Gå til innhold

VW slutter å tape penger på elbil med ID.3


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, hekomo said:

Skal man følge din logikk så slippes også alle andres biler ut på markedet for tidlig, for det er massevis av feil å finne hos både VW, Ford, Toyota, osv.

Regnsensoren er et elendig eksempel. Tesla slipper jo betaversjoner av programvarefunksjonalitet bevisst nettopp for å teste det. Hvorfor skulle de ikke kunne selge bilen med en betaversjon av regnsensoren? Det gir ikke et dårlig signal for resten av bilen i det hele tatt, særlig fordi det er forskjell på funksjonalitet som bare avhenger av forbedringer i programvare, og grunnlegende funksjonalitet som f.eks. går på den fysiske bilen eller grunnleggende programvare som styrer hele systemet.

Det finnes mange andre eksempler på dårlig kvalitet fra andre produsenter også. Hva er poenget ditt?

Hvis folk flest bare vil ha et produkt som fungerer slik det skal fra første dag så kan de ikke kjøpe fra noen produsenter, og spesielt ikke VW med ID.3-flausen deres. For ikke å snakke om lekkasje og kortslutningsrisiko på e-tron, eller alle feilene på Taycan.

Hvorfor blander du regnsensor med produksjonskvalitet? Det er to helt forskjellige ting.

Uansett, du har fortsatt ikke beklaget din tøysepåstand om at Model 3 ikke kunne kjøres i regnet.

Det er veldig vanskelig å forklare en person som lever i fornektelse om noe rasjonelt. 

Hvorfor er ID.3 en flause (den er ikke lansert) mens Tesla regnsensor synes du ikke er noen flause? 
Pga de kaller det beta? Da aksepterer du at de ikke er ferdige med produktet. 

Du må gjerne bruke tiden din på å forklare alle som klagde på regnsensoren sin i går, om hvorfor de må akseptere at den er sånn. 
Jeg hadde ikke akseptert det. Uansett hvor mange bortforklaringer du kommer med. 

Poenget mitt er at bilen din ikke er perfekt, og jo kjappere du begynner å forstå det, jo enklere er det å lese svarene dine her inne. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (8 minutter siden):

Sto jo i artikkelen til Motor:

Nylig åpnet VW for bestilling av den første av disse, ID.3, samtidig som det ble sagt at de første kundene vil motta bilene med uferdig programvare. Den vil bli oppgradert på et senere tidspunkt, men trådløs oppdatering over nettet (OTA) er fortsatt ikke tilgjengelig

Hvorfor ikke bare lese VW's egne kommentarer til de som vil kjøpe ID.3 1'st istedenfor? 

https://www.volkswagen.no/no/elbil/1st-mover-club.html
 

Det er to funksjoner i bilen som ikke vil være tilgjengelig ved levering;

  •  
    AppConnect (gjelder alle utstyrsversjoner), men bilens telefonsystem via Bluetooth vil fungere som normalt.
  •  
    AR Head-up display (gjelder kun ID.3 1ST Max) vil ha begrenset AR-funksjonalitet. Funksjoner som viser hastighet, adaptiv cruise-control, førerassistentsystemer, trafikkskiltgjenkjenning og navigasjon er tilgjengelig.



Dette er altså hva kjøpere kan velge å signere for om de ønsker å ta imot en ID.3 tidlig som vil ha manglende funksjonalitet. Som du ser er ikke OTA berørt. Hva Motor skriver stemmer altså ikke overens med hva VW selv skriver, og innholdet er heller ikke referert til noe.  

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor ikke bare lese VW's egne kommentarer til de som vil kjøpe ID.3 1'st istedenfor? 

https://www.volkswagen.no/no/elbil/1st-mover-club.html
 

Det er to funksjoner i bilen som ikke vil være tilgjengelig ved levering;

  •  
    AppConnect (gjelder alle utstyrsversjoner), men bilens telefonsystem via Bluetooth vil fungere som normalt.
  •  
    AR Head-up display (gjelder kun ID.3 1ST Max) vil ha begrenset AR-funksjonalitet. Funksjoner som viser hastighet, adaptiv cruise-control, førerassistentsystemer, trafikkskiltgjenkjenning og navigasjon er tilgjengelig.



Dette er altså hva kjøpere kan velge å signere for om de ønsker å ta imot en ID.3 tidlig som vil ha manglende funksjonalitet. Som du ser er ikke OTA berørt. Hva Motor skriver stemmer altså ikke overens med hva VW selv skriver, og innholdet er heller ikke referert til noe.  

Funksjonene nevnt over vil være tilgjengelig etter en kostnadsfri oppgradering hos din forhandler estimert til første kvartal 2021.

Hvorfor må man til forhandler om det er OTA?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Funksjonene nevnt over vil være tilgjengelig etter en kostnadsfri oppgradering hos din forhandler estimert til første kvartal 2021.

Hvorfor må man til forhandler om det er OTA?

Ja, de første bilene vil uansett måtte inn for oppdatering og OTA, men ditt originale utgangspunkt er at man måtte vente 1 år? Det er derfor jeg spurte deg hvorfor du kastet ut den påstanden, når det er snakk om ca 6 måneder på første oppdatering for de som velger frivillig å ta imot bil tidligere. De som kjøper rundt November-tider får altså bil i Q1 og har da bilen med alt av funksjonalitet, inkludert OTA. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Ja, de første bilene vil uansett måtte inn for oppdatering og OTA, men ditt originale utgangspunkt er at man måtte vente 1 år? Det er derfor jeg spurte deg hvorfor du kastet ut den påstanden, når det er snakk om ca 6 måneder på første oppdatering for de som velger frivillig å ta imot bil tidligere. De som kjøper rundt November-tider får altså bil i Q1 og har da bilen med alt av funksjonalitet, inkludert OTA. 

Estimert første kvartal 2021.
Som sakt den som lever får se. Men bilene man får nå blir jo levert uten OTA, som jo da også er en ting de mangler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Estimert første kvartal 2021.
Som sakt den som lever får se. Men bilene man får nå blir jo levert uten OTA, som jo da også er en ting de mangler.

Samtidig som man frivillig kan velge å ta imot bil nå, eller vente. Tar man imot bil nå, så blir man kompensert for den mangelen for verdier rundt 25,000 kr, i tillegg til å få tilgang til å gi VW feedback for videre forbedringer og OTA oppdateringer når det kommer. 

Akkurat det med feedback muligheter håper jeg VW er lure nok til å beholde for en fast greie, når man uansett har planer om OTA og tredjeparts-utvikling. Det ville jo vært en ypperlig måte å måle interesse for hva folk vil ha videre. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 hour ago, Marzo said:

Nei du vet like godt som meg at de fleste oppdateringer inneholder bug fix og ikke nye funksjoner. 

Har du virkelig et så stort behov for å forsvare Tesla at du skal lyve på dette også nå? 
 

Jaha? https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.24.6

Dette er den nyeste oppdateringen, ser ut som mye nytt spør du meg. Bug fix vil det jo alltid være, men det kommer stadig nye funksjoner også. Du burde la være å kommentere på ting du ikke har greie på bare for å komme med et motargument, du dummer deg bare ut.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Panneband said:

Jaha? https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.24.6

Dette er den nyeste oppdateringen, ser ut som mye nytt spør du meg. Bug fix vil det jo alltid være, men det kommer stadig nye funksjoner også. Du burde la være å kommentere på ting du ikke har greie på bare for å komme med et motargument, du dummer deg bare ut.

 

Jeg skal forsøke å la være å kommentere på ting jeg ikke har greie på så slipper du se at jeg dummer meg ut. 

Her er en liste over alle 154 oppdateringer Tesla har hatt for Model 3 siden den kom. 
En rekke nye funksjoner har jo kommet til, og ofte en del oppdateringer etterpå med forbedringer og bug fikser knyttet til dette: 
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1vdCt-toHxtSxGqNgOu9Fngl1-01DfnZn-RklDj_IdHc/htmlview# 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Nei du vet like godt som meg at de fleste oppdateringer inneholder bug fix og ikke nye funksjoner. 

Har du virkelig et så stort behov for å forsvare Tesla at du skal lyve på dette også nå? 

Nei, de fleste oppdateringene inneholder ny funksjonalitet. I og med at jeg faktisk eier en Tesla og får disse oppdateringene selv så tror jeg at jeg vet litt bedre enn deg hvilke oppdateringer bilen min får.

Uansett er det ganske tåpelig å påstå at det å fikse bugs skal være negativt. Programvare vil aldri bli perfekt, og det finnes alltid bugs å fikse. Det over her er altså ganske irrelevant siden bugfiksing er helt vanlig i all programvare, og ingen programmer vil noen gang bli perfekte. Å bruke bugfiksing som et argument for at Tesla er dårlig vitner altså enten om dobbeltmoral eller uvitenhet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Det er veldig vanskelig å forklare en person som lever i fornektelse om noe rasjonelt. 

Hvorfor er ID.3 en flause (den er ikke lansert) mens Tesla regnsensor synes du ikke er noen flause? 
Pga de kaller det beta? Da aksepterer du at de ikke er ferdige med produktet. 

Du må gjerne bruke tiden din på å forklare alle som klagde på regnsensoren sin i går, om hvorfor de må akseptere at den er sånn. 
Jeg hadde ikke akseptert det. Uansett hvor mange bortforklaringer du kommer med. 

Poenget mitt er at bilen din ikke er perfekt, og jo kjappere du begynner å forstå det, jo enklere er det å lese svarene dine her inne. 

Det er jo ikke rasjonelt å angripe Tesla for en ting og forsvare andre for det samme.

Det som er en flause med ID.3 er programvaren som de rotet så voldsomt til. Det er egentlig ikke så farlig i seg selv, men sett i kontekst av alle her som snakket om hvor enkelt det var dette med programvare og OTA og hvordan VW ville gjøre det så bra og være ute i tide og de som linket til artikler der VW-ansatte varslet om alvorlige programvarefeil, så er det bare enda et eksempel på hvordan alt ved Tesla skal rakkes ned på, mens andre selskaper skal lovprises uansett.

Klagde på regnsensoren sin i går?

Jeg har aldri påstått at Tesla er perfekt. Jeg har forklart for deg flere ganger nå at det ikke er poenget mitt, men at poenget er forskjellen i hvordan folk forholder seg til Tesla sammenlignet med f.eks. VW. Når jeg nå har måttet gjenta dette enda en gang så lurer jeg litt på hva agedaen din er ved å lyve aktivt om meg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Estimert første kvartal 2021.
Som sakt den som lever får se. Men bilene man får nå blir jo levert uten OTA, som jo da også er en ting de mangler.

Det er ikke Tesla, så når VW-kunder nå får en bil som mangler noe så er det bare proaktivt fra VW sin side.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Det er ikke Tesla, så når VW-kunder nå får en bil som mangler noe så er det bare proaktivt fra VW sin side.

Selvfølgelig er det proaktivt å gå ut og informere om feil og mangler, samt gi kundene valget selv om de vil ta imot en bil eller ikke med feilene?

I Kina så fikk Tesla kundene annet hardware enn hva de trudde de hadde betalt for, og der er altså Tesla atter igjen - "reaktiv". De kaster ut feil i håp om at folk ikke legger merke til det. Bilene blir reklamert for å ha HW3.0, men blir levert med HW2.5. Hadde de sagt at "denne bilen har HW2,5 men vi kan bytte den senere, er det greit?" så hadde dem vært proaktive, og alt hadde vært i skjønneste orden. 

Isteden sier de ikke ifra, og folk som ikke har peiling i å sjekke hva slags type HW bilen har, kjører nå rundt med HW2.5. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, hekomo said:

Det er jo ikke rasjonelt å angripe Tesla for en ting og forsvare andre for det samme.

Det som er en flause med ID.3 er programvaren som de rotet så voldsomt til. Det er egentlig ikke så farlig i seg selv, men sett i kontekst av alle her som snakket om hvor enkelt det var dette med programvare og OTA og hvordan VW ville gjøre det så bra og være ute i tide og de som linket til artikler der VW-ansatte varslet om alvorlige programvarefeil, så er det bare enda et eksempel på hvordan alt ved Tesla skal rakkes ned på, mens andre selskaper skal lovprises uansett.

Klagde på regnsensoren sin i går?

Jeg har aldri påstått at Tesla er perfekt. Jeg har forklart for deg flere ganger nå at det ikke er poenget mitt, men at poenget er forskjellen i hvordan folk forholder seg til Tesla sammenlignet med f.eks. VW. Når jeg nå har måttet gjenta dette enda en gang så lurer jeg litt på hva agedaen din er ved å lyve aktivt om meg.

Jeg forsvarer som sagt ikke. Hadde VW faktisk utlevert bilene sine med software så hadde poenget ditt stått! 
Men det er akkurat det som er poenget her, de holder igjen nettopp pga funksjoner som ikke fungerer tilstrekkelig. 

Det er en ganske vesentlig forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, hekomo said:

Nei, de fleste oppdateringene inneholder ny funksjonalitet. I og med at jeg faktisk eier en Tesla og får disse oppdateringene selv så tror jeg at jeg vet litt bedre enn deg hvilke oppdateringer bilen min får.

Uansett er det ganske tåpelig å påstå at det å fikse bugs skal være negativt. Programvare vil aldri bli perfekt, og det finnes alltid bugs å fikse. Det over her er altså ganske irrelevant siden bugfiksing er helt vanlig i all programvare, og ingen programmer vil noen gang bli perfekte. Å bruke bugfiksing som et argument for at Tesla er dårlig vitner altså enten om dobbeltmoral eller uvitenhet.

Jeg påstår ikke at det å fikse bugs er tåpelig, det var ment som en liten tankevekker til de som tror at software utvikling er en dans på roser når man ser på hvor mye oppfølging det krever bla av Tesla (eller windows eller hvem du vil sammenligne med).  

Noen selskaper vil likevel levere software av en gitt standard på vertfall de viktigste funksjonene en bil skal ha.
Dette bør ikke være flaut eller kritikkverdig på den måten tesla eiere prøver å få det til å fremstå som. 

Men jeg tror du egentlig forstår poenget mitt, så vi kan godt gå tilbake til hvor du forteller oss om hvordan du oppfatter ID.3 flausen basert på dine egne erfaringer. 

Lenke til kommentar

Den første Audi e-Tron hadde vel en del bugs når den ble lansert. Var vel noe med at man ikke kunne lade den over for lang tid for da bare sluttet bilen å fungere? Dette fikk man vel fikset med å levere bilen inn igjen etter de hadde ordnet en fiks.

De første har vel og enda noe bug med at du ikke kan schedulere oppvarming om SOC er for lav - selv om man står plugget i laderen? Om man har en app som ikke fungerer må det jo være ekstra irriterende at slikt heller ikke fungerer.

Android Auto får de vist heller ikke til, så det er deaktivert helt på de nyeste modellene. 

Virker heller ikke som de har noe bra "profil" løsning. Her må det vist tukles med instillinger hver gang man skal kjøre om man er flere som bruker bilen.

Morro å lese litt på elbilforum og slikt for denne bilen som det ble sakt "skulle være perfekt fra fabrikk så trengte ikke OTA".

Skjønner jo hvorfor VW vil ha OTA fremover iallefall - for å fikse bugs...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Personlig luket jeg ut Audi e-Tron 55 og 50 fordi de er typisk "bygge erfaring" produkter på eldre plattformer. Audi holder jo på med å lage PPE plattformen i samarbeid med Porsche, samt neste modell kommer på MEB plattformen. Først når de nye modellene havner på dedikerte plattformer, så blir jeg straks mer interessert.  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

https://www.volkswagen.no/no/elbil/siste-nytt/forste-testtur-med-id3-i-norge.html

Sitat

 

Det er godt å se at rekkevidden er så bra. Det var null problem å nå fram til Dombås, med variert kjøring, og en hel del på motorvei. Etter en halvtimes ladestopp var det bare å fortsette videre med full trygghet om å nå Trondheim med god komfort, sier Hekneby.

 

Tross kraftige regnbyger og bare 2,5 grader over Dovrefjell, lå energiforbruket på turen til Trondheim på 14 kWh/ 100 km.

 

Hadde vært interessant å sett mer detaljer fra den turen for å få litt innblikk i hva en kan forvente på de modellene som kommer på MEB platformen. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...