Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (3 timer siden):

Jeg ser negativt på selvmord statiskkene blant native americans som er høyere enn alle andre etniske grupper i usa.  Dårlig selvbilder bidrar til denne statistikk

Ser du også negativt på statistikken over at menn har langt høyere selvmordsrater og havner 10x oftere i fengsel enn kvinner?

Tenker du ofte at kvinner burde skjerpe seg sånn at de ikke ødela menns selvbilder og tvang oss til å bli kriminelle og ta vårt eget liv?

Eller tenker du at ulikt utfall på gruppenivå, ikke er bevis for at andre grupper har begått undertrykkelse?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 time siden):

Ser du også negativt på statistikken over at menn har langt høyere selvmordsrater og havner 10x oftere i fengsel enn kvinner?

Tenker du ofte at kvinner burde skjerpe seg sånn at de ikke ødela menns selvbilder og tvang oss til å bli kriminelle og ta vårt eget liv?

Eller tenker du at ulikt utfall på gruppenivå, ikke er bevis for at andre grupper har begått undertrykkelse?

-k

Noe forskning som indikerer et negativt forhold mellom karikaturer og selvtillit-  jeg antar du aksepterer forholdet mellom selvtillit og selvmord.

Studies also show how media images of Native American mascots lower the self-esteem and affect the moods of Native American adolescents and young adults (who suffer from high suicide rates)

https://www.changethemascot.org/wp-content/uploads/2013/10/DrFriedmanReport.pdf

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, jjkoggan said:

Noe forskning som indikerer et negativt forhold mellom karikaturer og selvtillit-  jeg antar du aksepterer forholdet mellom selvtillit og selvmord.

Studies also show how media images of Native American mascots lower the self-esteem and affect the moods of Native American adolescents and young adults (who suffer from high suicide rates)

https://www.changethemascot.org/wp-content/uploads/2013/10/DrFriedmanReport.pdf

 

Høres det ikke litt usannsynlig ut at noen utdaterte karikaturer vil øke risikoen for selvmord? Tenk heller at det er det utbredte alkohol-/narkotikamisbruket som ligger bak.

En medvirkende årsak kan være at flere indianerstammer har slått folk fra medlemsdekningen som ikke er full eller halvblods indianere. Når du er partert, mister du både retten til bolig og stønad. Dette er mer vanlig blant stammer som driver med kassionaktiviteter og ønsker bedre kontroll over inntekten. Siden midten av 90-tallet har rundt 10.000 mennesker fra rundt 80 stammer blitt suspendert for medlemskap. I noen tilfeller har også avdøde personer blitt avregistrert med konsekvenser for etterlatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bastu skrev (29 minutter siden):

Høres det ikke litt usannsynlig ut at noen utdaterte karikaturer vil øke risikoen for selvmord? Tenk heller at det er det utbredte alkohol-/narkotikamisbruket som ligger bak.

En medvirkende årsak kan være at flere indianerstammer har slått folk fra medlemsdekningen som ikke er full eller halvblods indianere. Når du er partert, mister du både retten til bolig og stønad. Dette er mer vanlig blant stammer som driver med kassionaktiviteter og ønsker bedre kontroll over inntekten. Siden midten av 90-tallet har rundt 10.000 mennesker fra rundt 80 stammer blitt suspendert for medlemskap. I noen tilfeller har også avdøde personer blitt avregistrert med konsekvenser for etterlatte.

Det er sikkert mange faktorer,  ingen hevder at det er bare en, men det er fornuftig å tro at faktorer som bidrar til lavere selvtillit er en av dem, særlig blant ung folk som  har det vanskelig å forme deres identitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo helt merkelig (mer om bakgrunnen i artikkelen).

Antirasister fikk over dobbelt så høy bot som nazistene
https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/11/02/antirasister-fikk-over-dobbelt-sa-hoy-bot-som-nazistene/

Sitat

Mens nynazistene som marsjerte i Oslo i helga fikk 6000 kroner i bot hver for å ikke etterkomme anmodninger fra politiet fikk antirasistiske demonstranter 13.000 i bot for det samme. Det aksepterer de ikke, og tar saken til retten.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, DukeNukem3d said:

Haha, ja ikke sant. Jeg trodde jeg så på Robin Hood og indianere som forbilder og noe som var tøft som barn/ungdom. Men jjkoggan har nå lært meg at det egentlig var "stereotyper" på engelskemenn og native americans som bidrar til å holde folkegrupper nede + selvmordsstatistikken. Det er ikke måte på hva jeg har gjort meg skyldig i ved å kle meg ut som indianer som guttunge og synes det var tøft.

Robin Hood er en mytisk skikkelse som figurerer i folkefortellinger, og etterhvert i Disney-produksjoner som en tegnet antromorfisert rev. At det faller dere lett å sammenligne en eventyrfortelling med Amerikas ur-folk, peker kanskje på noe av problemet.
Det er ikke så interessant å mene at du som barn skal ha gjort deg skyldig i et eller annet, men hvordan indianere fremdeles fremstilles i populærkulturen, og hvorfor det er slik.
Barn (og voksne) må gjerne leke hva de vil for min del, men hvis det er viktig for deg å imitere såkalte indianere uten etisk ubehag, ville jeg valgt en tilnærming fri for fremstillinger fremsatt av gruppen som i stor grad raderte førstenasjonen.

Slik som, at når man arrangerer jøde-og-nazist-barnebursdag, så bør man ungå fremstillingen av jødene slik den ble fremsatt av nazistene, dersom man vil ungå at arrangementet skal inngå i en jødeforfølgende tradisjon.

Jeg tror ikke det er dødsviktig, dette, med hvordan norske barn leker indianere, men hvis man først skal diskutere etikken rundt det, er det klart at det er litt uggent at man fremdeles forteller en ganske visuelt lignende indianer-historie som den man fortalte på 1950-tallet (dog med mer sympatisk blikk på den såkalte indianeren), selv om det virker lite, er det klart at våre tradisjoner og fortellinger har en eller annen effekt, og der hvor vi gjentar løgner, så bidrar vi til løgnen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Dette er jo helt merkelig (mer om bakgrunnen i artikkelen).

Antirasister fikk over dobbelt så høy bot som nazistene
https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/11/02/antirasister-fikk-over-dobbelt-sa-hoy-bot-som-nazistene/

 

Jeg tror jeg venter på politiets tilsvar før jeg konkluderer på denne ja. De som oppsøker SIAN-møtene som motdemonstranter har vist seg å oppføre seg som bøller og pøbler. Så politiet har nok gode grunner for størrelsen på boten her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg venter på politiets tilsvar før jeg konkluderer på denne ja. De som oppsøker SIAN-møtene som motdemonstranter har vist seg å oppføre seg som bøller og pøbler. Så politiet har nok gode grunner for størrelsen på boten her.

Det politiet ga de bot for var for å nekte å etterkomme politiets pålegg om å flytte på seg. Bot på 13.000 kroner. Hva annet kan de ha gjort? Motdemonstrasjonen var søkt om, og gikk fredelig for seg på andre siden av elva. Det var SIAN som kom over broa på siden til motdemonstrantene. Det ble ikke meldt om noen fysiske konfrontasjoner, ingen skadeverk.

Nazistene derimot hadde ikke søkt på forhånd, de oppsøkte en demonstrasjon til støtte for kvinnene i Iran, de ødela barnetegninger, de nektet å etterkomme politiets pålegg, de motsatte seg arrest, og noen slåss også med politiet. Bot på 6000 kroner.

Er spent på poilitiets begrunnelse selv. Jeg synes det virker snodig at det er så stor forskjell, spesielt når disse nazistenes handlinger førte til langt mer bråk som påvirket masse mennesker i Oslo sentrum og også gikk til fysisk konfrontasjon med politiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Det politiet ga de bot for var for å nekte å etterkomme politiets pålegg om å flytte på seg. Bot på 13.000 kroner. Hva annet kan de ha gjort? Motdemonstrasjonen var søkt om, og gikk fredelig for seg på andre siden av elva. Det var SIAN som kom over broa på siden til motdemonstrantene. Det ble ikke meldt om noen fysiske konfrontasjoner, ingen skadeverk.

Nazistene derimot hadde ikke søkt på forhånd, de oppsøkte en demonstrasjon til støtte for kvinnene i Iran, de ødela barnetegninger, de nektet å etterkomme politiets pålegg, de motsatte seg arrest, og noen slåss også med politiet. Bot på 6000 kroner.

Er spent på poilitiets begrunnelse selv. Jeg synes det virker snodig at det er så stor forskjell, spesielt når disse nazistenes handlinger førte til langt mer bråk som påvirket masse mennesker i Oslo sentrum og også gikk til fysisk konfrontasjon med politiet.

Som sagt, vi har bare hørt en versjon av saken. Og den siden er ikke troverdig i det hele tatt. Så jeg tar alt fra dem med en klype salt til jeg har hørt politiet sin versjon av det.

Det var folk som sa "de ikke hadde gjort noe galt" før du ble pepret med tåregass av politiet ved SIAN-demo også. Viste seg at de var voldelige og hadde kastet gjenstander og diverse mot personer.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frps Erlend Wiborg tar fatt i den rasistiske volden. Interessant lesning. 

Quote

– Det finnes ingen dokumentasjon på organisert rasistisk vold i Norge, bortsett fra den volden som skjer mot etnisk norske barn. Ungdomskriminelle organiserer seg og jakter aktivt på forsvarsløse barn, sier Wiborg til Utrop.

Wiborg er ikke i tvil om at volden er rasistisk, og Tingrettsrapporten understøtter hans oppfatning. Når innvandrerungdom vil frarane annen ungdom verdigjenstander som eksempelvis jakker eller airpods, går de systematisk etter norske gutter.

– Hadde vi sett en trend av at vestkantgutter organiserte seg for å rane, banke opp og ydmyke minoritetsungdom, ville det gått ett ramaskrik gjennom hele samfunnet, sier Frps innvandrings- og integreringspolitiske talsmann videre.

Wiborg viser til funnene fra Oslo Tingretts rapport Analyse av U18-saker avsagt i Oslo tingrett i 2021, som konkluderer med at det i «ranssakene er det kun et fåtall av sakene der det ikke er etnisk norske gutter som er ransofre».

Tingrettsrapporten omtaler slike ran som et av de vanligste typetilfellene av kriminelle handlinger.

Den ene hovedkategorien er ran begått av flere gutter med minoritetsbakgrunn mot en eller to etniske norske gutter, hvor de tiltalte og fornærmede er omtrent på samme alder. Ransutbyttet er dyre ytterjakker/klær, belter og airpods. Gjerningssted er i eller ved offentlig transport, etter kl. 18.00. Noen ganger trues det med kniv eller machete.

 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (19 minutter siden):

Det var folk som sa "de ikke hadde gjort noe galt" før du ble pepret med tåregass av politiet ved SIAN-demo også. Viste seg at de var voldelige og hadde kastet gjenstander og diverse mot personer.

Men det var jo ingenting sånt som skjedde i Sandvika. I hvert fall ikke om man skal tro politiet, eller videoene fra dagen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg venter på politiets tilsvar før jeg konkluderer på denne ja. De som oppsøker SIAN-møtene som motdemonstranter har vist seg å oppføre seg som bøller og pøbler. Så politiet har nok gode grunner for størrelsen på boten her.

Enig der. Ironisk nok så er også SIAN antii-rasistiske i følge sine egne vedtekter, om de er det er i praksis kan være en annen sak. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, jjkoggan said:

Det er sikkert mange faktorer,  ingen hevder at det er bare en, men det er fornuftig å tro at faktorer som bidrar til lavere selvtillit er en av dem, særlig blant ung folk som  har det vanskelig å forme deres identitet.

Kan være så, men jeg er kritisk til hvordan spørsmål om indianere diskuteres. Det ville være logisk å snakke om arbeidsledigheten og ekskluderingen som eksisterer i mange stammer. Å ha en brutt oppvekst i fattigdom påvirker sannsynligvis barnets / ungdommens selvtillit mest. 

I stedet har den (vanligvis en hvit) middelklassen valgt å føre en plakatpolitikk som setter et stort fokus på symboler og moralsk posering. Selvfølgelig tror jeg folk vil ha det bra som er forpliktet til disse problemene, men resultatet er at du i stor grad overspiller rollen som et gammelt barns lek eller maskot.

Lenke til kommentar
Bastu skrev (8 minutter siden):

Kan være så, men jeg er kritisk til hvordan spørsmål om indianere diskuteres. Det ville være logisk å snakke om arbeidsledigheten og ekskluderingen som eksisterer i mange stammer. Å ha en brutt oppvekst i fattigdom påvirker sannsynligvis barnets / ungdommens selvtillit mest. 

I stedet har den (vanligvis en hvit) middelklassen valgt å føre en plakatpolitikk som setter et stort fokus på symboler og moralsk posering. Selvfølgelig tror jeg folk vil ha det bra som er forpliktet til disse problemene, men resultatet er at du i stor grad overspiller rollen som et gammelt barns lek eller maskot.

Fargeblindhet gjør en blind til ekstra problemer som noe etniske grupper har.   Fokuset på bare fattigdom løser ikke deres problemer til samme grad.  Spørsmålet er ikke bare rollen som fattigdom spiller blant fattige, spørsmålet må også være hvorfor fattige indianere har det vanskeligere enn andre fattige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Men det var jo ingenting sånt som skjedde i Sandvika. I hvert fall ikke om man skal tro politiet, eller videoene fra dagen.

 

Hvis de hadde en god forklaring så blir det vel stille, men hvis de ikke hadde det (eller en av venstrehjemmesidene mener de ikke hadde) så hører vi straks fra deg. Som vanlig

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Hvis de hadde en god forklaring så blir det vel stille, men hvis de ikke hadde det (eller en av venstrehjemmesidene mener de ikke hadde) så hører vi straks fra deg. Som vanlig

Hæ? Jeg lurer bare på vurderingen av lovverket og hvorfor bøtene er så annerledes. Ingen grunn til persondiskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 timer siden):

Robin Hood er en mytisk skikkelse som figurerer i folkefortellinger, og etterhvert i Disney-produksjoner som en tegnet antromorfisert rev. At det faller dere lett å sammenligne en eventyrfortelling med Amerikas ur-folk, peker kanskje på noe av problemet.

Robin Hood er en mytisk figur som finner sted på et reelt kontinent, befolket av en reell etnisk gruppe, og med samtidige karakterer som er kjent fra historien:

Kong Richard (1189-1199)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Richard_I_of_England

Kong John (1199-1216) https://en.m.wikipedia.org/wiki/John,_King_of_England

At man skiller mellom «reglene» for Engelske fattigfolk og Nord-Amerikanske urfolk er vel litt av grunnen til at identitetspolitikk møter så mye motstand?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...