Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 10/15/2022 at 12:37 PM, Red Frostraven said:

Ja, ekstremt faktisk. Ikke kleint, men ekkelt.

Når radikale autoritære nasjonalistiske kristne, som ønsker å fjerne mennesker de ikke liker på grunn av deres etnisitet* fra landet med makt, bruker symboler og/eller armgesturer i en rettsak så er det et kaldt gufs fra fortiden.

* Wikipedia: Etnisitet

Sian er imot islam og ikke etnisiteter. Morsomt at du synes det norske flagget på armen er ekkelt og ikke damer som blir tvunget inn i laken-plaggene sine. Bare sier litt...

Endret av Toxilo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det bokstavelig talt foregår en utryddelse av minoriteter i MENA land begått av muslimer, men nei det er folk som er imot masseinnvandring og befolknings utskiftningen i Norge som er problemet ifølge den stadig mer radikale venstresiden her i landet.

 

AP regjeringen er jo ikke sosialister, det har gått så langt til venstresiden at det nærmest er kommunisme.

Endret av Musefella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

AP regjeringen er jo ikke sosialister, det har gått så langt til venstresiden at det nærmest er kommunisme.

Hva ved AP gjør at du tenker på dem som kommunister? Har ikke endringene på 80-tallet gjort at AP omfavner et relativt fritt marked sånn som de fleste andre?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 15.10.2022 den 15.21):

Jeg har hørt mange ekstremister si at de tror  at det finnes mange som støtter dem men som ikke tør ytre deres meninger med mindre de ser at det egentlig mange finnes mange som deler deres meninger.  Synlige symboler er en måte å vise disse som holder hemmelige meninger at de ikke trenger å gjemme seg.  Jeg bare spekulerer, selvsagt 
 

Jeg tror ikke at det gjelder bare ekstremister. Nordmenn som motsatte seg Tysk okkupasjon brukte rød lue eller en binders i jakkekragen som et diskret tegn på motstand. En mann som bruker en t-skjorte som viser loyalitet til et fotballag kan få seg en venn for livet i en fremmed.

Mennesker bruker alle slags symboler for å vise ståsted og tilhørighet. Dette kan knytte bånd eller få folk til å vise avsky. Når terroristene ABB og Manshaus gjør «hilsener» i retten som blir tolket som nazi-gester så fremstår de samtidig patetisk og skremmende for de fleste av oss vil jeg tro.

-k

Lenke til kommentar
Toxilo skrev (8 timer siden):

Sian er imot islam og ikke etnisiteter. 

SIAN er ikke bare "imot" islam, det er en rasistisk organisasjon bestående av rasister hvor flere er dømt for rasisme. Noe som ikke akkurat er en hemmelighet - f.eks SIANs Fanny Bråthen til TV2s journalist Kadafi Zaman:

Sitat

- Du er jo pakistaner, er du ikke det? fortsetter Bråten.

- Hva gjør pakistanere i Norge, egentlig? Du er ikke flyktning, du. Og så skal dere plutselig ha sånne høye stillinger? Og så skal dere være journalister, sier Bråten videre.

Hun mener altså at journalisten er;

1) "Pakistaner" (Zaman er født og oppvokst i Norge, like norsk som deg og meg)
2) At han ikke bør være i Norge fordi han er "pakistaner"
3) At "pakistanere" ikke skal få inneha "høye stillinger" (journalist) i Norge fordi de er "pakistanere"

Ren skjær rasisme. Easy peasy.

Dette er bare et av utallige eksempler gjennom årene. Det er en organisasjon som bokstavelig talt står på lyse dagen og gjør nazihilsener på torg i Norge.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Én million kommentarer: Minoriteter opplever hver sjuende som hatprat

Spoiler

w_8yoLds7aJk0LGeyB5HZgFJxjQEDehb22RApUoA352g.thumb.jpg.7f26902ac1acfbc4f8deba85699659c7.jpg

Sitat

Nærmere én million Facebook-kommentarer ble skannet for hat og angrep. Resultatet overrasket ikke.

Sitat

Hets i sosiale medier går verst ut over etniske minoriteter, skeive og unge.

Sitat

Noen få står bak

Leder Akmal Ali i Muslimsk Union Agder sier tallene bekrefter et bilde han kjenner igjen.

– Det viser at unge muslimer opplever mer hat enn mange andre på sosiale medier.

Ali peker på at unge i ulike miljøer kan rammes «dobbelt».

– Først opplever de ekstra hets fordi de er unge. Deretter fordi de har bakgrunn i en minoritet. Det er alvorlig.

Imamen i Kristiansand tror likevel at mye hat kommer fra en liten gruppe.

– Denne rapporten ser ikke på hvem som poster. Men det kan være at det er noen få som slenger ut hets i alle retninger. Både mot muslimer, mot homofile, mot kvinner, tror Ali.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 26.9.2022 den 13.24):

Fargeblindhet har ikke eierskap over tanken om at alle er like mye verdt, det er vel en filosofisk sannhet de aller fleste på en eller annen måte ville sagt seg enig í (håper jeg).
Denne frisyre-saken har du referert til flere ganger, jeg deler ikke din opplevelse av at det er særlig viktig eller dramatisk, for du mener leserinnlegget studenten Ida (24) hvor hun ønsker seg at hvite nordmenn hadde større kunnskap om de afro-spesifikke flettene de frontet? Og forteller om hvordan hun ble straffet for sine fletter mens hun opplevde at hvite ble hyllet?
Hvorfor skulle det være problematisk at hun deler sine tanker rundt dette?
Det er ikke det samme som å bli krenket av å dele trikkeplass med den-eller-den, det er bare en bønn om større kunnskap hos de som bruker fletter hvis tradisjon stammer fra Afrika, en bedre parallel ville vel vært et eller annet med bunad..
At det finnes større problemer enn appropriasjon, tradisjon, kultur og historie, kan jeg gå med på, men man arbeider vel likevel på det feltet hvor man har kunnskap og engasjement.
Det finnes vel større problemer, helt til man har så stort perspektiv at alt fremstår meningsløst i det store og hele..

Du misforstår grunnen til at jeg refererer til det innlegget. Man kan avskrive det som uviktig, men jeg tenderer til å tenke at det representerer noe viktig. La meg først bidra med noen utdrag, som tegner et litt annet bilde enn de utdragene du presenterer:

https://p3.no/meninger/mening/36f4032d-5f26-4a8b-9996-235debd3e20e

"Er du hvit og vil flette håret: Tenk deg om! ... De siste årene har vi sett flere hvite kjendiser innta den røde løperen med afrikanske fletter... Jeg vil gjerne fortelle hvorfor jeg synes dette er problematisk...Kulturer er jo til for å deles, men velg heller noen andre nydelige fletter som er litt mindre problematiske."

Forfatteren mener mao at hvis du er hvit så bør du helst ikke ha en spesiell type fletter. Er ikke det nærmest definisjonen av rasisme? Forskjellig hudfarge, forskjellige regler?

Kontraster gjerne med denne nylige saken:

https://www.nrk.no/nordland/husfliden-fikk-klager-pa-bunadsmodellenes-hudfarge-1.16140518

«en pakistaner i telemarksbunad blir helt feil».

De fleste Nordmenn, meg inklusive, reagerer på slike innspill. Det må selvsagt være adgang for Norsk-Pakistanere å pynte seg med en Norsk folkedrakt. Noe annet ville være rasisme, vi må da ha samme regler uavhengig av hudfarge?

-k

 

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Du misforstår grunnen til at jeg refererer til det innlegget. Man kan avskrive det som uviktig, men jeg tenderer til å tenke at det representerer noe viktig. La meg først bidra med noen utdrag, som tegner et litt annet bilde enn de utdragene du presenterer:

https://p3.no/meninger/mening/36f4032d-5f26-4a8b-9996-235debd3e20e

"Er du hvit og vil flette håret: Tenk deg om! ... De siste årene har vi sett flere hvite kjendiser innta den røde løperen med afrikanske fletter... Jeg vil gjerne fortelle hvorfor jeg synes dette er problematisk...Kulturer er jo til for å deles, men velg heller noen andre nydelige fletter som er litt mindre problematiske."

Forfatteren mener mao at hvis du er hvit så bør du helst ikke ha en spesiell type fletter. Er ikke det nærmest definisjonen av rasisme? Forskjellig hudfarge, forskjellige regler?

Kontraster gjerne med denne nylige saken:

https://www.nrk.no/nordland/husfliden-fikk-klager-pa-bunadsmodellenes-hudfarge-1.16140518

«en pakistaner i telemarksbunad blir helt feil».

De fleste Nordmenn, meg inklusive, reagerer på slike innspill. Det må selvsagt være adgang for Norsk-Pakistanere å pynte seg med en Norsk folkedrakt. Noe annet ville være rasisme, vi må da ha samme regler uavhengig av hudfarge?

-k

 

 

Jøder som kler seg som Nazister burde være  helt lik Nazister som kler seg som jøder?  
 

Cowboyer og Indianere også ?

De fleste liker ikke når mobberen lar som å være ofrene de mobber, særlig når mobberen har bare overfladisk kunnskap om offeret.  Den dominant kulturen ofte mangler kunnskap om de ikke-dominante kulturer, men sjelden den motsatt veien.  Det gjør fremstilling av hverandre ulik.  Det  irriterer meg når amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet lar som å være nordmenn og går rundt med viking hjelm med horn,  selv om jeg har ingen slekt i-fra Norge.  

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
30 minutes ago, knutinh said:

Du misforstår grunnen til at jeg refererer til det innlegget. Man kan avskrive det som uviktig, men jeg tenderer til å tenke at det representerer noe viktig. La meg først bidra med noen utdrag, som tegner et litt annet bilde enn de utdragene du presenterer:

https://p3.no/meninger/mening/36f4032d-5f26-4a8b-9996-235debd3e20e

"Er du hvit og vil flette håret: Tenk deg om! ... De siste årene har vi sett flere hvite kjendiser innta den røde løperen med afrikanske fletter... Jeg vil gjerne fortelle hvorfor jeg synes dette er problematisk...Kulturer er jo til for å deles, men velg heller noen andre nydelige fletter som er litt mindre problematiske."

Forfatteren mener mao at hvis du er hvit så bør du helst ikke ha en spesiell type fletter. Er ikke det nærmest definisjonen av rasisme? Forskjellig hudfarge, forskjellige regler?

Kontraster gjerne med denne nylige saken:

https://www.nrk.no/nordland/husfliden-fikk-klager-pa-bunadsmodellenes-hudfarge-1.16140518

«en pakistaner i telemarksbunad blir helt feil».

De fleste Nordmenn, meg inklusive, reagerer på slike innspill. Det må selvsagt være adgang for Norsk-Pakistanere å pynte seg med en Norsk folkedrakt. Noe annet ville være rasisme, vi må da ha samme regler uavhengig av hudfarge?

Ida Emilie forsøker å redegjøre hvorfor hun synes det er problematisk at hvite folk bruker fletter med afrikansk opphav, fordi hun mener de mangler kunnskap om dem, samt at hun opplevde at flettene ble møtt med problematisering fra majoritetssamfunnet, mens disse hvite kan appropriere dem og møte applaus.
Jeg kan ikke forholde meg til hvorvidt sistnevnte bærer masse sannhet, eller ikke, men det virker jo til å være en avgjørende grunn for at hun forsøker å dele denne innsikten.
Om man leser innlegget med litt godvilje, synes jeg også det ser ut til at hun først og fremst etterlyser kunnskap og nysgjerrighet, ikke forbud og regler.

Såvidt jeg vet, finnes det ingen regler for hvem som kan gå i hvilke drakter (ei heller hvordan man kan flette håret) så det hele er litt ikke-sak for min del.
Problemet i sammenligningen, er vel at disse med ikke-hvit hud likevel er norske med en eller annen kjennskap til norsk kultur, eller i det minste en deltagelse i norsk samfunn.
Som er nettop hva Ida Emilie føler mangler når disse kjendisene hun trekker frem bruker fletter med opphav fra afrika.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

knutinh skrev (6 timer siden):

Forfatteren mener mao at hvis du er hvit så bør du helst ikke ha en spesiell type fletter. Er ikke det nærmest definisjonen av rasisme? Forskjellig hudfarge, forskjellige regler?

...jeg ville rette opp i denne misforståelsen i den andre tråden.
Det var litt hele poenget med å beskrive hvorfor noen kulturelle fenomener har betydning for folk, og forskjeller på kulturer som approprierer og dem som deler, og på dem som respekterer, og dem som ikke respekterer andre kulturer.

Når noen tar Maoriene sine tatoveringer i en tatoveringssjappe i Oslo, så er det åpenbart både litt sært og pretensiøst om man ikke er Maori eller på noen måte knyttet til deres kultur, ut over å ha sett Vaiana på kino to ganger.
Fordi de adopterer noe de ikke har noen forestilling om hva representerer.
Det er ikke ulovlig, selvsagt -- men respektløst.
Ingen ville krevd at det var ulovlig, men jeg tipper at mer enn én tatovør ville vegret seg for oppdraget fordi det er åpenbart respektløst.

Når noen går med militære uniformer eller uniformer laget for å se noenlunde autentiske ut, uten insignia, eller med alternative, så er det også noe kulturelt respektløst ved det, spesielt når de står for verdier som står i strid med 'våre'.
Nynazister, for eksempel, er spesielt respektløse når de går med paramilitære uniformer og marsjerer i gatene, som om de hadde autoritet eller representerte folket.

...og tenk deg en Maori som ser en hvit nordmann med deres rituelle tatoveringer i ansiktet og på kroppen.
Forstår du virkelig ikke hvorfor de kan synes at det er respektløst?

Flettene er noe det samme. Mange er særegne for forskjellige stammer.
Det er som å reise til kina og se kinesere gå med bunadene Kina selger i Norge, telemark og alle andre, bare at de koster tilsvarende 200 kroner og brukes som hverdagsklær av folk som ikke aner mer enn at det er norske mønstre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (7 timer siden):

Ida Emilie forsøker å redegjøre hvorfor hun synes det er problematisk at hvite folk bruker fletter med afrikansk opphav, fordi hun mener de mangler kunnskap om dem,


Om man leser innlegget med litt godvilje,

Alle hvite? Noen hvite? Har alle svarte med fletter kunnskap om flettene de bærer? Hvordan generaliserer hun kunnskap og anekdoter til menneske-raser? Er vi alle redusert til hudfargen vår?

Utviser du samme godvilje ovenfor noen som ber om at Pakistanske modeller ikke skal bruke Norske bunader? Eller har du ett sett standarder for folk med mørk hud, og en annen for de med lys hud? Er ikke det i så fall en infantilisering av folk med mørk hud som i seg selv er rasistisk?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

https://civita.no/menneskerettigheter-og-demokrati/strukturell-rasisme-er-et-darlig-begrep/
 

«Strukturell rasisme er et av de forholdsvis nye begrepene som mange tok i bruk. Begrepet gjør debatten om rasisme dårligere fordi det som regel brukes for å gjøre tre helt forskjellige ting på én og samme tid: det beskriver, forklarer og fordømmer. Slik flertydighet er gjerne en fordel hvis man primært er opptatt av retorikk.….

Under covid-19-pandemien ser vi at både strukturell vold og strukturell rasisme brukes flittig i forskning og offentlig debatt for å beskrive og forklare at noen etniske grupper rammes hardere av sykdommen enn andre… 

Slike alt-i-ett-begreper er attraktive fordi de gir tydelig signal om at man stiller seg på riktig side i debatten, nemlig på de svakes, de marginalisertes, og de sykes side.

Begrepet strukturell rasisme blir som regel en svart boks, hvor beskrivelse, forklaring og fordømmelse av ulikhet og urettferdighet filtres inn i hverandre, og hvor bruken av begrepet handler om å flagge egen tilslutning til sosial rettferdighet. «

Lenke til kommentar
knutinh skrev (30 minutter siden):

 

Utviser du samme godvilje ovenfor noen som ber om at Pakistanske modeller ikke skal bruke Norske bunader? Eller har du ett sett standarder for folk med mørk hud, og en annen for de med lys hud? Er ikke det i så fall en infantilisering av folk med mørk hud som i seg selv er rasistisk?

-k

Opplevde nordmenn at bunaden ble møtt med problematisering fra majoritetssamfunnet, mens disse Pakistanske modellene møter applaus?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 18.10.2022 den 12.10):

Litt vanskelig å forholde seg til disse funnene uten å vite mer om utvalg eller definisjoner ut over ‘åpne grupper’ og ‘kunstig intelligens’. Overskriften er slik jeg leser det misvisende da det var 0,5% av kommentarene som beskrives som ‘hat’, og ‘hver syvende’ omhandler underutvalget kommentarer som omhandler ‘minoriteter’ spesifikt. Hvorvidt det å underkjenne noens meninger for å være hvit regnes som ‘hat’ eller hvor stor andel av kommentarene om ‘rike’ som vil regnes som ‘hat’ fremgår ikke men det hadde vært interessant som sammenligningsgrunnlag. 

Lenke til kommentar

Diskussionen om appropiering påminnde mig om när Kim Kardashian fick den geniala iden att döpa sitt nya underklädsmärke till Kimono. Såklart blev många japaner upprörda av att deras nationalplagg skulle förknippas med trosor och bh:ar.

Nu är jag inte insatt i hur det är i Norge men jag kan erbjuda ett svenskt perspektiv gällande rasism. Jag tror att ett sätt att motverka diskrimineringen vore att kraftigt försöka minska brottsligheten i samhället. Som det ser ut idag är den största kriminella gruppen svenskar som har två utrikesfödda föräldrar. Den näst största gruppen är utrikesfödda. Om man inte lyckas stoppa denna utveckling kommer nog fler och fler att se mångkultur som en belastning.

Ny Bråstudie: Misstänkta för brott bland personer med inrikes respektive utrikes bakgrund - Brottsförebyggande rådet (bra.se)

Denna ökning kan bero på att det finns flera svenska ungdomar med två utrikesfödda föräldrar än två inrikesfödda föräldrar. På sikt kommer vita att bli en minoritet i landet. Tror ni att det kommer minska eller öka etniska motsättningar?

Endret av Bastu
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Så flott at vi har deg til å opplære oss da.

-k

Så synd at du ikke forstår hva jeg skriver.

Da ville du forstått hvorfor det er greit om noen som bor med Maoriene får tatoveringer etter overgangsritualet om de går gjennom det, eller nordmenn med en annen hudfarge går i bunad, uten å stille spørsmål.

Det er selvsagt galt å automatisk tro at ingen som går med en stamme sine fletter ikke kommer fra eller har bodd med stammen, men oddsen er nok forsvinnende lav.

De i Norge som er mest opptatt av kultur ønsker generelt at andre fra 'primitive kulturer skal forlate sin underlegne kultur og adoptere vår overlegne', for å skrive det uten filter, så å gå med bunad bør glede norske nasjonalister som ikke er dobbeltmoralske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Så synd at du ikke forstår hva jeg skriver.

Så synd at du ikke har noe å melde. Tenk deg hvis tiden forumets lesere har brukt på å lese side opp og side ned med tanketomt og pompøst ordgyteri fra deg kunne ha blitt brukt til å lese noe som faktisk gav innsikt?

-k

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Opplevde nordmenn at bunaden ble møtt med problematisering fra majoritetssamfunnet, mens disse Pakistanske modellene møter applaus?

Tenker du at forfatterens erfaringer med en, to eller ti mennesker med lys hud rettferdiggjør at hun bærer nag til alle mennesker med lys hud?

I så fall tenker jeg at det vil være symmetrisk at også et menneske med lys hud som har hatt dårlige erfaringer med ett, to eller ti mennesker med mørk hud bærer nag til alle mennesker med mørk hud?

Tenker du at mørke mennesker som ikke kjenner det kulturelle bakteppet til sveisen de bærer er et mindre problem enn lyse mennesker som gjør det samme?

Tenker du at lyse mennesker som bærer bunad på en respektløs måte er bedre enn mørke mennesker som gjør det samme?

Argumenterer du for rasisme?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...