Gå til innhold

VW slutter å tape penger på elbil med ID.3


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (12 minutter siden):

Snakker du om VAG nå? Som i Norge forhandles via Møller? Er du helt .. historieløs? De er jo kjente for å være totalt fravikende når det kommer til innkallelser og innrømmelser, samt faktisk utføre det de "burde". Tidlig 2000-tallet var jo helt totalt katastrofe for Audi-eiere (og VW-eiere), særlig for de med 2.5TDi og automat. Og rust? Å jesus så mye rust det har vært! Jeg er BMW-fan og sett mye rust (dessverre) men VAG tar kaka fra de "store tyskerne" (med unntak av Mercedes i tusenårs-skiftet). For ikke å snakke om systematisk svindel og juks etter 2010, der direktøren måtte sitte i fengsel og VAG ble bøtelagt noe et lite land ville kalt et "statsbudsjett". Vi snakker om et selskap som opplevde sin fødsel fordi en klin kokos diktator ville ha en "folkebil", en jobb han gav til Mr. Ferdinand Porsche - snakk om "subsidiering". Men klart, Tesla er jo "useriøse" i forhold ?
 

Har aldri eid en vw så dem kjenner jeg ikke så veldig godt bortsett fra at flere jeg kjenner har e golf og er svært fornøyd.

At vw leverer produkter som er mye dårligere enn franske og italienske biler tviler jeg på. Ford og Opel har vel sine ting. 

Vil tro de er midt på treet og de selger bra. Golf er jo produsert millionvis av. Skal man ha lite trøbbel velger vel man Toyota eller Lexus.

Jeg tror det hadde vert bedre om tesla hadde tilbakekalt sine biler oftere og fjernet feil før de kommer i media. 

Svært mange produsenter reparere ting kunden ikke vet noe om på service. Mangen avensiser fikk byttet motor uten at kunder ble informert. 

Husker at det var en drikkevanns produsent som tilbakekalte alt vann de hadde solgt fordi det ikke var godt nok. Vannet var det ikke noe i veien med men tilbakekallingen ga merket et voldsomt økning av salget etterpå. Det hele var et PR prosjekt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (23 timer siden):

Nå er ikke du akkurat kjent for å komme med så mange påstander som stemmer. 

Hvor vidt ID.3 er forsinket eller klar må du spørre VW om, bilene ser ut til å dukke opp her i landet i løpet av året. 
Roadster skulle jo være her før ID.3... 
VW har allerede vist at de kan, ettersom de har produsert verdens mest solgte bil. 

Er jeg ikke kjent for det altså? Det har ikke så mye å si når det ikke var jeg som kom med påstandene om store problemer med ID. Jeg linket faktisk bare videre til artikler der VW-ansatte varslet om disse problemene. Og det viste seg jo å stemme.

Det hjelper ikke om VW har vist at de kan produsere utdaterte giftbiler når vi her snakker om elbiler med avansert programvare som VW åpenbart sliter stort med, akkurat som artiklene jeg linket til for en tid tilbake snakket om.

Sitat

For enkelte brukere her inne er det kun et bilmerke som eksisterer.
Alle feil og ulemper feies raskt under teppet, men hvis andre merker gjør tilsvarende så blir det slaktet. 
Dobbeltmoralen skinner igjennom og noen ganger er det litt morsomt å fremheve det..

Nb! Model Y er i salg, men er neppe mer ferdig enn ID.3 bilene som står på fabrikken hos VW..

Litt morsomt at du skulle nevne dette med å forsvare bilmerker, for jeg har registrert det samme, nemlig at et konkret bilmerke blir angrepet hele tiden, mens når andre bilmerker har problemer så skal det feies under teppet. Jeg pleier stort sett bare å nevne problemer med visse andre bilmerker for å fremheve nettopp dobbeltmoralen.

For eksempel: Når Tesla Model 3 tidlig i produksjonen har en bremselengde som er lenger enn ønsket så fikser de det med en programvareoppdatering, men det er ikke måte på hvilken katastrofe dette er for Tesla og hvordan dette beviser at Tesla ikke klarer å produsere biler. Men når VW-konsernet må tilbakekalle hundreutsener av biler for bremsefeil så er det bare et bevis på hvor dyktige VW er og hvor flinke de er til å gjøre det riktige. All kritikk feies til side for VW kan ikke gjøre feil, det er bare Tesla som har feil og ferdig snakka.

Hvor ferdig Model Y er vet jeg ikke, men jeg ser egentlig ikke relevansen. Programvaren er i det minste klar.

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Jeg tror det hadde vert bedre om tesla hadde tilbakekalt sine biler oftere og fjernet feil før de kommer i media. 

...

Husker at det var en drikkevanns produsent som tilbakekalte alt vann de hadde solgt fordi det ikke var godt nok. Vannet var det ikke noe i veien med men tilbakekallingen ga merket et voldsomt økning av salget etterpå. Det hele var et PR prosjekt. 

Hvorfor skal Tesla tilbakekalle biler når det ikke er grunnlag for det?

For PR?! Jesus Kristus...

Sitat

Svært mange produsenter reparere ting kunden ikke vet noe om på service. Mangen avensiser fikk byttet motor uten at kunder ble informert. 

Hehe, morsomt. Det var jo andre her som kom med påstander om at Tesla fikset ting på service i all hemmelighet, for at kundene ikke skulle vite at det hadde vært noe galt. Da var det kritikkverdig. Men nå er det visst prisverdig når andre produsenter gjør det samme :D

(For ordens skyld: Jeg har ingen tro på påstander om at Tesla har fikset ting "i hemmelighet" da alt arbeid spesifiseres i arbeidsbeskrivelsen.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
40 minutes ago, hekomo said:

For eksempel: Når Tesla Model 3 tidlig i produksjonen har en bremselengde som er lenger enn ønsket så fikser de det med en programvareoppdatering, men det er ikke måte på hvilken katastrofe dette er for Tesla og hvordan dette beviser at Tesla ikke klarer å produsere biler. Men når VW-konsernet må tilbakekalle hundreutsener av biler for bremsefeil så er det bare et bevis på hvor dyktige VW er og hvor flinke de er til å gjøre det riktige. All kritikk feies til side for VW kan ikke gjøre feil, det er bare Tesla som har feil og ferdig snakka.

Hvor ferdig Model Y er vet jeg ikke, men jeg ser egentlig ikke relevansen. Programvaren er i det minste klar.

Et veldig godt eksempel, men du glemmer noen vesentlige detaljer.  (eller kanskje du bevisst holder tilbake)

Realiteten var at Model 3 mistet anbefalingen sin fra Consumer Reports da bremselengden fra 60-0 mph var hele 7 fot dårligere enn en Ford F-150 full size pick up truck. https://www.consumerreports.org/hybrids-evs/tesla-model-3-review-falls-short-of-consumer-reports-recommendation/ 

At Tesla med enkle grep kunne forbedre bremsene, viser jo hvor lite testing som ble gjort før bilene ble utlevert til kunder? 
 

 

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 16.6.2020 den 10.06):

Et veldig godt eksempel, men du glemmer noen vesentlige detaljer.  (eller kanskje du bevisst holder tilbake)

Realiteten var at Model 3 mistet anbefalingen sin fra Consumer Reports da bremselengden fra 60-0 mph var hele 7 fot dårligere enn en Ford F-150 full size pick up truck. https://www.consumerreports.org/hybrids-evs/tesla-model-3-review-falls-short-of-consumer-reports-recommendation/ 

At Tesla med enkle grep kunne forbedre bremsene, viser jo hvor lite testing som ble gjort før bilene ble utlevert til kunder? 

Det er da ikke relevant om de mistet anbefaling eller ikke. Poenget er måten du og andre her reagerer på feil hos Tesla kontra feil hos andre. Det er særlig synlig når feilen hos andre er så alvorlig at bilene må tilbakekalles, mens Tesla bare fikser det gjennom en oppdatering.

Hvis en feil på Tesla viser lite testing så må jo feil hos andre produsenter også vise lite testing.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
15 hours ago, hekomo said:

Det er da ikke relevant om de mistet anbefaling eller ikke. Poenget er måten du og andre her reagerer på feil hos Tesla kontra feil hos andre. Det er særlig synlig når feilen hos andre er så alvorlig at bilene må tilbakekalles, mens Tesla bare fikser det gjennom en oppdatering.

Hvis en feil på Tesla viser lite testing så må jo feil hos andre produsenter også vise lite testing.

Jeg forsvarer på ingen måte feil hos andre produsenter, men det gjør du ved å bruke OTA som en bortforklaring. 
Jeg er personlig skeptisk når produsenten av et produkt sier seg ferdig med produktet og slipper det ut på markedet, for så å feile på helt grunnleggende egenskaper som bremser.
At de klarte fikse det med en OTA var så klart positivt, men hvis du leser kommentarene fra Musk så vil du se at Tesla også var innstilt på at det måtte gjøres HW endringer i bilene. 

Et annet eksempel er regnsensoren som har vært i beta testing i veldig lang tid.
Det er mye enklere for Tesla eiere å akseptere at den ikke fungerer optimalt i håp om at det vil komme en fremtidig forbedring. 
For andre merker ville en slik mangel aldri blitt solgt med det endelige produktet.. 

Dette er det alle "andre" reagerer på som du ikke ser ut til å bry deg noe nevneverdig om.. Sånn er det ikke for alle..! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Jeg forsvarer på ingen måte feil hos andre produsenter, men det gjør du ved å bruke OTA som en bortforklaring. 
Jeg er personlig skeptisk når produsenten av et produkt sier seg ferdig med produktet og slipper det ut på markedet, for så å feile på helt grunnleggende egenskaper som bremser.
At de klarte fikse det med en OTA var så klart positivt, men hvis du leser kommentarene fra Musk så vil du se at Tesla også var innstilt på at det måtte gjøres HW endringer i bilene. 

Et annet eksempel er regnsensoren som har vært i beta testing i veldig lang tid.
Det er mye enklere for Tesla eiere å akseptere at den ikke fungerer optimalt i håp om at det vil komme en fremtidig forbedring. 
For andre merker ville en slik mangel aldri blitt solgt med det endelige produktet.. 

Dette er det alle "andre" reagerer på som du ikke ser ut til å bry deg noe nevneverdig om.. Sånn er det ikke for alle..! 

Nei, jeg forsvarer ikke feil hos Tesla. Jeg påpeker at alle produsenter har feil fra tid til annen. Grunnen til at jeg nevnte OTA var for å illustrere forskjellen på akkurat den feilen, der en feil som kunne fikses med en enkel OTA-oppdatering blåses ut av proporsjoner mens en reell tilbakekalling gjort av andre produsenter minimeres og forsøkes bortforklart.

Hva har regnsensor med saken å gjøre?

I og med at VW selger ID.3 med en stor mangel der programvaren ikke er ferdig så tar du dessverre feil der også. Jeg vil også si at det å selge biler der grunnleggende programvarefunksjonalitet mangler (slik VW gjør) er ganske mye verre enn å selge biler med uferdig regnsensor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
53 minutes ago, hekomo said:

Hva har regnsensor med saken å gjøre?

At bilene ikke leveres ut med samme kvalitet som andre produsenter gjør, både fordi Tesla kan gjøre utbedringer senere, men også fordi kundene ikke er like kritiske. 
 

Quote

I og med at VW selger ID.3 med en stor mangel der programvaren ikke er ferdig så tar du dessverre feil der også. Jeg vil også si at det å selge biler der grunnleggende programvarefunksjonalitet mangler (slik VW gjør) er ganske mye verre enn å selge biler med uferdig regnsensor.

Nei, de fleste er mer opptatt av om bilen kan kjøres når det regner, fremfor om bilen har mulighet for å spille av filmer eller booke en service time direkte i skjermen. 
VW har feks ikke tatt bort mulighetene for å ta en telefon til nærmeste verksted for å få hjelp, nettopp fordi de skal selge biler til alle type mennesker.
Dette ser jeg du har store problemer med å forstå deg på, og tror alle mennesker har samme behov som deg. 

Sånn er det ikke enten du liker det eller ikke... 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 minutter siden):

Nei, de fleste er mer opptatt av om bilen kan kjøres når det regner, fremfor om bilen har mulighet for å spille av filmer eller booke en service time direkte i skjermen.

Å jesus! Kan man ikke kjøre Model 3 når det regner nå? Er dette et reelt argument?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 minutter siden):

Å jesus! Kan man ikke kjøre Model 3 når det regner nå? Er dette et reelt argument?

Tror det finnes teslabiler med dårlig funksjon på viskere og rengjøring. Ble litt forbauset over at tb måtte stoppe å vaske vinduene på tesla x og at han var overrasket over at Audi etron hadde viskesystem som rengjorte frontruten. Jeg trodde alle biler hadde viskesystemer som virket. Kjører du på veier med mye piggdekk bruk om vinteren er det faktisk viktig å ha viskere og spylere som tar bort skitten.

Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Å jesus! Kan man ikke kjøre Model 3 når det regner nå? Er dette et reelt argument?

Kan man ikke kjøre ID.3 pga software forsinkelsen?

Du ser poenget?

ID.3 software er en "stor" mangel.
Men regnsensor på en Model 3 er 10 år foran alle andre, eller premium eller bil 2.0 alt etter hva man foretrekker...

Kjærlighet gjør blind, men det er lov å bruke hue...




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Djises.. funker ikke viskerne nå?

Er vel samme viskere som Toyota bruker, men der er de vel helt topp?

Hvilken Toyota er solgt med beta løsning? Ingen.

De funker sikkert godt nok for folk flest, men hey! Tror du ikke en ID.3 også gjør det?
 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Marzo said:

Hvilken Toyota er solgt med beta løsning? Ingen.

De funker sikkert godt nok for folk flest, men hey! Tror du ikke en ID.3 også gjør det?
 

Viskerne er like? Visker da vel like godt?

Forøvrig er regnsensoren på Toyota anske dårlig den og. Iallefall de jeg har prøvd. Ford er eneste jeg har kjørt hvor jeg har vært virkelig fornøyd med regnsensoren.

Men alle de har jo dedikerte sensorer og benytter ikke kun kamera som Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Viskerne er like? Visker da vel like godt?

Forøvrig er regnsensoren på Toyota anske dårlig den og. Iallefall de jeg har prøvd. Ford er eneste jeg har kjørt hvor jeg har vært virkelig fornøyd med regnsensoren.

Men alle de har jo dedikerte sensorer og benytter ikke kun kamera som Tesla.

Du må lese innleggene litt bedre. Det er regnsensor som blir nevnt.
Mange biler har hatt dette i en del år, da slipper man å slå av å på viskere selv. Bilen fikser det helt automatisk.
Anbefaler å prøve det!

Det er spesielt hendig hvis man feks skal lage en selvkjørende bil hvor sensorer er avhengig av god sikt...

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Marzo said:

Du må lese innleggene litt bedre. Det er regnsensor som blir nevnt.
Mange biler har hatt dette i en del år, da slipper man å slå av å på viskere selv. Bilen fikser det helt automatisk.
Anbefaler å prøve det!

Det er spesielt hendig hvis man feks skal lage en selvkjørende bil hvor sensorer er avhengig av god sikt...

Har hatt det på bilene mine i nå i rundt 7 år, så er godt vandt med det :)

Forden jeg eide hadde desidert best sensor, men har lite å klage på Tesla sin etter oppdateringene. Synes det er imponerende at den kan detektere regn ved kun å se det på kamera. Man slipper at viskerne starter når man skraper is av ruten også som jeg var plaget med før om man hadde glemt å slå av auto funksjonen.

forøvrig lite isskraping på Teslan uansett da siden den tiner ruten på noen minutter, men alikevell.

Men dere som ikke eier bilen får bare klage.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Men dere som ikke eier bilen får bare klage.

Ryan Shaw la ut denne videoen i dag som viser akkurat hva jeg vil frem til.

Kort oppsummert har bilen hans etter 3 besøk på Service Senteret fått 4 komponenter installert som bilen ikke hadde den dagen han fikk den. At Tesla igjen har vært for kjappe med å pushe ut en modell i markedet er helt åpenbart.

Det er opp til den enkelte å vurdere om det er noe man vil akseptere, men fanboys må snart kalle en spade for en spade å se at dette ikke er måten andre bilprodusenter leverer ut produktene sine på! Mange vil heller la fabrikken bli ferdig med bilen fremfor at mekanikere kommer hjem i garasjen sin for å gjøre siste finpuss...

La oss håpe Berlin bilene blir av en annen standard!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (20 timer siden):

Du må lese innleggene litt bedre. Det er regnsensor som blir nevnt.
Mange biler har hatt dette i en del år, da slipper man å slå av å på viskere selv. Bilen fikser det helt automatisk.
Anbefaler å prøve det!

Det er spesielt hendig hvis man feks skal lage en selvkjørende bil hvor sensorer er avhengig av god sikt...

Kjekt å ha ja, men absolutt ikke nødvendig for å kjøre bilen i regnvær. Du kan helt fint styre viskerne på Tesla manuelt i flere trinn, akkurat som på andre biler uten regnsensor. Akkurat som man fint kan kjøre bil uten ACC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...