Gå til innhold

Rapport: Ingen garanti for at selvkjørende biler fjerner bilulykker [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulykker blir nok aldri fjernet, men det er vel ingen tvil om at et selvkjørende kjøretøy vil på sikt ta både bedre og raskere avgjørelser enn ett menneske.

Klart, mulig enkelte ganger så vil et menneske kunne oppfatte situasjonen annerledes og kanskje tatt en bedre avgjørelse, spesielt med dagens systemer, men på sikt så tror jeg datamaskinen vinner. :) 

(Denne Ekstra-saken kan leses gratis av alle du deler den med. - betyr det at jeg kan sende den til alle som sender meg en PM innpå her? p%2FcCekIt6%2Fs%2F89275f8128462a77305a9ec3062cf1119ebf57040df883c5da99871f316e9dbc.png?alt=media&token=651449a2-6c25-4e70-ae7f-b593460aac7b)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fantastisk! 

Her har et uavhengig organ (Insurance Institute for Highway Safety) konkludert med at 1/3 av trafikk-ulykker kan opphøre.
Hva venter vi på? Dette må jo nesten bli påkrevd i alle nye biler asap!?

  • Hver tredje bulk og hvert tredje kræsj, er på mange måter kun noen politiske beslutninger unna en løsning. 
  • Sånn ca hver tredje person som havner på sykehus pga trafikkulykke, kan i fremtiden totalt unngå å havne ut i noen ulykke.
  • Hvert tredje trafikkoffer trenger ikke å være noe offer. De kunne ha levd!

 

Sitat

Det er amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) som står bak rapporten.

I Norge dør det litt over 100 personer hver eneste år. Tenk om 30-40 av disse kunne overlevd? Hvert år!
I Norge blir 600-700 personer alvorlig skadet i trafikkulykker hvert eneste år. Samfunnskostnadene med å unngå 200 til 300 alvorlige skader og lidelser, må da være enorme?

Jeg har ikke oversikt over hva en ulykke koster, men det vil jeg tro noen har gjort beregninger på? Alt fra konkrete utgifter mtp behandlinger på sykehus, utgifter til rehabilitering, erstatninger, årevis med arbeidsuføre (utbetalinger fra NAV, samt lavere skatteinntekt), til kostnader som løper når en vei må stenge ned i timesvis pga ulykke, ekstra arbeid på nødetater, økte køer og forsinkelser, etc. Også har man de familiære sidene av saken; det er svært dramatisk når et familiemedlem blir alvorlig skadet eller drept. Forsikringsutbetalinger og/eller utbetalinger fra Stat/NAV/andre vil sjeldent dekke over de økonomiske inntektstapet – og det vil uansett aldri kunne bøte på det som har skjedd. Forsikringselskapene ville også sluppet unna store utbetalinger, og kunne dermed økt sitt eget utbytte samtidig som de gir oss billigere bilforsikring. Faktisk!

SSB fører statistikk over bl.a. drepte og hardt skadde. Det hadde vært helt utrolig om begge disse grafene kunne vært redusert med en tredjedel! Så istedenfor å sette rapporten til IIHS i tvil, ville jeg brukt den for alt den er verdt. Her har vi et uavhengig organ (som ikke har økonomisk interesse i å fremsnakke teknologien) som har beregnet seg frem til 1/3 reduksjon. Så i stedet for å argumentere frem og tilbake opp mot produsentene, ville jeg tatt dette tallet videre, løpt til politikere, og fått tvunget gjennom at alle nye kjøretøy skal selges med dette installert etter år 202x i Norge! 

Samfunnsgevinsten er enorm! Faktisk såpass stor at vi kanskje bør vurdere avgiftslette/subsidiering av bilkjøp som har dette?

PersonerDrept.png.f4ab7494cd94b7a8858e27371bbc9e8b.png

Endret av qualbeen
Typo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er dette som er problemet med å få sjølvkøyrande bilar ut på vegane. Enkelte har forventning om at dersom det ikkje er 100% trygt på alle måtar, så er det betre å få køyre sjølv. 

Ein kan aldri garantere at det ikkje kan oppstå ulykker, men ved å stadig innføre nye sikkerheitsinnretnimgar så blir det tryggare. Skulle vi ha kutta ut airbag i bilane fordi airbag ikkje redder alle? 

Eg er også rimeleg sikker på at den største sikkerheitsfordelen med sjølvkøyrande bilar er at ein då får lagt inn ei "idiotsperre" som hindrer dei farlege beslutningane som enkelte tar, enten det er å prøve å holde for høg fart gjennom svingen, tar sjangsen på at det ikkje er så glatt, eller legg seg heil borti støtfangaren til bilen foran. Det er svært få trafikkulykker som ikkje kan sporast til bake til dårlege beslutningar av bilføraren. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

Slik jeg forstår artikkelen, kan 1/3 av dagens ulykker bli avverget med selvkjørende biler.

Hvor mange ulykker som vil oppstå dersom bilene er selvkjørende kan ingen svare på, og trolig vil dette tallet være høyere slik at summen blir flere ulykker.

kilder? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Førerløse biler er som å begynne sin nye hobby fjellklatring med å gi seg i kast med Trollveggen. Vi har skinnegående trafikk som er flere størrelsesordener enklere å få til, men det hører man ikke mye om. Selv buss med faste ruter er langt enklere.

Proponentene på forum har neppe tatt inn over seg hvor ufattelig komplekst bilkjøring er eller i det hele tatt hørt på ekspertisen og de som leder an som sier at dette er mange tiår unna i beste fall og i verste fall helt i det blå om man i det hele tatt får det til innen overskuelig fremtid. Allikevel er det et konstant mas som gir inntrykk av at dette er rett rundt hjørnet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (38 minutter siden):

Det var en merkelig konklusjon i rapporten. Hvis det ikke er en gitt type feil så ville ikke en selvkjørende bil klart å unngå ulykken heller?

Hvordan vet de det?

Mange ulykker som skjer i trafikken er uavhengige av om biler er selvkjørende eller ikke. En trailer som mister veigrepet, mister bremsene eller et hjul kan lage nye skade selv om bilene den treffer er selvkjørende. Detter det en Stein gjennom frontruta di eller rett foran bilen er det lite bilen kan gjøre. Folk som prøver å unngå å kjøre i hjel dyr, huller i veien, mister veigrep, punkterer i høy hastighet osv osv. Ulykker vil intreffe selv om bilene har radar og kamera. Dessuten har vel erfaringene med biler med selvstyring vert nedslående på skadestatistikken.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Mange ulykker som skjer i trafikken er uavhengige av om biler er selvkjørende eller ikke. En trailer som mister veigrepet, mister bremsene eller et hjul kan lage nye skade selv om bilene den treffer er selvkjørende. Detter det en Stein gjennom frontruta di eller rett foran bilen er det lite bilen kan gjøre. Folk som prøver å unngå å kjøre i hjel dyr, huller i veien, mister veigrep, punkterer i høy hastighet osv osv. Ulykker vil intreffe selv om bilene har radar og kamera. Dessuten har vel erfaringene med biler med selvstyring vert nedslående på skadestatistikken.

Kilder,?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (41 minutter siden):

Mange ulykker som skjer i trafikken er uavhengige av om biler er selvkjørende eller ikke. En trailer som mister veigrepet, mister bremsene eller et hjul kan lage nye skade selv om bilene den treffer er selvkjørende. 

Ein sjølvkøyrande bil vil nok ikkje kunne klare å unngå ulykker som skjer på grunn av ytre omstendigheiter (sjølv om den sjølvkøyrande bilen vil ha raskare reaksjonstid). 

Men med sjølvkøyrande trailer som ikkje køyrer så fort at den mister veggrepet, eller som oppfatta vibrasjonane frå eit dekk som held på å løsne, osv vil kunne unngå ein del ulykker. 

Og joda, ein dyktig sjåfør vil også kunne gjere dette, men det krever mykje opplæring og erfaring, mykje meir enn kva ein kan rekne med at den jamne sjåfør har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Ein sjølvkøyrande bil vil nok ikkje kunne klare å unngå ulykker som skjer på grunn av ytre omstendigheiter (sjølv om den sjølvkøyrande bilen vil ha raskare reaksjonstid). 

Men med sjølvkøyrande trailer som ikkje køyrer så fort at den mister veggrepet, eller som oppfatta vibrasjonane frå eit dekk som held på å løsne, osv vil kunne unngå ein del ulykker. 

Og joda, ein dyktig sjåfør vil også kunne gjere dette, men det krever mykje opplæring og erfaring, mykje meir enn kva ein kan rekne med at den jamne sjåfør har. 

Problemet er ofte at friksjons koefesient endrer seg ofte brått. En trailer kan kjøre nedover Måbødalen og ha godt feste. Plutselig er temperaturen endra bittelitt og friksjonen er ikkje høg nok til at den klarer å redusere farta. Da må man velge om man tror at føret blir bedre lenger nede eller kjøre traileren i grøfta. Om trailere blir helt autonome vil det nok også bli vanskelig for komputeren å legge på kjetting i en mørk tunnel. Om systemene blir så intelligente at de vet friksjons koefesient lengre fremme på veien er uvisst. Vi som har kjørt eiendel bil har litt vurderingsevne. Kjører trafikken mot oss svært seint er det sansynlig at det er glatt lenger fremme. Kommer det ingen biler i mot kan det bety trøbbel. Plassering i kjørebanen har også mye å si for friksjonen. Vil tro at det går en stund før autonome kjøretøy klarer mye våt snø og nullføre. Veimerking forsvinner, det legger seg snø på lyskastere og kamera. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Mange ulykker som skjer i trafikken er uavhengige av om biler er selvkjørende eller ikke. En trailer som mister veigrepet, mister bremsene eller et hjul kan lage nye skade selv om bilene den treffer er selvkjørende. Detter det en Stein gjennom frontruta di eller rett foran bilen er det lite bilen kan gjøre. Folk som prøver å unngå å kjøre i hjel dyr, huller i veien, mister veigrep, punkterer i høy hastighet osv osv. Ulykker vil intreffe selv om bilene har radar og kamera. Dessuten har vel erfaringene med biler med selvstyring vert nedslående på skadestatistikken.

Ja, man vil aldri klare å eliminere ulykker helt, men det virker merkelig å anta at man kun kan eliminere bare de ulykkene som er av en viss type.

Det med stein gjennom frontruta, det er da ikke umulig at en autonom bil vil kunne detektere objektet som kommer mot seg, vurdere om omgivelsen er trygge nok til å gjøre en unnamanøver, og så gjøre selve unnamanøveren så steinen ikke treffer likevel. Husk at reaksjonstiden vil sannsynligvis være langt bedre enn det et menneske klarer.

Og hvis det bare finnes autonome biler på veiene så vil jo enda flere ulykker, blant annet flere av de du nevner, elimineres.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (50 minutter siden):

Trenger du virkelig kilde? At Tesla har vært overrepresentert på ulykkesstatistikker har det vært mange artikler om. Bruk google

Hva slags ulykker?

Jeg vet det er diskutert artikler her der lister fra forsikringsselskapet viser at Tesla har 20% ulykker og neste på listen har 15% eller noe slikt. Men da vet man jo ikke hva slags skader det er og hva som forårsaket dem. Det eneste er at noen artikler antyder at det er skader på parkeringsplasser og lignende, noe som for eksempel kan forklares med at inntil forholdsvis nylig var det flest Model S og Model X der ute, og det er store biler. I tillegg har de mye kraft. Så da er det lettere for at det blir skader i forbindelse med parkering og slikt.

Det er ingenting som tyder på at autopilot har noe med dette å gjøre. Autopilot er heller ikke full selvkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...