Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (23 timer siden):

Du kan være så uenig du bare vil, men uten at man først har etablert et skille mellom dem, så er det meningsløst å snakke om "rettmessig" og "urettmessig" kulturell appropriering.

Jeg tror de fleste vet hva som er rettmessig og urettmesseg,  respektful og respektløs når de har nok kunnskap om sakene.  Negative stereotyper av en annens kultur kjenner de fleste når det skjer, for eksempel.  Alle kan forstår at det er urettmessig når  en kultur blir kritisert for noe oppførsel mens en annen kultur som kopierer dem hylles når de oppfører seg på samme måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg tror de fleste vet hva som er rettmessig og urettmesseg,  respektful og respektløs når de har nok kunnskap om sakene.  Negative stereotyper av en annens kultur kjenner de fleste når det skjer, for eksempel.  Alle kan forstår at det er urettmessig når  en kultur blir kritisert for noe oppførsel mens en annen kultur som kopierer dem hylles når de oppfører seg på samme måte.

Uten etablerte lover og regler, så er det ingenting som heter "rettmessig" og "urettmessig".

"Respektfullt" og "respektløst", kommer an på øyet som ser.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 23.10.2022 den 0.47):

Representerer Ida som skrev om fletter kulturen eller bare seg selv? Hva er konsensusen blant de fleste som tilhører kulturen?

Det vet jeg ikke, men kritikk og diskriminering (utført av vestlig kultur) mot afrikansk hår er veldokumentert slik at det er velkjent blant de med afrikansk hår.  Det er har blitt antidiskriminering lover skrevet til å straffe diskriminering mot etnisk hår. Det indikerer en konsensus.

Jeg kjenner ingen historie om diskriminering/undertrykkelse blant de med bunader som en annen kultur har utført.

Sitat

 

Er kulturen her «mennesker hvis bestemor har gått i bunad» / «mennesker hvis bestemor har brukt cornrow-fletter»? Eller deler vi inn i «alle mennesker som tilhører den kaukasoide rase» og «alle mennesker som har ytre etniske trekk mest forenlig med majoritets-etnisitetene i Afrika», uavhengig av om de noensinne har gått i bunad eller noensinne har flettet håret?

-k

 

Kulturene er vestlig kultur som legger mer vekt på europeiske idealer om skjønnhet enn afrikanske idealer om skjønnhet og afrikansk kultur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 minutt siden):

Uten etablerte lover og regler, så er det ingenting som heter "rettmessig" og "urettmessig".

"Respektfullt" og "respektløst", kommer an på øyet som ser.

Denne definisjon av rettmessig  gjelder-

som stemmer med rimelighet og rettferdighet; berettiget velbegrunnet

; legitim  | jf. rett

SITATER
  • den kritik, der fremtræder med retmæssig fordring paa almeengyldighed
     
     (Henrik Ibsen Samlede verker XV 125)
  • rockens kamp om å få sin rettmessige plass på kulturbudsjettet
     
     (Cecilie Høigård Gategallerier LBK 2002)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Det er har blitt antidiskriminering lover skrevet til å straffe diskriminering mot etnisk hår. Det indikerer en konsensus.

Lover mot at lyse får ha fletter som mørke regner som «sin kultur», som er saken her?

Eller lover mot at arbeidsgivere får lov til å stille urimelige krav til de ansattes frisyre (som er et helt annet spørsmål)?

-k

Lenke til kommentar
24 minutes ago, jjkoggan said:

Denne definisjon av rettmessig  gjelder-

som stemmer med rimelighet og rettferdighet; berettiget velbegrunnet

; legitim  | jf. rett

SITATER
  • den kritik, der fremtræder med retmæssig fordring paa almeengyldighed
     
     (Henrik Ibsen Samlede verker XV 125)
  • rockens kamp om å få sin rettmessige plass på kulturbudsjettet
     
     (Cecilie Høigård Gategallerier LBK 2002)

Prøv denne, du.

https://naob.no/ordbok/rettmessig

Lenke til kommentar
knutinh skrev (37 minutter siden):

Lover mot at lyse får ha fletter som mørke regner som «sin kultur», som er saken her?

Eller lover mot at arbeidsgivere får lov til å stille urimelige krav til de ansattes frisyre (som er et helt annet spørsmål)?

-k

Jeg brukte ordet indikerer.  Hår diskriminering er en stor sak blant de me afrikansk hår.  Det er logisk at de ikke er glad i faktumet at det de blir kritisert for noe som blir hyllet når andre gjør det samme.

Ingen bevis, bare en indikasjon.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 minutt siden):

Utfordrer deg til å fortelle meg hvor jeg har sagt det.

Kanskje jeg misforstår deg.  Du skrev-

Sitat

Beklager, men når man blander inn begreper som "rettmessig" og "urettmessig", så løfter man det over i jussen.

SNL skriver-

"I sin mest generelle betydning er kulturell appropriering en nøytral beskrivelse, men det har fått en politisk dimensjon slik det vanligvis brukes, og da viser det til urettmessig tilegnelse og misbruk av andres kulturelle produksjon."

Løfter de det over i jussen med sin bruk av urettmessig?

Beklager, men det er forvirrende for meg som amerikaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...