Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Det har jeg ikke fått med meg, men galskapen vil ingen ende ta ser det ut til..

Jeg antar jeg tilhører den andre siden her, selv om jeg verken har tatt til orde for at elvis er rasist eller pedofil(?)
(Hvem sier dette egentlig?)
Håper jeg vi kan holde diskusjonen ryddig nok til å slippe å dra inn distraherende paraply-utrykk som woke, sjw, osv. Da jeg finner at disse markørene er minst like konstruerte som holdningene man påstår disse perpetuerer.
Når jeg snakker om langvarig marginalisering av afro-amerikanere i nord-amerika (med påfølgende konsekvenser), er det fordi jeg opplever dette som den mest sannferdige fremstilling av tingens tilstand, fremfor at jeg nødvendigvis leter med lupe etter rasisme, eller er interessert i å demonisere hvite mennesker som etnisk gruppe, eller andre urimeligheter.
Jeg vet ikke om det er meg du siktet til @knutinh når du pekte på at man alltid kan finne en måte å dele opp på som gir en gruppe uforholdsmessig mye kreft, kriminalitet eller noe annet, men pek gjerne på partier du mener jeg har opptrådt urimelig, dersom det er tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om det er meg du siktet til @knutinh når du pekte på at man alltid kan finne en måte å dele opp på som gir en gruppe uforholdsmessig mye kreft, kriminalitet eller noe annet, men pek gjerne på partier du mener jeg har opptrådt urimelig, dersom det er tilfellet.

Nei, jeg har stor respekt for dine innlegg.

Det var dessuten ikke ment som en anklage men mer som en advarsel: ærlige og velmende forskere har ramlet ut i cherry-picking og p-hacking uforvarende. Statistikk kan være vanskelig.

Hvis jeg var en PhD-student som dillet med kjønn, hudfarge, religion, vekt... som forklaringsvariabel for ymse sosiale forhold og plutselig så at en av dem korrelerte sterkt med et negativt utfall så er det selvsagt fort gjort å konkludere med at det er en reell sammenheng.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg har stor respekt for dine innlegg.

Det var dessuten ikke ment som en anklage men mer som en advarsel: ærlige og velmende forskere har ramlet ut i cherry-picking og p-hacking uforvarende. Statistikk kan være vanskelig.

Hvis jeg var en PhD-student som dillet med kjønn, hudfarge, religion, vekt... som forklaringsvariabel for ymse sosiale forhold og plutselig så at en av dem korrelerte sterkt med et negativt utfall så er det selvsagt fort gjort å konkludere med at det er en reell sammenheng.

-k

Enda verre er når det blir ingen statistikk og folk bare observerer noe og konkluderer årsaken til hvorfor flere i en gruppe gjør noe.  

Fattige svarte musikkere er late, de vil ikke jobbe på Mcdonalds vet du, de vil ta snarveien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (På 3.6.2020 den 13.00):

Ja vi har rasisme i Norge. Både hard og myk. Selv må jeg innrømme at jeg faller i myk-rasismegruven noen ganger. Dvs at jeg kanskje er ekstra hyggelige mot de jeg ser ikke er etnisk eller kulturelt norske. Det er i beste mening, men oppfattes kanskje ikke så bra av mottaker. Det er kanskje litt som når vi friske smiler sympatisk til en i rullestol https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BR6g3e/babyspraak-og-diskriminering-jeg-er-sjokkert

( nei jeg sammenligner ikke hudfarge med handikapp)

Men noe slår meg, jeg som hvit etnisk nordmann har opplevd og sett vold mot hvite fra ikke etniske nordmenn mange ganger. Selv har jeg bekjente utsatt for blind vold av ikke etniske nordmenn.

Da kjenner jeg at jeg blir irritert når ikke etniske nordmenn påberoper seg ofre for rasisme. Som om de har ordet alene for seg selv.

Hvorfor finnes ikke denne dialogen? Ingen tørr å si det?

Hvorfor er Oslo fylt til randen av kriminalitet utført av innvandrere? De har da mat og tak over hodet, skolegang, økonomisk støtte. Slett ikke fattigdom. Hvor kommer dette fra? Har de sett afroamerikansk hiphop og gettolivet og ønsker å etterleve dette? Sammenligner de seg med de svarte fra gettoen i USA?

Jeg vet ikke om dette vil bli slettet av moderatorer fordi jeg gjerne ikke er helt PK her. Jeg vil bare stille noen spørsmål over noe jeg finner merkelig.

 

 

En del av debatten rundt rasisme begynner i feil ende. I USA er det verst. De snakker om hudfarge, men ikke om den underliggende økonomiske ulikheten som holder de svarte fanget i økonomiske fengsler i South Side, f.eks. Den økonomiske ulikheten er også utslagsgivende for det som hender i rettsvesenet, både hvem som blir siktet, for hva og hva slags straff de får. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg antar jeg tilhører den andre siden her, selv om jeg verken har tatt til orde for at elvis er rasist eller pedofil(?)
(Hvem sier dette egentlig?)
Håper jeg vi kan holde diskusjonen ryddig nok til å slippe å dra inn distraherende paraply-utrykk som woke, sjw, osv. Da jeg finner at disse markørene er minst like konstruerte som holdningene man påstår disse perpetuerer.
Når jeg snakker om langvarig marginalisering av afro-amerikanere i nord-amerika (med påfølgende konsekvenser), er det fordi jeg opplever dette som den mest sannferdige fremstilling av tingens tilstand, fremfor at jeg nødvendigvis leter med lupe etter rasisme, eller er interessert i å demonisere hvite mennesker som etnisk gruppe, eller andre urimeligheter.
Jeg vet ikke om det er meg du siktet til @knutinh når du pekte på at man alltid kan finne en måte å dele opp på som gir en gruppe uforholdsmessig mye kreft, kriminalitet eller noe annet, men pek gjerne på partier du mener jeg har opptrådt urimelig, dersom det er tilfellet.

Det blir litt vanskelig å lete frem alle jeg har hørt si noe i retning av at Elvis var rasist (i en video eller i en kommentar). Det er over lengre tid, men antallet overrasket, og sørgelig nok virket det som det var blandt de yngste dette var mest utbredt. Her er en som relaterer det til high school (ungdomsskole/videregående) og African-American fag. 

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva man kaller fenomenet. Bare at fenomenet er der. Det er greit å ha et ord for det, istedenfor å forklare det hver gang, men jeg er også enig i at det kastes rundt i hytt og pine til tider. Det er forståelig at om man tilhører "den andre siden" så hører man fort bare skrekk-eksemplene (fra de mest rabiate) som får en effekt av å virke som at alt som settes i "den båsen" er tåpeligheter. Det fungerer sånn på begge sider har jeg inntrykk av, avhengig av hvilken "bås" man tilhører. Det er svært uheldig, for det aksellererer polariseringen, og lukker ører, istedenfor å åpne. 2 sider som graver seg dypere og dypere ned i egne grøfter, og som forsterker inntrykket av at alle på "den andre siden" har mistet vettet og er onde. 

Jeg har ikke lest så mye av det du har skrevet, men utifra det jeg har sett er jeg enig med knutinh og Theo343 :). Min kommentar var ikke rettet mot noen spesifikke personer. Den var kun ment å informere om et fenomen jeg finner fryktelig trist og skadelig, for jeg ser problemet på begge sider - men frykter mest det som kommer fra venstresiden ettersom de har mest innflytelse innen utdanningsinstitusjonene (hør hva Asle Toje f.eks. har sagt i det siste, eller Jonathan Haidt i USA). Både høyresiden og venstresiden kan gå for langt. Vi vet når høyresiden går for langt og begynner å lefle med rasistisk tankegods. Fornuftige høyrepartier vet hvor grensen går og tar avstand når grensene overtråkkes. Det savner jeg (i større grad) fra venstresiden. Jeg ser Espen Goffeng er flink f.eks, selv om det kan bli litt harde kanter i uttalelser til tider. Mimir Kristjansson har jeg også mye sans for (om vi så ikke er enig i absolutt alt).

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Det blir litt vanskelig å lete frem alle jeg har hørt si noe i retning av at Elvis var rasist (i en video eller i en kommentar). Det er over lengre tid, men antallet overrasket, og sørgelig nok virket det som det var blandt de yngste dette var mest utbredt. Her er en som relaterer det til high school (ungdomsskole/videregående) og African-American fag. 

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva man kaller fenomenet. Bare at fenomenet er der. Det er greit å ha et ord for det, istedenfor å forklare det hver gang, men jeg er også enig i at det kastes rundt i hytt og pine til tider. Det er forståelig at om man tilhører "den andre siden" så hører man fort bare skrekk-eksemplene (fra de mest rabiate) som får en effekt av å virke som at alt som settes i "den båsen" er tåpeligheter. Det fungerer sånn på begge sider har jeg inntrykk av, avhengig av hvilken "bås" man tilhører. Det er svært uheldig, for det aksellererer polariseringen, og lukker ører, istedenfor å åpne. 2 sider som graver seg dypere og dypere ned i egne grøfter, og som forsterker inntrykket av at alle på "den andre siden" har mistet vettet og er onde. 

Jeg har ikke lest så mye av det du har skrevet, men utifra det jeg har sett er jeg enig med knutinh og Theo343 :). Min kommentar var ikke rettet mot noen spesifikke personer. Den var kun ment å informere om et fenomen jeg finner fryktelig trist og skadelig, for jeg ser problemet på begge sider - men frykter mest det som kommer fra venstresiden ettersom de har mest innflytelse innen utdanningsinstitusjonene (hør hva Asle Toje f.eks. har sagt i det siste, eller Jonathan Haidt i USA). Både høyresiden og venstresiden kan gå for langt. Vi vet når høyresiden går for langt og begynner å lefle med rasistisk tankegods. Fornuftige høyrepartier vet hvor grensen går og tar avstand når grensene overtråkkes. Det savner jeg (i større grad) fra venstresiden. Jeg ser Espen Goffeng er flink f.eks, selv om det kan bli litt harde kanter i uttalelser til tider. Mimir Kristjansson har jeg også mye sans for (om vi så ikke er enig i absolutt alt).

Det er en god del rasisme i Norge. Det er mange årsaker, men en ting synes jeg ikke har kommet godt nok fram. Og det er at mange av de prinsippene man har i Norge er teoretiske. Norge har aldri värt helt homogent, men det er mye mer homogent enn mange av de landene vi hele tiden kritiserer. Når så globaliseringen endrer dette havner vi nå i en situasjon hvor vi har mye å läre av andre land som har hatt en sammensatt befolkning i lang tid. Kort sagt, det er greit å ha prinsipper som aldri blir testet. 

Endret av michaelhe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (49 minutter siden):

Fattige svarte musikkere er late, de vil ikke jobbe på Mcdonalds vet du, de vil ta snarveien.

På et plan tror jeg at vi alle er late. Det er i vår natur å ha store ambisjoner, store tanker om oss selv, men å minimalisere egen innsats.

Nå kjenner jeg absolutt flere lyse enn mørke mennesker, men det overrasker meg stort om mørke er så veldig forskjellig fra lyse i så måte.

-k

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (17 minutter siden):

Mimir Kristjansson har jeg også mye sans for (om vi så ikke er enig i absolutt alt).

Mimir står for en politikk veldig fjernt fra meg men virker veldig fornuftig.

michaelhe skrev (8 minutter siden):

Det er en god del rasisme i Norge. Det er mange årsaker, men en ting synes jeg ikke har kommet godt nok fram. Og det er at mange av de prinsippene man har i Norge er teoretiske. Norge har aldri värt helt homogent, men det er mye mer homogent enn mange av de landene vi hele tiden kritiserer. Når så globaliseringen endrer dette havner vi nå i en situasjon hvor vi har mye å läre av andre land som har hatt en sammensatt befolkning i lang tid. Kort sagt, det er greit å ha prinsipper som aldri blir testet. 

Fair poeng. Man kan også snu på det: gamle tanter og bestefedre som er livredde for «Pakistanere» har ofte et høyst teoretisk forhold til gruppen: de «har lest noe om gjenger i Oslo» der de sitter i en eller annen bygd. Eller også gjør de unntak for «Ali» på Esso, han er grei, for han kjenner de jo.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (18 minutter siden):

Det blir litt vanskelig å lete frem alle jeg har hørt si noe i retning av at Elvis var rasist (i en video eller i en kommentar).

Hvis man anerkjenner termen «kulturell appropriasjon» så er vel Elvis et skolebokeksempel på det. «Hvit man spiller svart manns musikk».

Jeg mener ikke at Ali på Tøyen eller Aiisha i Kristiansand har noe spesielt «eierskap» til musikk fra Amerikanske sørstater rett etter krigen bare fordi de har en mørkere hudtone, noe mer enn meg som er bleik og setter pris på musikk. Musikk tilhører alle, men komponisten får den økonomiske gevinsten. Uavhengig av hudfarge.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Noen ganger er det både frustrerende og befriende at en person kan være så fornuftig og 

 

Fair poeng. Man kan også snu på det: gamle tanter og bestefedre som er livredde for «Pakistanere» har ofte et høyst teoretisk forhold til gruppen: de «har lest noe om gjenger i Oslo» der de sitter i en eller annen bygd. Eller også gjør de unntak for «Ali» på Esso, han er grei, for han kjenner de jo.

-k

 

Da min bestemor levde, lå hun 20 år på en sofa pga ryggvansker og så 765 episoder av Glamour. Hun leste tekst TV om alle de afrikanske knivstikkerne i Oslo. Hun sa det var "3 ting hun ikke haeres: hunder kvitlök og negre". Da hun ble innlagt til slutt på gamlehjem fikk hun en kvinnelig afrikansk pleier. Fra den dagen av var alle afrikanere beslektet med mor-Teresa. 

Jeg har hatt hvitlök og hund  i huset hele mitt voksne liv, og flytter det afrikanere inn er det greit også. 

Endret av michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 minutter siden):

Hvis man anerkjenner termen «kulturell appropriasjon» så er vel Elvis et skolebokeksempel på det. «Hvit man spiller svart manns musikk».

Jeg mener ikke at Ali på Tøyen eller Aiisha i Kristiansand har noe spesielt «eierskap» til musikk fra Amerikanske sørstater rett etter krigen bare fordi de har en mørkere hudtone, noe mer enn meg som er bleik og setter pris på musikk. Musikk tilhører alle, men komponisten får den økonomiske gevinsten. Uavhengig av hudfarge.

-k

Ja, og det viser jo hvor hakkende galt det kan gå ved å fokusere på hudfarge. Etter mitt syn er Elvis et skoleeksempel på "fargeblindhet" - som bør være målet. Mye ny-utgitt musikk kan spores helt tilbake til store komponister som Bach f.eks, eller enda lenger tilbake til gamle folkesanger.

Lenke til kommentar
michaelhe skrev (30 minutter siden):

Det er en god del rasisme i Norge. Det er mange årsaker, men en ting synes jeg ikke har kommet godt nok fram. Og det er at mange av de prinsippene man har i Norge er teoretiske. Norge har aldri värt helt homogent, men det er mye mer homogent enn mange av de landene vi hele tiden kritiserer. Når så globaliseringen endrer dette havner vi nå i en situasjon hvor vi har mye å läre av andre land som har hatt en sammensatt befolkning i lang tid. Kort sagt, det er greit å ha prinsipper som aldri blir testet. 

Skjønte ikke hvorfor du siterte meg, men ok. Ja, rasisme finnes i Norge. Det gjør også dette nye identitetspolitiske hysteriet. Vi kan helt sikkert lære av andre land, på både godt og ondt, for denne typen problemer finnes jo også i andre land.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (29 minutter siden):

På et plan tror jeg at vi alle er late. Det er i vår natur å ha store ambisjoner, store tanker om oss selv, men å minimalisere egen innsats.

Nå kjenner jeg absolutt flere lyse enn mørke mennesker, men det overrasker meg stort om mørke er så veldig forskjellig fra lyse i så måte.

-k

Men det ser ut som du ikke påstår noe om svarte/hvite bare pga det du observerer med dine begrensede erfaringer.  Det var poenget.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (55 minutter siden):

Skjønte ikke hvorfor du siterte meg, men ok. Ja, rasisme finnes i Norge. Det gjør også dette nye identitetspolitiske hysteriet. Vi kan helt sikkert lære av andre land, på både godt og ondt, for denne typen problemer finnes jo også i andre land.

En del av dette fokuset på det politisk korrekte er ulike former for hersketeknikker og moralsk posering. Om noen sier en liten ting feil, så tiltrekker det seg en masse mennesker som enten ønsker å bruke dette til å kontrollere andre, eller til å vise at de er deg moralsk overlegen. Disse har et litt feil fokus, mener jeg. 

I Norge er vi veldig opptatt av overfladiske ting. Men det som hender inne på asylmottakene er helt ignorert.

Se for deg at noen reiser fra Afrika, enten på grunn av sult eller på grunn av vold. De går over Sahara, hvor noen dör. De kommer til Libya, hvor noen får frastjålet sine organer. De krysser middelhavet , hvor mange drukner. De reiser nordover ulovlig i lastebiler hvor enkelte kveles. Så ankommer de Norge, og blir nesten beskyldt for å sitte i leire i Afrika og masseprodusere søknader om uføretrygd.

De blir sendt til Trandum og satt på et fly hjem. 

De som tror at vi har for mange innvandrere nå, og som ikke tror på klimaendringer, må bare rydde plass til de millionene som strømmer hit når temperaturen blir for høy rundt ekvator. Hvor skal alle menneskene i India og Nigeria dra? Det er like godt å vende seg til at naboen er fra en annen kultur med med en gang. 

Endret av michaelhe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 minutt siden):

99,9% er økonomiske flyktninger, eller har du annen annen teori på hvorfor de velger å reise halve jordkloden rundt for å komme til Norge og Sverige når dem da passerer manga andre trygge land?

Øh..? Nei? De fleste er kvoteflyktninger. 3000 i 2020. Veldig få flykter til Norge og vi tar imot veldig lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (9 minutter siden):

99,9% er økonomiske flyktninger, eller har du annen annen teori på hvorfor de velger å reise halve jordkloden rundt for å komme til Norge og Sverige når dem da passerer manga andre trygge land?

Vet  du hvor jævlig denne reisa til Norge er? De drives av drømmen om noe bedre, det gjør dem ikke til dårlige mennesker. Det viser at de er desperate. Det å komme til Norge på den måten innebærer et enormt offer, og fare for eget liv. Det å avvise dem i en byråkratisk håndvending som snyltere sier mer om oss enn dem. I Norge blir jo til og med barna til asylsøkere holdt ansvarlig for foreldrenes løgner flere tiår i ettertid. 

Du må også huske på at det ikke er mangel på innvandrere i av resten av Europa heller? Hva er det Norge har som Frankrike eller Spania ikke har? Sammenlignet med enkelte afrikanske land vil jo hva som helst virke som et paradis?

Endret av michaelhe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
michaelhe skrev (8 minutter siden):

Vet  du hvor jævlig denne reisa til Norge er? De drives av drømmen om noe bedre, det gjør dem ikke til dårlige mennesker. Det viser at de er desperate. Det å komme til Norge på den måten innebærer et enormt offer, og fare for eget liv. Det å avvise dem i en byråkratisk håndvending som snyltere sier mer om oss enn dem. I Norge blir jo til og med barna til asylsøkere holdt ansvarlig for foreldrenes løgner flere tiår i ettertid. 

Du må også huske på at det ikke er mangel på innvandrere i av resten av Europa heller? Hva er det Norge har som Frankrike eller Spania ikke har? Sammenlignet med enkelte afrikanske land vil jo hva som helst virke som et paradis?

Resten av Europa? Er ikke mange asylsøkere i Tsjekkia eller Polen f.eks. Ja det er mange i enkelte land som er veldig multikulterelt pga kolonialisme, ikke pga massiv asylinnvandring. Der er Sverige og Norge, samt til dels Tyskland i en særstilling.

Jeg må bare påpeke at Norge er det landet i Europa, om ikke i verden som har hatt høyest innvandring i forhold til befolkningstall. Samtidig så har kjøpekraften i forhold til andre land gått til helvete, Vi har hatt en så ekstremt økonomisk tilbakegang i sammenlignet med tidlig 2000 tallet at man skulle tru at det hadde vært krig her. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...