Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (6 timer siden):

Gir det ikke litt dårlig smak i munnen å kritisere en imaginær venstreside parallelt med at faktiske nazister marsjerer i gatene?

Det kalles hvitvasking av fascisme. Prøve å ufarliggjøre den ved å "both side"-temaet.

En annen måte å hvitvaske fascismen på er a redusere den til eufamismer som "en annen mening enn din", "et annet synspunkt", "folk som er uenige", og så videre. Tipper man har sett disse eufamismene en del ganger i nettdiskusjoner om temaet.

Hensikten med denne ufarliggjøringen er å få fascismen mer akseptert inn i folkesjela. Ihvertfall gjøre folk mer nølende med å peke det ut, for å peke det rett ut vil sette en stor demper for fascismen.

:utakt skrev (5 timer siden):

Hvis noen er interessert i å lese mer om denne organisasjonen som demonstrerte i dag, så har NRK Brennpunkt en artikkel her. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/vil-kjempe-til-doden-for-et-nytt-norden-1.13810278

I et av videoklippene sier en av skikkelsene rett ut uironisk "vi har rett, alle andre tar feil". Er det ikke den holdningen de elsker å projisere på venstresiden?

La også merke til setningen "nazist er et skjellsord, vi foretrekker å kalle oss nasjonalsosialister". Nok et eksempel på hvitvasking og ufarliggjøring.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Hva mener du her?

Jeg får kle meg ut som indianer men det er best om jeg ikke gjør det?

En Japaner som tilhører en rase (vil du kalle dem «gulinger»?) som tok lyse (som meg og deg - vil du kalle oss «hvitinger»?) til fange og hadde som mål å underlegge oss kolonialt styre under ww2 bør unngå å appropriere julenissen?

-k

Du får kle deg som indianer hvis du vil.  Du får bli en rasist og ytre rasistiske meninger hvis du er og vil, det er lov.  Det burde ikke bli ulovlig, men andre får lov til å mene det er galt eller er kulturelle appropriering.

Slik jeg ser det har  oss"hvitinger" blitt mer intersert i å amerikanisere-westernize Japan og verden generellt så det blir vanskelig å si at slike kulturelle utveksling er kulturelle appropriering.  Det er ikke tyveri når du gir selv noen sakene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Statistikken er mindre interessant i forhold til å styre hvem de skal spørre ut i en etterforsking. Politiet må følge spor, samme hvor disse leder dem. 

Men, det er like vel viktig at statistikken følges opp, særlig for forebyggende arbeid. Og det er ikke diskriminerende at det føres statistikk som "henger ut" enkelte grupper. 

Når jeg var 18 og fikk min første bil så kom jeg som gutt dårligere ut enn en jente. Dette er naturligvis diskriminerende, og det ble vel også slått ned på på grunn av akkurat dette.

Men, det var jo et faktisk problem. Og om prisen ikke skulle skrus opp, så vet man i det minste hvor man skulle rette forebyggende arbeid. Det har man anerkjent. 

Samme med etnisitet. Jeg sier ikke at politiet skal begynne å sjekke random biler basert på sjåførens etnisitet. Men man må tørre å erkjenne og snakke om problemer knyttet til kriminalitet blant gitte etniske grupper. 

Man må få lov til å si at her har vi et problem. Og de som er medlemmer av disse gruppene må selv erkjenne dette faktum. De må erkjenne at de også har et kollektivt ansvar for å bidra med å endre de negative trendene innenfra, samtidig som samfunnet også må gjøre sin del. 

Det var et statistisk faktum at Trøndere gikk på fest med skinnvest og mokasiner langt oftere enn den øvrige befolkningen. Og for oss som trøndere betydde dette naturligvis at vi måtte ta et oppgjør med denne kulturen innenfra, og nå flere år senere er andelen skinnvest og mokasiner falt dramatisk. Selv bartene er det færre av. 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Jepp, det blir lettere å begå folkemord når du reduserer andre kulturer til enkle negative stereotyper.

Det er bare du (og de 3 raringene som gir deg tommel uansett hva du skriver) som reduserer kulturer til enkel negativ stereotype. Alle vi andre ser på det utelukkende som en positiv og berikende ting og forstår selvsagt at kulturen ikke begrenser seg til et plagg.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 timer siden):

Helt klart, og det burde være mer kulturutveksling, så lenge det gjøres med respekt og samarbeid slik at du ikke misbruker den andres kulturen.

(disclaimer: teksten under er ubehagelig. Jeg skriver den for å vise hvor ubehagelig tankegodset ditt er):
Vil du si at Afro-Amerikansk musikk har lånt med respekt fra Bach og Mozart?

Eller har de «misbrukt» Europeisk musikalsk tradisjon for å skape et nytt kulturuttrykk?

Burde de som har mørk hud som har stjålet den tempererte skalaen fra oss hvite skamme seg?

Eller er det sånn at jeg i kraft av min lyse hudfarge ikke har noen som helst eierskap til Bach sine ideer utover det en mørk person måtte ha, og å si noe annet er bare pur rasisme?

-k

Lenke til kommentar
Sitat

Så sent som på 1990-tallet var det mulig å kjøpe postkort i finsk Lappland som fremstilte samer som skitne, fordrukne og latterlige mennesker. Etter en rekke protester, som enkelte majoritetsfinner betraktet som humørløse og selvhøytidelige, ble postkortene til slutt tatt ut av produksjon. https://snl.no/kulturell_appropriering

Det er ikke sært og spesielt med respekt for andre kulturer og feks. la minoriteter få ha eierskap til sin egen arv. Vi har prosjektet Bååstede: tilbakeføring av samisk kulturarv til samiske museer.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-31-20182019/id2660993/?ch=7

Sitat

7.1.2 Bååstede – tilbakeføring av samiske kulturhistoriske gjenstander

Bååstede er et prosjekt for å tilbakeføre over 2000 samiske kulturhistoriske gjenstander til de samiske museene. Den samiske befolkningen skal kunne forvalte og oppleve sin kulturhistorie og ha den tilgjengelig for forskning og formidling. Bååstede er forankret i internasjonale museumsfaglige og -etiske retningslinjer, og i internasjonale konvensjoners prinsipper om urfolks rett til å forvalte egen kulturarv.

Den samiske kulturarven har en viktig identitetsskapende funksjon i den samiske befolkningen, særlig blant barn og unge. Gjennom prosjektet vil samisk kulturarv bli tilgjengelig for forskning og formidling i et miljø hvor tradisjonene og kunnskapen som gjenstandene bærer i seg, fortsatt er levende.

Tunge institusjoner som Norsk Folkemuseum og Kulturhistorisk Museum i Oslo var engasjert i prosjektet.

https://norskfolkemuseum.no/baastede-hjemkomst-homecoming

https://norskfolkemuseum.no/baastede

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Varsler motdemonstrasjon etter nazist-opptøyer

Sitat

I dag skal det arrangeres motdemonstrasjon foran Stortinget 16.00, etter at Den nordiske motstandsbevegelsen i går marsjerte i Oslo. Det bekrefter en av initiativtagerne, Rødt-politiker Sofia Rana.

Hun forteller at hun har meldt ifra til Stortinget og politiet.

– Vi tar initiativ til dette fordi mange ble redde og sjokkerte når nyheten om at nazister marsjerte i Oslo kom ut. Det er nå viktig at vi viser frem Oslo som en antirasistisk samla by mot høyreekstremismen. De er ikke velkomne her og vi skal vise dem at vi er mange fler, skriver hun i en melding til NRK

 

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samtidig med nazister i Oslos gater og motdemonstrasjon: ny dokumentarserie om Holocaust i Norge med tidsvitner.

Last: Jøder. Historien om holocaust i Norge

Sitat

I november er det 80 siden den største politiaksjonen i Norsk historie fant sted, og lasteskipet Donau la fra kai med kurs for de tyske dødsleirene. Søndag 30. oktober er det klart for en ny dokumentarserie om jødenes situasjon i Norge under 2. verdenskrig.

https://tv.nrk.no/serie/last-joeder

 

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 timer siden):

Slik jeg ser det har  oss"hvitinger" blitt mer intersert i å amerikanisere-westernize Japan og verden generellt så det blir vanskelig å si at slike kulturelle utveksling er kulturelle appropriering.  Det er ikke tyveri når du gir selv noen sakene dine.

Så hvis en fyr med mørk hud lærer meg blues-skalaen på gitar så er det ikke appropriasjon av meg å spille blues?

Eller er det fremdeles appropriasjon bevist ved at han har mørkere hud enn meg?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Så hvis en fyr med mørk hud lærer meg blues-skalaen på gitar så er det ikke appropriasjon av meg å spille blues?

Eller er det fremdeles appropriasjon bevist ved at han har mørkere hud enn meg?

-k

Nope.  Du kan ikke stjele noe som noen gir deg frivillig og ønsker deg å ha.  Det kan være appropriering, på andre hånd dersom du lar som om det er din musikk og ikke de som skrevet låtene 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (På 29.10.2022 den 19.28):

Det er bare du (og de 3 raringene som gir deg tommel uansett hva du skriver) som reduserer kulturer til enkel negativ stereotype. Alle vi andre ser på det utelukkende som en positiv og berikende ting og forstår selvsagt at kulturen ikke begrenser seg til et plagg.

Flere psykolog er uenige med «dere»

Clinical psychologists report that constant encounters with false images result in Native children internalizing stereotypes that interfere with their developing positive self-images and racial identities. Likewise, researchers have studied the development of racial awareness, attitudes, and feelings in young children. “The first six years of life are important for the development of all social attitudes,” psychologist Gordon Allport has written. “A bigoted personality may be well under way by the age of six….”[36] For writer Mary Gloyne Payne Byler, “far from being harmless, stereotypes are one of the most common manifestations of prejudice and one of the most persistent.”[37]

     Whatever the source, inaccurate images and information about Native people are particularly harmful during children’s formative years. In a study by Children NOW, a child advocacy organization examining children’s perceptions of race and class in the media, Native youngsters said they see themselves as “poor,” “drunk,” “living on reservations,” and “an invisible race.”[38]

https://www.ferris.edu/HTMLS/news/jimcrow/native/homepage.htm

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Clinical psychologists report that constant encounters with false images result in Native children internalizing stereotypes that interfere with their developing positive self-images and racial identities. Likewise, researchers have studied the development of racial awareness, attitudes, and feelings in young children. “The first six years of life are important for the development of all social attitudes,” psychologist Gordon Allport has written. “A bigoted personality may be well under way by the age of six….”[36] For writer Mary Gloyne Payne Byler, “far from being harmless, stereotypes are one of the most common manifestations of prejudice and one of the most persistent.”[37]

     Whatever the source, inaccurate images and information about Native people are particularly harmful during children’s formative years. In a study by Children NOW, a child advocacy organization examining children’s perceptions of race and class in the media, Native youngsters said they see themselves as “poor,” “drunk,” “living on reservations,” and “an invisible race.”[38]

https://www.ferris.edu/HTMLS/news/jimcrow/native/homepage.htm

Da jeg var barn så kledde jeg meg ut som indianer fordi jeg synes det var tøft, ikke fordi jeg så ned på indianere og fikk lyst til å drive folkemord på indianerstammer. Det er altså å hedre en kultur. Så jeg håper jo det gjelder for de fleste barn.. Kan ikke helt fatte at teksten du serverer skulle tilsi at man i karneval ikke i grunn kan kle seg ut som man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...