Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til det systemet. Men uansett hvor mange bleier du trenger så tror jeg at 12500 Milliarder kroner delt på to er tilstrekkelig til å leie inn noen Svensker som er overlykkelige over kompensasjonen du kan gi dem.

Du forstår poenget mitt, og linkene jeg har postet, ikke sant? At verdien av oljefondet per person er veldig stort i forhold til netto-verdien jeg og du tilfører samfunnet, slik at jo flere folk vi er i båten, jo dypere i vannet går vi (i alle fall med noen økonom-metrikker).

 

Jeg vil gjerne nyansere et slikt syn med at jeg antagelig er mer _lykkelig_ i et vitalt samfunn med barn, unge og framtidstro, enn et samfunn av geriatriske rentenister, selv om det betyr at jeg aldri kommer til å kjøre Porsche. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til det systemet.

Vel det er en grunn til at de kan ta seg råd til innleid hjelp.

 

knutinh skrev (6 minutter siden):

Men uansett hvor mange bleier du trenger så tror jeg at 12500 Milliarder kroner delt på to er tilstrekkelig til å leie inn noen Svensker som er overlykkelige over kompensasjonen du kan gi dem.

Sverige har nok de samme problemene som oss med mangel av helsepersonell. Og samme hvor få vi er så er det fremdeles en mangel på helsepersonell, det er alt for mange gamle, gamle folk kan ikke pleie andre gamle til evig tid, på et eller annet punkt så kommer vi til å trenge nytt blod.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Vel det er en grunn til at de kan ta seg råd til innleid hjelp.

Og med 12500 Millarder delt på meg og deg så har vi mange grunner til at vi kan ta oss råd til innleid hjelp. Uten å måtte mishandle dem. Enig?

Sitat

Sverige har nok de samme problemene som oss med mangel av helsepersonell. Og samme hvor få vi er så er det fremdeles en mangel på helsepersonell, det er alt for mange gamle, gamle folk kan ikke pleie andre gamle til evig tid, på et eller annet punkt så kommer vi til å trenge nytt blod.   

Den nasjonen som kan betale best vil normalt ikke ha problem med å skaffe arbeidskraft. Enig?

Ved å leie inn kvalifisert personell fra et globalt marked etter behov så skapes en _annen_ situasjon enn ved å åpne for mye immigrasjon for så å håpe at de tar utdanning og blir produktive og ikke selv blir en stor belastning på sine eldre dager. Enig?

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, knutinh said:

Se min tidligere post. Hvis det er bare meg og deg igjen så er det mer enn nok penger i kista til at "Norge" kan leie inn hva vi måtte ønske til vår død. Sånn som rike land i midt-østen gjør det.

-k 

Eller Singapore med 3.5 million innbyggere som har leid inn 1.3 million arbeidere fra Bangladesh, Nepal etc som jobber med bygg og anlegg, veier, skipsverft, etc.  Eller Sør Korea som har leid inn 800,000 arbeidere som jobber i fabrikker. 

Disse landene har innsett at det ikke nytter å gi vekk statsborgerskap til arbeidere med lav utdannelse.


"It is likely that Singapore will continue to take in more foreign workers than society is prepared to take in as citizens. The threshold to be considered for citizenship or residency will therefore remain considerably higher than for obtaining a work pass.  Priority for citizenship still ultimately depends on the candidate's skills and contributions to Singapore.

Granting a migrant worker residency status or citizenship necessitates that they may be able to bring their family members to reside here with them. He states, "It will be a real challenge to accommodate their families in Singapore especially when the wages of lower skilled migrant labour or domestic helpers cannot sustain an entire family if settled locally."


Dette er motsatte tankegangen av Norge. Her i landet deles det ut statsborgerskap uten krav om først å bistå positivt til samfunnet og faktisk ha en inntekt som dekker kostnader for en familie. Vi får dermed en uforholdsmessign høy andel innvandrere som belaster samfunnet (f.eks. intensivsenger under korona, NAV, kriminalomsorgen etc)


https://lkyspp.nus.edu.sg/gia/article/foreign-workers-lack-pathway-to-citizenship-in-singapore

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Her i landet deles det ut statsborgerskap uten krav om først å bistå positivt til samfunnet og faktisk ha en inntekt som dekker kostndader med familie.

https://www.udi.no/ord-og-begreper/krav-til-a-forsorge-seg-selv-for-a-fa-permanent-oppholdstillatelse/
«Hvis du er mellom 18 og 67 år og skal søke om permanent oppholdstillatelse, må du ha hatt egen inntekt de siste 12 månedene. Du kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp i løpet av de siste 12 månedene.»

Hvis du vil at en utenlandsk ektefelle skal få statsborgerskap så må du tjene minst 264.000 og ikke ha mottatt sosialhjelp i det siste:

https://www.ung.no/oss/423114

Hvis du ønsker å bli statsborger etter å ha bodd i Norge 6 av de 10 siste åra så må du ha en inntekt på 3G. (Alternativt må du ha bodd her 8 av de siste 11).

https://www.regjeringen.no/no/tema/innvandring-og-integrering/asd/statsborgerloven/id2343481/

Jeg tror at det er lurt å åpne for arbeidsinnvandring, og at vi bør tilby flyktninger en trygg havn. Jeg er mer skeptisk til å tilby statsborgerskap til noen som primært flykter fra noe men som har lite å tilby selv.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, knutinh said:

https://www.udi.no/ord-og-begreper/krav-til-a-forsorge-seg-selv-for-a-fa-permanent-oppholdstillatelse/
«Hvis du er mellom 18 og 67 år og skal søke om permanent oppholdstillatelse, må du ha hatt egen inntekt de siste 12 månedene. Du kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp i løpet av de siste 12 månedene.»

Hvis du vil at en utenlandsk ektefelle skal få statsborgerskap så må du tjene minst 264.000 og ikke ha mottatt sosialhjelp i det siste:

https://www.ung.no/oss/423114

Hvis du ønsker å bli statsborger etter å ha bodd i Norge 6 av de 10 siste åra så må du ha en inntekt på 3G. (Alternativt må du ha bodd her 8 av de siste 11).

https://www.regjeringen.no/no/tema/innvandring-og-integrering/asd/statsborgerloven/id2343481/

Jeg tror at det er lurt å åpne for arbeidsinnvandring, og at vi bør tilby flyktninger en trygg havn. Jeg er mer skeptisk til å tilby statsborgerskap til noen som primært flykter fra noe men som har lite å tilby selv.

-k

Flyktninger kan få midlertidig og tidsbegrenset oppholdstillatelse uten rett til å hente familie. Ankemuligheter må ha en grense da dette utnyttes av norske advokater som melker staten. Et enkelt og lett forståelig system.
 
Ref. terroristen Krekar som ble utvist i 2003 men dro det ut helt til 2020. 






 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig skal vi ikke ha et innvandrings-system som funger som et rasistisk apartheid system. Samtidig kan vi ikke ha det slik vi har det i dag med økende paralellsamfunn. Vi må ha en innvandringspolitikk som ganger de som bor her, men som også ikke fører innvandrere inn i fattigdom og utenforskap. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr.Duklain said:

Selvfølgelig skal vi ikke ha et innvandrings-system som funger som et rasistisk apartheid system. Samtidig kan vi ikke ha det slik vi har det i dag med økende paralellsamfunn. Vi må ha en innvandringspolitikk som ganger de som bor her, men som også ikke fører innvandrere inn i fattigdom og utenforskap. 

Det tror jeg rett og slett ikke går ann. Dette har i alle fall ikke et eneste europeisk land klart enda. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Tja, på hvilken måte går det bra der da? 

Hvis jeg husker riktig har kriminaliteten blant innvandrer gått ned, og segregering har blitt mindre, så alt i alt ganske bra.  Dette har lykkes i Danmark fordi det har vært bred enighet blant danske politikere både på høyre og venstresiden å ta tak i problemet. Her i Norge er man mye mer splittet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 10.5.2023 den 9.50):

Du mener at grove og falske beskyldninger og løgner, og misinformasjon om andre mennesker eller falske påstander om deres helsetilstand, ikke fortjener krassere kritikk enn seriøse og begrunnede svar..?

Nedsettende tale og spydigheter ≠ krass kritikk.

 

Red Frostraven skrev (På 10.5.2023 den 9.50):

Jeg er dypt uenig i at alle svar fortjener samme respekt. Seriøse fornuftige svar fortjener mer respekt enn svar uten kilder eller henvisninger eller opplysninger som går an å undersøke, og de svarene igjen fortjener mer respekt enn svar fundert på misinformasjon som er til skade eller er angrep på personer...

Korrekt, ikke alle svar fortjener samme respekt. Men, «fornuftige svar fortjener mer respekt» ≠ «ufornuftige svar fortjener hån». Og selv om jeg kan være enig i at svarene dine i noen enkelttilfeller er rettet mot brukere som selv var frekke, så er jeg ikke enig at dette gjelder i alle svarene jeg har sitert.

 

Red Frostraven skrev (På 10.5.2023 den 9.50):

Jeg har en anti-bølle mentalitet, og det går egentlig klart frem av konteksten for hvert av sitatene du siterer fra meg uten kontekst. Og nå demonstrerer igjen du at du ikke tar med kontekst i forståelsen din av hva jeg skriver, men har hoppet til en konklusjon.

Skulle jeg ha inkludert hele konteksten til hvert enkelt sitat i innlegget mitt så hadde jeg endt opp med et uhorvelig langt innlegg som hadde tatt en hel dag bare å lese igjennom.

 

Red Frostraven skrev (På 10.5.2023 den 9.50):

Når du kommer inn i en tråd du ikke har lest fullt ut etter 12 sider og forsvarer bøller...

Forsvarer bøller? Tenker du på at jeg trakk fram dette sitatet?:

Red Frostraven skrev (På 24.4.2023 den 20.18):

Jeg forstår at du ikke har fulgt med...

Som opprinnelig var svar til dette innlegget:

O3K skrev (På 24.4.2023 den 18.37):

Jeg tror @Red Frostraven trenger å påminnes hva han/hun faktisk skrev:

Red Frostraven skrev (På 23.4.2023 den 15.34):

...mens du selv har et barn som er trans som du ikke ønsker å hjelpe...

Hvis du insinuerer at noen ikke ønsker å hjelpe eget barn så må du bare forvente reaksjoner. Dog gjør det deg ikke krass, men sylfrekk.

Så det at jeg reagerer på at du insinuerer at noen ikke ønsker å hjelpe eget barn, oppfattes av deg som at jeg «forsvarer bøller»?

 

Red Frostraven skrev (På 10.5.2023 den 9.50):

Fakta om trusselen og dens opprinnelse kan ikke gjentas ofte nok -- og denne tråden er høyst relevant.

Du er fri til å tro hva du vil, og argumentere for det du tror på. Det er nok dessverre litt for enkelt å bli emosjonell og ufin når man diskuterer over internett. Og jeg vet selv at jeg har «syndet» i så henseende. Jeg har nok innsett at innlegget mitt på toppen av side 239 ble skrevet i «the heat of the moment». Om jeg har sagt noe til deg som var over streken, så vil jeg bare beklage.

Men, det jeg reagerer på i hovedsak er tonen din, især når du insinuerer ting om folks intelligens. Å påstå at folk har manglende evne til å forklare seg, at de ikke har fulgt med eller mangler evne til å forstå. Slikt «trigger» meg.

 

Red Frostraven skrev (På 10.5.2023 den 9.50):

Du mener at grove og falske beskyldninger og løgner, og misinformasjon om andre mennesker eller falske påstander om deres helsetilstand, ikke fortjener krassere kritikk enn seriøse og begrunnede svar..?

Det er helt i orden å mene.

Ja det er i orden å mene, og jeg vil faktisk takke deg (ikke sarkastisk ment) for å minne meg på deg. Jeg er klar over at jeg både kan og har skrevet ting jeg ikke burde ha skrevet. Men dessverre så har jeg tydeligvis behov for å bli minnet på det.

Men nå tror jeg det er nok off-topic for denne gang, og det er helt og holdent min skyld.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Partiet Norgesdemokratene, som nylig skiftet navn fra Demokratene, har satt opp Tore Rasmussen som toppkandidat ved høstens kommunevalget i Haugesund.
Rasmussen har en fortid som nynazist og i den innvandringsfiendtlige identitærbevegelsen, og er aktuell som forlegger av bøker populære i miljøer som ønsker en intellektuell ramme rundt ideer om etnisk renhet og massedeportasjoner av innvandrere.
https://filternyheter.no/tidligere-nynazist-toppkandidat-for-norgesdemokratene-her-poserer-han-med-britisk-hoyreekstremist-i-2018/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
13 hours ago, Atib Azzad said:

Partiet Norgesdemokratene, som nylig skiftet navn fra Demokratene, har satt opp Tore Rasmussen som toppkandidat ved høstens kommunevalget i Haugesund.
Rasmussen har en fortid som nynazist og i den innvandringsfiendtlige identitærbevegelsen, og er aktuell som forlegger av bøker populære i miljøer som ønsker en intellektuell ramme rundt ideer om etnisk renhet og massedeportasjoner av innvandrere.

Kritisk til innvandring  = Nynazist og innvandrerfiendtlig. Ikke rart folk flest nødig debaterer innvandring.

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Kritisk til innvandring  = Nynazist og innvandrerfiendtlig. Ikke rart folk flest nødig debaterer innvandring.

Nå må en ikke glemme at det finnes kun 2 mulige valgmuligheter for syn på innvandringspolitikk.

Enten vil en ha dette

IMG16311297%20copy.jpg

 

Eller så vil en naturligvis ha dette

Nazi-Party-rally-Nurnberg-Germany-1933.j

 

At de skulle finnes noen nyanser mellom disse 2 skulle tatt seg ut.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (15 minutter siden):

Nå må en ikke glemme at det finnes kun 2 mulige valgmuligheter for syn på innvandringspolitikk.

Enten vil en ha dette

IMG16311297%20copy.jpg

 

Eller så vil en naturligvis ha dette

Nazi-Party-rally-Nurnberg-Germany-1933.j

 

At de skulle finnes noen nyanser mellom disse 2 skulle tatt seg ut.

Sauer og sauer. Nøyaktig samme ulla

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crooked Cracker said:

Nå må en ikke glemme at det finnes kun 2 mulige valgmuligheter for syn på innvandringspolitikk.

At de skulle finnes noen nyanser mellom disse 2 skulle tatt seg ut.

Jeg får ta sjansen.
 
Nå har alarmen gått i UK: "White British children could be in a minority in schools in 40 years, an Oxford academic has claimed."


Til og med leder av Labour sier myndighetene har mistet kontrollen: "Sir Keir Starmer, the Labour leader, claimed on Friday that it showed the Government had “completely lost control”.  “We need a managed approach and we haven't got that,” he said. "

https://www.telegraph.co.uk/news/2023/05/12/white-children-minority-schools-40-years/

Nå må en huske at andel utenlandsfødte innvandrere og deres barn i England og Wales (16%) faktisk er mindre enn Norge (18% i 2021). Jeg gjetter mange trodde det motsatte var tilfellet.
 
Da må vi jo forvente at hvite (*) norske barn også blir minoriteter på skolen innen 2060. Kommer Støre ut og sier innvandringen til Norge er ute av kontroll?
 
Hvis politikerne tier er det jo rimelig å anta de mener denne utviklingen mot 2060 er akseptabel. Da må det tåles at noen sier dette er planlagt utskiftning av befolkningen uten å bli stemplet facsist eller nazi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Europe


image.png.15a7ae60c3a5ed7b1fd4a1e84f8da5f0.png

(*) Ekskluderer barn av hvite innvandrere.

 

Endret av Ekspertkommentator
typo
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://klassekampen.no/utgave/2023-05-09/venstresida-ma-ikke-vaere-woke/SfdG

er det på tide å spørre om woke egentlig er noe som hører til på venstresiden – eller om det representerer en forvrengning av venstresidens kjerneprinsipper, en glidning over i stammekultur.

Det motsatte av universalisme kalles ofte «identitarianisme»

En gang i tiden … ble det å essensialisere mennesker fremdeles sett på som krenkende, kanskje litt enfoldig, antiliberalt og antiprogressivt, men nå gjelder bare det hvis det er andre mennesker som gjør det. Essensialisering av seg selv og å fremstille seg selv stereotypt er ikke bare tillatt, det blir sett som en styrke.»

historien handlet ikke lenger om heltene, men om ofrene. Det er denne forskyvningen som har ført til et helt annet verdisett rundt personlig identitet på venstresiden.

Bevegelsen mot å gi ofre for nedslaktinger og slaveri anerkjennelse begynte altså med de aller beste intensjoner.

dagens oppvurdering av offeret problematisk. Det som har blitt kalt «en offerolympiade» har nådd internasjonale dimensjoner… Men det å gjennomgå lidelse er ingen dyd i seg selv, og det fører sjelden til fremskritt.

Jean Améry, hvis beskrivelser av egen overlevelse i Auschwitz må være blant det sterkeste som noen gang er skrevet, ønsket ikke engang at det skulle reises et monument over ofrene for det tredje riket. Begrunnelsen var som følger: «Det å være et offer alene, er ikke en ære.» Amérys påstand bygde på en antakelse som nå virker gammeldags: Monumenter bør forbeholdes dem som har gjort noe vi beundrer, mennesker i hvis fotspor vi håper å kunne følge. I boka «Ved forstandens grenser» skrev Améry beundrende om Frantz Fanon, som i boka «Black Skin, White Masks» hevder: «Jeg er ikke slave av det slaveriet som dehumaniserte mine forfedre.»

Táíwò mener at det å gjennomgå traumer på sitt beste er å oppleve en sårbarhet som knytter deg sammen med de fleste andre på kloden. «Det er ikke», skriver han, «det som gir meg en egen rett til å uttale meg, til å evaluere eller beslutte noe for en gruppe.» Han mener at valoriseringen av traumer fører til en politikk for selvutfoldelse fremfor sosiale endringer.

Jeg som uttaler meg fra venstresidens perspektiv, ville ha foretrukket om vi kunne gå tilbake til en modell der krav om autoritet bygger på hva du har gjort her i verden, ikke hva verden har gjort mot deg.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (4 timer siden):

Nå må en ikke glemme at det finnes kun 2 mulige valgmuligheter for syn på innvandringspolitikk.

Enten vil en ha dette

At de skulle finnes noen nyanser mellom disse 2 skulle tatt seg ut.

Enig der. Ser ikke filternyheter som en seriøs nyhetskilde, da 90% av stoffet deres er en heksejakt mot Norgesdemokratene. Det at en som var ny-nynasist for over 20 år siden er listetopp for Haugesund er lite problematisk. Filter nyheter har jo også blitt felt i pressutvalget fordi de fant opp ting om en listetopp i Trondheim slik at han nesten fikk sparken i jobben. Jeg tror filternyheter tror at de gjør godt med måten de holder på, men dessverre tror jeg deres "journalistikk" bare fører til mer splittelse.  Jeg er selv ikke noe fan av partiet, og ønsker dem egentlig dit pepperet gror, bare så det er sagt, men er kritisk til måten filternyheter opptrer på. 

 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...