Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Jeg brukte ordet indikerer. 
… Ingen bevis, bare en indikasjon.

Jeg har ikke hevdet at du hevdet at det var bevis.

Jeg prøvde å antyde at argumentasjonen din kanskje ikke var så veldig gjennomtenkt.

Sitat

Hår diskriminering er en stor sak blant de me afrikansk hår.  Det er logisk at de ikke er glad i faktumet at det de blir kritisert for noe som blir hyllet når andre gjør det samme.

Hvis en lys Amerikansk arbeidsgiver diskriminerer mot en mørk Amerikansk ansatt ved å nekte henne å ha en spesiell frisyre så er det i utgangspunktet ikke noe som en mørk Nordmann kan hevde krenke-poeng for, og spesielt ikke ovenfor en lys Nordmann.

Hvis en lys Nordmann har kritisert en mørk Nordmann for å ha en spesiell frisyre så gir det ikke mening at denne mørke Nordmannen skal kritisere en helt annen lys Nordmann for å ha samme frisyre.

På samme måte: hvis en Norsk-Pakistaner banker meg på fredag så gir det ikke mening at jeg går ut på lørdag og banker en helt annen Norsk-Pakistaner. De er ikke kollektivt ansvarlige for hva medlemmer av identiteten foretar seg.

Jeg forstår ikke hvordan denne rasismen har kunnet feste seg uten at samfunnet har vært våken nok til å ta til motmæle.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke hevdet at du hevdet at det var bevis.

Jeg prøvde å antyde at argumentasjonen din kanskje ikke var så veldig gjennomtenkt.

Hvis en lys Amerikansk arbeidsgiver diskriminerer mot en mørk Amerikansk ansatt ved å nekte henne å ha en spesiell frisyre så er det i utgangspunktet ikke noe som en mørk Nordmann kan heve krenke-poeng for, og spesielt ikke ovenfor en lys Nordmann.

Hvis en lys Nordmann har kritisert en mørk Nordmann for å ha en spesiell frisyre så gir det ikke mening at denne mørke Nordmannen skal kritisere en helt annen lys Nordmann for å ha samme frisyre.

Jeg forstår ikke hvordan denne rasismen har kunnet feste seg uten at samfunnet har vært våken nok til å ta til motmæle.

-k

En mørk nordmann, en lys nordmann.....

Det er kultur mot kultur,  ikke et menneske mot et menneske.  Det er vestlig kultur som kritiserer afrikanske kulturelle vaner som senere hyller afrikanske vaner hvis det adopteres av vestlig kultur.  Mange med afrikanske røtter prøvde å endre deres hår til europeiske idealer, delvis pga hår basert diskriminering og aksept av europeisk kulturelle normer for å fjerne deres annerledeshet.

Hvis en Israeler brenner et palestinsk flagg i Palestin risikerer den israeleren at det tas som et fornærmelse mot palestinerne eller tas det som et dumt individid som ikke viser respekt for Palestin?  Hvis det har vært konflikt mellom  grupper så risikerer du alltid at folk fra gruppen A blir fornærmet når gruppen B leker med gruppens A kulturelle symboler og ikke tar det som et individ mot individ.

Sitat

På samme måte: hvis en Norsk-Pakistaner banker meg på fredag så gir det ikke mening at jeg går ut på lørdag og banker en helt annen Norsk-Pakistaner. De er ikke kollektivt ansvarlige for hva medlemmer av identiteten foretar seg.

De er ikke kollektivt ansvarlige fordi det ikke har vært nok kollektivt konflikt mellom Norsk pakistanere og etniske nordmenn og etniske nordmenn føler seg lite undertrykket av norsk pakistanere idag.
 

Hvis den eurosentriske  kulturelle normen er å se på afrohår styler som skitne og stygg så er det logisk at de med afrohår mener at problemet er med kulturelle normen  Kulturelle normen eksisterer fordi det støttes av et stort antall som tilhører kulturen.  Det blir da en konflikt mellom kulturer, ikke individer. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nok en nazi-marsj i Oslo Sentrum i dag. Flere av dem er pågrepet av politiet, ifølge NRK. Markeringen var ikke varslet eller søkt om ifølge Filter Nyheter.

FgPPu-qXoAElSzT?format=jpg&name=large

Sitat

Ifølge politiet er det mellom 30 og 40 personer fra den nazistiske gruppen Den Nordiske Motstandsbevegelsen som har hatt en markering i Oslo sentrum.

30-40 personer skal ha beveget seg fra Karl Johans gate og oppover mot Pilestredet.

– Vi har vært i dialog, og de har fått føringer fra politiet. Noen av dem følger ikke føringer om hvordan de skal oppføre seg ved slike markeringer, opplyser politiet til NRK.

Politiet opplyser videre at de har gått til pågripelse av flere personer.

https://www.nrk.no/norge/opptoyer-i-oslo-sentrum---flere-pagrepet-1.16157933

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 24.10.2022 den 21.32):

Hvis det har vært konflikt mellom  grupper så risikerer du alltid at folk fra gruppen A blir fornærmet når gruppen B leker med gruppens A kulturelle symboler og ikke tar det som et individ mot individ.

Du høres akkurat ut som de som klager på «hersens innvannndrera som kommer hit og prøver seg på damene vårs».

Jeg ser ingen forskjell utenom at dine holdninger er assosiert med øvre middelklasse og holdningen jeg karikerer over er assosiert med rullings.

Oss og dem…

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 19.10.2022 den 13.18):

Cowboyer og Indianere også ?

De fleste liker ikke når mobberen lar som å være ofrene de mobber, særlig når mobberen har bare overfladisk kunnskap om offeret.  Den dominant kulturen ofte mangler kunnskap om de ikke-dominante kulturer, men sjelden den motsatt veien.  Det gjør fremstilling av hverandre ulik.  Det  irriterer meg når amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet lar som å være nordmenn og går rundt med viking hjelm med horn,  selv om jeg har ingen slekt i-fra Norge.  

Det blir håpløst å forme noe lovverk om hvem som har rett til å kle ut barna sine som indianere og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Gir det ikke litt dårlig smak i munnen å kritisere en imaginær venstreside parallelt med at faktiske nazister marsjerer i gatene?

Dette.

For alle som har et snev av kunnskap om norsk historie så bør nazister som bokstavelig talt marsjerer ned Karl Johan være noe inn i helvete mer provoserende og trigge helt andre reflekser enn whataboutisme om «pøbelvenstre».

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...