Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (35 minutter siden):

 Martin Luther King drømte om: «At mine fire barn en dag vil leve i en nasjon hvor de ikke vil bli dømt på fargen på huden deres, men på bakgrunn av karakteren 
deres.»

For å komme dit, må vi først bli bevisst om hva det er som står i veien for denne drømmen. Fargeblindhet kan bli en form for blindhet, som gjør at vi ikke ser hva som hindrer drømmen å bli realitet.

Hva tror du MLK hadde sagt til at vi kjekler om at en type fletter er krenkende ovenfor mørke mennesker, hvis hvite mennesker har dem? Eller at musikere med lys hud ikke skal spille musikk som har vært populær blant de med mørk hud?

Jeg tror at han hadde hudfletter hele opplegget. For hver minoritetsperson som tror på det nedbrytende tankegodset om at de ikke kan ta førersetet i eget liv, men at det er Elvis som trykker dem ned, så tror jeg at vi fjerner oss fra MLK sin visjon. Mer rasisme. Mer mistro. Mer segregering. Men noen på twitter får en varm følelse inni seg, så da er det vel greit.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (7 minutter siden):

Hva tror du MLK hadde sagt til at vi kjekler om at en type fletter er krenkende ovenfor mørke mennesker, hvis hvite mennesker har dem? Eller at musikere med lys hud ikke skal spille musikk som har vært populær blant de med mørk hud?

Jeg tror at han hadde hudfletter hele opplegget. Jeg tror at tankegodset du bidrar med forsinker eller reverserer MLKs visjon.

-k

Jeg tror ikke du kjenner MLK til noe stor grad  MLK trodde på CRT-

King observed in 1967 that “the doctrine of white supremacy was embedded in every textbook and preached in practically every pulpit,” entrenched as “a structural part of the culture.”

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke du kjenner MLK til noe stor grad  MLK trodde på CRT-

Hadde MLK god kjennskap til Norske lærebøker?

Jeg tør minne deg om at trådens tittel er «rasisme i Norge». 
 

Jeg finner det plausibelt at Amerikanske lærebøker på 60-tallet var fyllt av rasisme, men siden jeg ikke har lest noen slike bøker så blir det ren spekulasjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Jeg er sikkert han forsto at norske lærerbøker ble skrevet fra et hvit europeisk perspektiv mer enn fra et multikulturelle perspektiv.

Med min erfaring med Amerikanere så ville jeg være imponert om han kunne peke ut Norge på en globus.

Ikke til forkleinelse for Amerikanere, vi tenderer til å fokusere på land og regioner som betyr noe for oss, og Norge er ikke spesielt viktig i den store verden.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 timer siden):

Med min erfaring med Amerikanere så ville jeg være imponert om han kunne peke ut Norge på en globus.

Ikke til forkleinelse for Amerikanere, vi tenderer til å fokusere på land og regioner som betyr noe for oss, og Norge er ikke spesielt viktig i den store verden.

-k

MLK var i Oslo i 1964 for å akseptere fredsprisen.   Han snakket mye om  velferdstaten i Norge og Sverige og rasisme i  Europa. Hvor flink han var i geografi vet jeg ikke men kunnskap om Norge hadde han.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, knutinh said:

Det å verdsette fargeblindhet, som i å kollektivt gjøre det uakseptabelt å nedvurdere etniske minoriteter har vel vært en motor i å bekjempe rasisme i Norge.

Veien videre kan alltids diskuteres, men jeg synes at det er for tidlig å si «nei, nå sa en dame i Tromsø noe rasistisk på trikken, så vi har ikke nådd målet om slutt på all rasisme. Derfor gir vi opp fargeblindhet og oppfordrer alle til å la seg krenke så ofte som mulig, å tilskrive alle sine problemer til rasisme, og å tone opp gruppetilhørighet som primær beskrivelse av enkelt-mennesker». Jeg vet at jeg setter ting på spissen her, og jeg anklager deg ikke for å tenke slik, men det er en tydelig måte å vise hva det er jeg advarer mot.

Altså anti-rasisme er ikke synonymt med fargeblindhet, fargeblindhet er en neo-liberal metode som tidvis har mot-arbeidet anti-rasistisk arbeid.
At opphavet er slik trenger selvsagt ikke bety at praksisen bør være preget av det, jeg har ingen problemer med å se fargeblindhet som et velment anti-rasistisk prinsipp, men man risikerer som sagt å minimere eller lukke øynene for avgjørende aspekter ved opplevelsen av å være en minoritet, og i verste fall skylde systemiske forhold på individet.
Jeg forsøker ikke å argumentere for at vi skal behandle hverandre annerledes på grunnlag av kosmetiske faktorer som hudfarge, bare at man bør være åpen for at slike kosmetiske faktorer faktisk spiller en rolle i mange minoriteters liv.

Det er heller ikke slik at man plutselig gir opp et fargeblindt prosjekt, det er vel slik at det endelig kan utfordres da man lykkes i å samle flere stemmer rundt bordet for å forme diskursen videre.
Det er heller ikke slik at det å utfordre en fargeblind teori er et skritt bakover i et anti-rasistisk perspektiv, hvor man plutselig skal plukke opp teorier om rase som en biologisk sannhet igjen, det er et skritt videre i arbeidet, hvor man kanskje har vært litt prematur med å tilskrive seg seier over rasisme.

Quote

Jeg ser ikke hvordan et mål om at «alle er vi like mye verdt» kan brukes til å delegitimere andres opplevelse av rasisme. Ja, jeg stiller noen ganger spørsmål ved om folks opplevelse av rasisme er noe vi alle skal ta fatt i eller om det er snakk om et individ som må prøve å vokse som menneske. Når folks hårfrisyre knyttes opp mot rasisme-lignende holdninger eller det at lyse mennesker blir inspirert av kultur med opphav blant mørke mennesker er et problem så tenker jeg at Norge er et så flott land at man må skape problem ut av ingenting for å finne noe å klage over. På samme måte som tante Beate som blir krenket av å se en mørk mann på trikken så må vi kunne si «nei vet du hva. Ta å rull inn og finn noen reelle problemer å løse». Der er forøvrig Nordmenn med lys og mørk hud forøvrig omtrent like håpløse.

Fargeblindhet har ikke eierskap over tanken om at alle er like mye verdt, det er vel en filosofisk sannhet de aller fleste på en eller annen måte ville sagt seg enig í (håper jeg).
Denne frisyre-saken har du referert til flere ganger, jeg deler ikke din opplevelse av at det er særlig viktig eller dramatisk, for du mener leserinnlegget studenten Ida (24) hvor hun ønsker seg at hvite nordmenn hadde større kunnskap om de afro-spesifikke flettene de frontet? Og forteller om hvordan hun ble straffet for sine fletter mens hun opplevde at hvite ble hyllet?
Hvorfor skulle det være problematisk at hun deler sine tanker rundt dette?
Det er ikke det samme som å bli krenket av å dele trikkeplass med den-eller-den, det er bare en bønn om større kunnskap hos de som bruker fletter hvis tradisjon stammer fra Afrika, en bedre parallel ville vel vært et eller annet med bunad..
At det finnes større problemer enn appropriasjon, tradisjon, kultur og historie, kan jeg gå med på, men man arbeider vel likevel på det feltet hvor man har kunnskap og engasjement.
Det finnes vel større problemer, helt til man har så stort perspektiv at alt fremstår meningsløst i det store og hele..

14 hours ago, jjkoggan said:

Jeg tror ikke du kjenner MLK til noe stor grad  MLK trodde på CRT-

King observed in 1967 that “the doctrine of white supremacy was embedded in every textbook and preached in practically every pulpit,” entrenched as “a structural part of the culture.”

(...) The history Millennials have been taught is through that lens [racism as a matter of personal bigotry] with a specific focus on misunderstanding the message of Martin Luther King, Jr.
Certainly, a world where we all loved one another would be ideal, where each person is seen as equal, where “the dream” of children of all different racial backgrounds holding hands with one another without prejudice is a reality.
But Baby Boomers and Gen-Xers generally decided to ignore King’s diagnosis of the problem — white supremacy — and opted to make him a poster-child for a colorblind society, in which we simply ignore construct of race altogether and pray that it will disappear on its own.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis en Norsk-Pakistaner kaller en annen Norsk-Pakistaner for «husneger», er han/hun da en rasist siden «neger» nærmest per def er rasisme? Hvem er vedkommende i så fall rasistisk mot, denne andre personen som har ca samme etnisitet som en selv? Eller mot folk fra Afrika som ligner på de som for lenge siden ble tvunget til å være slaver i USA men fikk jobbe i huset heller enn ute på åkeren?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69kbEo/raja-og-oss-navlebeskuende-norskpakistanere

Hvis det finnes en rang-ordning over ord og uttrykk som er eller bør være tabu å si, hva er verst av at en person med lys hud sier «neger» for å si at noen har veldig mørk hud, eller at noen med brun hud sier «husneger» om en annen med brun hud for å understreke at denne andre er så servil mot en annen gruppe eller har så dårlig selvinnsikt at hva enn denne andre måtte mene eller si så er det irrelevant?

Hva gjør det med menneskeverdet til en person å bli kalt «husneger» eller forsåvidt «kokosnøtt»?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 timer siden):

Hvis en Norsk-Pakistaner kaller en annen Norsk-Pakistaner for «husneger», er han/hun da en rasist siden «neger» nærmest per def er rasisme? Hvem er vedkommende i så fall rasistisk mot, denne andre personen som har ca samme etnisitet som en selv? Eller mot folk fra Afrika som ligner på de som for lenge siden ble tvunget til å være slaver i USA men fikk jobbe i huset heller enn ute på åkeren?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69kbEo/raja-og-oss-navlebeskuende-norskpakistanere

Hvis det finnes en rang-ordning over ord og uttrykk som er eller bør være tabu å si, hva er verst av at en person med lys hud sier «neger» for å si at noen har veldig mørk hud, eller at noen med brun hud sier «husneger» om en annen med brun hud for å understreke at denne andre er så servil mot en annen gruppe eller har så dårlig selvinnsikt at hva enn denne andre måtte mene eller si så er det irrelevant?

Hva gjør det med menneskeverdet til en person å bli kalt «husneger» eller forsåvidt «kokosnøtt»?

-k

En er ikke en rasist bare fordi en bruker et rasistisk ord. Det er meninger og handllinger bak ordene som teller mest , ikke ordene i seg selv.  På andre hånd er det helt mulig å bli rasistiske mot ens egen rase, svarte rasistiske politi kan forskjellbehandle svarte borgere, for eksempel.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvem kan bruke bunad?

Bunadtilvirker og styreleder i Norges Husflidslag, Barbro Storlien

Sitat

Har du sett de nye bunadbildene til Norsk Flid Husfliden?

Jeg ble skikkelig glad da jeg så de fine modellene med ulik etnisk bakgrunn. De speiler dagens samfunn og viser et bredere snitt av den norske befolkningen enn hva mange tidligere billedkampanjer har gjort. Dessverre er det ikke alle som er enige og det har kommet reaksjoner på bildene, både fra privatpersoner og et politisk parti. 

 

Sitat

Jeg har den siste tiden fått noen henvendelser om hvem som bør gå i bunad, og ikke minst - hvem som ikke bør gå i bunad.

Jeg oppfatter det som ren rasisme, og har skrevet litt om det i dag.
Sitat

Norge er ikke en øy eller en fjelldal som er avsondret fra resten av verden. Siden vi var befolket av vikinger har vi reist ut og kommet tilbake. Dette gjenspeiles i klesskikker, matvaner og også i DNA. Folkedraktene ble inspirert av europeisk mote. Broderiteknikken smøyg finner vi også i landene rundt Sahara og åttebladsrosa er like fin i Mexico som i Selbu. Vi pynter oss med silke fra Kina og bomull fra India, men helheten oppleves som norsk. 

Likevel går noen i harnisk hvis personen inni bunaden ikke ser ut slik en tradisjonell nordmann så ut for hundre år siden og argumentasjonen minner mer om nazi-Tyskland anno 1940 enn Norge i dag.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Hvem kan bruke bunad?

Bunadtilvirker og styreleder i Norges Husflidslag, Barbro Storlien

Det er en helt oppned tilnærming å ville ekskludere noen fra tradisjonelle skikker basert på etnisitet, og ja «rasisme» synes som rett begrep her. Vi bør derimot heie på alle som ønsker å integrere seg. Å ta til seg «andres» kultur-uttrykk er en indikator på at man lever i fred og fordragelighet, og bør tas som skryt av de som «eier» kulturen.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Det er en helt oppned tilnærming å ville ekskludere noen fra tradisjonelle skikker basert på etnisitet, og ja «rasisme» synes som rett begrep her. Vi bør derimot heie på alle som ønsker å integrere seg. Å ta til seg «andres» kultur-uttrykk er en indikator på at man lever i fred og fordragelighet, og bør tas som skryt av de som «eier» kulturen.

-k

Enig, det er rett og slett kult at "nye landsmenn" setter pris på og ønsker å ikle seg bunad. Jeg synes også det er flott og kult når folk har på seg sine drakter fra sine hjemland på 17.mai. 

Så er det vel litt sånn at dette ikke er "lov" andre veien, men usikker på om det er noe å krangle om? Er vel ikke helt stuerent å ikle seg same drakt, eller andre lands nasjonaldrakter dersom du er "etnisk" norsk. 

 

Lenke til kommentar

Gir ansikt til de grå arbeiderne

Sitat

Forfatter og sosiolog Ewa Sapiezynska savner polske stemmer i norsk litteratur. I boka «Jeg er ikke polakken din» skriver hun om diskriminering, rasisme og forskjellsbehandling av polakker i Norge.

Sitat

 

STERK KOST: Under britenes brexit-kamp ble polakker omtalt som skadedyr. Også i Norge utsettes de for rasisme, hevdes det i en ny bok.

– Er du fra Polen? Men du er jo pen.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Baranladion said:

Så er det vel litt sånn at dette ikke er "lov" andre veien, men usikker på om det er noe å krangle om? Er vel ikke helt stuerent å ikle seg same drakt, eller andre lands nasjonaldrakter dersom du er "etnisk" norsk. 

Det er selvfølgelig helt greit. Man kler seg slik man vil, folk som har noe imot at en nordmann kler seg i samisk nasjonaldrakt f.eks er rasister. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 12.10.2022 den 14.15):

Er det kleint at han har det norske flagget på seg? 

Ja, ekstremt faktisk. Ikke kleint, men ekkelt.

Når radikale autoritære nasjonalistiske kristne, som ønsker å fjerne mennesker de ikke liker på grunn av deres etnisitet* fra landet med makt, bruker symboler og/eller armgesturer i en rettsak så er det et kaldt gufs fra fortiden.

* Wikipedia: Etnisitet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 12.10.2022 den 14.15):

Er det kleint at han har det norske flagget på seg? 

Han må få kle seg hvordan han vil.

Hvis jeg hadde vært rådgiveren hans og han hadde spurt meg «hvordan kan vi gjøre foreningen vår stueren blant en større del av befolkningen» så ville jeg ha rådet ham til ikke å bruke et slikt symbol.

Nå vet jeg ikke hva strategien hans er. Kanskje han slett ikke ønsker oppslutning blant store deler av folket, men heller vil at 1% skal være enormt engasjerte i saken. Da kan det tenkes at flagget var formålstjenlig.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Han må få kle seg hvordan han vil.

Hvis jeg hadde vært rådgiveren hans og han hadde spurt meg «hvordan kan vi gjøre foreningen vår stueren blant en større del av befolkningen» så ville jeg ha rådet ham til ikke å bruke et slikt symbol.

Nå vet jeg ikke hva strategien hans er. Kanskje han slett ikke ønsker oppslutning blant store deler av folket, men heller vil at 1% skal være enormt engasjerte i saken. Da kan det tenkes at flagget var formålstjenlig.

-k

Jeg har hørt mange ekstremister si at de tror  at det finnes mange som støtter dem men som ikke tør ytre deres meninger med mindre de ser at det egentlig mange finnes mange som deler deres meninger.  Synlige symboler er en måte å vise disse som holder hemmelige meninger at de ikke trenger å gjemme seg.  Jeg bare spekulerer, selvsagt 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...