Jump to content

1P4XZQB7

Medlemmer
  • Content Count

    840
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1622 :)

Recent Profile Visitors

4634 profile views
  1. CA Tech har utviklet et nytt 14-trinns navgir. Ikke «funnet opp.» Like lite som ZF har «funnet opp» en ny 2-trinns girkasse til elektriske Porsche Tycan. Planetgir er velkjente mekanismer, det samme er selve girsjaltingen i disse navgirene. Alle benytter essensielt samme system som tyske Sachs vel var først ute med å faktisk ta i bruk Når det er sagt, så er dette Kindernay giret aldeles utmerket. Til elsykkel. Og jeg er ikke i tvil om at de har fått innvilger patenter på saken. Men jeg nekter anerkjenne dette som ‘oppfinnelser.’
  2. Elefanten i rommet er fortsatt T2 kryptoprosessoren, som på alle nyere Apple produkter nå kontrollerer de digitale signaturene på all perifer maskinvare, typisk mobilskjermen. Det er derfor intet poeng i å diskutere egen reparasjon av Apple produkter uten først snakke om denne programvareblokaden. Såkalte originaldeler (i realiteten OEM) er i regelen totalt uinteressant, da disse er priset til å 'insentivere' bytte over reparasjon. Vi snakker ti- til tyvegangen over tredjepart. Og når kryptering effektivt holder tredjepartsleverandører ute av resevedelsmarkedet, så er der intet marked. Og følgelig ingen reparasjon. Uansett hvor mye avansert utstyr og verktøy jeg måtte sitte på. Denne pressemeldingen fra Apple er derfor intet annet som tåklegging med det formål å forhindre dyptgripende lovendringer som faktisk monner. Altså business as usual. Eller 'cost of doing (dirty) business,' som vår ikke-så-kjære Bill Gates ville sagt. Denne tåken blir villig vekk spredd av den reklamefinansierte fagpresse. Mission Accomplished. Opinionsformende kampanjer av misinformasjon, eller en annen storfavoritt – avledende informasjon som denne, er åpenbart grunnleggende fagfelt for både juss, økonomi og markedsføring. Spesielt sistnevnte. Eller det vi i disse dager med krig kaller propaganda.
  3. Tja, vet du egentlig hvilken missil som senket Moskva? Det gjør nemlig ikke jeg. Finner det uansett heller tvilsomt at et missil de har snekret hjemme på kjøkkenbenken i løpet av noen ganske få år skal evne trenge igjennom det lagdelte og automatiserte luftforsvaret til den russiske marines stolthet. Avledningsmanøver eller ei. På den annens side hevdes angrepet å ha skjedd på ubrukelig kort hold. Amerikanerne har allerede fått levert NSM, ikke? Såvidt meg bekjent har ingen norsk regjering sagt nei til amerikanerne noensinne, så lenge det ikke dreier seg om atomvåpen. Og selv da holder de bare kjeft og lar skuta legge til kai. Jeg bare spør, du trenger ikke svare…
  4. En såkalt 'vegglader' er i grunn ekstremt enkel i sin funksjon, da den slettes ikke er noen lader men derimot en ladeovervåker eller -kontroller. Alt denne boksen gjør er å fremskaffe et PWM signal konformt med utgamle SAE J1772, hvis pulsbredde skal være noenlunde proporsjonal med tilgjengelig strømkapasitet i oppstrøms overlastvern. Alternativt den ønskede ladestyrke under dette. Det, pluss følge med på eventuelle feilmeldinger fra bilen, som på sin side meldes gjennom lastmodulasjon. Altså ved å dra ned amplituden på PWM signalet. Enhver mikrokontroller kan gjøre denne jobben, om enn med et minimum av eksterne nivåskiftere. Eksempelvis en ESP32 med innebygget WiFi til nesten ingen penger fra eBay Kina. Med den lager man sin egen Smart-EVSE, der 'smart' i dette tilfellet ikke automatisk må oversettes med ET-phone-home-to-Vendor. Eller r**kjøring på godt norsk. Alternativt kjøpe ferdig kontroller fra OpenEVSE eller SmartEVSE prosjektene Eller bare Google «EVSE controller DIN» for et antall rent kommersielle løsninger. Men vær da forberedt på å bli forsøkt brent på bålet av «The Spanish… Elektrisitetstilsyn» ( Bilder vises nå bare for innloggede debattanter, siden 'opphavsrett…' ) Men der er en hake – en slik «Electric Vehicle Sourcing Equipment» skal i prinsippet også inkludere en jordfeilbryter. I resten av verden holder det med Jordfeilbryter Type A, som takler både vekselstrøm og 'pulserende likestrøm.' Historien bak LM1851 er således fascinerende lesning, (når jeg finner den igjen.) Men her i landet har visst NK64 funnet det for godt at siden 'alle' har IT (/TT) nett , så må vi alle beskyttes med full jordfeilbryter Type B for ren likestrøm. Også de av oss som faktisk har TN nett hjemme. Det er forøvrig ikke tillatt med Jordfeilbryter Type A oppstrøms en Type B, da en Type B tydeligvis kan lekke gjennom nok DC til å sette Type A ut av funksjon. Resultatet er stort sett at elbileiere her i landet må ha en Jordfeilbryter Type B i sikringsskapet i alle tilfelle, og at jordfeilbryteren innebygget i veggboksen – normalt av Type A – dermed blir redundant og derfor like godt kan fjernes. Man sitter da igjen med en veggboks som faktisk er redusert til over nevnte mikrokontroller, en kontaktor og fint lite annet.
  5. Den er 196cm bred og ruller på 22” hjul. «This is [still] not the station wagon you’re looking for…»
  6. Bifalles til det fulle. Selv om det skulle vise seg være hold i disse påstander om besparelser, så er jeg for min del ikke interessert. Norge er per dags dato bygget opp av slike 'besparelser' som gjør trafikkavvikling til et mareritt. Har også lagt merke til at Vegmyndighetene i nyere tid bruker skattekronene mine mot meg, i tettbygd strøk. Fjerner avrundinger i T-kryss, snevrer inn rundkjøringer, fjerner avkjøringsfelt, fjerner busslommer fra busstoppene osv. Dette forslaget til besparelser er i samme kategori – de er faktisk ute etter meg.
  7. …og da var nettopp dette endelig lansert på markedet. En krankmotor på 130Nm med innebygget 7-trinns automatisk girkasse for elektrisk tråsykkel. Med det intetsigende navnet «Valeo Smart e-Bike system,» av den franske bildelsfabrikanten Valeo. • 'Valeo Smart e-Bike system' på YouTube
  8. Så der er opp mot 30% klokkere her i landet? Når det regner på presten, osv...
  9. Nå må du huske at de beste løgnene er de som holder seg tett opp mot sannheten… Slik får vi politikk – man ekstrapolerer til egen vinning…, unnskyld, overbevisning, fra en uomtvistelig kjerne av sannhet (med modifikasjoner.)
  10. Skal ikke påstå at Easee ikke kan komme opp med noe helt nytt, men det skal virkelig godt gjøres. IEEE publiserer kontinuerlig usaklig kløktige løsninger det aldri blir noe av kommersielt. Som allerede nevnt over, så er nok toveis lader viktigere som dette her. Det skal da presiseres at denne to-veis laderen vil måtte ha batteriets DC-spenning på ene siden av laderen. Som betyr enten en DC vegglader, eller bilens egen ombordlader. Det skal også nevnes at selv med DC på begge sider av laderen, som i solcelleeksempelet, så vil man likevel måtte hakke opp spenningen og likerette, for å kunne tilpasse spenningen inn fra solcellene til batterispenningen ut. Av sikkerhetshensyn vil denne opp-hakkende strømforsyningen (Switch-Mode, SMPS) dertil måtte inkludere galvanisk skille, som betyr (høyfrekvent) transformator i sitt midtre. Så besparelsene i å helt dumpe AC blir ikke voldsomme. Men selvfølgelig, for lave effekter kan man jo sakens benytte en enkelt-transistors Flyback topologi. Hvorvidt mange av disse blir billigere som en stor bro-basert topologi, se det er vel mer tvilsomt. For de som har et minimum av elektronikkompetanse, så har professor Sam Ben-Yaakov en mengde interessante Youtube videoer på det meste av kraftelektronikk. Inkludert bidireksjonell billader og dernest hvordan Continental… unnskyld, Renault sin snedige ombordlader i Zoe fungerer. Den opprinnelige, voldsomt kraftige varianten. Som helt korrekt benytter motorinduktansene i strømforsyningen. • Professor Sam Ben-Yaakov — Intuitive explanation of the Dual Active Bridge (DAB) [YouTube] • Professor Sam Ben-Yaakov — Bridgeless Active Power Factor Correction (APFC) systems [YouTube] • Professor Sam Ben-Yaakov — Deciphering the Renault ZOE on-board-charger (Chameleon) [YouTube] • Professor Sam Ben-Yaakov — Flyback primary side control [YouTube] Siden du tydeligvis har ønsker om å være pedantisk, så er trådbundet og trådløs lading strengt tatt dekket hver sine standarder: • ISO 19363 Electrically propelled road vehicles — Magnetic field wireless power transfer — Safety and interoperability requirements • ISO 17409 Electrically propelled road vehicles — Conductive power transfer — Safety requirements Kommunikasjonen mot strømnettet lener seg til gjengjeld på den samme, eksisterende IEC 61851. • ISO/IEC 15118-2 Road vehicles — Vehicle to grid communication interface — [Part 1..4] (Merk: Bare i 2018 versjon og nyere.)
  11. Denne påstanden hviler på det faktum at x86 som instruksjonssett er en von Neumann arkitektur. Og implisitt forutsetter påstanden at x86 fortsatt er den totalt dominerende prosessorarkitektur. Imidlertid er så godt som samtlige mobiltelefoner, IoT og industriprosessorer er i dag ARM basert. Mer spesifikt av nyere type ARM Cortex-A/M/R. Disse prosessorkjernene er designet som Modifisert Harvard arkitektur, i den forstand at de er utrustet med separate instruksjon- og databusser, koblet til hvert sitt dedikerte bufferminne. Modifisert i den forstand at adresserommet for instruksjoner og data er overlappende, dog på utsiden av bufferminnene. Når vi så tar i betraktning at kjernen i Pentium M og nyere også er blitt 'RISC-like' prosessorer, som på sett og vis også har fått separate instruksjons- og databuffer, så begynner listen over rene von Neuman arkitekturer å bli temmelig tynn. Omtrent like tynn som listen over rene Harvard arkitekturer.
  12. Den boltskiven i Hubbles «optical null corrector» var garantert ikke 1,3mm tykk. Den var nok snarere 1,27mm, eller mer presist en tyvenedels tomme. Skjønt, alt dette skjedde vel i tiden før NIST omdefinerte tomme-målet i deres ‘Freedom Units’ til å være eksakt 25,4 mm..? Nei, tydeligvis ikke.
  13. De av oss som faktisk kjører MC vet at så snart man når motorveihastighet, så dominerer vindstøyen totalt over motorstøyen. For MC-føreren, vel og merke. Uavhengig av eksosanlegg. Det forlokkende med rakarør…, unnskyld, effektanlegg, er så langt jeg kan se helt sammenfallende med hva bilførere av V8 motor og oppover ønsker uttrykke. Altså ønsket om å høylytt deklarere for verden rundt den iboende potensen — strengt tatt i bilen/MC, men eieren sier ikke nei takk til også en overført betydning — og den implisitte advarsel dette utstråler. I klartekst ropes det «Løype!», om jeg må få være så freidig hente et uttrykk fra langrennssporten. Og det virker… Kjører man komplett tulling, så vil støyen fra dette varsle alle i veien foran tullingen at vedkommende faktisk er i anmarsj og at man følgelig bør komme seg unna om man ikke vil bli overkjørt bakfra. Sånn sett gir jo dette en viss ‘sikkerhet,’ under en vid tolkning av sikkerhet. For normal, lovlig kjøring oppnår man derimot utelukkende irritere folk. Dog med ett unntak - køforsering (lanesplitting.) Mange bilførere er fullstendig åndsfraværende – spesielt i kø – enten det kommer en MC eller ambulanse bakfra. Sirene er en absolutt nødvendighet, og rakarør gjør noe av det samme for MC. Hels Heimat folket på Harley synest på sin side ønske uttrykke en implisitt trussel om vold… ————————————————— Selv kjører jeg rundt med originalt eksosanlegg, og har ingen intensjon om å gjøre noe annet. Men jeg får likevel prøvd begge sider av saken, da der er et fabrikkmontert spjeld i eksosanlegget, som åpnes av en stepmotor når turtallet passerer voldsomt, opp mot hysterisk. Så kaldstarten i nabolaget foregår i ordnede former, mens en ‘aktiv’ forbikjøring i e.g. tunnel er egnet til å skremme fanden på flatmark… i den samme tunnellen. Med fullt lovlig, typegodkjent eksosanlegg.
  14. …fordi ellers vil husdesign stagnere og råtne på rot? For at noe skal kunne skille seg ut som pent, så må vi også tolerere styggedom (som dette huset.) For å bruke den vanlige analogien av biler — ved hvilket årstall mener du bildesign skulle vært frosset? Før eller etter de begynte lime frontruta? Det er bare ett av ekstremt mange designelement som har endret seg… • The Architecture of Curb Appeal [YouTube] • Bricks are Smart, but Architects Don't Listen [YouTube] • Why Do Architects Insist on Using Flat Roofs? [YouTube] Arkitekter er ikke dumme, men jeg trenger ikke av den grunn alltid være enig med dem. Spesielt når de velger form over levetid…
  15. Bare husk at Epoxy alene ikke er UV bestandig. Og heller ikke spesielt varmebestandig, selv om sistnevnte problem ikke er spesielt påtrengende i Norge. Epoxy må i minimum dekkes av urethane topcoat. Er vel ingen her som påstår at betong i seg selv ikke er holdbart. Fremmedarbeidere satte for snart åtti år siden opp en mengde bunkers i betong rundt om i landet, som står den dag i dag. Men som ma. jeg påpekte så er takkonstruksjon utslagsgivende for levetiden til veggene, helt uavhengig av materialet veggene er bygget i. Og som nevnt av andre så finnes der (selvfølgelig) problemstillinger som er spesifikke for betong. Inkludert de som gjelder hulromsdragere, som også jeg har fått erfare. Et tema som dog ikke ble nevnt i den sammenheng, er saltinnhold i sanden betongen blandes med. Et stort problem på 60- og 70-tallet. Høyblokkene på NTH, for eksempel. Armeringen ruster opp, og fasaden sprekker. Et annet klassisk problem med blokker i betong, er setningsskader. Disse konstruksjonene er tunge. Epoxy-kledd armering er forresten blitt forbudt i USA. Antar det samme gjelder her til lands, uten at jeg noensinne har sett slikt armering i bruk her i første runde. Slik armeringen ruster under det skinnende plasttrekket. Ikke helt ulikt krom-behandlet stål. Selv vil jeg gjerne ha et passivhus i treverk, med et halvvalmtak med tilstrekkelig takutstikk, og 'vedlikeholdsfri' tegelsteinfasade.
×
×
  • Create New...