskap som er verre å omgås som Amerikanske Qualcomm (med mindre du er storkunde, og da ikke heter Apple,) en av de største lisenstakerne til ARM. Men også ARM har typiske blåruss, noe deres kortlevde FUD kampanje mot RISC-V demonstrerte. Men igjen, (nesten) europeisk kultur: ARM sine egne ingeniører gjorde opprør. • Up in arms! Arm kills off its anti-RISC-V smear site after own staff revolt [The Register] Har nevnt dette før her på forumet, men David Patterson et. al. har skrevet et meget lettlest dokument der fordeler og ulemper med alle større prosessorarkitekturer (inkludert x86-64 og ARMv7/v8) listes opp i forbindelse med (re-)designet av RISC-V: • Design of the RISC-V Instruction Set Architecture Skulle bare ønske en av de store fabrikanten av mikrokontrollere tok opp RISC-V kjernen. En STM32V500 hadde vært knall. Eller en i.MX V5 brikke. Noe med et rikt sett med standard perifere funksjonelle blokker, slike som alle MCU er utrustet med. Det er da ikke så farlig med MMU og alt det der… EDIT: Viser seg at GigaDevice allerede lager mikrokontrollere basert på RISC-V, og at IAR nå støtter denne i sitt IDE. På tide å finne ut hva status er for GCC støtten… Kanskje lage en FlightController?
  14. En Moelvenbrakke i plast. Fremskritt. Ser jo salgsargumentet – denne plastboksen i kamofarger er lett nok til å fraktes med 'miljøvennlig' helikopterløft, og kan dermed hurtig plasseres ut i ellers utilgjengelige, gjerne vernede områder. Kjapt inn – kjapt ut. For alt er lov, så lenge man ikke blir tatt…
  15. La oss for øyeblikket simpelthen anta at dette bestillingsverket av en rapport faktisk er korrekt. Legg så til det faktum at vi allerede vet/erfart at Golf på diesel har uakseptable konsekvenser for miljø og klima. Eneste mulige konklusjon av denne rapporten må da bli at ingen Golf er akseptabel. Altså at vi ikke kan ha personbiltrafikk overhode. Men det var kanskje ikke det resultatet 'Drivkraft Norge' ønsket seg? Be careful what you wish for…
×
×
  • Create New...