Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Snikpellik said:

Det er forskjell på å være rasshøl og på dette.

Hvorfor det egentlig? 

Hvorfor er det værre å si noe om noens hudfarge enn f.eks utseende? Forskjellen her er jo egentlig bare det at hun velger å anmelde, noe hun sikkert ikke hadde gjort om han hadde kalt henne ei stygg kjerring. Rasshøl hadde han vært likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regenburg skrev (11 minutter siden):

Han har allerede begått politisk selvmord ved å be om unnskyldning. Han burde stått steinhardt på at han var artig med henne, dro en act og vitset. Hun prøver slå mynt på det i etterkant. Nå har dem jo i realiteten tilståelsesdom mot ham, og livet hans er over. Selv baren han er deleier i er stengt. 

Psyke tilstander.

Jeg synes det er bra at han ber om unnskyldning. Det skulle bare mangle. Han har jo vært en skikkelig drittsekk.

En mann som ham burde skjønt hvor grensen går, og siden han tydeligvis ikke gjør det, er det egentlig greit om han blir "død", i hvert fall for en viss periode, evt. helt til han får hjelp til å kutte ut alkoholen og mestre sinnet sitt.

Synes heller ikke det er galt om han evt. skulle bli dømt. Han burde kanskje ha blitt det for lenge siden.
(Selvsagt med forbehold om at vi nå har blitt presentert for det som er i nærheten av den objektive sannheten om hva som har skjedd. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er bra at han ber om unnskyldning. Det skulle bare mangle. Han har jo vært en skikkelig drittsekk.

En mann som ham burde skjønt hvor grensen går, og siden han tydeligvis ikke gjør det, er det egentlig greit om han blir "død", i hvert fall for en viss periode, evt. helt til han får hjelp til å kutte ut alkoholen og mestre sinnet sitt.

Synes heller ikke det er galt om han evt. skulle bli dømt. Han burde kanskje ha blitt det for lenge siden.
(Selvsagt med forbehold om at vi nå har blitt presentert for det som er i nærheten av den objektive sannheten om hva som har skjedd. )

Mener du ALKOHOLEN har gjort ham rasistisk?

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det egentlig? 

Hvorfor er det værre å si noe om noens hudfarge enn f.eks utseende? Forskjellen her er jo egentlig bare det at hun velger å anmelde, noe hun sikkert ikke hadde gjort om han hadde kalt henne ei stygg kjerring. Rasshøl hadde han vært likevel.

Å gå på hudfargen til noen, særlig afrikanere, er å dehumanisere dem. Det er langt verre enn å kalle noen stygg. Årsaken er en svært kompleks lidelseshistorie som svarte lever under den dag i dag i det globale storsamfunnet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (16 minutter siden):

Du tror Atle Antonsen skulle gjort en allerede trasig situasjon enda verre ved å bli voldelig? 

SÅ idiot tror jeg ikke han er. Nettopp fordi han er "kjendismann" og vet jævlig godt at risikoen for å få ansiktet smurt utover alle medier er skyhøy. Ord kan man bortforklare med "det var forsøk på humor". En knyttneve er verre.  

Har du satt mange fulle mannfolk på 50+ på plass i livet ditt, eller?

Eller er tallet 0, og du vet egentlig ikke hva du snakker om?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Regenburg said:

Å gå på hudfargen til noen, særlig afrikanere, er å dehumanisere dem. Det er langt verre enn å kalle noen stygg. Årsaken er en svært kompleks lidelseshistorie som svarte lever under den dag i dag i det globale storsamfunnet.

Nja, jeg kjøper ikke den helt. Det finnes mange måter å dehumanisere noen om man vil være et rasshøl, hvorfor er hudfarge så spesielt?

Mørkhudede har det bedre i vesten enn noen andre land, å gjøre dem så stakkarslige og konstant synes synd på dem er jo i seg selv dehumaniserende.

Når det er sagt, bra for henne at hun anmelder, bare så rart at rasshøloppførsel tolereres helt til det er snakk om hudfarge, da kommer faklene og høygaflene frem med en gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når det gjelder Atle Antonsen tror jeg det er svært mangelfullt grunnlag for å konkludere angående holdningene hans nå. Så vidt jeg har forstått er det ikke første gang han "mister det" i fylla, og jeg vil tro mange kan si eller gjøre ting de over hodet ikke ville gjort ellers om en er tilstrekkelig beruset. Særlig om en har forsøkt å være morsom. At oppførselen er uakseptabel er det liten tvil om, men der virker ikke heller Antonsen å være uenig. 

Alt i alt en skikkelig kjip sak, kanskje mest av alt for Antonsen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (21 minutter siden):

Å gå på hudfargen til noen, særlig afrikanere, er å dehumanisere dem. Det er langt verre enn å kalle noen stygg. Årsaken er en svært kompleks lidelseshistorie som svarte lever under den dag i dag i det globale storsamfunnet.

Men er historien noe man på sikt burde legge bak seg for å faktisk komme videre? Rasisme eksisterer, og jeg har opplevd at det går den andre veien når jeg har vert i land hvor flertallet er mørkhudede, men dette snakkes jo aldri om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
:utakt skrev (48 minutter siden):

"Ta i nakken" og "selvtekt". Jeg vil tro situasjonen hadde blitt ganske annerledes hvis bare én som fikk med seg dette her hadde hatt vett til å heve stemmen og spørre høyt og tydelig hva FAEN Antonsen holdt på med. Det er ikke kjendiser i femtiåra som blir rabiate voldsmenn på byen. 

Jeg tror det handler om frykt for å dumme seg ut forran en kjendis. Men også det at folk har en holdning om at "det angår ikke meg, så derfor blander jeg meg ikke inn". Har til en vis grad forståelse for at det kan være ubehagelig å konfrontere noen under slike omstendigheter. 

Når mennesker ser at det ikke er noen andre som reagerer og griper inn så er det desto høyere terskel for å gjøre det. 

Men søren om jeg skulle ønske det fantes flere som har baller og konfronterer i slike situasjoner.. 

Men i dagens samfunn blir du sett på som "woke" og at du "cancler" noen når du griper inn. Det er kanskje her noe av problemet ligger. Jeg tenker at dette er en bjørnetjeneste. Man må si ifra når noen blir behandlet dårlig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Dagner skrev (5 minutter siden):

Men er historien noe man på sikt burde legge bak seg for å faktisk komme videre? Rasisme eksisterer, og jeg har opplevd at det går den andre veien når jeg har vert i land hvor flertallet er mørkhudede, men dette snakkes jo aldri om. 

Svarte lever i land som systematisk utbyttes og utnyttes og tilhører etnisitete4 som i liten grad kan forme noe til deres egen fordel. Stygge ord som neger og negerarbeid er bare rent kosmetiske uttrykk for dette. Den ekte rasismen er at de lever i kvesyede samfunn med islam, kristendom og europeiske verdier trødd ned over hodet.

Og det sier jeg som ganske så mørkeblå velger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Du spurte hvorfor mange reagerer mer på rasisme enn andre egenskaper.   Leker du med en atombombe så får du en reaksjon selv om du vil bare leke og skade ingen.

 

Hets, drittslenging annen idiotoppførsel er som regel noe man gjør for å provosere eller såre den man utsetter for det mest mulig, det trenger absolutt ikke være grunnet ideologisk rasisme. I denne saken, så kommer Atle sannsynligvis til å bli stemplet som rasist, han mister jobben sin, blir canclet osv osv, noe han vel ikke ble, etter å faktisk ha truet en annen med bank og drap ganske detaljert. 

Så håper jeg, dersom Atle blir svartelistet, at det er pga 2 slike helt håpløse handlinger, og ikke kun pga denne siste.

 
 Dersom man verner mer om noen grupper enn andre, som feks afrikanere, så er man også med på å stakkarsliggjøre disse, i tillegg kan det oppleves veldig urettferdig ovenfor andre grupper som også opplever mye ubegrunnet hets, og gjerne gjennom hele livet, men som kanskje bare må tåle det, siden de ikke er en minoritet. 

Det jeg ønsker meg, er en strengere holdning ovenfor all slik idiotisk oppførsel der man bevisst bruker historie eller ting ved folk de selv ikke kan noe for. Alt sammen er unødvendig hatkriminalitet. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Hets, drittslenging annen idiotoppførsel er som regel noe man gjør for å provosere eller såre den man utsetter for det mest mulig, det trenger absolutt ikke være grunnet ideologisk rasisme. I denne saken, så kommer Atle sannsynligvis til å bli stemplet som rasist, han mister jobben sin, blir canclet osv osv, noe han vel ikke ble, etter å faktisk ha truet en annen med bank og drap ganske detaljert. 

Så håper jeg, dersom Atle blir svartelistet, at det er pga 2 slike helt håpløse handlinger, og ikke kun pga denne siste.

 
 Dersom man verner mer om noen grupper enn andre, som feks afrikanere, så er man også med på å stakkarsliggjøre disse, i tillegg kan det oppleves veldig urettferdig ovenfor andre grupper som også opplever mye ubegrunnet hets, og gjerne gjennom hele livet, men som kanskje bare må tåle det, siden de ikke er en minoritet. 

Det jeg ønsker meg, er en strengere holdning ovenfor all slik idiotisk oppførsel der man bevisst bruker historie eller ting ved folk de selv ikke kan noe for. Alt sammen er unødvendig hatkriminalitet. 

 

 

Du glemmer kanskje at minoriteter erfarer de samme hets som andre etniske grupper gjør i tillegg til rasisme, de er jo mennesker også og må tåle mye av det samme som resten av oss. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (32 minutter siden):

Svarte lever i land som systematisk utbyttes og utnyttes og tilhører etnisitete4 som i liten grad kan forme noe til deres egen fordel. Stygge ord som neger og negerarbeid er bare rent kosmetiske uttrykk for dette. Den ekte rasismen er at de lever i kvesyede samfunn med islam, kristendom og europeiske verdier trødd ned over hodet.

Og det sier jeg som ganske så mørkeblå velger.

Mange Afrikanske land kunne vert bra med en ok økonomi hadde det ikke vert for den ekstreme korrupsjonen som hele kontinentet lider av. Felles for mange av landene er at de har korrupte folk i toppen som ødelegger for mangfoldige millioner. Det kunne vert bra, det er det dessverre ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...