Atib Azzad Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 hour ago, Noxhaven said: Takk for et utfyllende svar. Ingen årsak, men når jeg frem? Ser du legitimiteten i kritikken av denne taktiske såkalte fargeblindheten alá 1970, eller oppleves det fremdeles som new speak? 54 minutes ago, Noxhaven said: Kan være jeg tar feil, men jeg har antatt at denne type rasisme som er bygget på raseforskning sluttet å eksistere etter andre verdenskrig, sånn siden hele konseptet var basert på korrupt forskning. Dersom man appelerer denne taktiske fargeblindheten til den generelle svarte befolkningen i USA idag, altså at man ikke betrakter såkalt rase, eller etnisitet og alt det har betydd for deres behandling i USA, og hvilke følger det har idag, bare ser på dem som individer, født igår i et vakuum, med samme muligheter og forutsetninger som alle andre, vil jo analysen av disse folkene måtte lene seg på at de på et eller annet vis har satt seg selv i denne situasjonen. Deretter kan rasetenkningen fra gårsdagen kanskje har noe for seg, for dersom afrikanere er genetisk late, genetisk dumme, osv. så har man plutselig en forklaringsmodell som forteller hvorfor de generelt scorer dårligere på velstand, helse, utdanning, kriminalitet, osv. Uten at man behøver å ta for seg deres faktiske historie, for rasisme finnes ikke mer, og alle er like.. Jeg mener selvsagt ikke at folk ikke har agens over egne liv, men det er viktig å annerkjenne hvor vanskelig det ér å forbedre ens situasjon om systemet er så rigget imot en. Så ja, vitenskapelig rasetenkning er i stor grad akseptert som illegitim, men det er prematurt å late som om følgene av årevis med vitenskapelig rasisme og hvit supremasisme ikke bærer med seg konsekvenser inn i dag. For ikke begynne å snakke om hvor populært det er for Trump å basere sin kampanje på dårlig skjult hvit supremasisme, dersom vitenskapelig rasetenkning var så ikke-eksisterende eller avvist, skulle ikke den type retorikk være gangbar politisk. 1
MailMan13 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 58 minutes ago, Subara said: Det er vel etter en prosentandel? Ellers kjenner jeg ikke til kvoteringsprosessen. Noen med slik bakgrunn kvoteres inn til intervju (har dårligere karakterer og svakt testresultat), mens andre med slik bakgrunn med gode karakterer behandles likt med nordmenn med norskt navn el.? Kvoteringen består i at HR har fått beskjed fra konsernledelsen om å prioritere mangfold. Siden det er de som da gjør første runde med screening slipper gjennom disse uavhengig av kvalifikasjoner og resultater i tilfelle de likevel viser seg å være gode kandidater. Det viser seg at det ikke slår til så veldig ofte. Eller aldri etter min erfaring. Dette er heller ikke arbeidsledige stakkarer som søker ufaglærte renholder-stillinger vi snakker om. Det er høyt utdannede mennesker som regel allerede i jobb i en stilling som krever formell master-/sivilingeniørgrad i IT- eller finansbransjen. Mitt svar var ikke ment som en innledning til diskusjon om spesifikke, men mer et svar på @jjkoggans litt slepphendte retoriske spørsmål om "Har de lettere å søke jobber?". Da var mitt poeng at ja, det har de i store deler av nærlingslivet så er iveren etter mangfold så stor at "ja, de har det her ihvertfall".
Klote Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden BadCat skrev (1 time siden): I 2026 er nordmenn bekymret for tap av egen kultur og nasjon. De hater ikke "andre raser" og de opplyste vet at mennesker ikke deles inn i raser. Det tror jeg også stemmer godt. Norsk kultur er over årtier tilpasset oss som har bodd her i årevis. Vi ønsker hele tiden et framskritt, men veldig få ser framskrittet komme fra helt fremmede kulturer. Spesielt ikke kulturer som har mislyktes fullstendig i å bygge egne velfungerende trygge samfunn. Derfra får vi bare alt for mye av akkurat det vi ønsker å bekjempe i eget samfunn. 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Klote skrev (48 minutter siden): Det tror jeg også stemmer godt. Norsk kultur er over årtier tilpasset oss som har bodd her i årevis. Vi ønsker hele tiden et framskritt, men veldig få ser framskrittet komme fra helt fremmede kulturer. Spesielt ikke kulturer som har mislyktes fullstendig i å bygge egne velfungerende trygge samfunn. Derfra får vi bare alt for mye av akkurat det vi ønsker å bekjempe i eget samfunn. Tja. At det er utfordringer med innvandring er åpenbart, men mange fra disse kulturene du sikter til bidrar også med veldig mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå