Gå til innhold

VW slutter å tape penger på elbil med ID.3


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (På 19.6.2020 den 16.24):

At bilene ikke leveres ut med samme kvalitet som andre produsenter gjør, både fordi Tesla kan gjøre utbedringer senere, men også fordi kundene ikke er like kritiske. 
Nei, de fleste er mer opptatt av om bilen kan kjøres når det regner, fremfor om bilen har mulighet for å spille av filmer eller booke en service time direkte i skjermen. 
VW har feks ikke tatt bort mulighetene for å ta en telefon til nærmeste verksted for å få hjelp, nettopp fordi de skal selge biler til alle type mennesker.
Dette ser jeg du har store problemer med å forstå deg på, og tror alle mennesker har samme behov som deg. 

Sånn er det ikke enten du liker det eller ikke... 

Men VW, Ford, osv. leverer jo også ut biler uten samme kvalitet som andre produsenter, så hvorfor snakker du bare om Tesla? VW ID.3 har jo enorme problemer med programvaren, så de måtte lansere bilen uten ferdig programvare.

Hvorfor tror du Tesla ikke kunne kjøres når det regner? Det gikk helt fint an å sette manuell hastighet hvis den automatiske modusen ikke virket. Jeg kjørte i manuell modus lenge før automatisk begynte å virke bra nok.

Uansett, automatiske viskere begynte å fungere veldig bra for en god stund siden, så du er allerede utdatert.

Tatt bort mulighet for å ta en telefon til nærmeste verksted? Du kan da fint kontakte et hvilket som helst Tesla-sertifisert verksted, så jeg skjønner ikke hva du mener. Hvis du tenker på at hos Tesla selv så bruker man app fremfor telefon så ser jeg ikke det som noe problem. Tvert imot er det veldig enkelt å avtale service fra appen. Du bare velger dato og tidspunkt, og type feil, og så får du bekreftelse og de kontakter deg eventuelt hvis de lurer på noe. Enklere blir det ikke.

Endret av hekomo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med timebestilling i appen synes jeg en en fin ting. Man får opp når det er ledig time som man velger på en kalender og kan legge ved bilder og beskrivelse av hva det gjelder. Når man har levert fra seg bilen endres appen til å fortelle deg når bilen er estimert ferdig.

Jeg administrererer en del firmabiler som vi benytter forsjellige verksted til, og der er til tider utrolig irriterende å ringe å ringe for å få tak i noen bare for å spørre om bilen er klar til klokken 16 eller ikke.

Mail besvares aldri før det har gått noen timer så man må ringe for å få høre.

Er ikke alle verksted som er like ille her, men dette er ett friskt pust i hvordan ting gjøres og jeg liker det.

Hva de ser på som "innenfor standard" og ikke er en annen diskusjon dog. Synes de har en litt stor terskel for hva som er greit. Men bilen veier veldig opp for dette.

Edit: Kan skjønne at eldre folk uten smarttelefon synes dette er helt idiotisk, men så appellerer ikke Tesla helt til de heller. Ville heller fått fadern på 70 til å kjøpe en ID3 enn en Model 3. Men tror kansje heller en Peugeot e-208 i såfall 

Endret av Complexity
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Det med timebestilling i appen synes jeg en en fin ting. Man får opp når det er ledig time som man velger på en kalender og kan legge ved bilder og beskrivelse av hva det gjelder. Når man har levert fra seg bilen endres appen til å fortelle deg når bilen er estimert ferdig.

Dette er ikke unikt. Sist gang jeg måtte bytte rute pga steinsprut, så sendte jeg bestilling via appen selv. Måtte følge noen enkle steg som bilder av sprekkene og beskrivelse så fikk man time og en takk fra mekaniker for gode bilder etter hvert som svar. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus3do said:

Dette er ikke unikt. Sist gang jeg måtte bytte rute pga steinsprut, så sendte jeg bestilling via appen selv. Måtte følge noen enkle steg som bilder av sprekkene og beskrivelse så fikk man time og en takk fra mekaniker for gode bilder etter hvert som svar. 

Appen til VW? Så de har lignende løsning? Det er ikke akkurat veldig utbredt. Som nevnt opererer de fleste verksted med at man må ringe eller besøke dem fysisk.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (2 minutter siden):

Appen til VW? Så de har lignende løsning? Det er ikke akkurat veldig utbredt. Som nevnt opererer de fleste verksted med at man må ringe eller besøke dem fysisk.

 

Denne er relevant i diskusjonen

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Appen til VW? Så de har lignende løsning? Det er ikke akkurat veldig utbredt. Som nevnt opererer de fleste verksted med at man må ringe eller besøke dem fysisk.

 

Ja, den funksjonen ble introdusert for ei stund siden. Sånn med tanke på at alle i VAG gruppen vil samles så vil alle ha den funksjonen etterhvert. Det som er unikt er "feedback" eller spørsmål fra mekaniker i samme system. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 timer siden):

M

Model Y kan bli en utfordring. Det er en del poster per uke om dette etter hvert. Samme problem hadde jo Model 3 også

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/raining-inside-my-2-week-old-model-y.196967/

Slikt kan skje på alle biler. Ta en tur innom Audi e-tron Owners Norway på Facebook og søk på lekkasje så får du en del treff for å si det slik. 

Et sitat fra en eier:
"Herlighet... Vannet sildrer INN i bilen?

Det har regnet ute, og nå sildrer vannet in. I bilen foran på passasjersiden . Mener å ha lest at noen andre har opplevd.
Synes det er skikkelig krise. Tenker alt det praktiske.... rust... på en bil til nesten en mill. Jeg er rystet og fortvilet."

 Denne eieren fikk nytt panoramatak montert. Var vel ikke så god kvalitetskontroll hos Audi heller da?

En annen eier: 
"Var inne hos møller bil minde i går og ga beskjed om lekkasje. Fikk time 24/1. Har ikke garasje og vannet renner inn. Matten er våt og teppet under, bil full av dugg."
 
Denne bilen måtte innom verkstedet to ganger før den ble tett. 

Det er nok av andre eksempler om du leter.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (50 minutter siden):

Slikt kan skje på alle biler. Ta en tur innom Audi e-tron Owners Norway på Facebook og søk på lekkasje så får du en del treff for å si det slik. 

Et sitat fra en eier:
"Herlighet... Vannet sildrer INN i bilen?

Det har regnet ute, og nå sildrer vannet in. I bilen foran på passasjersiden . Mener å ha lest at noen andre har opplevd.
Synes det er skikkelig krise. Tenker alt det praktiske.... rust... på en bil til nesten en mill. Jeg er rystet og fortvilet."

 Denne eieren fikk nytt panoramatak montert. Var vel ikke så god kvalitetskontroll hos Audi heller da?

En annen eier: 
"Var inne hos møller bil minde i går og ga beskjed om lekkasje. Fikk time 24/1. Har ikke garasje og vannet renner inn. Matten er våt og teppet under, bil full av dugg."
 
Denne bilen måtte innom verkstedet to ganger før den ble tett. 

Det er nok av andre eksempler om du leter.

Det der kan ikke stemme. Det er bare Tesla som har feil på enkelte produserte biler. Alle andre produsenter enn Tesla er perfekte (men spesielt VW-konsernet da).

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (52 minutter siden):

Slikt kan skje på alle biler. Ta en tur innom Audi e-tron Owners Norway på Facebook og søk på lekkasje så får du en del treff for å si det slik. 

Et sitat fra en eier:
"Herlighet... Vannet sildrer INN i bilen?

Det har regnet ute, og nå sildrer vannet in. I bilen foran på passasjersiden . Mener å ha lest at noen andre har opplevd.
Synes det er skikkelig krise. Tenker alt det praktiske.... rust... på en bil til nesten en mill. Jeg er rystet og fortvilet."

 Denne eieren fikk nytt panoramatak montert. Var vel ikke så god kvalitetskontroll hos Audi heller da?

En annen eier: 
"Var inne hos møller bil minde i går og ga beskjed om lekkasje. Fikk time 24/1. Har ikke garasje og vannet renner inn. Matten er våt og teppet under, bil full av dugg."
 
Denne bilen måtte innom verkstedet to ganger før den ble tett. 

Det er nok av andre eksempler om du leter.

E tron hadde vell lekkasje i batteriene også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Kanskje noe for andre å tenke på i stedet for å vente på at TV2 hjelper deg banker på døra

Er jo bra de fikk det ordnet men var jo ganske skummel feil da. Kunne kortslutte batteriet og skape brann. Litt mere alvorlig enn å bli litt våt i håret.

Viser jo at andre produsenter og kan gjøre feil.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Kanskje noe for andre å tenke på i stedet for å vente på at TV2 hjelper deg banker på døra

Andre har vel ikke hatt tilsvarende problemer med så stor utbredelse.

Men det er klart, feil på biler er helt greit så lenge det ikke er Tesla. Når det er feil på et par Teslaer så er det katastrofe.

Mantraet har jo vært "de burde hatt bedre kvalitetskontroll i utgangspunktet så disse problemene ikke dukket opp!"

Nå har pipen fått en annen lyd, gitt.

Endret av hekomo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/20/2020 at 3:40 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Kjekt å ha ja, men absolutt ikke nødvendig for å kjøre bilen i regnvær. Du kan helt fint styre viskerne på Tesla manuelt i flere trinn, akkurat som på andre biler uten regnsensor. Akkurat som man fint kan kjøre bil uten ACC.

På samme måte som man kan kjøre en ID.3 uten app?

 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Andre har vel ikke hatt tilsvarende problemer med så stor utbredelse.

Men det er klart, feil på biler er helt greit så lenge det ikke er Tesla. Når det er feil på et par Teslaer så er det katastrofe.

Mantraet har jo vært "de burde hatt bedre kvalitetskontroll i utgangspunktet så disse problemene ikke dukket opp!"

Nå har pipen fått en annen lyd, gitt.

Feil på biler er greit så lenge service nettverk og fabrikant har kunnskap og kapasitet til å rydde opp raskt. De beste kan spore opp hvilken biler som er berørt og tilbakekalle disse. Vw har produsert mange e tron mens et gitt antall ble tilbakekalt. De har sikkert funnet ut at limen hadde for høy viskositet eller noe på en bestemt Bach og tilbakekaller disse. Uheldig for alle men det blir fikset uten at kunden må gå til naf's jurister eller tv2. 

Jeg har opplevd slike forhandlere. Jeg tok en bil til forhandler som et familiemedlem hadde kjøpt,ny og bilen var 3 mnd gammel. cluchen var defekt. Han spurte hvor gammel eieren var og var han over 70 var dette ingen garanti. Jeg ble litt forbannet og sa at jeg hadde kjørt bilen fordi eieren ville at jeg skulle kjøre inn bilen for han. Bilen ble reparert på garanti og det viste seg senere at cluch hadde en design feil. Det var flere feil på bilen jeg måtte krangle på. Batteri ladet seg ut på 5 dager. Det var helt normalt fikk jeg beskjed på. Osv. Kommer aldri til å kjøpe noe fra slike forhandlere. Batteriet ble utladet fordi radioen var koblet feil. 

Lenke til kommentar
On 6/20/2020 at 10:11 PM, hekomo said:

Men VW, Ford, osv. leverer jo også ut biler uten samme kvalitet som andre produsenter, så hvorfor snakker du bare om Tesla? VW ID.3 har jo enorme problemer med programvaren, så de måtte lansere bilen uten ferdig programvare.

Hvorfor tror du Tesla ikke kunne kjøres når det regner? Det gikk helt fint an å sette manuell hastighet hvis den automatiske modusen ikke virket. Jeg kjørte i manuell modus lenge før automatisk begynte å virke bra nok.

Uansett, automatiske viskere begynte å fungere veldig bra for en god stund siden, så du er allerede utdatert.

Tatt bort mulighet for å ta en telefon til nærmeste verksted? Du kan da fint kontakte et hvilket som helst Tesla-sertifisert verksted, så jeg skjønner ikke hva du mener. Hvis du tenker på at hos Tesla selv så bruker man app fremfor telefon så ser jeg ikke det som noe problem. Tvert imot er det veldig enkelt å avtale service fra appen. Du bare velger dato og tidspunkt, og type feil, og så får du bekreftelse og de kontakter deg eventuelt hvis de lurer på noe. Enklere blir det ikke.

Jeg tror du skal lete lenge etter noen produsenter som har utlevert en modell av samme kvalitet som Model Y ser ut til å ha, men hvis du sover bedre om natta så kan vi godt si det.

Fint at du også innrømmer at det var nødvendig med en forbedring av regnsensor.
Ut i fra hva jeg husker ble denne også forsvart i nesten hvert innlegg her før oppdateringen var på plass.
Hvis du igjen skal prøve å tenke rasjonelt så er det altså det samme som skjer med VW nå (men litt andre funksjoner) men for deg så er det naturligvis mye verre.

Jeg hadde gleden av å kjøre Model 3 i helgen. Med regnbygene som har vært fikk jeg også testet regnsensor og personlig håper jeg de klarer å få den enda bedre.
Men det største irritasjonsmomentet var nøkkel  appen og blåtann tilkoblingen. Her gikk det fra gøy til irriterende første dagen.

Jeg vil påstå å ikke være så utdatert, men forstår at du gjerne ikke vil se så kritisk på din egen bil og heller fokusere på de positive tingene som for deg overgår de negative.
Men ikke alle klarer å overse det negative og bortforklaringene dine når de blir nevnt blir bare tull.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Marzo said:

Jeg tror du skal lete lenge etter noen produsenter som har utlevert en modell av samme kvalitet som Model Y ser ut til å ha, men hvis du sover bedre om natta så kan vi godt si det.

Fint at du også innrømmer at det var nødvendig med en forbedring av regnsensor.
Ut i fra hva jeg husker ble denne også forsvart i nesten hvert innlegg her før oppdateringen var på plass.
Hvis du igjen skal prøve å tenke rasjonelt så er det altså det samme som skjer med VW nå (men litt andre funksjoner) men for deg så er det naturligvis mye verre.

Jeg hadde gleden av å kjøre Model 3 i helgen. Med regnbygene som har vært fikk jeg også testet regnsensor og personlig håper jeg de klarer å få den enda bedre.
Men det største irritasjonsmomentet var nøkkel  appen og blåtann tilkoblingen. Her gikk det fra gøy til irriterende første dagen.

Jeg vil påstå å ikke være så utdatert, men forstår at du gjerne ikke vil se så kritisk på din egen bil og heller fokusere på de positive tingene som for deg overgår de negative.
Men ikke alle klarer å overse det negative og bortforklaringene dine når de blir nevnt blir bare tull.
 

Hva var problemet med appen og tilkoblingen? Har alltid fungert sømløst på min bil men vet noen personer med iPhone og Huawei har slitt litt siden de telefonene kan finne på å drepe prosessen som styrer med dette for å spare strøm.

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Hva var problemet med appen og tilkoblingen? Har alltid fungert sømløst på min bil men vet noen personer med iPhone og Huawei har slitt litt siden de telefonene kan finne på å drepe prosessen som styrer med dette for å spare strøm.

Måtte finne frem telefonen, låse den opp og starte appen.. Selv kort tid etter forrige kjøretur.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Marzo said:

Måtte finne frem telefonen, låse den opp og starte appen.. Selv kort tid etter forrige kjøretur.

Da er det noe feil med telefonen. Må aldri gjøre det på min. Har jeg telefonen på meg og tar i døren låses bilen opp jeg kan hoppe inn å bare kjøre. Men som sakt er det noen telefoner som har alt for ekstrem strømsparing som dreper Tesla appen som må kjøre i bakgrunnen for at det skal fungere.

Man kan alltids kjøpe den offisielle nøkkelen om man heller vil ha det.

https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-key-fob

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...