Gå til innhold

VW slutter å tape penger på elbil med ID.3


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (Akkurat nå):

Jeg var genuint interessert i kommentaren min - for dette må da være en glipp? Jeez ?

Hehe, ja om du mener at lokalavisa har vært på besøk hos en lokal forhandler for å skrive om ID.3, der de tar et bilde og at bruken av bildet med artikkelen de har skrevet er en glipp, så gjerne for meg. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Hehe, ja om du mener at lokalavisa har vært på besøk hos en lokal forhandler for å skrive om ID.3, der de tar et bilde og at bruken av bildet med artikkelen de har skrevet er en glipp, så gjerne for meg. ?

En "lokal forhandler" av ID.3 er Møller Norge A/S (!)
EDIT: Møller Mobility Group

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

En "lokal forhandler" av ID.3 er Møller Norge A/S (!)

Du tenker ikke at det er mer plausibelt at lokalavisen ville ha noe relevant å skrive om, og tok turen til sin lokale VW forhandler? 

Om Møller Norge A/S bestemmer seg for noe, så blir det synlig i hele landet. Ikke kun i en lokal-avis. 

Lenke til kommentar

https://www.motor.no/artikler/audi-topp-mener-tyske-bilprodusenter-har-sovet-i-timen/

Målet er å ha over 10.000 dataeksperter på plass innen 2025. VAG har slitt med å finne rett kompetanse, noe som har medført store problemer på programvaresiden.

Er jo mange som sier at dette skal være så enkel koding? Og at det Tesla har er så simpelt at alle kunne kodet det? Rart VW trenger så mange eksperter for å få til det samme da.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, hekomo said:

Jo, det forsvares over en lav sko. Når det påpekes tilbakekalling av VW pga. livsfarlig bremsefeil så vinkles det som at "se så flinke VW er til å være føre var" og lignende. Jeg husker ikke om du har gjort akkurat det, men det er andre som har det.

Jeg har ikke forsvart Tesla noe særlig. Det jeg har gjort er å påpeke dobbeltmoralen i måten feil hos Tesla omtales av enkelte, i forhold til hvordan de omtaler feil i andre bilmerker. Dette forklarte jeg alt i innlegget du selv nettopp siterte, så hva er grunnen til at du lyver om hva jeg har skrevet?

Det går fint an å kjøre i regn uten regnsensor. Poenget med regnsensoren i utgangspunktet var vel nok en gang å illustrere den ekstreme reaksjonen enkelte har på at regnsensoren i Tesla brukte tid på å bli "trent opp" til å bli bra nok, samtidig som de samme personene forsvarte VWs softwareproblemer med nebb og klør.

Grunnen til at regnsensoren ikke fungerte fra starten var jo at det var en funksjon under utvikling, og de trengte nok data for å kunne "trene den opp".

Hva andre sier kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.
Men poenget mitt var at Tesla sine biler slippes ut på markedet for tidlig. 
Det er åpenbart viktigere å holde leveransene oppe fremfor å selge et solid og godt produkt. 

Et eksempel var regnsensor som når Model 3 var ny var helt håpløs. Hvordan Tesla kunne akseptere å selge bilen slik blir en gåte, men det gir et dårlig signal for resten av bilen. 
Du mener den nå har blitt veldig bra. Ikke alle er enige. 

Det finnes mange andre eksempler på kvaliteten. Hva du mener om regnsensoren eller hva andre merker gjør er irrelevant. 

I innlegget som ble postet i går på fb ang nettopp regnsensoren kan du lese om folk som lar være å kjøre bilen når det regner (og kjører en annen) og andre som har fått ødelagt frontvinduet sitt og Tesla nekter å bytte. 
Dette tyder på at bilene ikke bør kjøres når det regner.. Men poenget er fortsatt hvor elendig kvalitet Tesla har solgt til kundene sine og hvordan de prøver å rette opp i dette. 

Folk flest vil bare ha et produkt som fungerer slik det skal, fra første dag. 

Jeg krysser fingrene for at Berlin produserte Y vil ha et mye høyere kvalitetsnivå når disse skal produseres. 
 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

https://www.motor.no/artikler/audi-topp-mener-tyske-bilprodusenter-har-sovet-i-timen/

Målet er å ha over 10.000 dataeksperter på plass innen 2025. VAG har slitt med å finne rett kompetanse, noe som har medført store problemer på programvaresiden.

Er jo mange som sier at dette skal være så enkel koding? Og at det Tesla har er så simpelt at alle kunne kodet det? Rart VW trenger så mange eksperter for å få til det samme da.

Med tanke på hyppigheten i bug fix releaser Tesla sender ut er det mye som tyder på at det kan være greit å ha god og riktig kompetanse på plass. 
 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Målet er å ha over 10.000 dataeksperter på plass innen 2025. VAG har slitt med å finne rett kompetanse, noe som har medført store problemer på programvaresiden.

Er jo mange som sier at dette skal være så enkel koding? Og at det Tesla har er så simpelt at alle kunne kodet det? Rart VW trenger så mange eksperter for å få til det samme da.

Målet til VAG er litt større enn hva du ser hos f.eks Tesla. Så de har satt seg noen hårete mål. VW.Play alene vil jo være smart-bilens svar på Netflix, Spotify o.l. I tillegg så skal de ha en app-store med tredjeparts støtte. De gaper altså over endel mer enn kun det å få til OTA. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Målet til VAG er litt større enn hva du ser hos f.eks Tesla. Så de har satt seg noen hårete mål. VW.Play alene vil jo være smart-bilens svar på Netflix, Spotify o.l. I tillegg så skal de ha en app-store med tredjeparts støtte. De gaper altså over endel mer enn kun det å få til OTA. 

Men så får de jo ikke til OTA heller før om ett år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Men så får de jo ikke til OTA heller før om ett år.

Hva får deg til å si at de ikke får til OTA før om ett år? Det sies jo at de som får bil produsert nærmere November får en ID.3 med alle fløyter og innhold. Det at tredjepartsleverandører henger etter for å støtte slikt er jo kritikkverdig, og VW burde ha vært tidligere ute med å havne på en standard om det f.eks har vært et problem. 
 

Lenke til kommentar
58 minutes ago, oophus3do said:

Hva får deg til å si at de ikke får til OTA før om ett år? Det sies jo at de som får bil produsert nærmere November får en ID.3 med alle fløyter og innhold. Det at tredjepartsleverandører henger etter for å støtte slikt er jo kritikkverdig, og VW burde ha vært tidligere ute med å havne på en standard om det f.eks har vært et problem. 
 

Sies mye rart men har jo og vært mye forsinkelser. Jeg håper de får til iallefall og at dette ikke ødelegger for mye.

Vi har sikkert fått Version 11 eller høyere på Tesla innen den tid da. Spent på hva det bringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Sies mye rart men har jo og vært mye forsinkelser. Jeg håper de får til iallefall og at dette ikke ødelegger for mye.

Ok, så du bare kastet ut noe? 

Det må da være mer givende å se hvordan situasjonen ser ut i 2025 fremfor midten av 2020 vs slutten av 2020? Segmentet med "smart-biler" er ungt, og salgstallene er ikke særlig imponerende ennå. Jeg håper veksten tar seg opp, og at bilprodusentene står klare når det virkelig gjelder, men den situasjonen er ikke her og nå globalt sett. De som kjøper elbiler idag, er fremdeles "early-movers". Det er ikke før elbilen er standard-valget at man kan snakke om at folk har sovet i timen, om produsentene fremdeles på det tidspunktet ikke har noe klart. 

Complexity skrev (8 minutter siden):

Vi har sikkert fått Version 11 eller høyere på Tesla innen den tid da. Spent på hva det bringer.

Android Automotive, og VW OS sikter på noe mer enn kun OTA oppdateringer. 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Hva andre sier kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.
Men poenget mitt var at Tesla sine biler slippes ut på markedet for tidlig. 
Det er åpenbart viktigere å holde leveransene oppe fremfor å selge et solid og godt produkt. 

Et eksempel var regnsensor som når Model 3 var ny var helt håpløs. Hvordan Tesla kunne akseptere å selge bilen slik blir en gåte, men det gir et dårlig signal for resten av bilen. 
Du mener den nå har blitt veldig bra. Ikke alle er enige. 

Det finnes mange andre eksempler på kvaliteten. Hva du mener om regnsensoren eller hva andre merker gjør er irrelevant. 

I innlegget som ble postet i går på fb ang nettopp regnsensoren kan du lese om folk som lar være å kjøre bilen når det regner (og kjører en annen) og andre som har fått ødelagt frontvinduet sitt og Tesla nekter å bytte. 
Dette tyder på at bilene ikke bør kjøres når det regner.. Men poenget er fortsatt hvor elendig kvalitet Tesla har solgt til kundene sine og hvordan de prøver å rette opp i dette. 

Folk flest vil bare ha et produkt som fungerer slik det skal, fra første dag. 

Jeg krysser fingrene for at Berlin produserte Y vil ha et mye høyere kvalitetsnivå når disse skal produseres. 

Skal man følge din logikk så slippes også alle andres biler ut på markedet for tidlig, for det er massevis av feil å finne hos både VW, Ford, Toyota, osv.

Regnsensoren er et elendig eksempel. Tesla slipper jo betaversjoner av programvarefunksjonalitet bevisst nettopp for å teste det. Hvorfor skulle de ikke kunne selge bilen med en betaversjon av regnsensoren? Det gir ikke et dårlig signal for resten av bilen i det hele tatt, særlig fordi det er forskjell på funksjonalitet som bare avhenger av forbedringer i programvare, og grunnlegende funksjonalitet som f.eks. går på den fysiske bilen eller grunnleggende programvare som styrer hele systemet.

Det finnes mange andre eksempler på dårlig kvalitet fra andre produsenter også. Hva er poenget ditt?

Hvis folk flest bare vil ha et produkt som fungerer slik det skal fra første dag så kan de ikke kjøpe fra noen produsenter, og spesielt ikke VW med ID.3-flausen deres. For ikke å snakke om lekkasje og kortslutningsrisiko på e-tron, eller alle feilene på Taycan.

Hvorfor blander du regnsensor med produksjonskvalitet? Det er to helt forskjellige ting.

Uansett, du har fortsatt ikke beklaget din tøysepåstand om at Model 3 ikke kunne kjøres i regnet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Med tanke på hyppigheten i bug fix releaser Tesla sender ut er det mye som tyder på at det kan være greit å ha god og riktig kompetanse på plass. 

Nye versjoner kommer stort sett alltid med ny funksjonalitet.

Og når det gjelder det å fikse bugs så gjør alle programvareselskaper det. Men det er visst bare galt når det er Tesla sin programvare. Dobbeltmoralen lenge leve.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Ok, så du bare kastet ut noe? 

Det må da være mer givende å se hvordan situasjonen ser ut i 2025 fremfor midten av 2020 vs slutten av 2020? Segmentet med "smart-biler" er ungt, og salgstallene er ikke særlig imponerende ennå. Jeg håper veksten tar seg opp, og at bilprodusentene står klare når det virkelig gjelder, men den situasjonen er ikke her og nå globalt sett. De som kjøper elbiler idag, er fremdeles "early-movers". Det er ikke før elbilen er standard-valget at man kan snakke om at folk har sovet i timen, om produsentene fremdeles på det tidspunktet ikke har noe klart. 

 

Tja når Tesla hadde OTA i 2013 og VW enda sliter så setter det ikke akkurat lit til at de får det til i nermeste fremtid heller. Men den som lever får se.

Føler at bilen min er ganske så komplett den, og jeg personlig liker at den får oppdateringer hele tiden med nye ting. Men ID.3 er nok for en helt annen kundegruppe og VW gjør det lurt i å bruke en "gubbebil" som utviklingsprosjekt til de får produsert biler som er mere interessante.

Fleste som kjøper ID.3 vet vel ikke hva OTA betyr engang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Tja når Tesla hadde OTA i 2013 og VW enda sliter så setter det ikke akkurat lit til at de får det til i nermeste fremtid heller. Men den som lever får se.

VAG mener du som har produkter allerede ute med fungerende OTA funksjonalitet? Taycan skal jo få "wireless apple carplay/android auto" i Juli er ryktene derifra. 

Det som ID.3 ikke har ved lansering, er Apple Carplay/Android Auto som ikke har med OTA funksjonalitet å gjøre, samt de mangler også illustrasjonen i ruta for å vise avstand til bilen foran i HUD's displayet, som også ikke har noe med manglende OTA funksjonalitet å gjøre. 

Complexity skrev (11 minutter siden):

Føler at bilen min er ganske så komplett den, og jeg personlig liker at den får oppdateringer hele tiden med nye ting. Men ID.3 er nok for en helt annen kundegruppe og VW gjør det lurt i å bruke en "gubbebil" som utviklingsprosjekt til de får produsert biler som er mere interessante.

Fleste som kjøper ID.3 vet vel ikke hva OTA betyr engang.

Virker som om du mentalt har bestemt deg for at ID.3 ikke får OTA funksjonalitet, og at VW ikke vil få det til over tid. Hvorfor det? Nå er jo Porsche's CEO der og jobber for VW, så han fikk det da til for Taycan, så om OTA funksjonaliteten ikke er der idag for ID.3, så er den lovet å være der senere. Ikke akkurat et stort problem for et lite antall produserte eksemplarer, når man senere står der i 2025 og har produsert millioner, mens 30,000 biler måtte manuelt oppdateres første gangen, der de ble kompensert med verdier oppmot 20-25k for det. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, hekomo said:

Nye versjoner kommer stort sett alltid med ny funksjonalitet.

Og når det gjelder det å fikse bugs så gjør alle programvareselskaper det. Men det er visst bare galt når det er Tesla sin programvare. Dobbeltmoralen lenge leve.

Nei du vet like godt som meg at de fleste oppdateringer inneholder bug fix og ikke nye funksjoner. 

Har du virkelig et så stort behov for å forsvare Tesla at du skal lyve på dette også nå? 
 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

VAG mener du som har produkter allerede ute med fungerende OTA funksjonalitet? Taycan skal jo få "wireless apple carplay/android auto" i Juli er ryktene derifra. 

Det som ID.3 ikke har ved lansering, er Apple Carplay/Android Auto som ikke har med OTA funksjonalitet å gjøre, samt de mangler også illustrasjonen i ruta for å vise avstand til bilen foran i HUD's displayet, som også ikke har noe med manglende OTA funksjonalitet å gjøre. 

Virker som om du mentalt har bestemt deg for at ID.3 ikke får OTA funksjonalitet, og at VW ikke vil få det til over tid. Hvorfor det? Nå er jo Porsche's CEO der og jobber for VW, så han fikk det da til for Taycan, så om OTA funksjonaliteten ikke er der idag for ID.3, så er den lovet å være der senere. Ikke akkurat et stort problem for et lite antall produserte eksemplarer, når man senere står der i 2025 og har produsert millioner, mens 30,000 biler måtte manuelt oppdateres første gangen, der de ble kompensert med verdier oppmot 20-25k for det. 

Sto jo i artikkelen til Motor:

Nylig åpnet VW for bestilling av den første av disse, ID.3, samtidig som det ble sagt at de første kundene vil motta bilene med uferdig programvare. Den vil bli oppgradert på et senere tidspunkt, men trådløs oppdatering over nettet (OTA) er fortsatt ikke tilgjengelig

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...