Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

On 24.10.2023 at 2:53 PM, Subara said:

Ble hetset på butikken – det endret livet for Marianne (24)

Hun begynte å trene kampsport, fikk ut sinnet sitt og oppnådde gull i NM.

Fra artikkelen: "Men det fikk meg til å tenke: Hva gjør jeg hvis jeg føler meg direkte utrygg og noe slikt skjer på kvelden eller når jeg er alene? Da våknet tanken om å prøve kampsport. Hun ville lære å forsvare seg selv."

Lættis. Hva tenker hun at hun skal gjøre; sparke nestemann som sier noe skeivt til henne på butikken over ende? Hun kommer til å få juling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Mener du at en person som ikke ser ut som deg er en annen rase ?

Selvsagt ikke.  Rase er ikke et vitenskapelig begrep.

 

Sitat

Kan vi ikke si at noen er fattig uten å putte dem i en kategori av mindreverdige kreatur av en annen rase ?  

Fattige folk har forskjellige problemer , noe grupper av fattige folk har problemer andre ikke har til samme grad.  Fattige folk uten hvit hud er en av disse grupper. Vi kan ignore problemet eller vi kan måle det og prøve å løse problemet.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Fra artikkelen: "Men det fikk meg til å tenke: Hva gjør jeg hvis jeg føler meg direkte utrygg og noe slikt skjer på kvelden eller når jeg er alene? Da våknet tanken om å prøve kampsport. Hun ville lære å forsvare seg selv."

Lættis. Hva tenker hun at hun skal gjøre; sparke nestemann som sier noe skeivt til henne på butikken over ende? Hun kommer til å få juling.

Det er et worst case sceario som man tenker når man er redd. Og vi har desverre eksempler på rasistiske drap i Norge. Kampsport var også populært blant kvinner på 80-90? tallet, for å kunne forsvare seg selv hvis de møtte på en voldtektsmann når de gikk alene hjem om kvelden.

Det gir også mening hvis man tenker at hun bruker kampsort til å styrke seg selv mentalt, at å bli utsatt for rasisme og sexisme -som er en påkjenneing - ikke stopper henne i fra å komme så langt hun vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Subara said:

Det er et worst case sceario som man tenker når man er redd. Og vi har desverre eksempler på rasistiske drap i Norge. Kampsport var også populært blant kvinner på 80-90? tallet, for å kunne forsvare seg selv hvis de møtte på en voldtektsmann når de gikk alene hjem om kvelden.

Det gir også mening hvis man tenker at hun bruker kampsort til å styrke seg selv mentalt, at å bli utsatt for rasisme og sexisme -som er en påkjenneing - ikke stopper henne i fra å komme så langt hun vil.

Greia er at kampsport, paradoksalt nok, ikke setter deg i stand til å forsvare deg selv mot angripere. En slåsskamp ute på gata er ingenting som inne i ringen. Og worst case scenario må jo være at hun, fordi hun har trent en hel god del, tror hun kan gjøre motstand, og ender opp med å bli drept.

Endret av fivebigcities
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (21 minutter siden):

Greia er at kampsport, paradoksalt nok, ikke setter deg i stand til å forsvare deg selv mot angripere. En slåsskamp ute på gata er ingenting som inne i ringen. Og worst case scenario må jo være at hun, fordi hun har trent en hel god del, tror hun kan gjøre motstand, og ender opp med å bli drept.

Kommer an på hva slags kampsport. Karate, kickboksing eller tai kwon do? Ikke så lurt. Krav Maga eller boksing + jujutsu? Lurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Det er et worst case sceario som man tenker når man er redd. Og vi har desverre eksempler på rasistiske drap i Norge. Kampsport var også populært blant kvinner på 80-90? tallet, for å kunne forsvare seg selv hvis de møtte på en voldtektsmann når de gikk alene hjem om kvelden.

Det gir også mening hvis man tenker at hun bruker kampsort til å styrke seg selv mentalt, at å bli utsatt for rasisme og sexisme -som er en påkjenneing - ikke stopper henne i fra å komme så langt hun vil.

Det finnes vel fortsatt slike selvforsvarskurs rettet til kvinner? 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (43 minutter siden):

Sikkert. Den gangen var målgruppen kvinner, egne kurs for dem. Vet ikke om det er så kjønnsdelt nå lenger. 

Det vet ikke jeg heller egentlig noe om, men håper jo kursene er der ute fortsatt.

Det handler jo ikke om å bli Bruce Lee men å lære seg ting som kan gi akkurat nok tid til å komme seg vekk.

En av de beste kampsportutøverne jeg har kjent (han var snill men hissig) sa beste selvforsvar var «kjapt spark i kneet, og så løp» 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Kommer an på hva slags kampsport. Karate, kickboksing eller tai kwon do? Ikke så lurt. Krav Maga eller boksing + jujutsu? Lurt.

Hvor langt tror du at hun hadde kommet med en kombinasjon av de siste tre kampsportene du nevner, overfor en person som ikke bare var forberedt og fast bestemt på å ta henne, men som raskt var et hode høyere og 30+ kg tyngre, nede en mørk bakgate en sen lørdagskveld? Lenger, antagelig, men det er fortsatt slik at det er kjøttvekta, en god fysisk form og en sterk psyke som tar en lengst, så om ikke angriperen i det minste er noenlunde lik en selv i så måte, så er det som regel smartest å spille kortene sine deretter, og se etter andre, bedre alternativer som, om ikke tar en ut av situasjonen, i hvert fall minimerer skadepotensialet.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (27 minutter siden):

Hvor langt tror du at hun hadde kommet med en kombinasjon av de siste tre kampsportene du nevner, overfor en person som ikke bare var forberedt og fast bestemt på å ta henne, men som raskt var et hode høyere og 30+ kg tyngre, nede en mørk bakgate en sen lørdagskveld? Lenger, antagelig, men det er fortsatt slik at det er kjøttvekta, en god fysisk form og en sterk psyke som tar en lengst, så om ikke angriperen i det minste er noenlunde lik en selv i så måte, så er det som regel smartest å spille kortene sine deretter, og se etter andre, bedre alternativer som, om ikke tar en ut av situasjonen, i hvert fall minimerer skadepotensialet.

Selvfølgelig har du rett i det.

Det gjelder ikke nødvendigvis å vinne kampen som i å grisebanke fienden. Men vinne kampen som i å komme seg unna. 
En voldtektsmann er åpenbart aggressiv og voldelig men ikke nødvendigvis forberedt på ekte motstand som virker. En skarp hæl hardt ned på foten eller en spiss hard sko rett i kneet kan gi et par tre minutters forsprang, og det er det man trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, fivebigcities said:

Fra artikkelen: "Men det fikk meg til å tenke: Hva gjør jeg hvis jeg føler meg direkte utrygg og noe slikt skjer på kvelden eller når jeg er alene? Da våknet tanken om å prøve kampsport. Hun ville lære å forsvare seg selv."

Lættis. Hva tenker hun at hun skal gjøre; sparke nestemann som sier noe skeivt til henne på butikken over ende? Hun kommer til å få juling.

🤡

Hun startet kanskje med en tanke om selvforsvar, men alle som har drevet med kampsport vet at det har mange gode mentale sider i tillegg til det fysiske.

Hun har nok funnet kampsport som en måte å få bedre tro på seg selv, være en del av et positivt miljø hvor man backer hverandre osv osv.

Uten å vite sikkert så tenker hun nok ikke at hun skal sloss med noen som helst. Høres hun ut som noen som vil bruke vold mot noen som sier noe stygt? I tillegg ser hun ut å gjøre det rimelig bra i idretten sin, så tror hun har det fint.

Og selvfølgelig står man sterkere i en slosskamp med trening i forhold til om man ikke har det, selv om det ikke betyr at man klarer å hamle opp med de som er et gode høyere og veier 30kg mer. I faktisk selvforsvar lærer man det mest grunnleggende først, løp og rop etter hjelp, eventuelt spark i balla først om muligheten er der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Entern said:

Selvfølgelig har du rett i det.

Det gjelder ikke nødvendigvis å vinne kampen som i å grisebanke fienden. Men vinne kampen som i å komme seg unna. 
En voldtektsmann er åpenbart aggressiv og voldelig men ikke nødvendigvis forberedt på ekte motstand som virker. En skarp hæl hardt ned på foten eller en spiss hard sko rett i kneet kan gi et par tre minutters forsprang, og det er det man trenger.

En voldtekstmann kan være din beste venn og svært lite aggressiv. Overfallsvoldtekt utgjør kun 10-15% av anmeldelser og i ca 60% av sakene er gjerningsmannen noen vedkommende kjenner. Det fiinnes statistikk på slikt så man slipper å dikte opp tilstander som ikke stemmer med virkeligheten.

Det er folk man kjenner og stoler på man bør frykte, ikke fremmede som lusker bak et tre eller husjørne.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 10/25/2023 at 1:19 PM, skaftetryne32 said:

Vel altså møter man faktisk forskjellige mennesker så lærer man jo faktisk at fordommene ikke helt stemte med virkeligheten, vi ser det samme stadig vekk, noen av de verste rasistene har aldri møtt den type mennesker de hater, de bare gjør det fordi de er anderledes fra dem selv, tror de.
Altså det evolusjonære er gammelt antageligvis flere hundre tusen år eller enda eldre, den var nyttig da, det er det liten tvil om, men den er ikke like nyttig i dag. 

Ja, enig; Isolasjon, og avstand forverrer ofte slike syn.

Også vedgår jeg at det antagelig er noe dypt menneskelig i dynamikken rundt inn- og ut-grupper, at man alltid til en viss grad har måtte voktet seg mot de andre.
Samtidig som det synes å være like naturlig å knytte bånd på tvers av grenser, handle utveksle, sammarbeide, og blande seg.
Uten at jeg egentlig kan si noe innsiktsfullt om hvordan disse ulike dynamikkene ble praktisert og vektet.
Uansett, denne naturligheten av oss og dem i et fortidsperspektiv, må ikke forveksles og inkluderes í den høyst konstruerte hierarkiske rase-modellen man fant opp på midten av 1700-tallet, som vanligvis er rammeverket for det vi kjenner som dagens rasisme.
Vi gjør oss ingen tjenester om vi lykkes med å inkludere disse påfunnede pseudo-vitenskapelige påskuddene for grådighet og hybris inn som en forlengelse av overlevelses proteksjonisme, eller naturlig beskyttelsesbehov.
Det var aldri noe nyttig eller naturlig over dette tankegodset.
Det blir som å inkludere lobotomi inn i en fortelling om menneskets naturlige trang til omsorg og kjærlighet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Antisemittisme

Fordømmer jødehets på T-banen i Oslo: – Alvorlig

Sitat

– Det er en stor økning i antisemittiske manifestasjoner, altså ytringer og handlinger. Dette har vi også registrert før, når situasjonen i Midtøsten har tilspisset seg, sier hun.

Sitat

Forskeren mener at en risikerer at folk med anlegg for ekstremisme og vold blir påvirket til handling av denne «stemningen» hun ser i samfunnet.

– Samtidig: Det var senest i går en fredelig demonstrasjon med 13.000 mennesker i Oslo. De fleste der ute klarer å være pro-Palestina uten å blande inn vold og antisemittisme. Det er selvsagt ikke noe galt i å engasjere seg i palestinernes sak, presiserer hun.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 19.12.2023 den 10:14 PM):

Ja det er meget skremmende synes jeg ☹️

Det har alltid fantes idioter som tagget hakekors o.l., men da var det i 99% av tilfellene idioter som ville krenke og provosere, ikke idioter som faktisk mente det. Nå skrives denne dritten av mennesker som faktisk mener det. ☹️

Nå det gjelder den fredelige demonstrasjonen foregikk det visst «khaybar»-rop o.l. der og. ☹️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 22.12.2023 at 8:28 AM, Entern said:

Nå skrives denne dritten av mennesker som faktisk mener det.

Gjør det? Det er én ting å spraye slike ting på veggene, fordi man anser jøder som kakerlakker, men det er noe helt annet å gjøre det fordi man opplever å ha jødene imot seg eller fordi man har fått med seg at de er de nye kjeltringene. Jeg tipper at det ble sagt og gjort mye overfor nazistene før, under og etter krigen, også, av folk hvis eneste innsikt om dem var at de var "de slemme". Jeg er fullstendig klar over at det er en forskjell mellom staten Israel og den jødiske befolkningen i Norge, men hvor tenker man at lojaliteten til den jødiske befolkningen i Norge egentlig ligger? Mistenker at de som sprayer slike ting på veggene nok aner at også norske jøder, selv om de uttrykker forferdelse over å se palestinske barn bli drept på TV, i hvert fall når de får et kamera i fjeset, stille bifaller staten Israels handlinger overfor palestinerne i lukkede rom. Enten det er i form av den grusomme bombingen vi ser av palestinerne på Gaza, den (egentlig ikke så) stille fordrivelsen av dem på Vestbredden eller noe annet.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (53 minutter siden):

Gjør det? Det er én ting å spraye slike ting på veggene, fordi man anser jøder som kakerlakker, men det er noe helt annet å gjøre det fordi man opplever å ha jødene imot seg eller fordi man har fått med seg at de er de nye kjeltringene. Jeg tipper at det ble sagt og gjort mye overfor nazistene før, under og etter krigen, også, av folk hvis eneste innsikt om dem var at de var "de slemme". Jeg er fullstendig klar over at det er en forskjell mellom staten Israel og den jødiske befolkningen i Norge, men hvor tenker man at lojaliteten til den jødiske befolkningen i Norge egentlig ligger? Mistenker at de som sprayer slike ting på veggene nok aner at også norske jøder, selv om de uttrykker forferdelse over å se palestinske barn bli drept på TV, i hvert fall når de får et kamera i fjeset, stille bifaller staten Israels handlinger overfor palestinerne i lukkede rom. Enten det er i form av den grusomme bombingen vi ser av palestinerne på Gaza, den (egentlig ikke så) stille fordrivelsen av dem på Vestbredden eller noe annet.

Det er vell akkurat dette jødehatet, eller rettferdiggjøringen av jødehatet, en del av oss synes er litt foruroligende og som du demonstrerer svært godt her. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...