Gå til innhold

Hver fjerde nordmann vil ha totalforbud mot elsparkesykler


Anbefalte innlegg

El-sparkesykler som man kan leie BØR kreve at brukeren setter sparkesyklene i dedikerte plasser. Hvis ikke så påløper et dertil egnet ekstragebyr.

ALT som ferdes på fortauet bør ha en max-fart tilsvarende gangfart, eller bare litt over.

Det bør absolutt bygges mer dedikerte sykkelveier til sykler, sparkesykler etc. som skal fortere fram.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (8 minutter siden):

Det fleste syklister som sykler i 20 km/t eller mer sykler i bilvei eller på egne, dedikerte sykkelfelt. Elektriske sparkesykler befinner seg alltid på fortau eller gang-og-sykkelvei sammen med fotjengere. I tillegg slenges ikke sykler fra seg overalt. Om de skal fortsette med de elektriske sparkesyklene, bør det finnes løsninger som gjør at de ikke kan settes fra seg på visse plasser.

Var fint i Barcelona, egne sykkelfelt på de store veiene, folk brukte dem der.

Jeg tror ikke at utleie med dem egentlig kan virke noen gang. Folk må eie dem selv. Da bryr de seg litt mer.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (19 minutter siden):

Var fint i Barcelona, egne sykkelfelt på de store veiene, folk brukte dem der.

Jeg tror ikke at utleie med dem egentlig kan virke noen gang. Folk må eie dem selv. Da bryr de seg litt mer.

Evt gjøre samme som med bysykler. Folk må parkere dem på dedikerte plasser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (19 minutter siden):

Evt gjøre samme som med bysykler. Folk må parkere dem på dedikerte plasser. 

Slik er det gjort i Bærum. Her er det nylig rullet ut elsparkesykler fra Tier, og de kan kun parkeres på spesifikke plasser.

Mener at nyttepotensialet er mye større her ute enn innenfor Ring 3 i Oslo. Her er kollektivtrafikken forskjellige soner på samme strekket, avhengig av om du reiser med buss eller t-bane, kryssforbindelser er dårlige og det er mye bilkjøring på korte distanser. Ryktes at Ruter etterhvert skal inngå i sammarbeidet også

Lenke til kommentar

Problemet er ikkje elsparkesyklar, problemet er mange som brukar elsparkesyklar ikkje respekterer trafikkreglane. Det er ikkje elspareksyklistane åleine om, men ein god start hadde vært å begynne å handheve dei reglane som gjeld, og å vurdere å innføre nye reglar der dagens reglar ikkje er heilt dekkande, som til dømes ved å innføre promillegrense for alle som har status som køyrande etter vegtrafikkloven.

Å forby elsparkesyklar er heilt meiningslaust då vi om noken år vil ha eit nytt transportmiddel som byr på problem fordi det er uregulert. Sjå berre på regelverket for ståhjulingar, mesteparten er no heilt utdatert og kunne vært godt dekka innafor det regelverket som då var gjeldande.

Hadde politiet starta å bøtlegge dei som køyrer for fort på fortau eller som på anna måte driv med uaktsom køyring så trur eg nok at mange hadde endra oppførsel. Det at "alle" bryt reglane burde ikkje være ein grunn for å i det minste innføre stikkprøvekontrollar slik at enkelte blir bøtlagt. Ein treng ikkje å bøtlegge absolutt alle, det held at alle veit at det alltid er ein risiko for å bli bøtlagt.

 

Eit tilstøtande problem er dette med elsparkesykklar som forsøppling fordi dette er ein fersk cowboy-bransje som fekk etablere seg før aktiviteten blei regulert. Det burde være ein sjølvfølge at eit kvart køyretøy ikkje kan parkerast utan å ha løyve frå grunneigaren. Altså at ein berre kan parkere der ein har spurt grunneigaren på førehand, eller på privat og offentleg område der parkering er tillatt på vilkår gjennom oppmerka og skilta parkeringsplassar.
Som eit heilt minimum så burde det være krav om forsvarleg parkering. Også her har politiet tatt ei passiv rolle fordi "alle" bryt reglane, hadde det vært eit ønske om å rydde opp i situasjonen så kunne politiet enkelt loggført tidspunkt for elsykkelparkeringa og krevd innsyn i betalingsloggen til det aktuelle selskapet for å få vite kven som sist leigde elsparkesykkelen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

Problemet er ikkje elsparkesyklar, problemet er mange som brukar elsparkesyklar ikkje respekterer trafikkreglane. Det er ikkje elspareksyklistane åleine om, men ein god start hadde vært å begynne å handheve dei reglane som gjeld, og å vurdere å innføre nye reglar der dagens reglar ikkje er heilt dekkande, som til dømes ved å innføre promillegrense for alle som har status som køyrande etter vegtrafikkloven.

Å forby elsparkesyklar er heilt meiningslaust då vi om noken år vil ha eit nytt transportmiddel som byr på problem fordi det er uregulert. Sjå berre på regelverket for ståhjulingar, mesteparten er no heilt utdatert og kunne vært godt dekka innafor det regelverket som då var gjeldande.

Hadde politiet starta å bøtlegge dei som køyrer for fort på fortau eller som på anna måte driv med uaktsom køyring så trur eg nok at mange hadde endra oppførsel. Det at "alle" bryt reglane burde ikkje være ein grunn for å i det minste innføre stikkprøvekontrollar slik at enkelte blir bøtlagt. Ein treng ikkje å bøtlegge absolutt alle, det held at alle veit at det alltid er ein risiko for å bli bøtlagt.

 

Eit tilstøtande problem er dette med elsparkesykklar som forsøppling fordi dette er ein fersk cowboy-bransje som fekk etablere seg før aktiviteten blei regulert. Det burde være ein sjølvfølge at eit kvart køyretøy ikkje kan parkerast utan å ha løyve frå grunneigaren. Altså at ein berre kan parkere der ein har spurt grunneigaren på førehand, eller på privat og offentleg område der parkering er tillatt på vilkår gjennom oppmerka og skilta parkeringsplassar.
Som eit heilt minimum så burde det være krav om forsvarleg parkering. Også her har politiet tatt ei passiv rolle fordi "alle" bryt reglane, hadde det vært eit ønske om å rydde opp i situasjonen så kunne politiet enkelt loggført tidspunkt for elsykkelparkeringa og krevd innsyn i betalingsloggen til det aktuelle selskapet for å få vite kven som sist leigde elsparkesykkelen.

Helt enig! Sparkesykkelaktørene benytter allerede i dag GPS for å avgjøre om sparkesykkelen er parkert innenfor "godkjent område", men det godkjente området er stort sett "hele byen". De som leier ut burde pålegges å kun tillate parkering på angitte områder. (For de som ikke har prøvd/vet om det, hvis du ikke parkerer på godkjent område, vil "taksameteret" bare rulle videre inntil sykkelen er parkert innenfor.) Samtidig kan syklene påføres fartsbegrensning innenfor bykjernen, f.eks. Det finnes allerede områder med fartsbegrensninger, så vi det at systemene skal kunne få til dette. Som tredje virkemiddel er det som du sier, få politiet på banen. Mange av oss irriterer oss fra før over vanlige syklister som sykler på rødt lys, mot kjøreretning der det er enveiskjøring og sånt. Få noen ut dit til å ta tak i det! Jeg har noen forslag på hvordan det kunne løses rent praktisk uten bruk av dagens politistyrke, men vil ikke starte debatt om det her. 

For de som mener sparkesykler ikke tjener noe behov, så er det faktisk helt feil. -Men det er mulig dere som tror det ikke bor i de byene der det er innført? For min del, jeg bor ti minutters gange fra jernbanestasjonen. Det er absolutt ikke langt, og jeg går ned dit 9 av 10 ganger. -Men den tiende gangen føler jeg meg litt sliten, eller har det travelt, eller tenker bare at det går jo så mye raskere med bil. -Så den ene av ti ganger (circa-tall. I realiteten er det nok enda sjeldnere), tar jeg bilen dit jeg skal, i stedet for å gå i ti minutter, tog i ti-femten minutter, og så gå i fem-ti minutter igjen. Sparkesyklene hever terskelen for når du føler at "i dag tar jeg bilen", og fyller gapet mellom "grei gangavstand" og "behov for tog/trikk/bane/buss/bil". Det hjelper også i forhold til om jeg skal et sted som er best å ta T-bane, ettersom T-banen for meg er 20-30 minutter å gå til nærmeste stopp, men å ta buss/trikk til T-banen tar typisk enda lenger tid. Utleie gjør da at du ikke trenger å drasse på dette transportmiddelet selv resten av dagen, du kan sette det fra deg på et dertilegnet sted, og slippe å bekymre deg. (Og nei, jeg trenger ikke å høre at "der jeg bor, går bussen bare tre ganger i uka". På bygda er forutsetningene helt annerledes, på godt og vondt.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har blitt brukt et system på butikkenes handlevogner hvor en puttet på en mynt.

Da en gjerne vil ha mynten tilbake etterpå må en sette fra seg "vogna" på et sted en kan få frikoblet mynten etterpå.

Hva med et system i samme stil med en litt dyr polett, og eller en elektronisk løsning, kode i tillegg, når en setter i lader spretter polett ut.

Sett ned toppfarten o.s.v.

Hvorfor forsøkes ikke noe slikt...?

Er det for dyrt, vel så ikke klag.

Det blir som forventet.

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (10 minutter siden):

Hvorfor forsøkes ikke noe slikt...?

Enkelt og greit fordi det ikkje er eit problem for utleigarane av elsparkesykklar at det blir parkert overalt, det einaste dei vil er at parkeringa foregår innafor ei bestemt sone og på offentleg tilgjengeleg område. 

Det er alle andre som opplever ulempane som vil ha på plass tiltak. 

Utleigarane burde ha interesse av eit slikt system, for som artikkelen viser så er ryggmargsrefleksen til politikarar og folk flest å forby alt dei ikkje liker. 

Eg er rimeleg sikker på at dersom utleigarane ikkje sjølv prøver å rydde opp så blir resultatet forbud ettersom det er enklare enn å regulere. 

Lenke til kommentar

Når hver fjerde vil ha totalforbud tror jeg det er de som bor der det er verst.

Større byer kanskje.

Alle andre trenger vel ikke totalforbud av den grunn(?)

Jeg har ingen sparkesykkel men ser jo nytten.

Jeg har også blitt forbikjørt så øra flagret, i en større by, selvfølgelig.

Det bør vere mulig med tilpasning av regelverk på en fornuftig måte.

Og med fartsbegrensning for å minimere "lek og moro" effekten.

Dette er også nytteredskap for et renere miljø

når det gjøres riktig.

Hva med kommunal regulering, bygrensen, og sone?

Absolutte forbud har gjerne den ulempen at det kan være absolutt malplassert mange steder.

Med dagens teknologi er det vel fult mulig å styre makshastighet for sonen, regulere ned til maks gangfart i gangfelt etc. med gps-styring.

Kanskje man burde styre utviklingen i stedet for å forby den...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (55 minutter siden):

Enkelt og greit fordi det ikkje er eit problem for utleigarane av elsparkesykklar at det blir parkert overalt, det einaste dei vil er at parkeringa foregår innafor ei bestemt sone og på offentleg tilgjengeleg område. 

Det er alle andre som opplever ulempane som vil ha på plass tiltak. 

Utleigarane burde ha interesse av eit slikt system, for som artikkelen viser så er ryggmargsrefleksen til politikarar og folk flest å forby alt dei ikkje liker. 

Eg er rimeleg sikker på at dersom utleigarane ikkje sjølv prøver å rydde opp så blir resultatet forbud ettersom det er enklare enn å regulere. 

Et innlysende alternativ er å stille krav til utleiere om at de legges en innsats i dette fra deres side også, om de ikke vil spolere en god ide, og risikere forbud.

Er det så mye verre å stille krav til dem, enn å forby ting for alle oss andre, for ellers antatt oppegående politikere?

Det var altså mulig med handlekorger...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...