herzeleid Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Philber Desanex skrev (1 time siden): Det nærmeste vi kom rasisme den gangen var. - Forbud mot samisk språk i skolegården. - Tvangssterilisering og lobotomi av tatere. - Dypt rasistisk fremstilling av afrikanere i barnebøker (jeg tenker ikke på Egner og Lindgren, men mye verre ting) - Folk nektet å leie ut til Nordlendinger. Dette var i Norge ETTER krigen. Det var statlig monopol på Radio og TV og ikke noe internett. Godt poeng. Jeg tror nok man har en tendens til å krisemaksimere og fremstille rasismen som stadig eskalerende heller enn å anerkjenne at vi antagelig er historiens minst rasistiske og mest ‘systemisk antirasistiske’ samfunn. Å være mørkhudet i en norsk skolegård har antagelig aldri vært tryggere. I en fase der vi er nødt til å bygge et nytt fellesskap og identitet på tvers av etnisitet og få fart på integreringen tror jeg dette er viktig å fremheve, heller enn å stadig fremstille nordmenn som så voldsomt (og stadig mer) rasistiske. Jeg tror faren for parallellsamfunn er betraktelig større om vi stadig forteller nyankomne at vårt samfunn er så (systemisk) rasistisk. Endret 15 timer siden av herzeleid 4
Subara Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Philber Desanex skrev (1 time siden): Det nærmeste vi kom rasisme den gangen var. - Forbud mot samisk språk i skolegården. - Tvangssterilisering og lobotomi av tatere. - Dypt rasistisk fremstilling av afrikanere i barnebøker (jeg tenker ikke på Egner og Lindgren, men mye verre ting) - Folk nektet å leie ut til Nordlendinger. Dette var i Norge ETTER krigen. Det var statlig monopol på Radio og TV og ikke noe internett. Det har du rett i. Man skjønner hvordan Nasjonal Samling kunne oppstå under andre verdenskrig, ikke bare influert av nazismen i Tyskland. At norske jøder kunne bli deportert til konsentrasjonsleire, de fleste henrettet ved akomst. Man blir jo ikke så forskjellig fra foreldrene sine, så den arven bør man være bevisst. Det er derfor vi må fortsette å jobbe med holdningene våre, selv om det hjelper at staten har beklaget og gitt minoritetene oppreising, og et regelverk som forbyr diskriminering og rasisme. Romanifolk og tatere først i 1998. Og vi har begrepet antirasisme, som ikke kan nevnes uten at man sidestilles med en venstreradikal eller en kommunist her på forumet.(Finner ikke et norsk ord for det samme). Dette for å hegne om helt vanlige, humane holdninger og verdier, støttemateriell i hverdagen for å kunne bli en bedre versjon av seg selv. Ellers var det den kalde krigen, da jeg vokste opp. En dame som jobbet på bespisningen delte ut melk og gulrøtter til barna, samtidig som hun skremte oss med: "Snart kommer russerne". Det ligner forsåvidt på nåtiden, forskjeller er at vi har enda flere fiender i dag. Men man slapp radikaliseringen på nettet. 1 1
jjkoggan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det tar mot å gjøre som Obamas bestemor og innrømme at hun hadde rasistiske tanker og bias. Hvis Obamas bestemor ikke klarte å eliminere sine rasistiske bias, hvordan klarer resten av oss uten en slik erfaring, særlig oss med lite kontakt med andre som ikke ser ut som oss? Når jeg bodde i sørstatene i 1965 var rasismen veldig klar, og mange innrømmet det på daglig basis. Når jeg flyttet til Michigan i 1970 hvor ingen svarte bodde sa folk at det bare folk i sørstatene som var rasistiske, ikke dem selv. Dette endret seg dramatisk når 100 svarte kom på besøk til vår byen, noe mange aldri sett før. Byen var kanskje verdens minste rasistisk by før det ble en multietnisk by. 1
HeHauken Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden jjkoggan skrev (På 20.7.2026 den 19.52): Problemet er at du ser ut til å tro at strukturelle rasisme skjer bare pga rasister. Det kan godt være strukturelle rasisme uten rasister. Årsaken til segregering har ingenting å si om hvis det er en struktur eller ikke som bidrar til færre muligheter for minoriteter. Segregeringen i seg selv kan være en «struktur « i samfunnet som forklarer en del av årsakene til at minoriteter har høyere arbeidsledighet f eks. Som jeg har sagt til deg minst ti ganger nå, er det forskjell på USA og Norge. Noe du i dette, litt kronglete innlegget, viser. Du ser en struktur i Norge som samsvarer med noe du kjenner fra USA, og konkluderer med at det samme skjer her. Siste delen din er jo bare rot. Poenget mitt med "høna og egget" - metaforen var altså dette; - Hva kom først av ønsket segregering (villet tilflytting) og "hvit fraflytting"? Det var et sabla retorisk spørsmål Grønland, Tøyen m.m har i mange tiår vært en plass for "ønsket segregering". Er det da rasisme å ønske seg bort fra disse områdene? Men poenget ditt om "like muligheter" i Norge - som et totalsamfunn (og jeg må minne deg på at vi har en befolkning på halvparten av NY sin størrelse) - driver ikke med strukturell rasisme. Osloskolen gjør det forøbrig samlet sett bra (dersom det poenget gikk deg hus forbi). Så når det gjelder den strukrurelle rasismen finner du nok 50 stater, kongress og en ravende gal president på hjemmebane du heller bør bruke energien din på. ... Minoriteter har IKKE "mindre muligheter" i Norge når du sammenligner med resten av verden. Om noe har de mer enn i samtlige andre land i verden - og helsikkes flere muligheter enn i USA, til å leve et trygt, godt liv (med helsehjelp). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå