Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Gouldfan said:

Det er ikke oppkonstruert for de få dette gjelder....

Men jeg skjønner at du og hærlige Kari Jaquesson ikke forstår dette...

Sammenligne meg med den dama der? Forventer du å bli tatt seriøst når du diskuterer slik? For de få det måtte gjelder er der nok kjipt. Men vi snakker helst ekstremt få, disse får nok oppfølgingen dem trenger. Det blir aldri en problemstilling i en vanlig garderobe. Om gi skal tenke slik er det enormt mange ting vi må planlegge for å si det slik. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, knutinh said:

https://www.dagbladet.no/kultur/vil-ikke-endre-dette/77094447
«

Det er bred enighet om at «neger» er rasistisk i dag, vil dere forandre på det nå?

- Det er ikke min oppgave å sensurere en sjømannsvise fra 50-tallet. Samtidig er det en signaturmelodi for oss, så vi kan ikke kutte den ut.»

Jeg tenker at når man dokumenterer en historisk setting, kan ord som neger være relevante for å fortelle noe om tiden hvis sangene har sitt opphav.
Slik som den royale tittelen til kaptein Efraim Langstrømpe vil inkluderes om man tar for seg pippi i en historisk setting, samtidig som den ekskluderes om man bruker pippi i en pedagogisk eller underholdende setting for barn.

Selv om ordet ikke rommer noe hatefult i seg selv, er det merkelappen ordet representerer som gjør det så problematisk, man ikke assosiere denne portugisiske nominatøren med trans-atlantisk slavehandel, eller hvit supremasisme, ordet i seg selv rommer ikke dette, men det er samtidig måten man omtalte mennesker fra Afrika i denne -og følgende perioder.
Jeg tenker det er ganske naturlig at man ønsker seg en benevnelse som ikke har denne historikken.
Å gi mennesker definisjonsrett over hvilke ord man foretrekker i sin beskrivelse, kan også være et fordelaktig om man ønsker å snu på tradisjonen med undertrykkelse av mennesker med høyt melanininnhold i huden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (7 minutter siden):

Sammenligne meg med den dama der? Forventer du å bli tatt seriøst når du diskuterer slik? For de få det måtte gjelder er der nok kjipt. Men vi snakker helst ekstremt få, disse får nok oppfølgingen dem trenger. Det blir aldri en problemstilling i en vanlig garderobe. Om gi skal tenke slik er det enormt mange ting vi må planlegge for å si det slik. 

Da er vi enige. Jeg bare nevnte deg og Kari fordi hun har vært mye ute i media...

Dumme påstander som "Du er ikke kvinne om du ikke har mens" påstander som benekter vitenskapen. Hvor mange damer er det som fjerner livmoren pga fare for kreft?

De få barn og unge det gjelder med delt kjønn sliter veldig, og det er en problemstilling i feks skole osv.

Det er derfor ofte media tar tak i det, og når de gjør det, så står hatbrev og trusler i kø. Med Kari og co i front.

Dette kan også være årsaken til at noe av Hjernevask er fjernet fra NRKs arkiv.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gouldfan said:

Vel, noen av de intervjuede var, hva kan man si? Veldig unge trans/opererte som også man forstår at er sårbare i forhold til sitt miljø og sin identitet..

Først vil man kanskje hjelpe andre i samme situasjon og forskingen. Når hjernevask eksploderer og blir verdens-relevant i fagmiljøet, så er det ikke like morsomt...

Tenk på all hat fra høyresiden og fra kristenradikale som en kjønnsoperert gutt kan bli utsatt for. Hatbrev, drapstrusler og annet festlig for en ungdom.

Forskerne er jeg ikke like bekymret for, men klart det er ikke morsomt å virke dum og bli uthengt for hele verden....

Nå er det lenge siden jeg så på dette programmet naturlig nok men var det intervjuer med unge trans/opererte i programmet? Mener å huske at de deltagende i programmene var personer som forsket på kjønn, altså godt voksne. Fokuset var jo på forskjeller mellom kjønnene og om det var sosiale eller biologiske grunner til dette?

Om man som forsker sier noe dumt på tv så kan man ikke sensurere et helt program ?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gouldfan said:

Da er vi enige. Jeg bare nevnte deg og Kari fordi hun har vært mye ute i media...

Dumme påstander som "Du er ikke kvinne om du ikke har mens" påstander som benekter vitenskapen. Hvor mange damer er det som fjerner livmoren pga fare for kreft?

De få barn og unge det gjelder med delt kjønn sliter veldig, og det er en problemstilling i feks skole osv.

Det er derfor ofte media tar tak i det, og når de gjør det, så står hatbrev og trusler i kø. Med Kari og co i front.

Dette kan også være årsaken til at noe av Hjernevask er fjernet fra NRKs arkiv.

Det blir litt for usaklig å blande inn damer som feks fjerner livmoren. Du skjønner godt hva som menes. Det er en problemstilling, og det er en av psykisk lidelse som må håndteres med forsiktighet og hjelp. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (6 minutter siden):

Nå er det lenge siden jeg så på dette programmet naturlig nok men var det intervjuer med unge trans/opererte i programmet? Mener å huske at de deltagende i programmene var personer som forsket på kjønn, altså godt voksne. Fokuset var jo på forskjeller mellom kjønnene og om det var sosiale eller biologiske grunner til dette?

Om man som forsker sier noe dumt på tv så kan man ikke sensurere et helt program ?

Det ligger på YouTube....

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (19 minutter siden):

Se der ja.. men ble da ikke sagt noe spesielt? 25 år er da heller ikke spesielt "ung".. 

Fortsatt spesielt at alt blir tatt bort for et 4 min intervju?

Alt er relativt, 25 år er ungt for min del....

Og det er spesielt nok til at det ble verdens-relevant.

Og de fleste det gjelder er jo svært unge... Dette oppdages jo av lege og familie tidlig....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AvgAug skrev (4 timer siden):

Ja vi får være uenige der, men om man betegner hele folkeslag som et ord som bare beskriver fargen og ikke deres kulturelle etnisitet eller opphav så er det i mitt hode mer enn bare ufølsomhet. 

Så hvis jeg blir beskrevet som «en hvit person» så er personen bak utsagnet ikke bare ufølsom men også rasist? Eller blir man rasist først når man bruker mildt nedsettende «bleiking» eller «melanin-fattig» om meg?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Så hvis jeg blir beskrevet som «en hvit person» så er personen bak utsagnet ikke bare ufølsom men også rasist? Eller blir man rasist først når man bruker mildt nedsettende «bleiking» eller «melanin-fattig» om meg?

-k

Er det noe spesifikke egenskaper nordmenn tenker på som beskriver en "bleiking"? Kan du beskrive disse negative stereotyper?

Honkie er et negativt ord som afroamerikanere bruker mot hvite amerikanere men ingen jeg kjenner kan peke på de negative stereotypene den beskriver som de kan med ordet nigger.

 

 

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Er det noe spesifikke egenskaper nordmenn tenker på som beskriver en "bleiking"? Kan du beskrive disse negative stereotyper?

Jeg anbefaler deg å lese teksten jeg quotet, og å se svaret mitt i lys av det.

AvgAug sier essensielt at om man bare beskriver et folkeslag med fargen deres så er man rasist.

Jeg spør frimodig om det gjelder også mitt folkeslag, at man er rasist om man beskriver sånne som meg med bare farge.

Hverken du eller jeg kan svare for AvgAug så jeg foreslår at vi lar ham besvare det først.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler deg å lese teksten jeg quotet, og å se svaret mitt i lys av det.

AvgAug sier essensielt at om man bare beskriver et folkeslag med fargen deres så er man rasist.

Jeg spør frimodig om det gjelder også mitt folkeslag, at man er rasist om man beskriver sånne som meg med bare farge.

Hverken du eller jeg kan svare for AvgAug så jeg foreslår at vi lar ham besvare det først.

-k

Jeg spør deg et annet spørsmål som ikke har noe å gjøre med AvgAug.  Hvilke stereotyper tenkes på når en bruker ordet bleiking?  Finnes det noe som er typisk?  Hvis ikke, hva sier det om rasisme mot hvite versus rasisme mot svarte?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Jeg spør deg et annet spørsmål som ikke har noe å gjøre med AvgAug.  Hvilke stereotyper tenkes på når en bruker ordet bleiking?  Finnes det noe som er typisk?  Hvis ikke, hva sier det om rasisme mot hvite versus rasisme mot svarte?

 

Det å være bleik er vel egentlig ikke noe hyggelig å høre? Det betyr jo som regel at man er syk, eller kanskje også svak. Hvorfor skal man trenge å høre slikt bare fordi man er hvit? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Det å være bleik er vel egentlig ikke noe hyggelig å høre? Det betyr jo som regel at man er syk, eller kanskje også svak. Hvorfor skal man trenge å høre slikt bare fordi man er hvit? 

En stereotypisk bleiking er en som er syk og svak og som gjelder bare hvite folk?   Forstår jeg deg rett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njaa, gjelder kanskje ikke bare hvite, men ja, "bleiking" er et nedsettende ord som gir assosiasjoner til en kjedelig, syk, svak eller handlingslammet person. 

Så finnes det jo slike personer, men begrepet brukes også om folk bare fordi de er hvite. Blir jeg brydd? nei.

Bleiking, brukes vel sjeldent som skjellsord mot folk som ikke er hvite. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Njaa, gjelder kanskje ikke bare hvite, men ja, "bleiking" er et nedsettende ord som gir assosiasjoner til en kjedelig, syk, svak eller handlingslammet person. 

Så finnes det jo slike personer, men begrepet brukes også om folk bare fordi de er hvite. Blir jeg brydd? nei.

Bleiking, brukes vel sjeldent som skjellsord mot folk som ikke er hvite. 

Skjellsord har lite rasistiske makt når de ikke promoterer en negativ stereotype  men heller er rettet mot en spesifikk person fordi noen hater denne spesifikk person.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (39 minutter siden):

Skjellsord har lite rasistiske makt når de ikke promoterer en negativ stereotype  men heller er rettet mot en spesifikk person fordi noen hater denne spesifikk person.  

Min erfaring av å bli kalt bleiking eller potet, har vært at det kun er fordi jeg er hvit, og uten at det foreligger noe hat, eller grunn til represalie. Dette er ord som i min tid som feks ungdomsskoleelev ble kastet mot oss, uten annen grunn enn at vi var hvite. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

 Dette er ord som i min tid som feks ungdomsskoleelev ble kastet mot oss, uten annen grunn enn at vi var hvite. 

 

Og derfor har lite rasistisk makt fordi det ikke promoterer en negativ stereotype som kan føre til rasediskriminering-forskjellbehandling.  Det høres ut som mange andre skjellsord som barn bruker når de ikke liker noen andre og ville bare fornærme noen  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...